منو
 صفحه های تصادفی
گزاره‌های ساده
ابو نصر فیروز خواذ شاذ
برنامه چگونگی ترک سیگار-مواد غذایی مفید برای ترک سیگار
کفش فوتبال
ناگفته های انرژی
مدار ولتمتر دیجیتال DC
عهدنامه گلستان
امام رضا علیه السلام و آشنایی با زبانهای مختلف
دنیا، خوب یا بد؟
آثار زلزله
 کاربر Online
821 کاربر online
تاریخچه ی: محسوسات

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-38Lines: 1-40
 +V{maketoc}
 +!حس و قضایای محسوس
 یکی از اصلی ترین ((ماده و صورت قیاس|مواد قیاس))، __محسوسات یا مشاهدات__ است. یکی از اصلی ترین ((ماده و صورت قیاس|مواد قیاس))، __محسوسات یا مشاهدات__ است.
 منظور از محسوسات یا مشاهدات، ((قضیه|قضایایی)) است که از راه __حس__ برای انسان حاصل شده است. منظور از محسوسات یا مشاهدات، ((قضیه|قضایایی)) است که از راه __حس__ برای انسان حاصل شده است.
 مانند قضایای: مانند قضایای:
 "((برف)) سفید است" "((برف)) سفید است"
 "((آتش)) سوزان است" "((آتش)) سوزان است"
 "خورشید گرد است" "خورشید گرد است"
 "نمک شور است" "نمک شور است"
 "من تشنه ام" "من تشنه ام"
 "من ناراحت شده ام" و... "من ناراحت شده ام" و...
 حس بر دو قسم است: حس بر دو قسم است:
 *__حس ظاهر:__  *__حس ظاهر:__
 منظور از حس ظاهر، همان ((حواس پنجگانه)) بوده و بر پنج نوع است: منظور از حس ظاهر، همان ((حواس پنجگانه)) بوده و بر پنج نوع است:
 ((بینایی))، ((شنوایی))، ((بویایی))، ((چشایی(ذائقه))) و ((لامسه)).  ((بینایی))، ((شنوایی))، ((بویایی))، ((چشایی(ذائقه))) و ((لامسه)).
 قضایایی که به واسطه حواس ظاهری تالیف می شوند، (برای تمایز از قضایای حسی باطنی)، __حسیات__ خوانده می شوند. قضایایی که به واسطه حواس ظاهری تالیف می شوند، (برای تمایز از قضایای حسی باطنی)، __حسیات__ خوانده می شوند.
 مانند این قضایا که: مانند این قضایا که:
 "آتش سوزان است" "آتش سوزان است"
 "نمک شور است" "نمک شور است"
 *__حس باطن:__  *__حس باطن:__
 منظور از حس باطن، آگاهی انسان از امور و حالات درونی خود است؛ مانند فکر و ترس و خشم و غم و شادی و گرسنگی و درد و ... . منظور از حس باطن، آگاهی انسان از امور و حالات درونی خود است؛ مانند فکر و ترس و خشم و غم و شادی و گرسنگی و درد و ... .
 قضایایی که انسان به واسطه حس باطن، آن ها را تالیف می کند، (برای تمایز از قضایای حس ظاهری)، __وجدانیات__ نام دارد. قضایایی که انسان به واسطه حس باطن، آن ها را تالیف می کند، (برای تمایز از قضایای حس ظاهری)، __وجدانیات__ نام دارد.
 مانند قضایای: مانند قضایای:
 "من شاد هستم" "من شاد هستم"
 "من می ترسم" "من می ترسم"
 "من فکر می کنم" "من فکر می کنم"
 بر این اساس، گاهی به جای محسوسات، از لفظ __مشاهدات__ استفاده می کنند که هم مشاهده بیرونی و حسی (حس ظاهر) را شامل می شود و هم مشاهده درونی(حس باطن) را. بر این اساس، گاهی به جای محسوسات، از لفظ __مشاهدات__ استفاده می کنند که هم مشاهده بیرونی و حسی (حس ظاهر) را شامل می شود و هم مشاهده درونی(حس باطن) را.
 !دو نکته !دو نکته
 1- به طور کلی، نخستین آگاهی هایی که برای انسان حاصل می شود، همین آگاهی های حسی است(چه بیرونی و چه درونی)؛ چنانچه اولین آگاهی هایی که یک کودک پس از تولد پیدا می کند، آگاهی به حالات درونی خود(مانند گرسنگی) و آگاهی های حسی(مانند چشیدن ((غذا|غذاها)) و دیدن ((رنگ|رنگ ها)) ) است. 1- به طور کلی، نخستین آگاهی هایی که برای انسان حاصل می شود، همین آگاهی های حسی است(چه بیرونی و چه درونی)؛ چنانچه اولین آگاهی هایی که یک کودک پس از تولد پیدا می کند، آگاهی به حالات درونی خود(مانند گرسنگی) و آگاهی های حسی(مانند چشیدن ((غذا|غذاها)) و دیدن ((رنگ|رنگ ها)) ) است.
 2- باید توجه داشت که گرچه می گوییم که ذهن در درک محسوسات احتیاجی به عقل ندارد؛ اما این بدان معنا نیست که حس به تنهایی مبدا ((برهان)) و نتیجه گیری قضیه است؛ بلکه به گفته ((ارسطو))، از راه حس تنها، هیچ معرفتی حاصل نمی شود.  2- باید توجه داشت که گرچه می گوییم که ذهن در درک محسوسات احتیاجی به عقل ندارد؛ اما این بدان معنا نیست که حس به تنهایی مبدا ((برهان)) و نتیجه گیری قضیه است؛ بلکه به گفته ((ارسطو))، از راه حس تنها، هیچ معرفتی حاصل نمی شود.
 به سخن دیگر، عقل انسان است که از امور محسوس، قضایای معقول استخراج می کند و این قضایا مبدا برهان و ((قیاس)) واقع می شوند. به سخن دیگر، عقل انسان است که از امور محسوس، قضایای معقول استخراج می کند و این قضایا مبدا برهان و ((قیاس)) واقع می شوند.
-محسوسات یکی از اقسام ((یقینات))است و از مبادی یقینی و ضروری قیاس ها به شمار می رود. +محسوسات یکی از اقسام ((یقینات)) است و از ((ماده و صورت قیاس|مبادی)) یقینی و ضروری قیاس ها به شمار می رود.
 !منابع !منابع
 *منطق مظفر، جلد2، صفحه 129 و 128 *منطق مظفر، جلد2، صفحه 129 و 128
 *کلیات منطق صوری، صفحه 362 و 361 *کلیات منطق صوری، صفحه 362 و 361

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 01 دی 1383 [06:18 ]   2   محمدحسین حقیقت      جاری 
 سه شنبه 01 دی 1383 [06:15 ]   1   محمدحسین حقیقت      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..