تاریخچه ی:
مردم شناسی
تفاوت با نگارش: 4
| + | ^ |
| + | @#16: |
| انسان شناسی بطور کلی به دو بخش تقسیم میگردد. بخش اول انسان شناسی جسمانی که تقریباً همه دانشمندان درباره موضوع آن توافق دارند. در این رشته خصوصیات جسمانی انسان و رابطه آن با رفتارهای اجتماعی و فرهنگی او همیشه مورد توجه خاص بوده است . انسان شناسی جسمانی , انسان را از لحاظ ویژگیهای جسمانی مورد بررسی قرار داده و مسائی مثل نژاد و اختلافات نژادی در رابطه با خصوصیات جسمانی و مقایسه و اندازه گیری اعضاء بدن را با استفاده از(( بیومتری)) (زیست سنجی) , ((آنتروپومتری)) ( انسان سنجی), ((مورفولوژی)) انسانی ,((آندوکرینولوژی))(شناخت فعالیت غدد داخلی), فیزویولژی مقایسهای و ژنتیک مورد مطالعه قرار میدهد و بنابراین چنانکه ملاحظه میگردد انسان شناسی جسمانی در مطالعات خود هم به شناخت و مقایسه استخوان بندی انسان پرداخته و هم به بررسی ویژگیهایی نظیر رنگ پوست , شکل مو, چشم و غیره نظر دارد. | | انسان شناسی بطور کلی به دو بخش تقسیم میگردد. بخش اول انسان شناسی جسمانی که تقریباً همه دانشمندان درباره موضوع آن توافق دارند. در این رشته خصوصیات جسمانی انسان و رابطه آن با رفتارهای اجتماعی و فرهنگی او همیشه مورد توجه خاص بوده است . انسان شناسی جسمانی , انسان را از لحاظ ویژگیهای جسمانی مورد بررسی قرار داده و مسائی مثل نژاد و اختلافات نژادی در رابطه با خصوصیات جسمانی و مقایسه و اندازه گیری اعضاء بدن را با استفاده از(( بیومتری)) (زیست سنجی) , ((آنتروپومتری)) ( انسان سنجی), ((مورفولوژی)) انسانی ,((آندوکرینولوژی))(شناخت فعالیت غدد داخلی), فیزویولژی مقایسهای و ژنتیک مورد مطالعه قرار میدهد و بنابراین چنانکه ملاحظه میگردد انسان شناسی جسمانی در مطالعات خود هم به شناخت و مقایسه استخوان بندی انسان پرداخته و هم به بررسی ویژگیهایی نظیر رنگ پوست , شکل مو, چشم و غیره نظر دارد. |
| مطالعات مردم شناسی یا انسان شناسی فرهنگی مربوط به جوامع محدود و بخصوص جوامع ابتدایی و تحول نیافته است . این رشته تا جنگ دوم جهانی تقریباً منحصر به مطالعه مردمی بود که بآنها لقب ابتدایی دادهاند. | | مطالعات مردم شناسی یا انسان شناسی فرهنگی مربوط به جوامع محدود و بخصوص جوامع ابتدایی و تحول نیافته است . این رشته تا جنگ دوم جهانی تقریباً منحصر به مطالعه مردمی بود که بآنها لقب ابتدایی دادهاند. |
| انسان شناسی فرهنگی( مردم شناسی) بطور کلی از دو لحاظ با ((جامعه شناسی ))تفاوت دارد یکی از لحاظ روش و دیگر از لحاظ قلمرو مطالعه | | انسان شناسی فرهنگی( مردم شناسی) بطور کلی از دو لحاظ با ((جامعه شناسی ))تفاوت دارد یکی از لحاظ روش و دیگر از لحاظ قلمرو مطالعه |
| روشی که در مطالعات جامعه شناسی بکار میرود اصطلاحا ((روش پهنانگر ))یا پهنائی نامیده میشود در حالیکه در مردم شناسی از ((روش ژرفائی)) یا ژرفانگر استفاده مینمایند. | | روشی که در مطالعات جامعه شناسی بکار میرود اصطلاحا ((روش پهنانگر ))یا پهنائی نامیده میشود در حالیکه در مردم شناسی از ((روش ژرفائی)) یا ژرفانگر استفاده مینمایند. |
| اما از لحاظ قلمرو مطالعه , جامعه شناسی جوامع تطور یافته اعم از صنعتی و سنتی را مورد مطالعه قرار میدهد, در حالیکه مردم شناسی , عمدتا به مطالعه در جوامع ابتدایی یا تطور نیافته میپردازد, ضمن آنکه از روش مردم شناسی برای مطالعه خرده فرهنگهای قومی , زبانی ,مذهبی در درون جوامع تطور یافته نیز استفاده میشود. | | اما از لحاظ قلمرو مطالعه , جامعه شناسی جوامع تطور یافته اعم از صنعتی و سنتی را مورد مطالعه قرار میدهد, در حالیکه مردم شناسی , عمدتا به مطالعه در جوامع ابتدایی یا تطور نیافته میپردازد, ضمن آنکه از روش مردم شناسی برای مطالعه خرده فرهنگهای قومی , زبانی ,مذهبی در درون جوامع تطور یافته نیز استفاده میشود. |
| تحقیقات مردم شناسان درباره زندگی اقوام مختلف شواهد جالب و قابل استنادی از زندگی اجتماعی انسان را بدست میدهد و روانشناسان اجتماعی و جامع شناسان از حاصل این مطالعات کمک بسیار میگیرند. | | تحقیقات مردم شناسان درباره زندگی اقوام مختلف شواهد جالب و قابل استنادی از زندگی اجتماعی انسان را بدست میدهد و روانشناسان اجتماعی و جامع شناسان از حاصل این مطالعات کمک بسیار میگیرند. |
| انسان شناسی فرهنگی (مردم شناسی) در مطالعات خود از دادهها و اطلاعات "مردم نگاری" کمک میگیرند, مردم نگاری تنها جنبه توصیفی دارد و مجموعهای از دادهها و اطلاعات را بدون تحلیل و بصورت عکسبرداری وقایع و پدیدهها فراهم نموده که مورد استفاده مردم شناسی قرار میگیرد. نوعی مردم نگاری تاریخی را در قرون پیشین و ضمن سفرنامهها و سیاحتنامهها در بعضی کتب مورخان میتوان سراغ گرفت که در آنها از آداب و رسوم و سنتها و زبان بطور کلی فرهنگ و خرده فرهنگ اقوام مختلف مطالب فراوانی جمع آوری شده است از آنجمله است سفرنامه ((ناصرخسرو قبادیانی)) در ((ایران ))و نوشتههای ((هرودوت ))در ((یونان)). | | انسان شناسی فرهنگی (مردم شناسی) در مطالعات خود از دادهها و اطلاعات "مردم نگاری" کمک میگیرند, مردم نگاری تنها جنبه توصیفی دارد و مجموعهای از دادهها و اطلاعات را بدون تحلیل و بصورت عکسبرداری وقایع و پدیدهها فراهم نموده که مورد استفاده مردم شناسی قرار میگیرد. نوعی مردم نگاری تاریخی را در قرون پیشین و ضمن سفرنامهها و سیاحتنامهها در بعضی کتب مورخان میتوان سراغ گرفت که در آنها از آداب و رسوم و سنتها و زبان بطور کلی فرهنگ و خرده فرهنگ اقوام مختلف مطالب فراوانی جمع آوری شده است از آنجمله است سفرنامه ((ناصرخسرو قبادیانی)) در ((ایران ))و نوشتههای ((هرودوت ))در ((یونان)). |
| '''مردم شناسی دانش بررسی | | '''مردم شناسی دانش بررسی |
| نوع بشر است.'''
| | نوع بشر است.'''
|
|
| |
|
| دامنه بررسی آن در بر گیرنده همه انسانها در همه زمانها و | | دامنه بررسی آن در بر گیرنده همه انسانها در همه زمانها و |
| همه ابعاد انسانی میشود.
| | همه ابعاد انسانی میشود.
|
|
| |
|
| مقوله فرهنگ و اینکه فرهنگ از سرشت آدمی است، هسته مطالعات مردم شناختی را تشکیل | | مقوله فرهنگ و اینکه فرهنگ از سرشت آدمی است، هسته مطالعات مردم شناختی را تشکیل |
| میدهد.
| | میدهد.
|
| ((مقالات مردم شناسی)) | | ((مقالات مردم شناسی)) |
- | |
+ | #@ ^ |