منو
 صفحه های تصادفی
مبانی الکترونیک در روباتیک
جدول تناوبی «استاندارد»
عناصر گروه IIIA (قسمت اول)
تابع قدرمطلق
سیاره‌های خارجی و حیات
علی علیه السلام کلید خانه حکمت است
بیماری سفیدک سطحی مو
قهوه و اثر آن بر دیابت
هجوم به خانه فاطمه علیها سلام
دوقرن سکوت
 کاربر Online
726 کاربر online
تاریخچه ی: مسمط

تفاوت با نگارش: 6

Lines: 1-43Lines: 1-43
 ::~~red:فیش ناتمام است.~~:: ::~~red:فیش ناتمام است.~~::
 مجموعه جدید مصراع همقافیه (بند مسمط) و یک مصراع که قافیه آن مستقل است. (رشته مسمط یا مصراع تسمیط) و این شکل چند بار با قافیه های متفاوت تکرار می شود.  مجموعه جدید مصراع همقافیه (بند مسمط) و یک مصراع که قافیه آن مستقل است. (رشته مسمط یا مصراع تسمیط) و این شکل چند بار با قافیه های متفاوت تکرار می شود.
 و اما مصراع های جدا با هم قافیه دارند، بدین نحو: الف—الف—الف—ی— ب—ب—ب— ی — ح— ح—ج—ی به مسمط هایی که بند مسمط و رشته مسمط آنها مجموعه سه مصراع باشد مسمط مثلث به چهار مصراع مربع و به پنج مصراعی مخمس و به شش مصرایی مسدس گویند. مسمط حداقل مثلث و حداکثر (معمولاً) مسدس است و همه مسمطات منوچهری مسدس است. و اما مصراع های جدا با هم قافیه دارند، بدین نحو: الف—الف—الف—ی— ب—ب—ب— ی — ح— ح—ج—ی به مسمط هایی که بند مسمط و رشته مسمط آنها مجموعه سه مصراع باشد مسمط مثلث به چهار مصراع مربع و به پنج مصراعی مخمس و به شش مصرایی مسدس گویند. مسمط حداقل مثلث و حداکثر (معمولاً) مسدس است و همه مسمطات منوچهری مسدس است.
 

 

 
 
 
 
  
-{img src=http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/show_image.php?id=20482} +{img src=img/daneshnameh_up/f/f5/molana-mosamaat.jpg}
  
 
 
 
 
 مانند: مانند:
 ::~~green:گویی بط سپید جامه به صابون زده است --- کبک دری ساق پای در قدح خون زده است:: ::~~green:گویی بط سپید جامه به صابون زده است --- کبک دری ساق پای در قدح خون زده است::
 ::بر گل تر دلیب، گنج فریدون زده است --- لشگر چین در بهار، خیمه به هامون زده است:: ::بر گل تر دلیب، گنج فریدون زده است --- لشگر چین در بهار، خیمه به هامون زده است::
 ::لاله سوی جویبار خرگه بیرون زده است --- خیمه آن سبزگون خرگه این آتشین:: ::لاله سوی جویبار خرگه بیرون زده است --- خیمه آن سبزگون خرگه این آتشین::
 ::باز مرا طبع شعر سخت به جوش آمده است -- کم سخن عندلیب،دوش به گوش آمده است:: ::باز مرا طبع شعر سخت به جوش آمده است -- کم سخن عندلیب،دوش به گوش آمده است::
 ::از شغب مردمان لاله به جوش آمده است --- زیر به بانگ آمده است بم بخروش آمده است:: ::از شغب مردمان لاله به جوش آمده است --- زیر به بانگ آمده است بم بخروش آمده است::
 ::نسترن مشکبوی، مشک فروش آمده است --- سیمش در گردن است، مشکش در آستین~~:: ::نسترن مشکبوی، مشک فروش آمده است --- سیمش در گردن است، مشکش در آستین~~::
 مسمط معمولاً ساختمان قصیده را دارد اول آن تغزل است و بعد تخلص به مدح می پردازد. این نوع جدید مسمط است که به ابتکار منوچهری از مسمط قدیم ساخته شده است، مسمط قدیم بیتی است چند لختی که لخت های آن یک قافیه دارند (قافیه درونی) و لخت آخری آن با لخت های آخر ابیات دیگر هم قافیه است (قافیه بیرونی) او گاهی به این گونه اشعار شعر مسجع گویند و نمونه آن در اشعار مولانا زیاد است. مسمط معمولاً ساختمان قصیده را دارد اول آن تغزل است و بعد تخلص به مدح می پردازد. این نوع جدید مسمط است که به ابتکار منوچهری از مسمط قدیم ساخته شده است، مسمط قدیم بیتی است چند لختی که لخت های آن یک قافیه دارند (قافیه درونی) و لخت آخری آن با لخت های آخر ابیات دیگر هم قافیه است (قافیه بیرونی) او گاهی به این گونه اشعار شعر مسجع گویند و نمونه آن در اشعار مولانا زیاد است.
 ::~~green:دیده سیرست مرا جان دلیرست مرا ----- زهره شیرست مرا، زهره تابیده شدم:: ::~~green:دیده سیرست مرا جان دلیرست مرا ----- زهره شیرست مرا، زهره تابیده شدم::
 ::شکر کند عاشق حق، کز همه بردیم سبق ---- بر زبر هفت طبق، اختر رخشنده شدم:: ::شکر کند عاشق حق، کز همه بردیم سبق ---- بر زبر هفت طبق، اختر رخشنده شدم::
 ::باش چو شطرنج روان خامش و خود جمله زبان----- کز رخ آن شاه جهان فرخ و فرخنده شدم~~:: ::باش چو شطرنج روان خامش و خود جمله زبان----- کز رخ آن شاه جهان فرخ و فرخنده شدم~~::
 این ابیات را می توان به شکل زیر (مسمط و مربع) نوشت: این ابیات را می توان به شکل زیر (مسمط و مربع) نوشت:
 ::~~green:دیده سیرت مرا ----- جان دلبراست مرا:: ::~~green:دیده سیرت مرا ----- جان دلبراست مرا::
 ::زهره شیرست مرا ---- زهره تابنده شدم~~:: ::زهره شیرست مرا ---- زهره تابنده شدم~~::
 که هر مصراع آن دو بار مفتعلن و به اصطلاح عروصی مربع است که در شعر فارسی مفعول نیست و ابیات فارسی معمولاً مسدس و یا مثمن هستند. از این رو منوچهری این پاره ها را طولانی تر کرد و به حد مصراع مفعول در شعر فارسی رساند. که هر مصراع آن دو بار مفتعلن و به اصطلاح عروصی مربع است که در شعر فارسی مفعول نیست و ابیات فارسی معمولاً مسدس و یا مثمن هستند. از این رو منوچهری این پاره ها را طولانی تر کرد و به حد مصراع مفعول در شعر فارسی رساند.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [10:34 ]   7   حمیده کاشیان      جاری 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [10:29 ]   6   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [10:28 ]   5   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [12:04 ]   4   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [06:45 ]   3   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [06:44 ]   2   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [06:43 ]   1   حمیده کاشیان      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..