منو
 کاربر Online
507 کاربر online
تاریخچه ی: نتیجه خوبی کردن دربرابر بدی

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:2
دستور دین اسلام درباره خوبی به دیگران از دو جنبه سخن گفته است. اول اینکه در برابر خوبی دیگران باید خوبی کرد؛ لذا در قرآن چنین آمده است که « هل جزاء الاحسان الا الاحسان » (آیا پاداش نیکی کردن جز نیکی کردن است؟)
و در روایت است که « من لم یشکر النعم من المخلوقین لم یشکر الخالق » هر کس شکر مخلوقات را به جا نیاورد شکر خالق را نیز به جا نمی آورد.

جنبه دیگر این است که بنا به دستورات اسلام، باید در برابر بدی‌ها هم خوبی کرد. قرآن می گوید:« ادفع بالتی هی احسن فاذاالذی بینک و بینه عداوه کانه ولی حمیم » و نیز می‌گوید: « ادفع بالتی هی احسن السیئه »
( با رفتار بهتر، رفتار بدی را دفع کن. در این صورت می‌بینی که همان کس که میان تو و او دشمنی بود دوست صمیمی تو شده است.)
نکته این آیات در این است که خداوند می‌فرماید احسان بدی را از جامعه دفع می کند و بدان نیز به نیکان تبدیل می‌شوند.
نمونه های بسیاری از این عملکرد موفق در تربیت انسان ها در زندگی انبیاء و اوصیاء و اولیاء به چشم می خورد.
البته دشمنانی که حق را می‌فهمند و انکار می کنند حکم دیگری دارند و درباره چنین کسانی در روایات گفته‌اند:«سنگ را به همان جا که از آن سو پرتاب شده پرتاب کن.»

منابع:
قرآن مجید سوره مومنون آیه 96 و سوره فصلت آیه 34.

دستور دین اسلام نه تنها اینست که در برابر خوبی کردن دیگران باید احسان نمود و لذا در قرآن است که« هل جزاء الاحسان الا الاحسان »

- آیا پاداش نیکی کردن جز نیکی نمودن است ؟

- و در روایت است که« من لم یشکر النعم من المخلوقین لم یشکر الخالق» هر کس شکر الله انعام خلایق نکند شکر الله احسان خالق را نیز بجای نمی آورد، بلکه دستور اسلام اینست که در برابر بدی ها خوبی کنیم، قرآن میگوید: « ادفع بالتی هی احسن فاذاالذی بینک و بینه عداوه کانه ولی حمیم.»

بلکه میگوید: « ادفع بالتی هی احسن السیئه»

- با کار بهتر بدی را دفع کن، دراین هنگام می بینی که همان کس که میان تو و او دشمنی بود گویا دوست صمیمی تو است.

- نکته این آیه اینست که خداوند میفرماید احسان بدی را از جامعه دفع میکند و قهرا بدان نیز به نیکان تبدیل میشوند نمونه های بسیاری از این عملکرد موفق در تربیت انسانها در زندگی انبیاء و اوصیاء و اولیاء به چشم میخورد.

البته دشمن معاند که حق را با تمام وجود می فهمد و انکارمی کند حکم دیگری دارد و درباره او در روایات گفته اند: « ردوالحجر من صحث جاء»

- سنگ را به همانجا که از آن طرف پرتاب شده پرتاب کن.

منابع: قرآن مجید سوره مومنون آیه 96 و سوره فصلت آیه 34.


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 02 شهریور 1384 [12:42 ]   4   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 چهارشنبه 21 بهمن 1383 [04:42 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 22 دی 1383 [10:16 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 21 مرداد 1383 [04:59 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..