منو
 کاربر Online
440 کاربر online
Lines: 1-16Lines: 1-17
-بسیاری از قوانین کلی اسلام دارای تبصره هایی است و موردی از آن اتثنا شده است، مثلاً قانون تربیت اجتماعی « ((صله رحم|صله ارحام)) » (پیوند با خویشاوندان) با آن همه تاکیدی که بر آن شده و پاداشها و فواید فراوانی که برای آن بیان گردیده و پیامدها و زیانهای سختی که برای ترک آن بیان شده است در مواردی استثنا ده و پیوند با بعضی از خویشان ممنوع گردیده است و نیز عیادت و ازدواج و. . . انسانی که در جامعه ای زندگی می کند، نیاز فراوانی به ارتباط و همکاری با اعضای آن جامعه دارد نیازهایی از قبیل خرید و فروش، ازدواج، دستیری در سختی ها، دوستی و مصاحبت، قرض و ضمانت، اعتبار و آبرو و عیادت در هنگام بیماری و. . . +بسیاری از قوانین کلی اسلام دارای استناای است، مثلاً قانون ((صله رحم|صله ارحام)) (پیوند با خویشاوندان) با آن همه تاکیدی که بر آن شده و پاداشها و فواید فراوانی که برای آن بیان گردیده و پیامدها و زیانهایی که برای ترک آن بیان شده است استثنااتی ارد و پیوند با بعضی از خویشان ممنوع گردیده است. />انسان در جامعه نیاز فراوانی به ارتباط و همکاری با اعضای آن جامعه دارد؛ نیازهایی از قبیل خرید و فروش، ازدواج، مک در سختی ها، دوستی و مصاحبت، قرض و ضمانت، اعتبار و آبرو و عیادت در هنگام بیماری و. . .
-حال اگر افراد جامعه بنا به عللی هر گونه همکاری و مساعدت را از کسی دریغ کنند و او را در یک « تحریم اجتماعی » محصور سازند و رابطه خود را با او بطور کلی قطع کنند، زندگی این فرد چگونه خواهد گذشت؟ آیا چنین کسی با این محاصره همگانی و فشار همه جانبه قادر به ادامه زندگی طبیعی در آن جامعه خواهد بود؟ هرگز! این تحریم همچون زندانی تنگ و تاریک، جان او را به لب خواهد آورد و او پس از مدتی یا آن جامعه را ترک خواهد کرد و یا در صدد رفع موانع و اصلاح امور بر خواهد آمد. +حال اگر افراد جامعه بنا به عللی هر گونه همکاری و مساعدت را از کسی دریغ کنند، او را در یک «تحریم اجتماعی» محصور سازند و رابطه خود را با او بطور کلی قطع کنند، زندگی این فرد چگونه خواهد گذشت؟ آیا چنین کسی با این محاصره همگانی و فشار همه جانبه قادر به ادامه زندگی طبیعی در آن جامعه خواهد بود؟ هرگز! این تحریم همچون زندانی تنگ و تاریک، جان او را به لب خواهد آورد و او پس از مدتی یا آن جامعه را ترک خواهد کرد یا در صدد رفع موانع و اصلاح امور بر خواهد آمد.
-بعضی از خطاکاران با نصیحت و موعظه و امر به معروف و نهی از منکر اصلاح می شوند و بعضی دیگر با اندکی تنبیه به اصلاح خود می پردازند ولی ها راه قی مانده برای اصلاح و تنبیه و هدایت برخی از خطاکاران قطع رابطه، طرد، فشار روانی و اجتماعی و مبارزه منفی است. +بعضی از خطاکاران با نصیحت و موعظه و امر به معروف و نهی از منکر اصلاح می شوند و بعضی دیگر با اندکی تنبیه به اصلاح خود می پردازند. ا راه یگی برای اصلاح و تنبیه و هدایت برخی از خطاکاران قطع رابطه، طرد، و فشار روانی و اجتماعی است.
-پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم برای اصلاح افراد و جامعه اسلامی فرمان طرد کامل گناهکاران را در یکی از موارد چنین صادر فرموده است: ( __شارب الخمر ان مرض فلاتعودوه و ان شهد فلاتقبلو و ان ذکر فلاتزکوه و ان خطب فلاتزوجوه و ان حد فلاتصدقوه و ان مات فلاتشهد و. . . __)، (شرابخوار اگر بیمار شد از او عیادت نکنید و اگر شهادت داد نپذیرد و اگر یادی از او به میان آمد، او را نستائید و اگر خواستگاری کرد به او همسر ندهید و اگر سخنی گفت تصدیقش نکنید و اگر مرد در مراسمش حاضر نشوید ) +پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم برای اصلاح افراد و جامعه اسلام فرمان طرد کامل گناهکاران را در یکی از موارد چنین صادر فرموده است:شرابخوار اگر بیمار شد از او عیادت نکنید و اگر شهادت داد نپذیرید و اگر یادی از او به میان آمد، او را نستایید و اگر خواستگاری کرد به او همسر ندهید و اگر سخنی گفت تصدیقش نکنید و اگر مرد در مراسم دفنش حاضر نشوید
-واضح است که اگر تحریمی این گونه علیه شرابخوار اعمال شود و همه افراد جامعه ملتزم به رعایت آن باشند خواب غفلت از سر آن شرابخوار و هر گناهکار دیگر به در می رود و مستی او به هوشیاری تبدیل می شود و او از جاده انحراف به صراط مستقیم باز می گردد. +واضح است که اگر تحریمی این گونه علیه شرابخوار اعمال شود و همه افراد جامعه ملتزم به رعایت آن باشند خواب غفلت از سر آن شرابخوار و هر گناهکار دیگر به در می رود و مستی او به هوشیاری تبدیل می شود و از جاده انحراف به صراط مستقیم باز میگردد.
 منابع:  منابع:
 بحارالانوار، ‌ج 81،‌ ص 267؛ کتاب زیارات خدا‌، ص 82 - 85 بحارالانوار، ‌ج 81،‌ ص 267؛ کتاب زیارات خدا‌، ص 82 - 85
 مراجعه شود به: مراجعه شود به:
-((تحریم شراب)) +((قرآن و تحریم شراب در چهار مرحله))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 02 شهریور 1384 [11:04 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 چهارشنبه 23 دی 1383 [06:36 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 24 شهریور 1383 [09:44 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..