منو
 صفحه های تصادفی
چه چیزی روی آب شناور می شود؟
درس جغرافیا 2
پرندگان آبی
دیفن باخیا
کروماتوگرافی کاغذی
دب اصغر «صورت فلکی»
فیزیولوژی جانوری
انواع لیزر
منزلت زید بن علی در نزد ائمه
گرافهای ستاره
 کاربر Online
310 کاربر online
تاریخچه ی: مذمت غلو درباره ائمه اطهار

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:2


شناخت و معرفت مقام ائمه علیه السلام

شناخت و معرفت مقام ائمه اطهار علیهم السلام مانند امور دیگر از دستبرد شیاطین محفوظ نمانده است؛ بعضی‌ها از روی جهل، مقام ائمّه اطهار را دست کم گرفته و روایات صریح را انکار کرده اند، و عدّه ای هم بر عکس، راه غلوّ و زیاده روی را پیش گرفته و به آن امامان نسبت‌های ناروا مانند الوهیّت و ربوبیّت داده اند، که این هر دو دسته از گمراهانند.
آنچه از آیات و روایات به دست می‌آید، این است که ائمه اطهار هر چه دارند، از جانب خداوند است و فقط به قدرت و اراده خداوند، به تمام عوالم دسترسی دارند.
«آسمان ها و زمین ها و ملائکه و بهشت و دوزخ و خلاصه همه ملکوت عالم به دست ماست » روایاتی از این دست به این معناست که امامان چون عبادت و طاعت خداوند را انجام داده اند، خداوند مقام آنان را بالا برد و به آنان دسترسی به عوالم مختلف را ارزانی فرمود. پس همه چیز در اصل به دست خداوند است.
اما روایاتی که از زبان امامان می گویند:«ما عبدیم، بنده ایم، فقیریم، محتاجیم. . .» به این معناست که آنان در اصل همچون سایر مردم، محتاج و بی‌چیزند و از خود هیچ ندارند.

فرمایش خداوند در سوره آل عمران

خداوند در سوره آل عمران 79 و 80 می فرماید:« ما کان بشر ان یوتیه الله الکتاب والحکم والنبوه ثم یقول للناس کونوا عبادا لی من دون الله ولکن کونوا ربانیین بما کنتم تعلمون الکتاب و بما کنتم تدرسون و لایامرکم ان تتخذ و الملائکه و النبیین اربابا ایامرکم بالکفر بعد اذ انتم مسلمون »
(هیچ انسانی که خداوند به او کتاب و حکم و پیامبری عطا فرموده، نمی تواند مردم را به سوی خود بخواند و بگوید بنده من باشید، نه خدا.)
از این آیه و امثال آن به وضوح می‌فهمیم که پروردگار عالمیان، فقط و فقط الله است و هیچ پیامبر و امامی حق قدم گذاشتن در حیطه مقام الوهیّت و ربوبیّت را ندارد.

چند حدیث درباره پرهیز از غلو درباره معصومین علیه السلام

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:«مرا بالاتر از حقّم قرار ندهید چرا که خداوند، قبل از اینکه مرا پیغمبر گرداند، بنده خودش قرار داد.»

امیرالمومنین علیه السلام فرمود:«بر حذر باشید از زیاده‌روی. نخست بگویید ما بندگان و پرورش یافتگان خداییم، سپس هر چه می‌خواهید در مدح و فضلیت ما بگویید.»

امام سجاد علیه السلام فرمود:«خدا لعنت کند کسی را که به ما دروغ ببندد. به خدا قسم امیرالمؤمنین علی علیه السلام عبد صالح خداوند و برادر رسول خدا بود و با طاعت و عبادت به مقامات بلند خود رسید. خود رسول خدا هم با اطاعت از خدا به کرامات الهی رسید.»

امام مهدی علیه السلام در نامه‌ای می‌فرماید:«. . . خداوند منزّه است و ما شریک علم و قدرت او نیستیم. من و جمیع پدرانم بندگان خداییم.»

منابع:
بحارالانوار، ج 25، ص 261 تا 328.



شناخت و معرفت مقام ائمه علیه السلام

شناخت و معرفت مقام ائمه اطهار علیهم السلام مانند امور دیگر از دستبرد شیاطین محفوظ نمانده و در آن، راههای ناصحیح پیموده شده است؛ بعضی از روی جهل، مقام ائمّه اطهار را دست کم گرفته و روایات صریح را انکار نموده اند و عدّه ای هم بر عکس، راه غلوّ و زیاده روی را پیش گرفته و به آن وجودات مقدّسه، نسبتهای ناروا مانند الوهیّت و ربوبیّت داده اند که این هر دو دسته از طریق گمراهانند.
آنچه از آیات و روایات به دست میآید، این است که ائمه اطهار هر چه دارند، از جانب خداوند است و به قدرت و اراده خداوند، دارای همه چیز هستند و تمام عوالم به دست آنهاست.

بنابراین روایاتی که مثلاً میفرماید: « آسمانها و زمینها و ملائکه و بهشت و دوزخ و خلاصه همه ملکوت عالم به دست ماست » به این معناست که ما چون عبادت و طاعت خداوند را انجام داده ایم، خداوند آنها را به ما عنایت فرمود، پس همه چیز بالذّات به دست خداوند است و اما روایاتی که میگوید: « ما عبدیم، بنده ایم، فقیریم، محتاجیم. . .» به این معناست که واقعاً ما بالذّات فقیریم و محتاج خداییم و از خود هیچ نداریم.

فرمایش خداوند در سوره آل عمران

برای روشن شدن این مطلب به گوشه ای از آیات و روایات توجه میکنیم:
خداوند در سوره آل عمران 79 و 80 میفرماید: « ما کان بشر ان یوتیه الله الکتاب والحکم والنبوه ثم یقول للناس کونوا عبادا لی من دون الله ولکن کونوا ربانیین بما کنتم تعلمون الکتاب و بما کنتم تدرسون و لایامرکم ان تتخدا و الملائکه و النبیین اربابا ایامرکم بالکفر بعد اذ انتم مسلمون »

(هیچ انسانی که خداوند به او کتاب و حکم و پیامبری عطا فرموده، نمیتواند مردم را به خود بخواند و بگوید بنده من باشید، نه خدا. . . و هرگز چنین نیست که بگوید ملائکه و پیامبران را ربّ خود بگیرید.)
از این آیه و امثال آن که از دهها آیه تجاوز میکند، به وضوح و صراحت می فهمیم رب و پروردگار عالمیان، فقط و فقط الله است و هیچ پیامبر و امامی در حیطه مقام الوهیّت و ربوبیّت حق قدم گذاشتن ندارد و از روایات صریح و مستقیمی این معنا روشن است.

نفی غلو در باره ائمه علیه السلام

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « مرا بالاتر از حقّم قرار ندهید که خداوند مرا عبد و بنده خودش قرار داد، قبل از اینکه مرا پیغمبر گردانیده باشد.»
امیرالمومنین علیه السلام فرمود: « بر حذر باشید از غلو و زیاده روی، بگویید درباره ما که ما بندگان و پرورش شدگان حضرت حقّیم، سپس هر چه میخواهید در فضلیت ما بگویید، نکته بسیار مهم اینکه حضرت میفرماید: « ما در دو مرحله، ابداً شأن و حقّی نداریم:

اول اینکه معبود نیستیم بلکه عبد و بنده ایم، دوم اینکه رب نیستیم، بلکه مربوب و پرورش یافته دست قدرت خداوندیم.»
امام سجاد علیه السلام فرمود: خدا لعنت کند کسی که به ما دروغ ببندد، به خدا قسم امیرالمؤمنین علیه السلام عبد صالح خداوند و برادر رسول خدا بود و با طاعت و عبادت به مقامات بلند خود رسید، خود رسول خدا هم با طاعت خدا به کرامات الهی رسید.

حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در توقیعی میفرمایند: «. . . خداوند منزّه است و ما شریک علم و قدرت او نیستیم، من و جمیع پدرانم بندگان خداییم.» خداوندا! ما را به مقامات ائمه اطهار آن طور که هست واقف کن تا از تقصیر و یا غلوّ در پناه تو باشیم! آمین یا رب العالمین.

منابع: بحارالانوار، ج 25، ص 261 تا 328.


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 05 شهریور 1384 [07:56 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 یکشنبه 18 بهمن 1383 [12:22 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 06 خرداد 1383 [08:48 ]   1   ندا سعادتی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..