تاریخچه ی:
محافظت امام کاظم علیه السلام از علی بن یقطین
تفاوت با نگارش: 3
- | روزی ((علی بن یقطین|علی بن یقطین ))در نامه ای به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام نوشت:« اصحاب بر سر کیفیت مسح پا در وضو با هم اختلاف دارند. اگر صلاح دیدید به خط شریف خود کیفیت وضوی کامل را برایم بنویسید.» |
+ | روزی ((علی بن یقطین|علی بن یقطین)) در نامه ای به ((حضرت امام موسی کاظم علیه السلام|حضرت موسی بن جعفر علیه السلام)) نوشت:« اصحاب بر سر کیفیت مسح پا در وضو با هم اختلاف دارند. اگر صلاح دیدید به خط شریف خود کیفیت وضوی کامل را برایم بنویسید.» |
| امام در جواب نامه او چنین نوشت:« اختلافی را که گفته بودی، متوجه شدم، ولی تو از این پس این چنین وضو بگیر: | | امام در جواب نامه او چنین نوشت:« اختلافی را که گفته بودی، متوجه شدم، ولی تو از این پس این چنین وضو بگیر: |
| 1- سه بار آب در دهان بگردان و دهانشویه کن. | | 1- سه بار آب در دهان بگردان و دهانشویه کن. |
| 2- سه بار استنشاق کن و بینی ات را بشوی. | | 2- سه بار استنشاق کن و بینی ات را بشوی. |
| 3- صورتت را سه بار و دستها را از پایین تا آرنج بشوی. | | 3- صورتت را سه بار و دستها را از پایین تا آرنج بشوی. |
| 4 - همه سر را مسح کن و گوشها را بشوی. | | 4 - همه سر را مسح کن و گوشها را بشوی. |
| 5 - پاهایت را بشوی. | | 5 - پاهایت را بشوی. |
| با این دستور هرگز مخالفت مکن.» | | با این دستور هرگز مخالفت مکن.» |
- | وقتی نامه امام به دست علی رسید، همه از جواب امام تعجب کردند که چرا دستورالعمل وضویی کاملاً مشابه با وضوی ((اهل سنت|اهل سنّت )) برای علی بن یقطین صادر موده است، ولی خود علی گفت:« مولایم بهتر از هر کس دیگری علت چنین دستوری را می داند و من هم فرمانبردار و مطیع دستورش هستم.» |
+ | وقتی نامه امام به دست علی رسید، همه از جواب امام تعجب کردند که چرا دستورالعمل وضویی کاملاً مشابه با وضوی ((اهل سنت|اهل سنّت )) برای علی بن یقطین صادر رموده است، ولی خود علی گفت:« مولایم بهتر از هر کس دیگری علت چنین دستوری را می داند و من هم فرمانبردار و مطیع دستورش هستم.» |
| از آن پس علی بن یقطین بر خلاف همه ی ((شیعه حقیقی|شیعیان )) وضو می گرفت، درست همان گونه که امام فرموده بود. | | از آن پس علی بن یقطین بر خلاف همه ی ((شیعه حقیقی|شیعیان )) وضو می گرفت، درست همان گونه که امام فرموده بود. |
| مدتها چنین بود تا روزی جاسوسان ((هارون الرشید|هارون الرشید )) گزارش دادند که علی بن یقطین از شیعیان موسی بن جعفر و مخالف شماست. | | مدتها چنین بود تا روزی جاسوسان ((هارون الرشید|هارون الرشید )) گزارش دادند که علی بن یقطین از شیعیان موسی بن جعفر و مخالف شماست. |
| با توجه به اینکه علی بن یقطین وزیر هارون بود و گهگاه از این گزارش ها می رسید، هارون موضوع را با بعضی از عوامل اطلاعاتی در جریان گذاشت و گفت:« مدت هاست گزارش هایی در مورد تشیّع علی بن یقطین و نفوذی بودنش در دستگاه حکومتی ما به دستم می رسد ولی من هیچ سرنخی بدست نیاورده ام. دوست دارم بهگونهای که او متوجه نشود امتحان روشن دیگری بهعمل آوردم و به همه حرفها خاتمه دهم. بگویید چه کنم.» | | با توجه به اینکه علی بن یقطین وزیر هارون بود و گهگاه از این گزارش ها می رسید، هارون موضوع را با بعضی از عوامل اطلاعاتی در جریان گذاشت و گفت:« مدت هاست گزارش هایی در مورد تشیّع علی بن یقطین و نفوذی بودنش در دستگاه حکومتی ما به دستم می رسد ولی من هیچ سرنخی بدست نیاورده ام. دوست دارم بهگونهای که او متوجه نشود امتحان روشن دیگری بهعمل آوردم و به همه حرفها خاتمه دهم. بگویید چه کنم.» |
| گفتند:«وضوی شیعیان با وضوی اهل سنت فرق می کند. بهترین امتحان آن است که شخصاً به طور پنهانی وضوی او را کنترل کنید.» | | گفتند:«وضوی شیعیان با وضوی اهل سنت فرق می کند. بهترین امتحان آن است که شخصاً به طور پنهانی وضوی او را کنترل کنید.» |
| گفت:« آری، این بهترین راه است.» | | گفت:« آری، این بهترین راه است.» |
| عادت علی بن یقطین این بود که نماز را اول وقت در اطاقی تنها بهجا می آورد. | | عادت علی بن یقطین این بود که نماز را اول وقت در اطاقی تنها بهجا می آورد. |
| روزی وقتی علی وارد اطاق شد، هارون از محلی که قبلاً در نظر گرفته بود، او را زیر نظر گرفت. علی نیز همچون همیشه وضویی به روش وضوی اهل سنت گرفت. | | روزی وقتی علی وارد اطاق شد، هارون از محلی که قبلاً در نظر گرفته بود، او را زیر نظر گرفت. علی نیز همچون همیشه وضویی به روش وضوی اهل سنت گرفت. |
| صحنه آن چنان عجیب بود که هارون بی اختیار از مخفیگاهش بیرون آمد و خطاب به علی فریاد زد:« ای علی بن یقطین! هر کسی می گوید تو شیعه هستی دروغ می گوید.» | | صحنه آن چنان عجیب بود که هارون بی اختیار از مخفیگاهش بیرون آمد و خطاب به علی فریاد زد:« ای علی بن یقطین! هر کسی می گوید تو شیعه هستی دروغ می گوید.» |
| پس از آن روز مجدداً نامه ای از امام هفتم علیه السلام به دست علی رسید که در آن نوشته بود:« ای علی بن یقطین! از این پس آن گونه که خداوند فرموده است، وضو بگیر: صورت را کامل و دستها را از آرنج تا انگشتان بشوی، و سپس قسمتی از جلوی سر و آنگاه روی پاهایت را از رطوبت دستهایت مسح نما؛ زیرا که خطری که متوجه تو بود برطرف گردید.» | | پس از آن روز مجدداً نامه ای از امام هفتم علیه السلام به دست علی رسید که در آن نوشته بود:« ای علی بن یقطین! از این پس آن گونه که خداوند فرموده است، وضو بگیر: صورت را کامل و دستها را از آرنج تا انگشتان بشوی، و سپس قسمتی از جلوی سر و آنگاه روی پاهایت را از رطوبت دستهایت مسح نما؛ زیرا که خطری که متوجه تو بود برطرف گردید.» |
| منابع: | | منابع: |
| بحار الانوار، ج 48، ص 38، از مناقب و ارشاد و اعلام الوری. | | بحار الانوار، ج 48، ص 38، از مناقب و ارشاد و اعلام الوری. |
| مراجعه شود به: | | مراجعه شود به: |
| ((معجزات امام موسی کاظم علیه السلام)) | | ((معجزات امام موسی کاظم علیه السلام)) |