منو
 صفحه های تصادفی
ورود امام حسین علیه السلام به مکه
در هوای گرم چه اتفاقی می افتد؟
سینمای کمدی
گوشی بل
سرخچه
چوب خیزران یزید بر صورت امام حسین علیه السلام
امواج الکترومغناطیسی
نظم در ساختار کدون
امام علی علیه السلام از زبان پیامبر
منشا میکرو ارگانیسمها
 کاربر Online
744 کاربر online
تاریخچه ی: مشربهای مذهبی در عهد سلجوقیان

V{maketoc}
!مشربهای مذهبی در عهد سلجوقیان

!جامعه ی سلجوقی
توسعه و دانش در

__منطق،__
__حکمت و کلام، __
__لغت،__
__تفسیر__ و
__ادبیات عرب __

در عصر سلجوقی و

ایجاد مدارس مذهبی متعدد __مدارس ((نظامیه)) __و

__درخشیدن بسیاری از مشایخ و کبار علوم دینی __در این عصر

که مستعد بروز آن بود، از یک سو موجب شکوفایی این علوم گردید و آثاری را از خود باقی گذاشت که برای تاریخ علم خالی از اهمیت نیست.
با این همه، بنای مدارس که موجب

__اشاعه دانشهای شرعی و مخصوصاً ترویج زبان عربی__

در بین طبقات نخبه اهل عصر در بلاد ایران و حتی انگیزه ادامه تصنیف کتب به زبان عربی می‏شد، در عین حال عامل عمده‏ای در ترویج تعصبات مذهبی و فرقه‏ای در سراسر ایران شد.

با رونقی که بر اثر وجود این مدارس، و نیز مدرسه‏هایی که از جانب سلطان برای حنفیها و از سوی خلیفه برای پیروان بیشتر مذاهب معروف فقهی ایجاد شد، علوم دینی همه جا مورد توجه و علاقه عام واقع شد.

نفوذ علما هم پا به پای رونق علم در پایتخت و در بلاد مختلف قلمرو آل سلجوق، فوق العاده بالا گرفت. چنان که خاندان بعضی علماء در شهرها نفوذی همچون حکام و وزیران پیدا کردند. و ریاست ولایات به دست آنها افتاد.

از جمله در ((بخارا))، ((آل برهان))، شوکت و قدرت فوق العاده به دست آورد.

در ((اصفهان))، ((آل خجند)) که ریاست شافعیان شهر با آنها بود، و آل صاعه که ریاست حنفیان شهر را داشتند،

قدرت و نفوذ بسیار حاصل کردند و بست و گشودن کارها اغلب به دست آنها بود.

__سادات ترمذ، __
__سادات بیهق،__
__سادات ری و قم، __

خاندانهای بزرگی بودند که به غیر از مقام علمی، ریاست دنیوی هم داشتند و عظمت مقام دنیوی آنها، ((طلاب ))جوان را همه جا به سعی در کسب علم و روی آوردن به مدارس جلب و تشویق می‏کرد.

!محیط مذهبی عهد سلجوقی
محیط مذهبی عصر، محیط مشاجرات و تعصبات بود. تعدد مدارس و کثرت روز افزون طالبان این مدارس هم استمرار این مشاجرات و تعصبات را در بین عامه تشدید می‏کرد.

قسمتی از این تعصبات بر ضد فرق مختلف شیعه بود که مخصوصاً به سبب وحدت منشأ با ((اسماعیلیه)) از سوی متعصبان ((اهل سنت)) مورد تهقت و سوء ظن بیشتر واقع بودند، به علاوه بروز کشمکش در بین فرق مختلف اهل سنت نیز وجود داشت.

تنازع فرقه‏های مذهبی، در این عصر، جامعه اسلامی ایران را همچنان مثل دوران ((غزنویان)) و ((آل بویه)) د حال تفرقه و تشتت نگه داشت.

__کرامیه در قلمرو غوریان، __
__معتزله در قلمرو ((خوارزمشاهیان))__

در این ایام همچنان فعال بودند.

__مذاهب اهل تشبیه در نواحی جبال، __
__مذاهب جبریه در ماوراء النهر، __

هنوز بیش و کم رایج بود و

__در سیستان تا پایان عهد، هنوز بقایایی از خوارج دیده می‏شد.__

پیروان این مذاهب حتی اگر در فروع با یکدیگر اختلاف نداشتند، در اصول عقاید دائم یکدیگر را تحطئه و تکفیر می‏کردند و بدین ترتیب، امکان مسالمت جویی اجتماعی را از مردمان سلب نمودند.

چیزی که در حمله ی ((مغول))، نیل به هر گونه توافق و وحدت را بین آنها برای مقابله با مهاجمان، غیر ممکن ساخت. حتی استمرار این اختلافات در قسمت عمده‏ای از قلمرو ((سلجوقیان))، منجر به توفیق فرقه اسماعیلیه شد که در ایجاد یک قدرت پایدار در نواحی مختلف ایران، نقشی مخرب، ویرانگر و ارتجاعی ایفا کردند.

!مطالب مرتبط
*((مناسبات اجتماعی عصر سلجوقی))
*((مقابله ی طرفداران فرقه های مختلف در عصر سلجوقی|مقابله ی طرفداران فرقه های مختلف))
*((تصوف در دوره سلجوقی))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 11 شهریور 1385 [04:41 ]   4   آآوا رسا      جاری 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [07:03 ]   3   آآوا رسا      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [06:56 ]   2   آآوا رسا      v  c  d  s 
 شنبه 27 فروردین 1384 [05:30 ]   1   نغمه آذربویه      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..