منو
 کاربر Online
785 کاربر online
تاریخچه ی: مسیر راه آهن

نگارش: 1

تصاوير سه مسير راه آهن


راه آهن يا مسير ريلي وسيله ي زميني مشخص شده اي از حمل و نقل است كه براي استفاده ي قطار جهت حمل مسافر و بار طراحي شده است. مسير راه آهن متشكل از دو ريل موازي است كه معمولاً تراورس ها يا قلاب ها ي فولادي يا چوبي يا بتني آنها را دقيقاً در فاصله هاي معين از يكديگر نگهداري مي كنند. مسير راه آهن را ببينيد.

اطلاعات كلي


حمل و نقل
حمل و نقل ريلي يكي از از وسايل مكانيكي حمل و نقل زميني است كه از لحاظ انرژي بسيار به صرفه است صرفه جويي در انرژي.
ريل ها مسيري بسيار صاف و سطحي بسيار محكم را درست مي كنند تا چرخ هاي واگن بتوانند با كمترين اصطكاك روي آن حركت كنند. اين امر بسيار مورد قبول بوده و انرژي زيادي را صرفه جويي مي كند. ترن ها همچنين به دليل قسمت جلويي كوچكي كه نسبت به بار حمل شده دارند، موقع حركت با مقاومت هواي كمتري مواجه مي شوند كه بسيار در انرژي صرفه جويي مي شود. در شرايط كاري صحيح يك قطار براي حمل مقدار مشخصي بار (يا مسافر) به 50 تا 70 درصد انرژي كمتر در مقايسه با حمل ونقل جاده اي نيازمند است. علاوه بر آن به دليل وجود تراورس ها كه بار قطار را توزيع مي كنند، قطارها مي توانند به طور بارزي بارهاي بيشتري را حمل كنند كه نسبت بار به محور چرخ در قطار بيشتر از حمل و نقل جاده اي است.
حمل و نقل ريلي يكي از ايمن ترين انواع حمل و نقل نيز مي باشد. علاوه برآن در مصرف فضاي اشغال شده هم بسيار كار آمد است، به طوري كه خط آهني با دو سري ريل مي تواند نسبت به يك جاده چهار بانده، مسافر و بار بسيار بيشتري را حمل كند.

عملكردها


عملكردهاي حمل و نقل ريلي
سيستم حمل و نقل ريلي شامل قسمت هاي ضروري بسياري است كه هر كدام بايد به طور وسيعي مورد نظر واقع شود. بعضي از لوكوموتيوها ممكن است وضعيت ساختاري بسيار خوبي داشته باشند اما تا زماني كه ملزومات سيستم مربوط به خود را به آنها اختصاص ندهيم، كار نخواهند كرد.

در ديد وسيع تر حمل و نقل ريلي شامل تك ريل ها يا متروهايي با چرخ پلاستيكي يا ماگلو Magleul مي باشد، در حاليكه ماشين ها فقط در يك مسير هدايت شده حركت مي كنند. منظور از مسير مشخص شده، جنبه ي غير اقتصادي آن است.

يك سيستم نيروي محركه اي، يا رانشي نيز لازم لازم است که می تواند شامل اسب، بخار، ديزل يا لوكوموتيوهاي برقي باشد. اگر از آخرين سيستم گفته شده استفاده شود نيازمند تأمين برق آن در حركت نيز خواهيم بود.

براي تأمين برق، وسيله ي تأمين كننده ي الكتريسيته براي قطار مورد نياز است. اين كار مي تواند توسط سيستم هاي هوايي يا توسط ريل سوم انجام شود كه مورد اخير روش بسيار معمولي است.

با توجه به اين كه قطارها چه حجمي را حمل مي كنند، راه آهن مي تواند با تعداد متغيري از ريل ساخته شود. خطوط آهني كه ترافيك سبكي را حمل مي كنند، معمولاً تك ريله ساخته مي شوند و در جهت هاي مختلف حمل و نقل انجام مي شود. در جاهايي كه تلاقي روي مي دهد، با استفاده از حلقه هاي عبوري يا كناره هاي عبوري كه شامل قسمت هايي كوچك از دو ريله ها هستند و در نقاط خاص در طول خط اصلي قرار دارند، به قطارها اجازه داده مي شود كه در جهت هاي مختلف حركت كنند.

برعكس، ممكن است قسمت هاي بزرگتري نيز وجود داشته باشد كه داراي خطوط دوگانه باشد كه در تنظيم جدول حركت بسيار مهم است و مي تواند به قطارهايي كه بالا و پايين حركت مي كنند، در مسيرهايي كه هر دو خط پر است اجازه ي حركت دهد.

همچنين در مورد قطارهاي شهري، وجود دو ريل بعضاً مي تواند در معبرهاي باريك باعث شلوغي و به هم پيچيدن شود. ( قطار شهري راببينيد).

راه آهن هاي يك بانده هزينه كمتري را براي ساخت نيازمندند ولي فقط مي توانند حجم محدودي از حمل و نقل را انجام دهند.

در خطوط شلوغ از دو يا چندين خط آهن استفاده مي شود كه هر باند يا بيشتر براي حمل ونقل در يك مسير مورد استفاده قرار مي گيرد. در خطوط شلوغ تا 8 خط وجود دارد (چهار خط براي رفتن در هر مسير است) كه حجم زيادي از حمل ونقل را انجام مي دهد.

با ظهور حمل ونقل كانتينري در سال 1960م مسير راه آهن و حمل ونقل دريايي به شبكه اي از سيستم حمل ونقل تبديل شدند كه حجم زيادي از كالاها را به طور مؤثري با هزينه كاري كمتر حمل مي كنند.

يك مثال از اين گونه حمل ونقل اين است كه:
كالاهايي كه در شرق آسيا و در مرز اروپا قرار دارند معمولاً با كشتي اقيانوس آرام را طي مي كنند، سپس با قطار تا شمال آمريكا مي روند و دوباره در راه بازگشت از اقيانوس اطلس مي گذرند.

شهرهاي بزرگ معمولاً داراي مترو و يا تراموا هستند. براي يك تراموا روي يك مسير عنوان ماشين ريلي نسبت به راه آهن و قطار استفاده بيشتري دارد.

يك تراموا با مسير درست حركت خود به مسير تراموا معروف است.

تاريخچه


تاريخچه حمل ونقل ريلي
اولين وسيله ريلي كه توسط اسبي كشيده ميشد به نظر ميرسد در يونان و مالت و قسمت هايي از امپراتوري روم در حداقل 2000 سال قبل ديده شده است كه در آن از ريل هاي بريده شده سنگي استفاد ميشد. اين پديده از حدود سال 1550م در اروپا با كاربرد ريل هاي چوبي خام وارد شد. بعدها در قرن 18م ريل هاي آهني به كار گرفته شد.
یک مهندس عمران انگليسي به نام ويليام جسوب لبه هاي ريلي را براي استفاده چرخ هاي طوقه دار طراحي كرد كه در حد فاصل شهرهاي لافبورو و لستر شايد در سال 1789م به كار گرفته شد. بعداً يك كارگاه براي توليد ريل هاي آهني باز شد.
در سال 1802م جسوب خط آهن سوري را در لندن افتتاح كرد. نكته قابل بحث اين است كه نخستين قطارهاي عمومي توسط اسب كشيده ميشد.
نخستين لكوموتيو بخاري توسط ريچارد تروسيك در سال 1804م در ولز افتتاح شد، با اين وجود از لحاظ مالي موفق نبود.
نخستين طرح موفقيت آميز لوكوموتيو بخار توسط جورج استفنسون منجر به ساخت لكوموتيو راكتي معروف او شد.

عکس(….1 6 jp : ديزل: تصوير با 5)
لوكوموتيو ديزلي دوقلو كه در حال سوخت گيري در دانسمير كاليفرنيا ميباشد.

نخستين طرح موفقيت آميز استفاده بخار در راه آهن در خط آهن استكتون و دارلينگتون) در شمال انگلستان در سال 1820م بود.
به زودي اين خط به ليورپول و منچستر هم كشيده شد كه توانست توانائي هاي حمل و نقل ريلي را اثبات كند.
راه آهن به زودي در همه بريتانيا و سپس در همه جهان گسترش پيدا كرد و به زودي به مسلط ترين وسيله حمل و نقل زميني مبدل گشت و تا حدود 30 سال به همين گونه ماند، تا اين كه با اختراع هواپيما و اتومبيل ها كم كم رو به كاهش تدريجي و زوال گذاشت.

اولين استفاده از كابل هاي هوايي براي انتقال جريان برق توسط (گرانويل وودس) در سال 1888م صورت گرفت. علاوه بر آن نوآوري هاي ديگر وودس سبب پيدايش نخستين خط آهن برقي شد كه براي اولين بار در كني ايسلند مورد استفاده قرار گرفت. 1892م
لوكوموتيوهاي ديزلي ، برقي بعدها (بعد از جنگ جهاني دوم ) در بسياري از كشورها جايگزين ماشين هاي بخار گشت.
بسياري از كشورها بعد از سال 1960م راه آهن خود را به خطوط سرعت بالا تبديل كردند.

اصطلاحات

اصطلاحات راه آهن
در كشور انگلستان و بسياري از كشورهاي مشترك المنافع واژه راه آهن به واژه خط آهن رجحان برتري يافته است در حاليكه در ايالات متحده برعكس اين مورد است.
با اين وجود كلمه ي خط آهن به صورت تاريخي در انگلستان و بسياري از شركت هاي آمريكايي مورد استفاده قرار ميگيرد. بسياري از شبكه هاي آمريكايي كلمه راه آهن را در نام شركت هاي خود دارند. (به جاي خط آهن)، مثلاً راه آهن برلينگتون شمالي كه نمونه ی برجسته اي از اين نمونه است.
عنوان مربوط به استفاده از عناوين راه آهن و خط آهن را براي اطلاعات بيشتر ببينيد.
انگليسي آمريکايي: خط آهن
اندونزيايي: راه آهن
چيني: راه آهن
کشورهای مشترک المنافع با انگليس: راه آهن
دانمارک: خط آهني
هلند: خط قطار
زبان بين المللي اسپرانتو: خط آهن
فنلاندي: راه آهن
فرانسوي : مسيرآهن
آلماني: راه آهني
يونان: راه آهني
ايرلندي: راه آهن
ايتاليايي: راه آهن
ژاپن: راه آهني
کره اي: مسيرآهني
نروژ: قطار آهني
فارسي: راه آهن
پرتقالي: راه آهني
رومانيايي: راه آهني
روسي: راه آهني
اسپانيايي: راه آهن
سوئدي: راه آهن
ولز: راه آهن
در انگليس واژه ی راه آهن معمولاً به مجموعه ی كاملي از قطارها، ترن ، ايستگاه قطار، خطوط راه آهن، جدول زمان بندي حركت و مجموعه ی مشتركي كه با هم در جهت دهي راه آهن كار ميكنند، گفته ميشود در حاليكه راه ثابت يا (راه P) به خود قطار يا ريل گفته ميشود.
همچنين ميتوانيد حمل و نقل ريلي در بريتانيا را ببينيد.

حمل و نقل ريلي حومه

حمل و نقل ريلي در حومه شهرها
از 236 كشور و مستغلات آنها، 143 كشور داراي حمل و نقل ريلي هستند كه ( بسياري از آنها كوچك اند) خدمات خود را به مسافران ارائه ميدهند.
استفاده ايستگاهي از راه آهن درحومه و ليست كشورها به اندازه حمل و نقل ريلي و خدمات آنها را نگاه کنید.

خطرات و بلاياي راه آهن و درس هاي گرفته شده

خطرات بارز راه آهن به اتفاقاتي گفته ميشود كه از آنها درس هايي گرفته شده و باعث تغيير رويه هايي شده است.

همچنين ببينيد

خط آهن زير زميني ، درجه بندي ريل، تاريخ حمل و نقل ريلي، ليست شركت هاي راه آهن، لوكوموتيو، حمل و نقل عمومي،حمل و نقل خصوصي،خط آهن شخصي، دو راهي در راه آهن، قطارهاي معروف، خدمات پستي راه آهن، اقتصاد در زمين (بخش حمل و نقل)، رانندگي، نخستين حمل و نقل كانتينري راه آهن «شمال آمريكا»، سيستم تأمين برق راه آهن، رفت و آمد در راه آهن.



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 03 آذر 1383 [10:44 ]   2   حمید حسن نیا      جاری 
 سه شنبه 03 آذر 1383 [10:28 ]   1   حمید حسن نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..