تاریخچه ی:
نزول تکراری آیه یا سوره
تفاوت با نگارش: 1
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | ^گروهی از دانشمندان علوم قرآنی و مفسران تصریح نمودهاند که آیاتی در قرآن وجود دارد که چند بار بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل گردیده است، که به بررسی علل مکرر نزول این آیات میپردازیم.^ |
+ | ||گروهی از دانشمندان علوم قرآنی و مفسران تصریح نمودهاند که آیاتی در قرآن وجود دارد که چند بار بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل گردیده است، که به بررسی علل مکرر نزول این آیات میپردازیم.|| |
| !نظر دانشمندان علوم قرآنی | | !نظر دانشمندان علوم قرآنی |
| *((ابن الحصار)) در این رابطه گفته: "گاهی به خاطر موعظه و تذکر، آیهای به طورمکرر نازل میشد". و را از این نوع برشمرده است. | | *((ابن الحصار)) در این رابطه گفته: "گاهی به خاطر موعظه و تذکر، آیهای به طورمکرر نازل میشد". و را از این نوع برشمرده است. |
| *((زرکشی)) در البرهان گفته: "چه بسا به جهت تعظیم و بزرگداشت شان وتذکر بیشتر آیهای دوبار نازل میشد، البته هنگامی که برای مرتبه دیگرموجبات آن پدید میآمد- تامبادا فراموش بشود -" | | *((زرکشی)) در البرهان گفته: "چه بسا به جهت تعظیم و بزرگداشت شان وتذکر بیشتر آیهای دوبار نازل میشد، البته هنگامی که برای مرتبه دیگرموجبات آن پدید میآمد- تامبادا فراموش بشود -" |
| و حکمت تمام اینها آن است که گاهی سببی پدیده میآمد - از قبیل سوال یا حادثه - که مقتضی نزول آیهای بود، وحال آنکه پیش از آن آیهای که متضمن آن معنی باشد نازل شده، پس به پیغمبر اکرم صلی اله علیه و آله وسلم عین همان آیه بار دیگر وحی میشد؛ تا تذکری برای مسلمانها باشد و نیز یادآوری کند که آیه متضمن بیان حکم این قضیه هم هست. | | و حکمت تمام اینها آن است که گاهی سببی پدیده میآمد - از قبیل سوال یا حادثه - که مقتضی نزول آیهای بود، وحال آنکه پیش از آن آیهای که متضمن آن معنی باشد نازل شده، پس به پیغمبر اکرم صلی اله علیه و آله وسلم عین همان آیه بار دیگر وحی میشد؛ تا تذکری برای مسلمانها باشد و نیز یادآوری کند که آیه متضمن بیان حکم این قضیه هم هست. |
| !آیاتی که نزول مکرر داشتهاند. | | !آیاتی که نزول مکرر داشتهاند. |
| اواخر ((سوره نحل)) و اول ((سوره روم)) طبق نظر ابن الحصار. | | اواخر ((سوره نحل)) و اول ((سوره روم)) طبق نظر ابن الحصار. |
| *آیه روح طبق نظر ((ابن کثیر)) و گروهی سوره الفاتحه را از این نوع شمرده اند، وبعضی (ماکان للنی والذین آمنوا...) را به همین حساب ذکر کرده اند. | | *آیه روح طبق نظر ((ابن کثیر)) و گروهی سوره الفاتحه را از این نوع شمرده اند، وبعضی (ماکان للنی والذین آمنوا...) را به همین حساب ذکر کرده اند. |
| و آیه (اقم الصلاة طرفی النهار...) و همچنین ((سوره اسراء)) و ((سوره هود)) مکی هستند، ولی سبب نزول آنها دلالت میکند بر اینکه درمدینه نازل شدهاند؛ به همین جهت برای بعضی مورد اشکال واقع شده است، اما اشکالی درکار نیست، زیرا که چند بار نازل شدهاند. و همچنین است درباره ((سوره اخلاص)) که گفته شده جواب مشرکین در مکه و جواب اهل کتاب در مدینه است، و نیز فرموده خداوند(ماکان للنبی والذین آمنوا...). | | و آیه (اقم الصلاة طرفی النهار...) و همچنین ((سوره اسراء)) و ((سوره هود)) مکی هستند، ولی سبب نزول آنها دلالت میکند بر اینکه درمدینه نازل شدهاند؛ به همین جهت برای بعضی مورد اشکال واقع شده است، اما اشکالی درکار نیست، زیرا که چند بار نازل شدهاند. و همچنین است درباره ((سوره اخلاص)) که گفته شده جواب مشرکین در مکه و جواب اهل کتاب در مدینه است، و نیز فرموده خداوند(ماکان للنبی والذین آمنوا...). |
- | ! ی منکر شدهاند ک یزی ا رن نولش تکرار د بشد، کا اک ما التنیل چی ندیدم، وعلت رده که این کار تحصیل حاصل و بی فایده است. ولی این گفته مدد ا ب نچه ا ویش ت وایکه لازمه تکرار نزول آن ست که هرچه درمکه نازل شده در مدینه فرود آمده باشد، این دلیل نیز مردوداست ه اینکه ملازمه ای در بین نیست، دلیل دیگرش این ست که معنی انزال آن است که جبرئیل بر رسول خدا صلی الله علیه (وآله) وسلم قرآنی می آورد که پیش از آن نیاورده بود، پس بر آن حضرت میخواند. در رد این گفته اند: قبول نداریم شرط باشد که "پیش ازآن نیاورده بود." سپس گفته: و شاید منظورشان از دوبار نزول آن این است که جبرئیل هنگام تغییر قبله نازل شد و به رسول خدا صلی الله علیه (و آله) وسلم خبر داد که سوره الفاتحه رکن واجبی در نماز است و همچنانکه درمکه بوده، پس اینها گمان کرده اند که بار دیگر نازل شده است، یا قرائت دیگری بر آن حضرت خواند که در مکه نخوانده بود، و از این جهت پنداشته اند که بار دیگر نزول یافته است. |
+ | !ویه منکران نزول دوبا بری منک تکرار نل ب یا یا سرا ان معتقد که که این کار تحصیل حاصل بیفایده است. ولی این گفته خا ال لی فته شده ت نست و علاه بر آن، لازمه تکراری نزول قرآنی ن نیست که هرچه درمکه نازل شده در مدینه فرود آمده باشد، این دلیل نیز مردود است یرا که ملازمهای در بین نیست. /> دلیل دیگری که میگوین که معنی انزال آن است که ((جبرئیل)) بر رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم قرآنی میآورد که پیش از آن نیاورده بود، پس بر آن حضرت مخواند. در رد این گفتهاند: قبول نداریم شرط باشد که "پیش ازآن نیاورده بود." |
| !برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به | | !برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به |
| *((اعجاز قرآن)) | | *((اعجاز قرآن)) |
| *((آیات ناسخ و منسوخ)) | | *((آیات ناسخ و منسوخ)) |
| *((محکم و متشابهات قرآن)) | | *((محکم و متشابهات قرآن)) |
| + | *((ناسخ و منسوخ در قرآن)) |
| !منبع | | !منبع |
| سیوطی، الاتقان، سید مهدی حائری قزوینی، انتشارات امیر کبیر __ چاپ سوم. | | سیوطی، الاتقان، سید مهدی حائری قزوینی، انتشارات امیر کبیر __ چاپ سوم. |