منو
 کاربر Online
769 کاربر online
Lines: 1-12Lines: 1-10
-نا اما موم عیه الام یگاه ناد با معیارهای ظاهری مادی قاوتا و داوی های ی امیانه باد. امام علیه السلام دا ر ندگن و واسه ی میا دا و ات این یک ام حیی و واعی است نه یک مقام عباری و تریای بر ای اا چگنگی اری ادام و بدن امام علیه السام یچ نی در این ما حقیی ندارد ای نین نیس ه ا باید وست دن ما یه اسلام رنگ ای د ا بوا به او اما گ . +مامان معصوم را نید با معیارای ظاهری و می سنجید و مورد قضاوت سطحی و عایانه قرا داد. اامان حجت خدا بر بندگان و واسطه فیض میان و و مخلوقاتاند، و این مقامی حقیقی و واقعی است نه اعتباری و تشریفاتی. به این دلیل، چهره و اندام ظاهری اامان هیچ نقشی در این قام حقیقی نارد.
خد
اوند برای امتحا بندگان خویش، ن پوست بدن برخی از ائمه معصومین لیهم السلام را رنگ‌های ی فید انند ((خن امام حسن عسگری علیه السلام درباه ن پوستش|سبزه))، ((سیمای ظاهری امام کاظم علیه السلام|ه ند گندمگون)) قرا اد . />ر فهنگ ینی (آیات و روایات) سنش مقام پیامبران و ائمه اوصیء الهی با معیارای اهری، اندیشه‌ای مردود است. در ای ی سخنان ((ضرت ایرالمؤمنین علی عی السلام)) در خطبه 192نهج البلاغه درباره برخورد ((فرعون)) با ((حضرت وسی عیه السلام|حضرت موسی)) و ((حضرت هارن علیه السلام|حضرت هارون)) خواندنی است.
ا
مام فمود:«موسی بن عمان با برادرش، هارون علیه السلام، نزد فرعون رفتن، در حالی ک لبا های پمین به تن داشتند و در دست هر یک عصایی بد. آنان ا و شرط ردد که اگر تسیم فرمان پروردگار شود حکومت و سلطنتش باقی ماد و عزت و قدرتش دوام یابد.
ا فرعون فت:«از این دو (موسی و هارون) تعجب نمی کنید که به من بقاء ملک و دوام عزتم را قول می‌دهند در حالی که فقر و بیچارگی از سر وضعشان می‌بارد! اگر راست وید، چرا دستبندیی از طلا ندارند؟!»
فرعون
این سخن را به دلیل بزرگ شمرد طلا تحقیر شم و پوشیدن ن فت ولی اگر خداوند می خاست، به هگام مبعوث ساختن پیامبرانش در گنج‌های طلا و معادن سنگ‌هی رانبها و غ‌ای خر و سرسبز را به روی نان می‌شود؛ اگر می‌خواست، پندگان سما و یانات وحشی زمین را همراه آنا گسیل می‌داشت. اما در این ورت، امحان از میان می‌ف پاداش و زا بی‌ثر می‌شد، وعده و وعیدهای اهی بی‌فایده می‌گشت و اجر و پاداش برای مومنا جب نمی‌شد...»
-خداوند نیز برای امتحان و آزمایش بندگان خویش پوست بدن برخی از ائمه معصومین علیهم السلام را برنگهای غیر سفید مانند ((توضیح امام حسن عسگری علیه السلام درباره رنگ پوستش|سبزه))، ((سیمای ظاهری امام هفتم|سبزه تند گندمگون)) قرار داده است تا مردم ایمان بمقام امام علیه السلام را شروط رنگ خاصی از پوست قرار ندهند .

در فرهنگ دینی - آیات و روایات - این طرز اندیشه مردود است که مقامات پیامبران و ائمه و اوصیاء الهی علیهم السلام را انسان با معیارهای ظاهر مقایسه و ارزیابی کند. در این زمینه سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه خطبه 192 درباره برخورد ((فرعون)) با ((حضرت موسی علیه السلام|حضرت موسی)) و ((حضرت هارون علیه السلام|حضرت هارون)) علیهما السلام شنیدنی است که آن حضرت می فرماید
: (موسی بن عمران با برادرش حضرت هارون علیه السلام، بر فرعون وارد شدند در حالی که لباس های پشمین به تن داشتند و در دست هر کدام عصایی بود، با او شرط کردند که اگر تسلیم فرمان پروردگار شود حکومت و سلطنتش باقی بماند و عزت و قدرتش دوام یابد.

اما فرعون گفت: آیا از این دو - موسی و حضرت هارون علیه السلام - تعجب نمی کنید که با من شرط می کنند بقاء ملک و دوام عزتم را در حالی که خودشان فقر و بیچارگی از سر و وضعشان می بارد - اگر راست می گویند - چرا دستبندهایی از طلا به آنها داده نشده است؟!

این سخن را فرعون بخاطر بزرگ شمردن طلا و جمع آوری آن و تحقیر پشم و پوشیدن آن گفت ولی اگر خداوند می خواست بهنگام مبعوث ساختن پیامبرانش درهای گنجهای طلا و معادن سنگ های گرانبها و باغهای خرم و سرسبز را به روی آنان بگشاید، می گشود و اگر می خواست پرندگان آسمان و حیوانات وحشی زمین را همراه آنان گسیل دارد، می داشت و اگر خداوند این کار را می کرد امتحان از میان می رفت و پاداش و جزا بی اثر می شد و وعده و وعیدهای الهی بی فایده می گردید و برای پرندگان اجر و پاداش آزمودگان واجب نمی شد. . .)

منابع:
نهج البلاغه، ‌خطبه 192
+منابع:
نهج البلاغه، ‌خطبه 192

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 15 مرداد 1384 [14:19 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 یکشنبه 04 بهمن 1383 [06:08 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 20 مرداد 1383 [12:07 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..