تاریخچه ی:
مشترکات ادیان
تفاوت با نگارش: 4
| افزون بردردها و دغدغه های مشترک میان ادیان ، ادیان تعالیم و آموزه های مشترک هم دارند، اخلاقیات مشترک ، و قلمرو های واحد ادیان ، قادر خواهند بود که زمینه ((گفتمان ادیان)) و ((دیالوگ)) را فراهم سازد و در زدودن ((مفاسد اخلاقی)) از چهره جامعه ، رسیدگی به وضعیت مستمندان و استقرار ((عدالت)) در میان ابنای بشر ، نقش آفرین باشند. | | افزون بردردها و دغدغه های مشترک میان ادیان ، ادیان تعالیم و آموزه های مشترک هم دارند، اخلاقیات مشترک ، و قلمرو های واحد ادیان ، قادر خواهند بود که زمینه ((گفتمان ادیان)) و ((دیالوگ)) را فراهم سازد و در زدودن ((مفاسد اخلاقی)) از چهره جامعه ، رسیدگی به وضعیت مستمندان و استقرار ((عدالت)) در میان ابنای بشر ، نقش آفرین باشند. |
| *لذا معنویت در ادیان ،نحوه مواجهه است با جهان هستی که فراورده اش این است که حالت های نامطلوب فساد اجتماعی ، وجود توده های فقیر اجتماعی و تضاد کشنده تاریخی ، هرگز از نظر ادیان ، امر مطلوب و پذیرفته شده ای نبوده و نیست. | | *لذا معنویت در ادیان ،نحوه مواجهه است با جهان هستی که فراورده اش این است که حالت های نامطلوب فساد اجتماعی ، وجود توده های فقیر اجتماعی و تضاد کشنده تاریخی ، هرگز از نظر ادیان ، امر مطلوب و پذیرفته شده ای نبوده و نیست. |
| ((عدالت)) ، ((احسان)) و ((محبت)) ، باتفاوتهای جزئی، آموزه اصلی ((ادیان آسمانی)) است. | | ((عدالت)) ، ((احسان)) و ((محبت)) ، باتفاوتهای جزئی، آموزه اصلی ((ادیان آسمانی)) است. |
| *عدالت ،یعنی بخشیدن حقوق جامعه به آنان و استیفای حق خود از دیگران . | | *عدالت ،یعنی بخشیدن حقوق جامعه به آنان و استیفای حق خود از دیگران . |
| *احسان ، یعنی صرف نمودن از بخشی از حق خود ، جهت کمال دیگران . | | *احسان ، یعنی صرف نمودن از بخشی از حق خود ، جهت کمال دیگران . |
| * محبت یعنی کششی درونی برای تکامل بخشی به دیگران. | | * محبت یعنی کششی درونی برای تکامل بخشی به دیگران. |
| در واقع این آموزه ها ، آموزه های مشترک اخلاقی ادیان اند که قادر است بر همه افراد و آحاد جامعه اثر گذار باشند و زمینه تنش های تاریخی، اجتماعی را از بین ببرند. | | در واقع این آموزه ها ، آموزه های مشترک اخلاقی ادیان اند که قادر است بر همه افراد و آحاد جامعه اثر گذار باشند و زمینه تنش های تاریخی، اجتماعی را از بین ببرند. |
| این آموزه هاهمچنین پیامی را به جهان منتقل می سازند که معنویت و اخلاق در ادیان نهادینه شده است وبنابراین راه نجات بشریت معاصر ، این است که فلاح، رستگاری و نجات خود را در ادیان جستجو کنندو به طور کلی در دین ، به عنوان پل ارتباطی و عامل پیوند جهان فرازین با جهان و عالم موجود انسانی . | | این آموزه هاهمچنین پیامی را به جهان منتقل می سازند که معنویت و اخلاق در ادیان نهادینه شده است وبنابراین راه نجات بشریت معاصر ، این است که فلاح، رستگاری و نجات خود را در ادیان جستجو کنندو به طور کلی در دین ، به عنوان پل ارتباطی و عامل پیوند جهان فرازین با جهان و عالم موجود انسانی . |
| به هر حال علاوه بر دغدغه های مشترک میان ادیان ، ادیان ، تعالیم و آموزه های مشترک هم دارندکه می توان آنها را اینگونه بیان نمود: | | به هر حال علاوه بر دغدغه های مشترک میان ادیان ، ادیان ، تعالیم و آموزه های مشترک هم دارندکه می توان آنها را اینگونه بیان نمود: |
| !الف:مشترکات در حوزه عقاید و یا همان مشترکات امیدآفرین | | !الف:مشترکات در حوزه عقاید و یا همان مشترکات امیدآفرین |
| * ((اعتقاد به یک حقیقت قدسی و معنوی در ادیان)) | | * ((اعتقاد به یک حقیقت قدسی و معنوی در ادیان)) |
| * ((اعتقاد به گوهر یکسان بشر در ادیان)) | | * ((اعتقاد به گوهر یکسان بشر در ادیان)) |
| * ((اعتقاد به وضعیت مطلوب ناموجود در ادیان)) | | * ((اعتقاد به وضعیت مطلوب ناموجود در ادیان)) |
| * ((اصل تشنج زدایی و صلح در ادیان)) | | * ((اصل تشنج زدایی و صلح در ادیان)) |
| * ((خدمت به دیگران به عنوان یک فضیلت در ادیان)) | | * ((خدمت به دیگران به عنوان یک فضیلت در ادیان)) |
| * ((ادیان و احساس دردهای مشترک در تنزل باورهای قدسی)) | | * ((ادیان و احساس دردهای مشترک در تنزل باورهای قدسی)) |
| * ((اعتقاد به جاودانگی در ادیان مختلف)) | | * ((اعتقاد به جاودانگی در ادیان مختلف)) |
| * ((ادیان و اعتقاد به عنصری غیر مادی در وجود انسانها)) | | * ((ادیان و اعتقاد به عنصری غیر مادی در وجود انسانها)) |
| * ((ادیان و اعتقاد به خلقت موجودات از نیستی به هستی)) | | * ((ادیان و اعتقاد به خلقت موجودات از نیستی به هستی)) |
| *((هدفمندی جهان در نظر ادیان مختلف)) | | *((هدفمندی جهان در نظر ادیان مختلف)) |
| *((ایدئولوژى و جهانبینى مشترک در ادیان)) | | *((ایدئولوژى و جهانبینى مشترک در ادیان)) |
| * ((تقدس یا قدسیت در ادیان)) | | * ((تقدس یا قدسیت در ادیان)) |
| * ((آفرینش و تدبیر در نظر ادیان)) | | * ((آفرینش و تدبیر در نظر ادیان)) |
| * ((نجات یا رستگارى ابدى از دیدگاه ادیان)) | | * ((نجات یا رستگارى ابدى از دیدگاه ادیان)) |
| !ب:مشترکات در نظام ارزشها و اخلاق | | !ب:مشترکات در نظام ارزشها و اخلاق |
| در ادیان آسمانی ، همچون ((یهود))، ((مسیحیت)) و ((اسلام))، نکات مشترک فراوان است ، چنانکه نکات نامأنوس و دارای افتراق ساختاری هم فراوان است. از جمله مواضع وفاق، این اعتقاد است که همه چیز در این زندگی و دنیای مادی خلاصه نمی شود. | | در ادیان آسمانی ، همچون ((یهود))، ((مسیحیت)) و ((اسلام))، نکات مشترک فراوان است ، چنانکه نکات نامأنوس و دارای افتراق ساختاری هم فراوان است. از جمله مواضع وفاق، این اعتقاد است که همه چیز در این زندگی و دنیای مادی خلاصه نمی شود. |
| این امر، تعالیم ادیان را به مرحله ای برده که ((زندگی پس از مرگ)) هم وجود دارد و به طور کلی ، زندگی این جهانی ، سازنده آن جهان است و بنابر این ، جهان نظامی اخلاقی را انتظار دارد. | | این امر، تعالیم ادیان را به مرحله ای برده که ((زندگی پس از مرگ)) هم وجود دارد و به طور کلی ، زندگی این جهانی ، سازنده آن جهان است و بنابر این ، جهان نظامی اخلاقی را انتظار دارد. |
| در همین سمت و سو ، اغلب ادیان با تواضع ، صداقت ، مهربانی و عقل ، احسان ، ایثار ، کرامت،... در آمیخته اندو تعالیمی در این راستا را به پیروان خود هدیه نموده اند. صداقت با بشر ، دوستی با انسانها ، محبتی را به انسانها سفارش می کند که ، به عنوان روحی کلی در ادیان وجود دارد. این بحث را تحت عنوان دو موضوع می توان بررسی نمود: | | در همین سمت و سو ، اغلب ادیان با تواضع ، صداقت ، مهربانی و عقل ، احسان ، ایثار ، کرامت،... در آمیخته اندو تعالیمی در این راستا را به پیروان خود هدیه نموده اند. صداقت با بشر ، دوستی با انسانها ، محبتی را به انسانها سفارش می کند که ، به عنوان روحی کلی در ادیان وجود دارد. این بحث را تحت عنوان دو موضوع می توان بررسی نمود: |
| * ((از نظر ادیان جهان دارای نظام اخلاقی است)) | | * ((از نظر ادیان جهان دارای نظام اخلاقی است)) |
| * ~~green:نقطه های اخلاقی همجوار در ادیان~~ | | * ~~green:نقطه های اخلاقی همجوار در ادیان~~ |
| چند نکته اخلاقی همسو و همجوار در ادیان وجود دارد که به منزله ژن ارتباطی بین ادیان می باشد. | | چند نکته اخلاقی همسو و همجوار در ادیان وجود دارد که به منزله ژن ارتباطی بین ادیان می باشد. |
| **الف: ((تهذیب جامعه از نظر ادیان مختلف)) | | **الف: ((تهذیب جامعه از نظر ادیان مختلف)) |
| ** ب:((رسیدگی به مستمندان در ادیان)) | | ** ب:((رسیدگی به مستمندان در ادیان)) |
| **ج: ((عدالت و برابری در ادیان به عنوان صفتی اخلاقی)) | | **ج: ((عدالت و برابری در ادیان به عنوان صفتی اخلاقی)) |
| *((مبانی و مبادی اتحاد بین مذاهب و ادیان)) | | *((مبانی و مبادی اتحاد بین مذاهب و ادیان)) |
| !منابع | | !منابع |
| 1- پگی مورگان،ورنرمنسکی،اخلاق در شش دین جهان | | 1- پگی مورگان،ورنرمنسکی،اخلاق در شش دین جهان |
| 2- تورات ، سفر لاویان، انتشارات بهبود | | 2- تورات ، سفر لاویان، انتشارات بهبود |
| 3- حسین توفیقی، آشنایی با ادیان بزرگ | | 3- حسین توفیقی، آشنایی با ادیان بزرگ |
| 4- خاتون آبادی ، ترجمه اناجیل اربعه | | 4- خاتون آبادی ، ترجمه اناجیل اربعه |
| 5- قرنی گلپایگانی، موازنه بین ادیان چهارگانه توحیدی | | 5- قرنی گلپایگانی، موازنه بین ادیان چهارگانه توحیدی |
| 6- کاپلستون، تاریخ فلسفه ،ج5 | | 6- کاپلستون، تاریخ فلسفه ،ج5 |
| 7- بحارالانوار ، علامه مجلسی | | 7- بحارالانوار ، علامه مجلسی |
| 8-محمد مهدی نراقی، جامع السعادات | | 8-محمد مهدی نراقی، جامع السعادات |
| 9- الحرالعاملی، وسائل الشیعه،ج6،ص10 | | 9- الحرالعاملی، وسائل الشیعه،ج6،ص10 |
| 10- ماهنامه اندیشه حوزه،سال نهم/شماره ششم/خردادو تیر83 | | 10- ماهنامه اندیشه حوزه،سال نهم/شماره ششم/خردادو تیر83 |