/>
    
 منو
 کاربر Online
902 کاربر online
تاریخچه ی: موتور

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-54Lines: 1-91
 +
 +
 +
 +
 +||موتور عبارتست از وسیله‌ای که قدرت تولید می‌کند، ولی به تنهایی قادر به تولید کار نمی‌باشد. به زبان ساده‌تر موتور وسیله‌ای که با استفاده از ((منابع انرژی)) بخصوص ، انرژی جنبشی تولید می‌کند. نوع موتور منابع انرژی اولیه متفاوت هستند. مثلا برخی از موتورها ، انرژی موجود در ((مواد نفتی)) را به انرژی جنبشی تبدیل می‌کنند و برخی دیگر ((انرژی الکتریکی)) را و ...).||
 +
 +
 +
 +

 !ریشه لغوی !ریشه لغوی
-موتور یک کلمه انگلیسی است و معنای آن «جنباننده» یا «محرک» می‌باشد. لیکن در حال حاضر از کلمه موتور به عنوان وسیله تولید ((انرژی جنبشی)) استفاده می‌شود.
!تعریف موتور
تعریف موتور عبارتست از وسیله‌ای که قدرت تولید می‌کند و لی به تنهایی قادر به تولید کار نمی‌باشد به زبان ساده‌تر موتور وسیله‌ای که با استفاده از ((منابع انرژی)) به خصوص انرژی جنبشی تولید می‌کند. نوع موتور منابع انرژی اولیه متفاوت هستند. مثلا برخی از موتورها ، انرژی موجود در ((مواد نفتی)) را به انرژی جنبشی تبدیل می‌کنند و برخی دیگر ((انرژی الکتریکی)) را و...).
+موتور یک کلمه انگلیسی است و معنای آن __جنباننده__ یا __محرک__ می‌باشد. لیکن در حال حاضر از کلمه موتور به عنوان وسیله تولید ((انرژی جنبشی)) استفاده می‌شود.



align=left> />
/>{picture=tr> />
/>

 !دید کلی !دید کلی
-((موتور)) یکی از ارکان اصلی ((خودرو)) می‌باشد، که وظیفه اصلی حرکت آن بوسیله موتور با انجام یک سری اعمال خاص امکان پذیر می‌شود. بر این اساس تلاشهای زیادی در زمینه طراحی و ساخت انواع موتور صورت گرفته است که در حال حاضر نیز بیشتر سرمایه گذارهای کارخانه‌های ((صنایع‌ خودرو سازی|خودرو سازی)) در این زمینه انجام می‌شود. تمام موتورهایی که در زندگی بشر مورد استفاده قرار می‌گیرند انرژی جنبشی را به شکل یک ((حرکت دورانی)) (چرخشی) در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند. موتورها این انرژی را از طریق تبدیل ((انرژی‌ پتانسیل|انرژی‌های پتانسیل)) و یا انرژهای دیگر بوجود می‌آورند که می‌توان بر حسب منبع انرژی اولیه ، موتورها را تقسیم بندی کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.


بطور کلی می‌توان گفت که در پیرامون ما هر وسیله ای که کاری انجام می‌دهد دارای یک موتور است که حرکت قطعات آن و نیروی مورد نیاز آن وسیله را تمین می‌کند. مثلا ((لوازم خانگی)) مثل ((یخچال)) ، ((ضبط صوت)) ،(( پنکه)) های تصویه و ... همگی دارای یک ((موتور الکتریکی)) می‌باشند و یا اتومبیلهایی که در خیابانها رفت و آمد می‌کنند هر کدام یک موتور جهت تمین انرژی جنبشی خود دارند.
+موتور یکی از ارکان اصلی خودرو می‌باشد، که وظیفه اصلی حرکت آن بوسیله موتور با انجام یک سری اعمال خاص امکان پذیر می‌شود. بر این اساس تلاشهای زیادی در زمینه طراحی و ساخت انواع موتور صورت گرفته است که در حال حاضر نیز بیشتر سرمایه گذاریهای کارخانه‌های ((صنایع‌ خودرو سازی|خودرو سازی)) در این زمینه انجام می‌شود. تمام موتورهایی که در زندگی بشر مورد استفاده قرار می‌گیرند انرژی جنبشی را به شکل یک ((حرکت دورانی)) (چرخشی) در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند. موتورها این انرژی را از طریق تبدیل ((انرژی‌ پتانسیل|انرژی‌های پتانسیل)) و یا انرژیهای دیگر بوجود می‌آورند که می‌توان بر حسب منبع انرژی اولیه ، موتورها را تقسیم بندی کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.


بطور کلی می‌توان گفت که در پیرامون ما هر وسیلهای که کاری انجام می‌دهد دارای یک موتور است که حرکت قطعات آن و نیروی مورد نیاز آن وسیله را تمین می‌کند. مثلا لوازم خانگی مثل ((یخچال)) ، ((ضبط صوت)) ، پنکههای تصویه و ... همگی دارای یک ((موتور الکتریکی)) می‌باشند و یا اتومبیلهایی که در خیابانها رفت و آمد می‌کنند هر کدام یک موتور جهت تمین انرژی جنبشی خود دارند.
 !تاریخچه !تاریخچه
-ایده ساخت موتور به زمانهای دور باز می‌گردد چنانکه قبل از سالهای 1700 میلادی تلاشهایی جهت مسافت موتورها به شکل امروزی انجام پذیرفته بود (هر چند که ((موتورهای آبی|موتورهای ساده آبی)) که انرژی جنبشی آب را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کردند از زمانهای بسیار دورتر ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفتند). لیکن اولین تجربه موفقیت آمیز در این زمینه ، در سال 1769 اتفاق افتاد. در این سال جیمز وات توانست یک موتور بخار اختراع کند که قابلیت استفاده از انرژی محبوس در سوختهای مختلف نظیر چوب و ((ذغال سنگ)) را داشت. +ایده ساخت موتور به زمانهای دور باز می‌گردد، چنانکه قبل از سالهای 1700 میلادی تلاشهایی جهت مسافت موتورها به شکل امروزی انجام پذیرفته بود (هر چند که ((موتورهای آبی|موتورهای ساده آبی)) که انرژی جنبشی آب را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کردند از زمانهای بسیار دورتر ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفتند). لیکن اولین تجربه موفقیت آمیز در این زمینه ، در سال 1769 اتفاق افتاد. در این سال جیمز وات توانست یک موتور بخار اختراع کند که قابلیت استفاده از انرژی محبوس در سوختهای مختلف نظیر چوب و ((ذغال سنگ)) را داشت.






{picture=tr>



 !سیر تحولی و رشد !سیر تحولی و رشد
-مخترعین زیادی سعی کردند که اصول فوق را در موتورها تحقق بخشند. ولی «ان.ای.اتو» مخترع آلمانی اولین کسی بود که موفق گردید. او در سال 1876 موتور خود را به ثبت رساند و دو سال بعد نمونه‌ای را که کار می‌کرد به معرض نمایش گذاشت. موتور مزبور همان چرخ چهارزمانه یعنی ، ((تکثیر)) ، ((تراکم)) ، ((توان)) و ((تخلیه)) را به کار می‌بست. دانشمندان هم عصر اتو عقیده داشتند که وجود تنها یک مرحله توان در دو دور چرخش زمان بزرگی است (یک موتور چهارزمانه در هر دو دور چرخش تنها یک بار ((سوخت)) را می سوزاند به اصطلاح دارای یکبار ((انفجار)) یا توان است).

بنابراین نظر خود را به موتور دو زمانه (که در هر دو چرخش یک انفجار دارد) معطوف کردند. این تلاشها تا آنجا ادامه یافت که در سال 1891 «جوزف دی» با کمک گرفتن از ((میل لنگ|محفظه میل لنگ)) به عنوان یک ((سیلندر|سیلندر)) پمپ کننده هوا توانست ساخت موتورهای روزانه را ساده کند. در ((موتور دی)) ، مجاری ورودی هوا و خروجی دود در بدنه سیلندر قرار داشت (همان سیستم موتورهای دو زمانه امروزی). در سال 1892 دکتر «رادولف دیزل» یک مهندس آلمانی ، موتوری را به ثبت رساند که در آن سوخت در نتیجه گرمای تولید شده در اثر ((فشار)) زیاد ، مشتعل می شد. دیزل در اصل موتور خود را برای کار کردن با پودر ((ذغال سنگ)) طراحی کرده بود. اما به سرعت به ((سوخت‌های مایع)) روی آورد.

فعالیت‌های انجام شده توسط دانشمندان در طراحی و ساخت موتور و پیشرفت‌های حاصله را می‌توان مختصرا این‌گونه بیان کرد.

+مخترعین زیادی سعی کردند که اصول فوق را در موتورها تحقق بخشند. ولی «ان.ای.اتو» مخترع آلمانی اولین کسی بود که موفق گردید. او در سال 1876 موتور خود را به ثبت رساند و دو سال بعد نمونه‌ای را که کار می‌کرد به معرض نمایش گذاشت. موتور مزبور همان چرخ چهارزمانه یعنی ، ((تکثیر)) ، ((تراکم)) ، ((توان)) و ((تخلیه)) را به کار می‌بست. دانشمندان هم عصر اتو عقیده داشتند که وجود تنها یک مرحله توان در دو دور چرخش زمان بزرگی است (یک موتور چهارزمانه در هر دو دور چرخش تنها یک بار ((سوخت)) را می سوزاند به اصطلاح دارای یکبار ((انفجار)) یا توان است).

بنابراین نظر خود را به موتور دو زمانه (که در هر دو چرخش یک انفجار دارد) معطوف کردند. این تلاشها تا آنجا ادامه یافت که در سال 1891 «جوزف دی» با کمک گرفتن از ((میل لنگ|محفظه میل لنگ)) به عنوان یک ((سیلندر|سیلندر)) پمپ کننده هوا توانست ساخت موتورهای روزانه را ساده کند. در ((موتور دی)) ، مجاری ورودی هوا و خروجی دود در بدنه سیلندر قرار داشت (همان سیستم موتورهای دو زمانه امروزی). در سال 1892 دکتر «رادولف دیزل» یک مهندس آلمانی ، موتوری را به ثبت رساند که در آن سوخت در نتیجه گرمای تولید شده در اثر ((فشار)) زیاد ، مشتعل می شد. دیزل در اصل موتور خود را برای کار کردن با پودر ((ذغال سنگ)) طراحی کرده بود. اما به سرعت به ((سوخت‌های مایع)) روی آورد.

فعالیت‌های انجام شده توسط دانشمندان در طراحی و ساخت موتور و پیشرفت‌های حاصله را می‌توان مختصرا این‌گونه بیان کرد.






{picture=tr>



 *ساخت ((موتورهای بنزینی – انژکتوری)) در سال 1936 *ساخت ((موتورهای بنزینی – انژکتوری)) در سال 1936
 *ساخت ((موتورهای توربینی)) اتومبیل در سال 1950 *ساخت ((موتورهای توربینی)) اتومبیل در سال 1950
 *ساخت ((موتور پیستون گردان وانکل)) در سال 1957 *ساخت ((موتور پیستون گردان وانکل)) در سال 1957
 !((ساختمان موتور)) !((ساختمان موتور))
 ساختمان موتورها بسیار گوناگون ولی در عین حال از لحاظ اصول کلی بسیار مشابه است. مثلا همه ((موتورهای احتراقی)) دارای یک محفظه برای فشرده کردن سیال می‌باشند که ((سیلندر)) نام دارد. یا اینکه همگی دارای یک قطعه متحرک رفت و برگشتی می‌باشند که ((پیستون)) نام دارد و ... لیکن ساختار موتورهای برقی متفاوت است. همگی آنها دارای یک ((سیم پیچ)) ثابت می‌باشد که ((میدان مغناطیسی)) ایجاد می‌کند. در میان این سیم پیچ میدان ، یک ((آرمیچر)) (روتور) وجود دارد که با تغییرات میدان مغناطیسی انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی تبدیل می‌کند (به شکل چرخش) و ... . ساختمان موتورها بسیار گوناگون ولی در عین حال از لحاظ اصول کلی بسیار مشابه است. مثلا همه ((موتورهای احتراقی)) دارای یک محفظه برای فشرده کردن سیال می‌باشند که ((سیلندر)) نام دارد. یا اینکه همگی دارای یک قطعه متحرک رفت و برگشتی می‌باشند که ((پیستون)) نام دارد و ... لیکن ساختار موتورهای برقی متفاوت است. همگی آنها دارای یک ((سیم پیچ)) ثابت می‌باشد که ((میدان مغناطیسی)) ایجاد می‌کند. در میان این سیم پیچ میدان ، یک ((آرمیچر)) (روتور) وجود دارد که با تغییرات میدان مغناطیسی انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی تبدیل می‌کند (به شکل چرخش) و ... .
 !طرز کار موتور !طرز کار موتور
 *موتورهای الکتریکی از لحاظ تجهیزات و ساختار نسبتا ساده تر از موتورهای احتراقی هستند. البته طرز کار آنها نیز نسبتا ساده تر است. این موتورها با ایجاد یک ((میدان مغناطیسی ))و تغییرات مکرر این میدان مغناطیسی باعث به چرخش درآمدن ((روتور)) می‌شوند. و این چرخش توسط میله ای از محفظه موتور خارج و مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتورهای احتراقی بصورت نوسانی کار می‌کنند یعنی اینکه قطعات متحرک آنها (((پیستون|پیستونها))) که قابل انتقال انرژی هستند، حرکت رفت و برگشتی دارند. برای تبدیل این حرکات رفت و برگشتی به حرکت چرخشی وسیله‌ای به‌ نام ((میل لنگ)) استفاده می‌شود. لیکن در نهایت انرژی جنبشی این موتورها هم بصورت چرخش یک میله از ((محفظه موتور)) به خارج فرستاده می‌شود.

 *موتورهای الکتریکی از لحاظ تجهیزات و ساختار نسبتا ساده تر از موتورهای احتراقی هستند. البته طرز کار آنها نیز نسبتا ساده تر است. این موتورها با ایجاد یک ((میدان مغناطیسی ))و تغییرات مکرر این میدان مغناطیسی باعث به چرخش درآمدن ((روتور)) می‌شوند. و این چرخش توسط میله ای از محفظه موتور خارج و مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتورهای احتراقی بصورت نوسانی کار می‌کنند یعنی اینکه قطعات متحرک آنها (((پیستون|پیستونها))) که قابل انتقال انرژی هستند، حرکت رفت و برگشتی دارند. برای تبدیل این حرکات رفت و برگشتی به حرکت چرخشی وسیله‌ای به‌ نام ((میل لنگ)) استفاده می‌شود. لیکن در نهایت انرژی جنبشی این موتورها هم بصورت چرخش یک میله از ((محفظه موتور)) به خارج فرستاده می‌شود.

 قدم مهم در توسعه موتورهای امروزی (که اغلب ((موتورهای احتراقی|موتورهای احتراق داخلی)) هستند) زمانی برداشته شد که ((بودورثا)) مهندس فرانسوی چهار اصل عمده را که برای کار موثر این موتورها الزامی بودند، ارائه کرد. این اصول چهارگانه به قرار زیرند:

 قدم مهم در توسعه موتورهای امروزی (که اغلب ((موتورهای احتراقی|موتورهای احتراق داخلی)) هستند) زمانی برداشته شد که ((بودورثا)) مهندس فرانسوی چهار اصل عمده را که برای کار موثر این موتورها الزامی بودند، ارائه کرد. این اصول چهارگانه به قرار زیرند:

 *((اتاقک احتراق)) باید کوچکترین نسبت سطح به حجم ممکن را داشته باشد. *((اتاقک احتراق)) باید کوچکترین نسبت سطح به حجم ممکن را داشته باشد.
 *((فرآیند انبساط)) مخلوط گاز هوا و سوخت باید تا حد امکان سریع انجام شود. *((فرآیند انبساط)) مخلوط گاز هوا و سوخت باید تا حد امکان سریع انجام شود.
 *((تراکم مخلوط)) در ابتدای مرحله انبساط باید تا حد امکان زیاد باشد. *((تراکم مخلوط)) در ابتدای مرحله انبساط باید تا حد امکان زیاد باشد.
 *((کورس پیستون)) می بایست تا حد امکان زیاد باشد. *((کورس پیستون)) می بایست تا حد امکان زیاد باشد.
- !انواع موتور +

/>


{picture=tr>




!انواع موتور
 موتورها را بر اساس منبع تامین کننده انرژی به دو دسته موتورهای برقی و موتورهای احتراقی تقسیم می کنند.

 موتورها را بر اساس منبع تامین کننده انرژی به دو دسته موتورهای برقی و موتورهای احتراقی تقسیم می کنند.

 *__((موتورهای برقی))__: اختلاف پتانسیل الکتریکی را به حرکت چرخشی تبدیل می کنند. *__((موتورهای برقی))__: اختلاف پتانسیل الکتریکی را به حرکت چرخشی تبدیل می کنند.
 *__((موتورهای احتراقی))__: با سوزاندن مواد سوختی (اغلب سوخت های فسیلی) تولید انرژی می کنند. *__((موتورهای احتراقی))__: با سوزاندن مواد سوختی (اغلب سوخت های فسیلی) تولید انرژی می کنند.
 *__((موتورهای جت))__: با مکش هوا کار می کنند. *__((موتورهای جت))__: با مکش هوا کار می کنند.
 *__((موتورهای برون سوز))__: در این موتورها احتراق در بیرون از موتور صورت می گیرد (مانند موتور بخار) *__((موتورهای برون سوز))__: در این موتورها احتراق در بیرون از موتور صورت می گیرد (مانند موتور بخار)
 **__((موتورهای درون سوز))__: در اینگونه موتورها ماده سوختنی مستقیما در داخل موتور سوزانده می شود.

 **__((موتورهای درون سوز))__: در اینگونه موتورها ماده سوختنی مستقیما در داخل موتور سوزانده می شود.

 *موتورهای درون سوز خود به دو گروه تقسیم می شوند:

 *موتورهای درون سوز خود به دو گروه تقسیم می شوند:

 **__((موتورهای اشتعال جرقه ای))__: سوخت به کمک یک جرقه الکتریکی در این موتورها مشتعل می شود. **__((موتورهای اشتعال جرقه ای))__: سوخت به کمک یک جرقه الکتریکی در این موتورها مشتعل می شود.
 **__((موتورهای دیزل))__: در این موتورها سوخت بواسطه حرارت بالای ایجاد شده بوسیله فشار مشتعل می گردد. **__((موتورهای دیزل))__: در این موتورها سوخت بواسطه حرارت بالای ایجاد شده بوسیله فشار مشتعل می گردد.
 !کاربردها !کاربردها
 *کاربرد موتورها امروزه آن چنان وسیع است که ذکر آنها به یک زمان طولانی نیازمند است. اکثر لوازم خانگی نظیر یخچال ، ((چرخ گوشت)) ، ((آب میوه گیری)) ، ((ماشین لباسشویی)) ، ((جارو برقی)) ، ((هواکش|پنکه‌های تهویه)) و ... همچنین تمام وسایل نقلیه مورد استفاده نظیر ((اتومبیل|اتومبیل‌ها)) ، ((اتوبوس|اتوبوس‌ها)) ، ((کامیون|کامیون‌ها)) ، ((هواپیما|هواپیماها)) ، ((قطار|قطار‌ها)) و ((کشتی|کشتی‌ها)) همگی از موتورهای مختلف استفاده می‌کنند.

 *کاربرد موتورها امروزه آن چنان وسیع است که ذکر آنها به یک زمان طولانی نیازمند است. اکثر لوازم خانگی نظیر یخچال ، ((چرخ گوشت)) ، ((آب میوه گیری)) ، ((ماشین لباسشویی)) ، ((جارو برقی)) ، ((هواکش|پنکه‌های تهویه)) و ... همچنین تمام وسایل نقلیه مورد استفاده نظیر ((اتومبیل|اتومبیل‌ها)) ، ((اتوبوس|اتوبوس‌ها)) ، ((کامیون|کامیون‌ها)) ، ((هواپیما|هواپیماها)) ، ((قطار|قطار‌ها)) و ((کشتی|کشتی‌ها)) همگی از موتورهای مختلف استفاده می‌کنند.

 *در تمام قسمت‌های یک کارخانه صنعتی و سایر وسایل و تجهیزات بکار رفته در بخش ((صنعت)) از موتورها استفاده می‌شوند. در بخشی ((کشاورزی)) جهت تامین منابع انرژی مثل ((ماشین آلات آسیاب|ماشین آلات آسیاب‌ها)) ، ((پمپ‌ آبی|پمپ‌های آب)) و غیره از ((موتور الکتریکی|موتورهای برقی)) و احتراقی استفاده می‌شود و ... . *در تمام قسمت‌های یک کارخانه صنعتی و سایر وسایل و تجهیزات بکار رفته در بخش ((صنعت)) از موتورها استفاده می‌شوند. در بخشی ((کشاورزی)) جهت تامین منابع انرژی مثل ((ماشین آلات آسیاب|ماشین آلات آسیاب‌ها)) ، ((پمپ‌ آبی|پمپ‌های آب)) و غیره از ((موتور الکتریکی|موتورهای برقی)) و احتراقی استفاده می‌شود و ... .
 !نقش موتورها در زندگی روزمره  !نقش موتورها در زندگی روزمره
 با توجه به کاربردهایی که در بالا برای موتورها ذکر شد به جرات می‌توان گفت بدون وجود و استفاده از موتورها ((تمدن بشر|تمدن بشری)) به معنای امروزی معنا نخواهد داشت. چنانچه از منابع تولید انرژی (موتورها) صرف‌نظر کنیم شاید شکل زندگی به حالت قبایل بدوی برگردد. عملا زندگی امروزی ما آنچنان به منابع تولید توان وابسته است که زندگی بدون این تجهیزات برای انسان قابل تصور نیست. با توجه به کاربردهایی که در بالا برای موتورها ذکر شد به جرات می‌توان گفت بدون وجود و استفاده از موتورها ((تمدن بشر|تمدن بشری)) به معنای امروزی معنا نخواهد داشت. چنانچه از منابع تولید انرژی (موتورها) صرف‌نظر کنیم شاید شکل زندگی به حالت قبایل بدوی برگردد. عملا زندگی امروزی ما آنچنان به منابع تولید توان وابسته است که زندگی بدون این تجهیزات برای انسان قابل تصور نیست.
 !مباحث مرتبط با عنوان !مباحث مرتبط با عنوان
 *((انواع موتور)) *((انواع موتور))
 *((روتور)) *((روتور))
 *((پیستون)) *((پیستون))
 *((خودرو)) *((خودرو))
 *((ساختمان موتور)) *((ساختمان موتور))
 *((سوخت)) *((سوخت))
 *((سیلندر)) *((سیلندر))
 *((قطعات موتور)) *((قطعات موتور))
 *((محفظه موتور)) *((محفظه موتور))
 *((میل لنگ)) *((میل لنگ))
 *((موتورهای احتراقی))  *((موتورهای احتراقی))
 * ((موتور الکتریکی)) * ((موتور الکتریکی))
 *((موتورهای آبی)) *((موتورهای آبی))
 *((موتور دی)) *((موتور دی))
 *((موتور دیزل)) *((موتور دیزل))
 +*((موتور پله‌ای))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 13 مهر 1384 [14:53 ]   10   مجید آقاپور      جاری 
 شنبه 29 مرداد 1384 [10:00 ]   9   جواد حمزه      v  c  d  s 
 شنبه 29 مرداد 1384 [05:09 ]   8   جواد حمزه      v  c  d  s 
 چهارشنبه 24 فروردین 1384 [11:04 ]   7   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 24 فروردین 1384 [10:25 ]   6   جواد حمزه      v  c  d  s 
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [05:53 ]   5   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [04:30 ]   4   حسین خادم      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 بهمن 1383 [16:55 ]   3   حسین خادم      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 آذر 1383 [05:55 ]   2   حسین خادم      v  c  d  s 
 پنج شنبه 28 آبان 1383 [10:27 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..