منو
 کاربر Online
929 کاربر online
تاریخچه ی: مرکب حقیقی

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
بنابر این نظریه جامعه مرکب حقیقی است بالاتر از مرکبات طبیعی .

در مرکبات طبیعی‏ ، اجزاء قبل از ترکیب از خود هویتی و آثاری دارند ، در اثر تأثیر و تأثر در یکدیگر و از یکدیگر زمینه یک پدیده جدید پیدا می‏شود . اما افراد انسان در مرحله قبل از وجود اجتماعی هیچ هویت انسانی ندارند ، ظرف خالی‏ می‏باشند که فقط استعداد پذیرش روح جمعی را دارند .

انسانها قطع نظر از وجود اجتماعی ، حیوان محض می‏باشند که تنها استعداد انسانیت دارند و انسانیت انسان ، یعنی احساس " من " انسانی ، تفکر و اندیشه انسانی ، عواطف انسانی ، و بالاخره آنچه از احساسها ، تمایلات ، گرایشها ، اندیشه‏ها ، عواطف که به انسانیت مربوط می‏شود ، در پرتو روح جمعی پیدا می‏شود و این روح‏ جمعی است که این ظرف خالی را پر می‏کند و این شخص را به صورت شخصیت‏ درمی‏آورد .

روح جمعی همواره با انسان بوده و با آثار و تجلیات خود از اخلاق ، مذهب ، علم ، فلسفه و هنر همیشه خواهد بود .

تأثیر و تأثرها و فعل و انفعالهای روحی و فرهنگی افراد در یکدیگر به واسطه روح جمعی و در پرتو روح جمعی پیدا می‏شود نه مقدم بر آن و در مرحله پیش از آن ، و در حقیقت جامعه‏شناسی انسان مقدم بر روان‏شناسی اوست .


برخلاف نظریه های دیگر که‏ برای انسان در مرحله قبل از وجود اجتماعی ،روان‏شناسی قائل است و جامعه‏شناسی او را در مرحله و مرتبه بعد از روان‏شناسی او می‏داند ، مطابق‏ این نظریه اگر انسان وجود اجتماعی نمی‏داشت و اگر جامعه‏شناسی نمی‏داشت ، روان انسانی فردی و روان‏شناسی فردی نداشت .

و اما نظریه چهارم اصالةالاجتماعی محض است ، مطابق این نظریه هر چه‏ هست روح جمعی و وجدان جمعی و شعور جمعی و اراده و خواست جمعی و " من‏ " جمعی است ، شعور و وجدان فردی مظهری از شعور و وجدان جمعی است و بس‏.

کتاب جامعه و تاریخ
نویسنده شهید مطهری
صفحه27

بنابر این نظریه جامعه مرکب حقیقی است بالاتر از مرکبات طبیعی . در مرکبات طبیعی‏ ، اجزاء قبل از ترکیب از خود هویتی و آثاری دارند ، در اثر تأثیر و تأثر در یکدیگر و از یکدیگر زمینه یک پدیده جدید پیدا می‏شود . اما افراد انسان در مرحله قبل از وجود اجتماعی هیچ هویت انسانی ندارند ، ظرف خالی‏ می‏باشند که فقط استعداد پذیرش روح جمعی را دارند .
انسانها قطع نظر از وجود اجتماعی ، حیوان محض می‏باشند که تنها استعداد انسانیت دارند و انسانیت انسان ، یعنی احساس " من " انسانی ، تفکر و اندیشه انسانی ، عواطف انسانی ، و بالاخره آنچه از احساسها ، تمایلات ، گرایشها ، اندیشه‏ها ، عواطف که به انسانیت مربوط می‏شود ، در پرتو روح جمعی پیدا می‏شود و این روح‏ جمعی است که این ظرف خالی را پر می‏کند و این شخص را به صورت شخصیت‏ درمی‏آورد .
روح جمعی همواره با انسان بوده و با آثار و تجلیات خود از اخلاق ، مذهب ، علم ، فلسفه و هنر همیشه خواهد بود .
تأثیر و تأثرها و فعل و انفعالهای روحی و فرهنگی افراد در یکدیگر به واسطه روح جمعی و در پرتو روح جمعی پیدا می‏شود نه مقدم بر آن و در مرحله پیش از آن ، و در حقیقت جامعه‏شناسی انسان مقدم بر روان‏شناسی اوست .
برخلاف نظریه های دیگر که‏ برای انسان در مرحله قبل از وجود اجتماعی ،روان‏شناسی قائل است و جامعه‏شناسی او را در مرحله و مرتبه بعد از روان‏شناسی او می‏داند ، مطابق‏ این نظریه اگر انسان وجود اجتماعی نمی‏داشت و اگر جامعه‏شناسی نمی‏داشت ، روان انسانی فردی و روان‏شناسی فردی نداشت .
و اما نظریه چهارم اصالةالاجتماعی محض است ، مطابق این نظریه هر چه‏ هست روح جمعی و وجدان جمعی و شعور جمعی و اراده و خواست جمعی و " من‏ " جمعی است ، شعور و وجدان فردی مظهری از شعور و وجدان جمعی است و بس‏.
کتاب جامعه و تاریخ
نویسنده شهید مطهری
صفحه27


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 22 مرداد 1384 [08:16 ]   2   یاسر ناظم نیا      جاری 
 سه شنبه 20 اردیبهشت 1384 [07:50 ]   1   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..