تاریخچه ی:
مستزاد
تفاوت با نگارش: 1
- | مستزاد شعری است که در آخر مصراع ((رباعی )) یا ((غزل )) یا(( قطعه))، جمله ی کوتاهی از نثر آهنگین و ((مسجع ))اضافه می کنند که از لحاظ معنی به آن مصراع مربوط است و با وزن اصلی شعر هماهنگ نیست.
در واقع کلمه ی مستزاد به معنی "زیاد شده" هم همین معنی را می دهد. |
+ | مستزاد شعری است که در آخر مصراع های یک ((رباعی )) یا ((غزل )) یا(( قطعه))، جمله ی کوتاهی از نثر آهنگین و ((مسجع )) اضافه می کنند که از لحاظ معنی به آن مصراع مربوط است ولی با وزن اصلی شعر هماهنگ نیست. |
| + | در واقع کلمه ی مستزاد به معنی "زیاد شده" هم همین معنی را می دهد و علت نام گذاری این نوع شعر هم قطعه اضافه شده در پایان هر مصراع است. |
| + |
|
| + |
| + | |
| + | | |
| + | {img src=img/daneshnameh_up/4/40/mostazad.JPG} |
| + | |
| + | |
| + | | |
| __نمونه ی چند مستزاد__ | | __نمونه ی چند مستزاد__ |
- | ~~green:گیرم که ز مال و زر کسی قارون شد ----- مرگ است زپی! یا آن که به علم و دانش افلاطون شد ----- کو حاصل وی؟ اندوخته ام ز کف همه بیرون شد ----- کو ناله ی نی؟ ز اندیش کونین دلم پرخون شد ---- کو ساغری؟~~ |
+ | ~~green:گیرم که ز مال و زر کسی قارون شد ---------- مرگ است زپی!
یا آن که به علم و دانش افلاطون شد ---------- کو حاصل وی؟
اندوخته ام ز کف همه بیرون شد ---------- کو ناله ی نی؟
ز اندیشه کونین دلم پرخون شد ---------- کو ساغر می؟~~ |
| (مشتاق اصفهانی) | | (مشتاق اصفهانی) |
- | ~~green:گر حاجت خود بری به درگاه خدا ---- با صدق و صفا حاجات ترا کند خداوند روا ---- بی چون و چرا ز نهار رحاجت خود در بر خلق ----- با جامه ی دلق کز خلق نیاید کرم وجود و عطا ---- بی شرک و ریا~~ |
+ | ~~green:گر حاجت خود بری به درگاه خدا ---------- با صدق و صفا
حاجات ترا کند خداوند روا ---------- بی چون و چرا
ز نهار مر حاجت خود در بر خلق ---------- با جامه ی دلق
کز خلق نیاید کرم وجود و عطا ---------- بی شرک و ریا~~ |
| (سنا) | | (سنا) |