منو
 صفحه های تصادفی
باتری دوربین دیجیتال
منشأ دین یا ادیان
تاریخ پیدایش پلورالیسم دینی
دلالت
رادرفورد
بازاریاب بیمه
تفکیک یا تباین میان علم ودین
چرخشهاي طبيعي
آزمایش آتش زیر آب؟
کاوش کهکشان
 کاربر Online
897 کاربر online
تاریخچه ی: منشأ دین یا ادیان

تفاوت با نگارش: 6

Lines: 1-18Lines: 1-24
-دین، در معناى خاص آن، پدیده‏اى الهى و آسمانى است و فاعل‏و پدید آورنده آن خداوند است، لذادین خدا سرچشمه اش ((فطرت)) خود بشر است و هر فطرتی آن را می پذیرد و قوه ممیزه بشری اگر آن را درک کند، در برابرش خاضع می‌گردد.
*به همین دلیل است که دانشمندان مسلمان اذعان می کنند که دین و دیانت ورزی امری فطری و در ذات و نهاد انسان است. ~~green:خدا~~ به عنوان پایه و اساس و محور دین نیز امری فطری و ذاتی بشر است.
+{picture=GodsHands.jpg height=659 width=462 align=left}دین، در معناى خاص آن، پدیده‏اى الهى و آسمانى است و فاعل‏و پدید آورنده آن خداوند است، لذادین خدا سرچشمه اش ((فطرت)) خود بشر است و هر فطرتی آن را می پذیرد و قوه ممیزه بشری اگر آن را درک کند، در برابرش خاضع می‌گردد.
*به همین دلیل است که دانشمندان مسلمان اذعان می کنند که دین و دیانت ورزی امری فطری و در ذات و نهاد انسان است.
~~green:خدا~~ به عنوان پایه و اساس و محور دین نیز امری فطری و ذاتی بشر است.
 بشر فطرتا رو به سوی خدا دارد، چنانکه خداوند متعال می فرماید: «فاقم وجهک للدین حنیفا فطرة الله التی فطر الناس علیها، لاتبدیل لخلق الله، ذلک دین القیم، ولکن اکثر الناس لایعلمون (روم،30)» بنابراین دین فطری بشر است و چیزی که با خلقت بشر در آب و گل او آمیخته بوده، فطرت بشر آنرا رد نمی کند. بشر فطرتا رو به سوی خدا دارد، چنانکه خداوند متعال می فرماید: «فاقم وجهک للدین حنیفا فطرة الله التی فطر الناس علیها، لاتبدیل لخلق الله، ذلک دین القیم، ولکن اکثر الناس لایعلمون (روم،30)» بنابراین دین فطری بشر است و چیزی که با خلقت بشر در آب و گل او آمیخته بوده، فطرت بشر آنرا رد نمی کند.
 *نقش بشر در این باره، عبارت است از پذیرش دین و شناخت آن و عمل به مفاهیم و تعالیم آن. خود خداوند نیز در آیه می‌گوید: روی قلب خود را بدون هیچ انحرافی بسوی دین کن که فطرت خدائی همین است، فطرتی که خدا مردم را بر آن فطرت بیافرید، و خلق خدا در این درک و فطرت مختلف نیستند، دین صحیح هم همان دینی است که از این فطرت سرچشمه گرفته، اما بیشتر مردم نمی دانند چون حقایق دین را از آنان پنهان کردند. *نقش بشر در این باره، عبارت است از پذیرش دین و شناخت آن و عمل به مفاهیم و تعالیم آن. خود خداوند نیز در آیه می‌گوید: روی قلب خود را بدون هیچ انحرافی بسوی دین کن که فطرت خدائی همین است، فطرتی که خدا مردم را بر آن فطرت بیافرید، و خلق خدا در این درک و فطرت مختلف نیستند، دین صحیح هم همان دینی است که از این فطرت سرچشمه گرفته، اما بیشتر مردم نمی دانند چون حقایق دین را از آنان پنهان کردند.
 *در احادیث متعددی که در تفسیر این آیه آمده ، تصریح شده که این فطرت ، فطرت توحید و خداشناسی است( توحید صدوق، صص 331-328).  *در احادیث متعددی که در تفسیر این آیه آمده ، تصریح شده که این فطرت ، فطرت توحید و خداشناسی است( توحید صدوق، صص 331-328).
 *بنابراین ((ادیان الهی)) از مبدأ حقیقت سرچشمه می‌گیرند و مقررات آنها صد در صد منطبق بر حقیقت و واقعیت است ، از اینرو مقررات دینی که متکی به حقایق مسلمه است خود به خود ایجاب می‌کند که برای آنها منشأ الهی وجود داشته باشد ، لذا مقنن اصلی در ادیان الهی فقط ذات پروردگار جهانیان است که تمام آفرینش در یدقدرت اوست و او خالق و مالک همه چیز است .  *بنابراین ((ادیان الهی)) از مبدأ حقیقت سرچشمه می‌گیرند و مقررات آنها صد در صد منطبق بر حقیقت و واقعیت است ، از اینرو مقررات دینی که متکی به حقایق مسلمه است خود به خود ایجاب می‌کند که برای آنها منشأ الهی وجود داشته باشد ، لذا مقنن اصلی در ادیان الهی فقط ذات پروردگار جهانیان است که تمام آفرینش در یدقدرت اوست و او خالق و مالک همه چیز است .
 از این جهت خداوند هدایت و رهبری هر چیزی را در سیر تکامل آن چیز به خود نسبت می‌دهد و می فرماید : از این جهت خداوند هدایت و رهبری هر چیزی را در سیر تکامل آن چیز به خود نسبت می‌دهد و می فرماید :
 «الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی، طه،50» خدائی که به هر چیزی آفرینش مخصوص به او را داد و سپس از آن به سوی هدف زندگی و آفرینش راهنمایی کرد.  «الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی، طه،50» خدائی که به هر چیزی آفرینش مخصوص به او را داد و سپس از آن به سوی هدف زندگی و آفرینش راهنمایی کرد.
 بنابراین از نظر ((اسلام)) منشأ دین خداست و متناسب با فطرت بشر می‌باشد. لذا ادیان منشأ الهی دارند و بر اساس فطرت بشری می باشندودر طول تاریخ بشر، دین از زندگى او جدا نبوده است و دین‏ریشه‏دارترین عامل در فرهنگ بشرى است.  بنابراین از نظر ((اسلام)) منشأ دین خداست و متناسب با فطرت بشر می‌باشد. لذا ادیان منشأ الهی دارند و بر اساس فطرت بشری می باشندودر طول تاریخ بشر، دین از زندگى او جدا نبوده است و دین‏ریشه‏دارترین عامل در فرهنگ بشرى است.
 همانکه ((مولوی)) علیه الرحمه می‌نویسد:  همانکه ((مولوی)) علیه الرحمه می‌نویسد:
-این همه آوازها از شه بود گر چه از حلقوم عبدالله بود +این همه آوازها از شه بود گر چه از حلقوم عبدالله بود
!منبع
*پایگاههای اسلامی اینترنت،نسخه 3
 !برای مطالعه بیشتر بخوانید: !برای مطالعه بیشتر بخوانید:
 *((خدا شناسی فطری است یعنی چه)) *((خدا شناسی فطری است یعنی چه))
-*((منشأ دین از نظر دانشمندان اسلام))ی +*((منشأ دین از نظر دانشمندان اسلامی))
 *((منشأ دین از نظر دانشمندان غربی )) *((منشأ دین از نظر دانشمندان غربی ))
 +*((پاسخ به نظریات دانشمندان غربی))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 31 تیر 1385 [14:25 ]   9   رضا معرب      جاری 
 یکشنبه 04 بهمن 1383 [13:08 ]   8   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 دوشنبه 07 دی 1383 [12:17 ]   7   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 06 دی 1383 [11:45 ]   6   admin      v  c  d  s 
 یکشنبه 06 دی 1383 [11:41 ]   5   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 06 دی 1383 [11:36 ]   4   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 06 دی 1383 [11:28 ]   3   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 06 دی 1383 [11:18 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 آذر 1383 [13:43 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..