تاریخچه ی:
ملیت
تفاوت با نگارش: 3
- | کلمة ملت عربی است و به معنای راه و روش است، ملت در قرآن 17 بار آمده است و به معنای راه و روشی است که از طرف رهبر الهی بر مردم عرضه شده مانند مله ابراهیم حنیفا راغب اصفهانی در کتاب مفردات میگوید ملت و املال همان املاء است و از یک ریشهاند و علت این که یک طریقه الهی ملت نامیده شده است این است که از طرف خداوند دیکته شده است. کلمه «ملت» با «دین» یک معنی دارد با این تفاوت که یک چیز به اعتباری دین و به اعتباری دیگر ملت نامیده میشود. به آن اعتبار ملت گویند که آن چیز از طرف خدا به پیامبر املاء شده که باید به مردم ابلاغ کند و مردم را براساس آن رهبری کند. تفاوت بیان میان کلمه دین و ملت از نظر علمای فقه اللغه این است که دین را میتوان به خدا اضافه کرد مانند «دینالله» و ملت به رهبری از طرف خدا که مسئول رهبری مردم به طریقه خاصی اضافه میشود مانند «ملت عیسی» کلمه ملت با کلمه مکتب در اصطلاح جدید، نزدیک است، زیرا مکتب به رهبر یک روش اضافه میشود. در فارسی ملت به یک واحد اجتماعی گویند که دارای سابقه تاریخی واحد، قانون و حکومت و آرمان واحد باشد. مردم به دو دسته تقسیم میشوند طبقه حاکم و طبقه محکوم طبقه حاکم دولت و طبقه محکوم ملت است این اصطلاح از زمان مشروطیت پیدا شد و قبل از آن ملت بدین معنا نبوده. این کلمه به کلمه دیگری اضافه شده مانند پیروان ملت ابراهیم کم کم پیروان حذف شد و به جای فرد ملیت گذاشته شد مانند ملت ترک، ملت عرب در این موارد به جای ملت عرب، «قوم» یا «شعب» را به کار میبرد. |
+ | !~~green:::ملیت به عنوان یک مکتب::~~ |
- | :دمات ما اسا و ایران ی هی |
+ | ککین وحد اجتمعی خاوا است زدگی خاواده از وقتی که انان ی ده ود داشته ست. |
- | ((لی ز نر اای)) ((اسیوالیسم|می گای چیست؟)) />((ه چیی ا ملی گییم؟)) />((ایترنسیونالیس سلی)) />((ملی رست ر ص ار)) />((ا ویه)) |
+ | حد زگتر ا اواه قبیه است ک شامل مجمعهای ز خانوادههایی است ه ر د اعلا با م شترکن و ای کل دگی تکامل یتهر نگی خاگی است. |
| + | واحد اجتماعی بزرگتر و تکامل یافتهتری به نام «ملت» وجود دارد که شامل مردمی است با حکومت و قانون واحد که بر آنان حکومت میکند واحد ملی ممکن است در برگیرنده قبایلی باشد که در اصل و خون شریکند و یا ممکن اصل هیچ اشتراکی نداشته باشند و یا زندگی قبیلهای میان آنها نباشد یا میان بعضی از افراد باشد. |
| + | |
| + | در قرن 20 از نظر علم سیاست بین ملت و مردم تفکیکی ایجاد شد. مردم برای تعیین گروه اجتماعی به¬کار میرود و ملت از نظر حقوقی و سیاسی واحد جمعیت است که در قلمرو ارضی کشوری مستقر میشوند و این استقرار نتیجه وحدتی تاریخی یا آرمانی است. |
| + | |
| + | کلمه «مردم» جنبه جامعهشناسی و «ملت» جنبه حقوقی و سیاسی دارد. |
| + | امروزه ملل گوناگون به صورت ملت واحد درآمدهاند وجه مشترک آنها این است که حکومت واحدی آنها را اداره میکند. بعضی ملتها سابقه تاریخی زیادی ندارند و مولود حادثه اجتماعی هستند مانند ملل خاورمیانه. |
| + | در دنیا ملتی وجود ندارد که از نظر خون، نژاد از مسایل ملل جدا باشد و نژادهایی مانند سامی و آریایی در گذشته مستقل از هم بودند.اما امروزه اختلاط نژادها، اثری از نژاد مستقل باقی نگذاشته است . |
| + | منبع:خدمات متقابل اسلام و ایران؛ مرتضی مطهری |