منو
 کاربر Online
990 کاربر online
Lines: 1-16Lines: 1-16
-« شیخ » و « برقی » محمد بن مسلم بن شهاب زُهری را از اصحاب علی بن الحسین علیه السلام دانسته اند « ((ابن شهر آشوب)) » می نویسد « زُهری » از کارگزاران و عمّال بنی امیّه و بعد داستانی را از او نقل می کند که در ((گره گشایی ا کمک ها|گره گشائی های ویژه حضرت سجاد علیه السلام)) بیان خواهد شد و او آنچنان ملازم حضرت بود که بعضی از بنی مروان به او می گفتند: ای زُهری پیامبر تو چه می کند؟ و منظورشان علی بن الحسین علیه السلام بود. +محمد بن مسلم بن شهاب زُهری را از اصحاب ((حضرت امام سجاد علیه السلام|علی بن الحسین علیه السلام)) دانسته اند « ((ابن شهر آشوب)) » می نویسد « زُهری » از کارگزاران و عمّال ((بنی امیه)) و بعد داستانی را از او نقل می کند که در ((گره گشایی اام سجاد عیه السلام از کار یاران|گره گشائی های ویژه حضرت سجاد علیه السلام)) بیان خواهد شد و او آنچنان ملازم حضرت بود که بعضی از ((بنی مروان)) به او می گفتند: ای زُهری پیامبر تو چه می کند؟ و منظورشان علی بن الحسین علیه السلام بود.
 مرحوم آیه الله العظمی خوئی رحمه الله علیه می فرمایند: « زُهری » گر چه از علماء عامه بوده و سنی مذهب می باشد ولی حضرت سجاد علیه السلام را دوست داشته و آن حضرت را بزرگ می شمرد و بر اساس روایاتی که از او نقل شده معتقد بوده آن حضرت زاهد ترین مردم و با فضیلت ترین آنهاست.  مرحوم آیه الله العظمی خوئی رحمه الله علیه می فرمایند: « زُهری » گر چه از علماء عامه بوده و سنی مذهب می باشد ولی حضرت سجاد علیه السلام را دوست داشته و آن حضرت را بزرگ می شمرد و بر اساس روایاتی که از او نقل شده معتقد بوده آن حضرت زاهد ترین مردم و با فضیلت ترین آنهاست.
 آنچنانکه از کتب تراجم استفاده می شود، « زُهری » از خط ولایت ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امیرالمومنین علیه السلام)) منحرف بوده است. « مسلم » که پدر اوست با « ((مصعب بن زبیر)) » بوده و جدش « عبیدالله » با مشرکین در ((جنگ بدر)) شرکت کرده است. خود « زُهری » اکثر عمر خود را به عنوان کارگزار بنی امیّه گذارانیده و در دنیای آنها به آنها کمک می داد و « ((هشام بن عبدالملک)) » او را به عنوان معلم فرزندانش برگزیده و دستور داد به آنها حدیث بیاموزد.  آنچنانکه از کتب تراجم استفاده می شود، « زُهری » از خط ولایت ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امیرالمومنین علیه السلام)) منحرف بوده است. « مسلم » که پدر اوست با « ((مصعب بن زبیر)) » بوده و جدش « عبیدالله » با مشرکین در ((جنگ بدر)) شرکت کرده است. خود « زُهری » اکثر عمر خود را به عنوان کارگزار بنی امیّه گذارانیده و در دنیای آنها به آنها کمک می داد و « ((هشام بن عبدالملک)) » او را به عنوان معلم فرزندانش برگزیده و دستور داد به آنها حدیث بیاموزد.
 علمای سنی برای او جایگاهی بس بلند در حدیث ترسیم کرده ولی علمای شیعه بعضی با توجه به روایتی که « ((ابن ابی الحدید)) » در شرح ((نهج البلاغه)) نقل می کند که او به همراه « عروه بن زبیر » در مسجد پیامبر - صلی الله علیه و آله - نشستند و از حضرت علی علیه السلام بدگوئی می کردند و با برخورد شدید حضرت علیه السلام مواجه شدند، او را « عدّو » و « متّهم » دانسته اند و بعضی دیگر نظیر مرحوم خوئی رحمه الله علیه با نسبت دادن عداوت به او موافق نیستند و ایشان را چنانچه ذکر شده، محبّ امام و معتقد به عظمت او می دانند.  علمای سنی برای او جایگاهی بس بلند در حدیث ترسیم کرده ولی علمای شیعه بعضی با توجه به روایتی که « ((ابن ابی الحدید)) » در شرح ((نهج البلاغه)) نقل می کند که او به همراه « عروه بن زبیر » در مسجد پیامبر - صلی الله علیه و آله - نشستند و از حضرت علی علیه السلام بدگوئی می کردند و با برخورد شدید حضرت علیه السلام مواجه شدند، او را « عدّو » و « متّهم » دانسته اند و بعضی دیگر نظیر مرحوم خوئی رحمه الله علیه با نسبت دادن عداوت به او موافق نیستند و ایشان را چنانچه ذکر شده، محبّ امام و معتقد به عظمت او می دانند.
-ولی باید توجه داشت در این زمینه با توجه به متن نامه ای که حضرت سجاد علیه السلام به او نوشتند می توان به شدت ناراحتی این امام بزرگوار از این فرد و نهیب های کوبنده ایشان به او و امثال او، واقف شد. +البته با توجه به متن نامه ای که حضرت سجاد علیه السلام به او نوشتند می توان به شدت ناراحتی این امام بزرگوار از این فرد و نهیب های کوبنده ایشان به او و امثال او، واقف شد.
-به هرحال در اینکه « زُهری »، « دین » را در خدمت « دنیا » قرار داده بود و به سلاطین و ت اته و در تعمیق و تحکیم حاکمیّت آنها خواسته یا ناخواسته مشارکت داشته است، شکی نیست و همین موضوع باعث نوشتن نامه ای پند آموز از طرف حضرت به او شده است. +به هرحال در اینکه « زُهری »، « دین » را در خدمت « دنیا » قرار داده بود و به سلاطین لم یک وه و در تعمیق و تحکیم حاکمیّت آنها خواسته یا ناخواسته مشارکت داشته است، شکی نیست و همین موضوع باعث نوشتن نامه ای پند آموز از طرف حضرت به او شده است.
-منابع:
معجم رجال الحدیث، ج 16، ص 181
بحارالانوار، ج 75، ص 131
+!منابع:
*معجم رجال الحدیث، ج 16، ص 181
*بحارالانوار، ج 75، ص 131

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 06 شهریور 1384 [12:40 ]   6   عبدالله حقیقت      جاری 
 چهارشنبه 04 خرداد 1384 [08:37 ]   5   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 01 دی 1383 [10:47 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 01 دی 1383 [10:33 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 02 آذر 1383 [05:32 ]   2   نفیسه ناجی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 مرداد 1383 [08:47 ]   1   مینا ورمزیار      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..