منو
 صفحه های تصادفی
شعب ابو طالب (شعب امام علی علیه السلام، شعب ابی یوسف)
طبقه بندی رنگ براساس روشهای رنگرزی
چگونه نیروهای شیعی مذهب صفویه بر مردم سنی مذهب پیروز شد؟
جون بن ابی مالک و شهادت در کربلا
مثلث متساوی الاضلاع«المپیاد»
امام کاظم علیه السلام و خبر از مرگ ابوبصیر
رابطه دین با علم
مدار ولتمتر دیجیتال DC
تعداد حج های امام سجاد علیه السلام
جامعه شناسی
 کاربر Online
632 کاربر online
تاریخچه ی: ناسخ و منسوخ

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:2
ناسخ و منسوخ دو اصطلاح در علوم قرآنی و تفسیر است. نسخ به معنای از بین بردن است و از نظر اصطلاح تفسیری، به از میان برداشتن قانون و حکم سابقی که ظاهرا همیشگی بوده گفته می‌شود.
نسخ در حقیقت زمانی پیش می‌آید که حکم قبلی با حکم جدیدی جایگزین شود؛ به عنوان مثال، مسلمانان پس از مهاجرت به مدینه، شانزده ماه به سوی بیت المقدس نماز خواندند. سپس دستور آمد که رو به کعبه نماز بخوانند. به چنین اتفاقی نسخ می‌گویند. حکم سابق را که نماز به سوی بیت المقدس بوده «منسوخ» و حکم جدید را که نماز به سوی کعبه است «ناسخ» می‌نامند.
البته چنین نیست که نظر خداوند عوض شود یا علمش تکامل پیدا کند، بلکه از آغاز، مدت نماز خواندن به سوی بیت المقدس مشخص بوده، اما به دلایلی ذکر نشده بوده است.
نمونه دیگر نسخ، حکمی است که در سوره نساء، آیه 15 درباره زنان زناکار ذکر شده است. در این آیه، حکم اولیه این بود که پس از شهادت چهار شاهد بر زنای زناکار، باید او را در خانه‌ای زندانی کرد تا بمیرد. اما حکم ثانوی در آیه 2 سوره نور صادر شد: زناکار باید صد تازیانه بخورد.
نمونه دیگر نسخ، حکم عفو دشمنان دین است. این حکم که در آیه 109 سوره بقره آمده بود، پس از مدتی با آیات جهاد و جنگ با دشمنان نسخ شد.

منابع:
تفسیر المیزان، ج 1، 252 - 256، تلخیص التمهید، ج 1، ص 407؛ تفسیر نمونه، ج 1، ص 277.

مراجعه شود به:
فلسفه نسخ در قرآن

ناسخ و منسوخ دو اصطلاح در علوم قرآنی و تفسیر است، نسخ از نظر لغت بمعنای از بین بردن است و از نظر اصطلاح تفسیری از میان برداشتن قانون و حکم سابق است که به سبب ظاهر حکمی همیشگی بوده است - بوسیله حکم جدید.

نسخ در حقیقت در جایی است که حکم سابق در حقیقت دارای مدت زمان خاصی بوده است ولی بخاطر مصالحی مدت زمانش معین نشده است به عنوان مثال، مسلمانان پس از مهاجرت به مدینه، شانزده ماه به سوی بیت المقدس نماز می خواندند، پس از آن دستور آمد که رو به کعبه نماز بخوانند که اینرا نسخ می گویند.

حکم سابق که نماز خواندن به سوی بیت المقدس بوده، منسوخ و حکم جدید که نماز خواندن به سوی کعبه است ناسخ نام دارد و چنین نیست که علم خداوند عوض شود یا تکامل پیدا کند، بلکه از آغاز، مدت نماز خواندن به سوی بیت المقدس مشخص بوده اگر چه به دلائلی ذکر نشده باشد.

نمونه دیگر از نسخ، حکمی است که در سوره نساء آیه 15 در ارتباط با زنان زناکار آمده است که پس از شهادت چهار شاهد بر زنای او باید در خانه ای زندانی شده تا بمیرد، که این حکم بوسیله آیه 2 سوره نور که برای زناکار صد تازیانه قرار داده نسخ شده است.
نمونه دیگر از نسخ، حکم عفو و گذشت نسبت به دشمنان دین است که در آیه 109 سوره بقره آمده است که بعداً این حکم بوسیله آیات جهاد و جنگ با دشمنان نسخ شده است.

منابع: تفسیر المیزان، ج 1، 252 - 256، تلخیص التمهید، ج 1، ص 407؛ تفسیر نمونه، ج 1، ص 277.

مراجعه شود به:
فلسفه نسخ در قرآن


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 19 مرداد 1384 [15:37 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 یکشنبه 04 بهمن 1383 [06:57 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 27 مهر 1383 [08:01 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..