تاریخچه ی:
ملاک ارزیابی شخصیت ائمه علیهم السلام
تفاوت با نگارش: 2
- | نا اما موم عیه الام یگاه ناد با معیارهای ظاهری مادی قاوتا و داوی های ی امیانه باد. امام علیه السلام دا ر ندگن و واسه ی میا دا و ات این یک ام حیی و واعی است نه یک مقام عباری و تریای بر ای اا چگنگی اری ادام و بدن امام علیه السام یچ نی در این ما حقیی ندارد ای نین نیس ه ا باید وست دن ما یه اسلام رنگ ای د ا بوا به او اما گ . |
+ | مامان معصوم را نید با معیارای ظاهری و می سنجید و مورد قضاوت سطحی و عایانه قرا داد. اامان حجت خدا بر بندگان و واسطه فیض میان و و مخلوقاتاند، و این مقامی حقیقی و واقعی است نه اعتباری و تشریفاتی. به این دلیل، چهره و اندام ظاهری اامان هیچ نقشی در این قام حقیقی نارد. خداوند برای امتحا بندگان خویش، ن پوست بدن برخی از ائمه معصومین لیهم السلام را رنگهای ی فید انند ((خن امام حسن عسگری علیه السلام درباه ن پوستش|سبزه))، ((سیمای ظاهری امام کاظم علیه السلام|ه ند گندمگون)) قرا اد . />ر فهنگ ینی (آیات و روایات) سنش مقام پیامبران و ائمه اوصیء الهی با معیارای اهری، اندیشهای مردود است. در ای ی سخنان ((ضرت ایرالمؤمنین علی عی السلام)) در خطبه 192نهج البلاغه درباره برخورد ((فرعون)) با ((حضرت وسی عیه السلام|حضرت موسی)) و ((حضرت هارن علیه السلام|حضرت هارون)) خواندنی است. امام فمود:«موسی بن عمان با برادرش، هارون علیه السلام، نزد فرعون رفتن، در حالی ک لبا های پمین به تن داشتند و در دست هر یک عصایی بد. آنان ا و شرط ردد که اگر تسیم فرمان پروردگار شود حکومت و سلطنتش باقی ماد و عزت و قدرتش دوام یابد. ا فرعون فت:«از این دو (موسی و هارون) تعجب نمی کنید که به من بقاء ملک و دوام عزتم را قول میدهند در حالی که فقر و بیچارگی از سر وضعشان میبارد! اگر راست وید، چرا دستبندیی از طلا ندارند؟!» فرعون این سخن را به دلیل بزرگ شمرد طلا تحقیر شم و پوشیدن ن فت ولی اگر خداوند می خاست، به هگام مبعوث ساختن پیامبرانش در گنجهای طلا و معادن سنگهی رانبها و غای خر و سرسبز را به روی نان میشود؛ اگر میخواست، پندگان سما و یانات وحشی زمین را همراه آنا گسیل میداشت. اما در این ورت، امحان از میان میف پاداش و زا بیثر میشد، وعده و وعیدهای اهی بیفایده میگشت و اجر و پاداش برای مومنا جب نمیشد...» |
- | خداوند نیز برای امتحان و آزمایش بندگان خویش پوست بدن برخی از ائمه معصومین علیهم السلام را برنگهای غیر سفید مانند ((توضیح امام حسن عسگری علیه السلام درباره رنگ پوستش|سبزه))، ((سیمای ظاهری امام هفتم|سبزه تند گندمگون)) قرار داده است تا مردم ایمان بمقام امام علیه السلام را شروط رنگ خاصی از پوست قرار ندهند .
در فرهنگ دینی - آیات و روایات - این طرز اندیشه مردود است که مقامات پیامبران و ائمه و اوصیاء الهی علیهم السلام را انسان با معیارهای ظاهر مقایسه و ارزیابی کند. در این زمینه سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه خطبه 192 درباره برخورد ((فرعون)) با ((حضرت موسی علیه السلام|حضرت موسی)) و ((حضرت هارون علیه السلام|حضرت هارون)) علیهما السلام شنیدنی است که آن حضرت می فرماید: (موسی بن عمران با برادرش حضرت هارون علیه السلام، بر فرعون وارد شدند در حالی که لباس های پشمین به تن داشتند و در دست هر کدام عصایی بود، با او شرط کردند که اگر تسلیم فرمان پروردگار شود حکومت و سلطنتش باقی بماند و عزت و قدرتش دوام یابد.
اما فرعون گفت: آیا از این دو - موسی و حضرت هارون علیه السلام - تعجب نمی کنید که با من شرط می کنند بقاء ملک و دوام عزتم را در حالی که خودشان فقر و بیچارگی از سر و وضعشان می بارد - اگر راست می گویند - چرا دستبندهایی از طلا به آنها داده نشده است؟!
این سخن را فرعون بخاطر بزرگ شمردن طلا و جمع آوری آن و تحقیر پشم و پوشیدن آن گفت ولی اگر خداوند می خواست بهنگام مبعوث ساختن پیامبرانش درهای گنجهای طلا و معادن سنگ های گرانبها و باغهای خرم و سرسبز را به روی آنان بگشاید، می گشود و اگر می خواست پرندگان آسمان و حیوانات وحشی زمین را همراه آنان گسیل دارد، می داشت و اگر خداوند این کار را می کرد امتحان از میان می رفت و پاداش و جزا بی اثر می شد و وعده و وعیدهای الهی بی فایده می گردید و برای پرندگان اجر و پاداش آزمودگان واجب نمی شد. . .)
منابع: نهج البلاغه، خطبه 192 |
+ | منابع: نهج البلاغه، خطبه 192 |