- | بنابر این نظریه جامعه مرکب حقیقی است بالاتر از مرکبات طبیعی . در مرکبات طبیعی ، اجزاء قبل از ترکیب از خود هویتی و آثاری دارند ، در اثر تأثیر و تأثر در یکدیگر و از یکدیگر زمینه یک پدیده جدید پیدا میشود . اما افراد انسان در مرحله قبل از وجود اجتماعی هیچ هویت انسانی ندارند ، ظرف خالی میباشند که فقط استعداد پذیرش روح جمعی را دارند . |
+ | ~~green:__بنابر این نظریه جامعه مرکب حقیقی است بالاتر از مرکبات طبیعی .__~~
در مرکبات طبیعی ، اجزاء قبل از ترکیب از خود هویتی و آثاری دارند ، در اثر تأثیر و تأثر در یکدیگر و از یکدیگر زمینه یک پدیده جدید پیدا میشود . اما افراد انسان در مرحله قبل از وجود اجتماعی هیچ هویت انسانی ندارند ، ظرف خالی میباشند که فقط استعداد پذیرش روح جمعی را دارند .
|
| انسانها قطع نظر از وجود اجتماعی ، حیوان محض میباشند که تنها استعداد انسانیت دارند و انسانیت انسان ، یعنی احساس " من " انسانی ، تفکر و اندیشه انسانی ، عواطف انسانی ، و بالاخره آنچه از احساسها ، تمایلات ، گرایشها ، اندیشهها ، عواطف که به انسانیت مربوط میشود ، در پرتو روح جمعی پیدا میشود و این روح جمعی است که این ظرف خالی را پر میکند و این شخص را به صورت شخصیت درمیآورد . | | انسانها قطع نظر از وجود اجتماعی ، حیوان محض میباشند که تنها استعداد انسانیت دارند و انسانیت انسان ، یعنی احساس " من " انسانی ، تفکر و اندیشه انسانی ، عواطف انسانی ، و بالاخره آنچه از احساسها ، تمایلات ، گرایشها ، اندیشهها ، عواطف که به انسانیت مربوط میشود ، در پرتو روح جمعی پیدا میشود و این روح جمعی است که این ظرف خالی را پر میکند و این شخص را به صورت شخصیت درمیآورد . |
| روح جمعی همواره با انسان بوده و با آثار و تجلیات خود از اخلاق ، مذهب ، علم ، فلسفه و هنر همیشه خواهد بود . | | روح جمعی همواره با انسان بوده و با آثار و تجلیات خود از اخلاق ، مذهب ، علم ، فلسفه و هنر همیشه خواهد بود . |
| برخلاف نظریه های دیگر که برای انسان در مرحله قبل از وجود اجتماعی ،روانشناسی قائل است و جامعهشناسی او را در مرحله و مرتبه بعد از روانشناسی او میداند ، مطابق این نظریه اگر انسان وجود اجتماعی نمیداشت و اگر جامعهشناسی نمیداشت ، روان انسانی فردی و روانشناسی فردی نداشت . | | برخلاف نظریه های دیگر که برای انسان در مرحله قبل از وجود اجتماعی ،روانشناسی قائل است و جامعهشناسی او را در مرحله و مرتبه بعد از روانشناسی او میداند ، مطابق این نظریه اگر انسان وجود اجتماعی نمیداشت و اگر جامعهشناسی نمیداشت ، روان انسانی فردی و روانشناسی فردی نداشت . |
| و اما نظریه چهارم اصالةالاجتماعی محض است ، مطابق این نظریه هر چه هست روح جمعی و وجدان جمعی و شعور جمعی و اراده و خواست جمعی و " من " جمعی است ، شعور و وجدان فردی مظهری از شعور و وجدان جمعی است و بس. | | و اما نظریه چهارم اصالةالاجتماعی محض است ، مطابق این نظریه هر چه هست روح جمعی و وجدان جمعی و شعور جمعی و اراده و خواست جمعی و " من " جمعی است ، شعور و وجدان فردی مظهری از شعور و وجدان جمعی است و بس. |