منو
 کاربر Online
706 کاربر online
Lines: 1-13Lines: 1-12
-*در نگاه اکثری ، بشر در تمام شؤون زندگى فردى و اجتماعى خود از کیفیت غذا خوردن، لباس پوشیدن، خانه سازى و معمارى، نشستن و برخاستن، راه رفتن و خوابیدن و... تا تشکیل حکومت، تعیین وظیفه تک تک دولتمردان و چگونگى کشوردارى و نیز بیان مطالب گوناگون علمى، باید از دین دستورالعمل دریافت کند و بدون مشقت و تحمل کمترین رنج تحقیق و مطالعه، بیشترین موفقیت را از طریق دین عاید خود کند.
چنین نگرشى به دین ، که دین را موظف به برآورده کردن همه نیازهاى انسان مى داند ، نگاه «~~green:اکثرى~~» به دین نام دارد و از آنجا که بر حسب این نگرش، دین پاسخگوى تمامى انتظارات است، بشر نیازى به استفاده از نیروى ((عقل)) و شکوفا کردن توانایى هاى خدادادى خود نخواهد داشت.این طرز تلّقى از دین کاملاً ناصواب و به دور از حقیقت است و هرگز دین حقّى را نمى توان نشان داد که خواهان کنارگذاردن عقل و توانایى هاى انسان باشد و خود را پاسخگوى تمام نیازمندى هاى بشر معرّفى کند.
+*در نگاه اکثری ، بشر در تمام شؤون زندگى فردى و اجتماعى خود از کیفیت غذا خوردن، لباس پوشیدن، خانه سازى و معمارى، نشستن و برخاستن، راه رفتن و خوابیدن و... تا تشکیل حکومت، تعیین وظیفه تک تک دولتمردان و چگونگى کشوردارى و نیز بیان مطالب گوناگون علمى، باید از دین دستورالعمل دریافت کند و بدون مشقت و تحمل کمترین رنج تحقیق و مطالعه، بیشترین موفقیت را از طریق دین عاید خود کند. چنین نگرشى به دین ، که دین را موظف به برآورده کردن همه نیازهاى انسان مى داند ، نگاه «~~green:اکثرى~~» به دین نام دارد و از آنجا که بر حسب این نگرش، دین پاسخگوى تمامى انتظارات است، بشر نیازى به استفاده از نیروى ((عقل)) و شکوفا کردن توانایى هاى خدادادى خود نخواهد داشت.این طرز تلّقى از دین کاملاً ناصواب و به دور از حقیقت است و هرگز دین حقّى را نمى توان نشان داد که خواهان کنارگذاردن عقل و توانایى هاى انسان باشد و خود را پاسخگوى تمام نیازمندى هاى بشر معرّفى کند.
 *اما در نگاه ~~green:اقلی~~ زندگى انسان مشتمل بر دو بخش ((دنیا)) و ((آخرت)) است و این دو بخش کاملاً مجزا و مستقل از یکدیگرند، به گونه اى که عملکرد انسان در امور مربوط به دنیا هیچ گونه تأثیرى در سرنوشت اخروى او ندارد. بشر در امور اخروى و رابطه اش با خدا بایستى از دین دستور بگیرد و در امور دنیوى و زندگى این جهانى مُجاز است آن گونه که خود مى پسندد عمل کند. این همان دیدگاه ((سکولاریسم)) یا جدایى دین از عرصه هاى اجتماعى است و به دیدگاه «اقلّى» معروف است.این دیدگاه نیز ناتمام به نظر مى رسد، زیرا گرچه «زندگى» انسان قابل تقسیم به دو بخش دنیا و آخرت است، که بخش دنیایى آن از ((تولد)) آغاز و با ((مرگ)) پایان مى پذیرد و بخش آخرتى آن با مرگ شروع و تا بی نهایت امتداد مى یابد و هر یک از این دو بخش ویژگى هایى مخصوص خود را دارد، لکن تقسیم یاد شده بدین معنا نیست که «رفتار» و اعمال انسان در دنیا نیز داراى دو بخش است: ((اعمال دنیوى)) و ((اعمال اخروى)) که این دو بخش هیچ گونه ارتباطى با یکدیگر ندارند.اسلام دنیا و اعمال فردى و اجتماعى انسان در آن را مقدّمه ((آخرت))، و زندگى آن جهانى را برآمده و محصول عملکرد این جهانى انسان مى داند و هرگز با ((تفکر سکولاریستی غرب)) که دین را از صحنه زندگى اجتماعى انسان خارج مى کند و تنها به آن نقشى در محدوده ارتباط فردى انسان با خدا مى دهد، سازگارى ندارد. *اما در نگاه ~~green:اقلی~~ زندگى انسان مشتمل بر دو بخش ((دنیا)) و ((آخرت)) است و این دو بخش کاملاً مجزا و مستقل از یکدیگرند، به گونه اى که عملکرد انسان در امور مربوط به دنیا هیچ گونه تأثیرى در سرنوشت اخروى او ندارد. بشر در امور اخروى و رابطه اش با خدا بایستى از دین دستور بگیرد و در امور دنیوى و زندگى این جهانى مُجاز است آن گونه که خود مى پسندد عمل کند. این همان دیدگاه ((سکولاریسم)) یا جدایى دین از عرصه هاى اجتماعى است و به دیدگاه «اقلّى» معروف است.این دیدگاه نیز ناتمام به نظر مى رسد، زیرا گرچه «زندگى» انسان قابل تقسیم به دو بخش دنیا و آخرت است، که بخش دنیایى آن از ((تولد)) آغاز و با ((مرگ)) پایان مى پذیرد و بخش آخرتى آن با مرگ شروع و تا بی نهایت امتداد مى یابد و هر یک از این دو بخش ویژگى هایى مخصوص خود را دارد، لکن تقسیم یاد شده بدین معنا نیست که «رفتار» و اعمال انسان در دنیا نیز داراى دو بخش است: ((اعمال دنیوى)) و ((اعمال اخروى)) که این دو بخش هیچ گونه ارتباطى با یکدیگر ندارند.اسلام دنیا و اعمال فردى و اجتماعى انسان در آن را مقدّمه ((آخرت))، و زندگى آن جهانى را برآمده و محصول عملکرد این جهانى انسان مى داند و هرگز با ((تفکر سکولاریستی غرب)) که دین را از صحنه زندگى اجتماعى انسان خارج مى کند و تنها به آن نقشى در محدوده ارتباط فردى انسان با خدا مى دهد، سازگارى ندارد.
 !منابع !منابع
 *مصباح یزدى، محمد تقى، آموزش فلسفه، ج 1 *مصباح یزدى، محمد تقى، آموزش فلسفه، ج 1
 *مصباح یزدى، محمد تقى، پرسشها و پاسخها ، ج 3 ، دین و مفاهیم نو *مصباح یزدى، محمد تقى، پرسشها و پاسخها ، ج 3 ، دین و مفاهیم نو
   
   
   

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 25 اردیبهشت 1384 [12:22 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      جاری 
 یکشنبه 25 اردیبهشت 1384 [12:21 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..