منو
 صفحه های تصادفی
فیزیک انرژی بالا
سیستم فایل
واکنش برگشت پذیر
اقسام مسمومیت
نایب السلطنگی نادر
شکست سپاه سفیانی در حیره
بازاریابی شبکه‌ای
زمین های از دست رفته
تأسیس ضرابخانه در دوره ناصرالدین شاه
ذره بین
 کاربر Online
657 کاربر online
تاریخچه ی: ماههای حرام

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:2
ماههای قمری عبارت‌اند از: محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی الاول، جمادی الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه.
از این دوازده ماه، چهار ماه رجب، شوال، ذیقعده و ذیحجه ماه‌های حرام شناخته می‌شوند که هر گونه جنگ و نبرد در آنها حرام شمرده شده است. سه ماه پشت سر هم و یک ماه (رجب) جدا از بقیه است.

بعضی از مفسران قرآن، تحریم جنگ در این چهار ماه را از زمان حضرت ابراهیم علیه السلام می‌دانند. در عصر جاهلیت نیز این قانون به عنوان یک سنت به قوت خود باقی بود؛ هر چند آنها طبق میل خود، گاهی جای این ماه‌ها را تغییر می‌دادند، ولی در اسلام همواره ثابت و غیر قابل تغییر شد.
گفتنی است که تحریم جنگ در این چهار ماه در صورتی است که جنگ از سوی دشمن بر مسلمانان تحمیل نشود، اما در صورتی که مسلمانان مورد هجوم قرار گیرند، موظف به دفاع از از خود هستند. تحریم جنگ و خونریزی در این چهار ماه، دلایل زیادی داشته و دارد، که پایان دادن به جنگ های طولانی و دعوت به صلح و آرامش، یکی از این دلایل است؛ زیرا هنگامی که جنگجویان، چهار ماه اسلحه را بر زمین بگذارند، مجالی برای تفکر و اندیشه به وجود می‌آید و احتمال پایان یافتن دائمی جنگ بسیار افزایش می‌یابد.

قرآن کریم در آیه 36 سوره توبه صراحتا به حرمت ماه‌های حرام حکم داده است.

منابع:
تفسیر نمونه ج 7 ص 405، تفسیر المیزان ج 9 ص 266، تفسیر البرهان، مجمع البیان ج 5 ص 50

ماههای قمری عبارتند از: محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی الاول، جمادی الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه.
از این دوازده ماه، چهار ماه رجب، شوال، ذیقعده و ذیحجه به عنوان ماه های حرام شناخته می شود که هر گونه جنگ و نبرد در آن حرام شمرده شده است، سه ماه پشت سر هم و به اصطلاح (سرد) و یک ماه جدا و (فرد) است که آن ماه رجب است.

بعضی از مفسران قرآن تحریم جنگ در این چهار ماه را از زمان « ابراهیم خلیل علیه السلام» می دانند که در عصر جاهلیت عرب نیز به عنوان یک سنت به قوت خود باقی بوده است، هر چند آنها طبق میل و هوی نفس خویش گاهی جای این ماهها را تغییر می دادند ولی در اسلام همواره ثابت و غیر قابل تغییر بوده است.

گفتنی است که تحریم جنگ در این چهار ماه در صورتی است که جنگ از ناحیه دشمن بر مسلمانان تحمیل نشود، اما در این صورت که مسلمانان مورد هجوم قرار گرفتند، آنان موظف به متارکه جنگ نمی باشند و باید از خود و کیان خویش دفاع نمایند، زیرا حرمت و احترام ماه حرام از ناحیه دشمن شکسته و نقض شدند از سوی آنان تحریم جنگ و خونریزی در این چهار ماه، حکمت و فلسفه زیادی داشته و دارد، که پایان دادن به جنگهای طولانی و دعوت به صلح و آرامش یکی از آنان است، زیرا هنگامی که چهار ماه جنگجویان اسلحه را بر زمین بگذارند، مجالی برای تفکر و اندیشه به وجود می آید و احتمال پایان یافتن دائمی جنگ بسیار افزایش می یابد.

قرآن کریم در آیه 36 سوره توبه به حرمت ماههای حرام تصریح فرموده است، در فقه اسلامی شیعی با توجه به روایات اهل بیت علیهم السلام احکام دیگر همچون افزایش دیه قتل نفس در این ماه ها، سخن گفته شده است.

منابع:
تفسیر نمونه ج 7 ص 405، تفسیر المیزان ج 9 ص 266، تفسیر البرهان، مجمع البیان ج 5 ص 50


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 15 مرداد 1384 [13:35 ]   4   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 شنبه 19 دی 1383 [06:12 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 19 دی 1383 [06:11 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 شهریور 1383 [05:56 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..