منو
 کاربر Online
808 کاربر online
تاریخچه ی: مارتین اسکورسیسی

تفاوت با نگارش: 5

Lines: 1-41Lines: 1-41
 {FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
 {FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
  ~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%  ~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
 
~|~
 
~|~
 ~~brown:__@#25:مارتین اسکورسیسی ( Martin Scorsese )#@__~~ ~~brown:__@#25:مارتین اسکورسیسی ( Martin Scorsese )#@__~~
-~W:85% ~cs:3 {picture=Scorsese.jpg width=163 height=200 align=LEFT width=50 }
مارتین اسکورسیسی جزء آن نسل از سینماگران جوان آمریکایی است که در دهه هفتاد سینمای آمریکا را متحول کردند.
اسکورسیسی در 17 نوامبر __1942__ در__ نیویورک __به دنیا آمد. او از دوران کودکی به بیماری آسم مبتلا بود ، به همین خاطر به دلیل ضعف جسمانی ناچار بود در خانه بماند و تلوزیون تماشا کند و به این ترتیب از همان دوران به فیلم دیدن معتاد شد. در چهارده سالگی مایل بود به مدرسه مذهبی برود اما صرف نظر کرد ، با این حال به خوبی علائق و مایه های مذهبی در آثارش نمود دارند. او در __1960__ وارد دانشگاه نیویورک ( NYU ) شد. هنگام تحصیل در دانشگاه ، تعدادی فیلم کوتاه ساخت که برنده جایزه هم شدند. در __1965__ به ساخت اولین فیلمش مشغول شد. ساخت این فیلم یک سال به طول انجامید و با نام __چه کسی در می زند؟__ __( 1967)__ نمایش داده شد. در __1967__ فیلم کوتاه __Big Shave __را می سازد و در سال __1968__ در انگلستان تعدادی فیلم تبلیغاتی می سازد. از __1968__ تا __1970__ در دانشگاه نیویورک به تدریس فیلم سازی مشغول بود. در سال __1972__ از سوی ((راجر کورمن)) برای کارگردانی __باکس کاربرتا__ انتخاب می شود و به این ترتیب وارد عالم حرفه ای سینما می شود.

__مارتین اسکورسیسی__ به عنوان یکی از چهره های شاخص کارگردان های جوان امریکا در دهه هفتاد ، از نسل سینماگرانی است که با سینما و تلوزیون بزرگ شده بودند و کمتر گرایش ادبی داشتند ، نسلی که پشتوانه خوبی از دانش و بینش سینمایی در کارشان به چشم می خورد و از نظر فکری مستقل بودند. این نسل که در میانشان چهره های مطرحی چون ((فرانسیس فورد کاپولا)) __( Francis Ford Coppola )__، ((مایکل چیمینو)) __( Michael Cimino )__ ، ((پل شریدر))__( Paul Schrader )__، ((استیون اسپیلبرگ))__( Steven Spielberg )__و... به چشم می خورند در بدو فعالیتشان دارای یک ویژگی مشترک بودند و ان اینکه نمی خواستند زیر بار (( پیش به سوی هالیوود | هالیوود)) بروند.

تحصیل در رشته سینما و سال ها مطالعه و تامل در سینما موجب شد تا اسکورسیسی درک عمیقی از اصول روایی کلاسیک و ((ژانرهای سینمایی)) به خصوص ژانرهای مطرح در سینمای آمریکا به دست آورد. اما مشخصه آثار اسکورسیسی بازنگری این ژانرها و ترکیب آنها به صورتی است که بیش از هر چیز قصد دارد تصویری خشن و واقع گرایانه از ناهنجاری های جامعه آمریکا را به نمایش بگذارد.

فیلم های اولیه اسکورسیسی ، آثاری شخصی هستند. اسکورسیسی همواره به دنبال مضامین واقعی و مشخص است ، یک شخصیت ، یک رابطه ، یک سرنوشت ، دلبستگی آدم ها و نیز خشونت زندگی آمریکایی. در عمده آثار اسکورسیسی ، شخصیت اصلی فیلم ، آدم متفاوت و تنهایی است که دیدگاهش نسبت به زندگی با اطرافیانش فرق دارد و همین مسئله موجب کشمکش ها ی او با محیط اطرافش است. نقش این شخصیت ها را اغلب ((رابرت دنیرو)) __( Robert De Niro )__ایفا کرده ، یکی از چهره های درخشان بازیگری در سینمای معاصر آمریکا که به خوبی و با قدرت تمام توانسته ابهام موجود در شخصیت قهرمان های آثار اسکورسیسی را بر پرده به نمایش بگذارد. همکاری اسکورسیسی و دنیرو یکی از موفق ترین و پربارترین این نوع روابط بین کارگردان و هنرپیشه در دنیای سینما است.

اسکورسیسی در سال __1973__ با ساختن فیلم ((خیابان های پایین شهر)) ، برای نخستین بار نظر منتقدین را در ((جشنواره فیلم نیویورک)) جلب می کند. از __1976 __ساخت فیلم مستندی را درباره ((موسیقی راک)) آغاز می کند که سرانجام در سال __1978__ به پایان می رسد. این فیلم __آخرین والس__ نام دارد.

فیلم__ خیابان های پایین شهر__ ، اولین فیلمی است که امضای اسکورسیسی را بر خود دارد. با این فیلم استعداد تازه ای به دنیای سینما معرفی شد. خیابان های پایین شهر ، داستان کوتاه و ایتالیایی واری از تبهکاری ، خیانت و خشونت است. درباره تبهکارانی که به رغم خلاف کاری در بند رفاقت ها و مرام هایشام هستند. این شخصیت ها زنده و واقعی به نظر می رسند و همین امر آنها را جذاب می کند. همکاری اسکورسیسی و رابرت دنیرو نیز با همین فیلم آغاز شد. قوت بازی دنیرو در کنار بازی خوب ((هاروی کیتل)) __( Harvey Keitel )__که در عمده بخش هایی که این دو نفر با یکدیگر بازی می کنند فی البداهه پدید امده و یا به شیوه فی البداهه گسترش یافته از دیگر جنبه های جذابیت فیلم است که در کنار فضاسازی خوب اسکورسیسی و با حرکت دوربین های سریع و موسیقی کوبنده راک ، فیلم را اثری متفاوت جلوه می دهد.

اسکورسیسی بعد از موفقیت خیابان های پایین شهر به ساخت فیلم ((آلیس دیگر اینجا زندگی نمی کند)) __( 1974)__ پرداخت. فیلمی پیرامون احوالات زنی که به جستجوی خود بر امده. اسکورسیسی با این فیلم نشان داد که قادر است از زن ها هم به خوبی مردها بازی بگیرد. ((آلن برستین)) __( Ellen Burstyn )__برای بازی در این فیلم ((اسکار ))بهترین بازیگر نقش اول زن را نصیب خود کرد.

اسکورسیسی در سال __1976__ یکی از مهم ترین و شاخص ترین فیلم هایش یعنی ((راننده تاکسی)) را ساخت. __راننده تاکسی__ به رنج های درونی سرباز نیروی دریایی امریکا ، __تراویس بیکن__ ، می پردازد که بعد از بازگشت از جنگ ، شغلی به عنوان راننده تاکسی برای خود دست و پا کرده. تراویس شب ها خوابش نمی برد و به همین خاطر عمدتا در شیفت های شب کار می کند. خیابان های نیویورک در شب بسیار کثیف تر و خرد کننده تر از روز هستند. تصاویر فراموش نشدنی و کامل اسکورسیسی از نیویورک با فاضلاب های بخار آلود ، خیابان های باران زده و نور خیره کننده تابلوهای نئون به همراه مجموعه انسان هایی که در این شهر قدم می زنند و زندگی می کنند در نظر ما و نیز تراویس چیزی جز جهنم بر روی زمین نیست و تراویس می خواهد به شیوه خود که با بهره گیری از شرایط همین جامعه چیزی جز روش خشونت نیست آن را پاک سازی کند. فیلم ناهنجاری های روانی جامعه شهری را چون کابوسی به نمایش می گذارد. ناهنجاری هایی که به خوبی در شخصیت و زندگی دو قهرمان اصلی فیلم با بازی __رابرت دنیرو__ در نقش تراویس بیکن و ((جودی فاستر)) __( Jodie Foster )__در نقش دختری خیابانی به نمایش گذاشته می شود.
اسکورسیسی با راننده تاکسی از همکاری فیلم نامه نویسی بر خوردار شد که خود بعدها نشان داد ، مضامین اجتماعی دغده اصلی او هستند و بررسی ریشه ای آنها مشخصه اصلی فیلم نامه هایش. ((پل شریدر)) که بخش مهمی از توفیق راننده تاکسی به فیلم نامه منسجم او بر می گردد ، خود با این فیلم به جهان معرفی شد. راننده تاکسی بسیار مورد توجه منتقدان داخلی و خارجی قرار گرفت.

~W:85% ~cs:3 {picture=rangingbull.jpg width=177 height=200 align=LEFT width=50 }
فیلم بعدی اسکورسیسی ، ((نیویورک نیویورک)) __( 1977)__ ، فیلمی نسبتا موزیکال بود که به دلیل حذف صحنه های بسیار و تدوین نامناسب در گیشه به شدت شکست خورد. در سال __1980__ ، اسکورسیسی یکی از بهترین نمونه های فیلم ((اتوبیوگرافی)) یعنی ((گاو خشمگین)) را ساخت. __گاو خشمگین__ ، ماجرای زندگی __جیک لاموتا__ ، بوکسور میان وزن نیویورکی را روایت می کرد. فیلم داستان زندگی این بوکسور را از سال __1941__ که کم کم وارد دنیای حرفه ای بوکس می شود تا اواسط دهه شصت که سقوط کرده و دیگر هیچ نشانی از قهرمانی در زندگی اش به چشم نمی خورد به تصویر می کشد. فضاسازی اسکورسیسی از رینگ بوکس ، بازی فوق العاده رابرت دنیرو که برای این فیلم 22 کیلو وزن اضافه کرد و ماجرای سقوط یک بوکسور و... ، گاو خشمگین را از نظر بسیاری از منتقدین به بهترین فیلم دهه هشتاد بدل کرد.

در سال __1983__ ، اسکورسیسی قدم در دنیای کمدین ها نهاد و با طنزی تلخ و گزنده آن روی سکه شهرت که چندان دلچسب نیست را به شیوه خودش بیان کند. رابرت دنیرو در نقش اصلی فیلم ، شخصیت مرد تنها و غریبی را به تصویر می کشد که سخت به آمال خود وابسته است و سرانجام همین دلبستگی او را بر آن می دارد که دست به گروگان گیری بزند و در نهایت نیز به خواسته اش برسد. ((سلطان کمدی)) از سوی منتقدان مورد تمجید قرار گرفت ولی در گیشه شکست خورد.

بعد از فیلم ((دیر وقت)) __( 1985 ) __، در سال __1986__ ، اسکورسیسی به سراغ پروژه ((رنگ پول)) رفت. این فیلم تقابل و باورهای یک بیلیارد باز کارکشته و یک بیلیارد باز جوان و آینده دار را به نمایش می گذارد. __رنگ پول__ یکی از تجاری ترین فیلم های اسکورسیسی است که همچنان ویژگی های بصری و سبک منحصر به فرد او را با خود دارد.

~W:85% ~cs:3 {picture=last.jpg width=158 height=200 align=right width=50 }
در ((آخرین وسوسه مسیح)) __( 1988)__ ، اسکورسیسی و پل شریدر ( فیلم نامه نویس فیلم ) به سراغ اثر معروف ((نیکوس کازانتزاکیس)) __( Nikos Kazantzakis )__که پیرامون زندگی شخصی حضرت مسیح نوشته شده رفتند. فضاسازی اسکورسیسی و طراح صحنه اش از ((اورشلیم)) آن زمان ، فیلم برداری خوب ، موسیقی مناسب ، عواملی بودند که به خوبی فیلم را از نظر زمانی و مکانی قابل قبول جلوه می دادند.

فیلم بعدی اسکورسیسی ، ((رفقای خوب)) __(1990) __، فیلمی است شخصی که آن را بر اساس داستان زندگی ((هنری هیل)) __( Henry Hill )__ساخت. __هنری هیل__ مردی بود که در بین مافیایی ها بزرگ شد و سرانجام به آرزویش رسید و در این گروه جایی برای خود دست و پا کرد ، اما در نهایت به پلیس کمک کرد و بر ضد انها شهادت داد. این فیلم بسیار تحسین برانگیز از آب در آمد به ویژه با تلاش اسکورسیسی در پرداختی متفاوت از روایت. همچنین رفقای خوب ، بهره مند از مجموعه ای از بهترین استعدادهای بازیگری بود، چهره هایی چون: ((رابرت دنیرو)) ، ((ری لیوتا )) __( Ray Liotta )__و ((جو پشی)) __( Joe Pesci )__.

اسکورسیسی در پروژه بعدی اش به سراغ یک ماجرای جنایی ترسناک رفت ، اقتباسی از فیلم مهیج __جی لی تامپسون__ با نام __تنگه وحشت__. اسکورسیسی با تمهیداتی که در ((تنگه وحشت)) __(1991)__ به کار برد تصویر تازه ای از خشونت ارائه داد. او در این فیلم ، مولفه های شخصی اش را با معیارهای هالیوود در هم آمیخت و به این ترتیب یکی از پر فروش ترین آثارش را ارائه داد. فیلم بعدی اسکورسیسی با نام ((کازینو)) __(1995)__، فیلم جذابی است پیرامون پول شویی در پس فعالیت های یک کازینو به ریاست مردی که خود اسیر یک ماجرای عشقی است. رابرت دنیرو در این فیلم هم بازی دیدنی ای از خود ارائه داد.

(کاندون)) __( 1997)__ ، تلاشی بود از سوی اسکورسیسی برای اینکه نشان بدهد قادر است درباره فرهنگ های دیگر هم فیلم بسازد. __کاندون__ ماجرای سرزمین تبت و رهبر مذهبیشان ، __دالائی لاما__ را در خلال پیوستن تبت به چین کومونیست ، روایت می کرد. فیلم با وجود انکه تلاش قابل تحسینی است اما آشکارا از روح فیلم های اسکورسیسی فاصله دارد و این شاید از این جهت باشد که او نتوانسته به حقیقت آنچه در تبت می گذرد اشراف پیدا کند.

اسکورسیسی در ((دارو دسته نیویورکی)) __(2002)__ ظاهرا به سراغ ماجرایی تاریخی درباره چگونگی ساخته شدن نیویورک بعد از آن همه خونریزی های محلی بین ساکنان مختلف نیویورک می رود ، اما فیلم خالی از جوهره اصلی فیلم های اوست. __دار و دسته نیویورکی__ فیلمی است کاملا تجاری که به نظر نمی رسد قصد دارد دغدغه خاصی را مطرح کند ، اما اسکورسیسی فیلم را به خوبی کارگردانی کرده و فیلم هم چه در حضور جشنواره ای و چه از نظر گیشه موفق بود.

~W:85% ~cs:3 {picture=aviator.jpg width=235 height=180 align=LEFT width=50 }
آخرین فیلم بلند داستانی اسکورسیسی تا امروز ((هوانورد)) __(2004)__ است. اثری بیوگرافیک و خوش ساخت درباره تهیه کننده ، فیلم ساز و خلبان آمریکایی ، ((هاوارد هیوز)) __( Howard Hughes' )__، که آرزوها و رویا پردازی های عجیبش سرانجام او را به ورطه سقوط کشاند. ((لئوناردو دی کاپریو)) __( Leonardo DiCaprio )__در این فیلم در نقش هاوارد هیوز بسیار خوب ظاهر شد( او پیش از این هم در دارو دسته نیویورکی در نقش اصلی ظاهر شد).

پروژه بعدی اسکورسیسی فیلمی مستند است درباره یکی از مطرح ترین خوانندگان راک آمریکا ، __باب دیلون__. قصه فیلم اسکورسیسی بر روی ساله ای اول فعالیت هنری__ دیلون__ از __1961__ تا __1966__ متمرکز است. قرار بود اسکورسیسی این فیلم را برای شبکه تلویزیونی __BBC __کارگردانی کند.اسکورسیسی برای ساخت فیلم خود از ده ساعت مصاحبه دیلون استفاده کرد و در کنار آن مصاحبه‌های همکاران و دوستان این آهنگساز و خواننده را هم مورد استفاده قرار داد. اسکورسیسی سعی کرده فیلمی نجیب و سالم بسازد و فعالیت‌های هنری دیلون را به شکلی صحیح به بیننده معرفی کند.

با وجود انکه اسکورسیسی در حال قدم گذاشتند به شصت سالگی است اما در این چند سال اخیر به قدری پر قدرت ظاهر شده که به نظر نمی رسد تا چند سال آینده افولی در کارهایش دیده شود.


+~W:85% ~cs:3 {picture=Scorsese.jpg width=163 height=200 align=LEFT width=50 }
مارتین اسکورسیسی جزء آن نسل از سینماگران جوان آمریکایی است که در دهه هفتاد سینمای آمریکا را متحول کردند.
اسکورسیسی در 17 نوامبر __1942__ در__ نیویورک __به دنیا آمد. او از دوران کودکی به بیماری آسم مبتلا بود ، به همین خاطر به دلیل ضعف جسمانی ناچار بود در خانه بماند و تلوزیون تماشا کند و به این ترتیب از همان دوران به فیلم دیدن معتاد شد. در چهارده سالگی مایل بود به مدرسه مذهبی برود اما صرف نظر کرد ، با این حال به خوبی علائق و مایه های مذهبی در آثارش نمود دارند. او در __1960__ وارد دانشگاه نیویورک ( NYU ) شد. هنگام تحصیل در دانشگاه ، تعدادی فیلم کوتاه ساخت که برنده جایزه هم شدند. در __1965__ به ساخت اولین فیلمش مشغول شد. ساخت این فیلم یک سال به طول انجامید و با نام __چه کسی در می زند؟__ __( 1967)__ نمایش داده شد. در __1967__ فیلم کوتاه __Big Shave __را می سازد و در سال __1968__ در انگلستان تعدادی فیلم تبلیغاتی می سازد. از __1968__ تا __1970__ در دانشگاه نیویورک به تدریس فیلم سازی مشغول بود. در سال __1972__ از سوی ((راجر کورمن)) برای کارگردانی __باکس کاربرتا__ انتخاب می شود و به این ترتیب وارد عالم حرفه ای سینما می شود.

__مارتین اسکورسیسی__ به عنوان یکی از چهره های شاخص کارگردان های جوان امریکا در دهه هفتاد ، از نسل سینماگرانی است که با سینما و تلوزیون بزرگ شده بودند و کمتر گرایش ادبی داشتند ، نسلی که پشتوانه خوبی از دانش و بینش سینمایی در کارشان به چشم می خورد و از نظر فکری مستقل بودند. این نسل که در میانشان چهره های مطرحی چون ((فرانسیس فورد کوپولا)) __( Francis Ford Coppola )__، ((مایکل چیمینو)) __( Michael Cimino )__ ، ((پل شریدر))__( Paul Schrader )__، ((استیون اسپیلبرگ))__( Steven Spielberg )__و... به چشم می خورند در بدو فعالیتشان دارای یک ویژگی مشترک بودند و ان اینکه نمی خواستند زیر بار (( پیش به سوی هالیوود | هالیوود)) بروند.

تحصیل در رشته سینما و سال ها مطالعه و تامل در سینما موجب شد تا اسکورسیسی درک عمیقی از اصول روایی کلاسیک و ((ژانرهای سینمایی)) به خصوص ژانرهای مطرح در سینمای آمریکا به دست آورد. اما مشخصه آثار اسکورسیسی بازنگری این ژانرها و ترکیب آنها به صورتی است که بیش از هر چیز قصد دارد تصویری خشن و واقع گرایانه از ناهنجاری های جامعه آمریکا را به نمایش بگذارد.

فیلم های اولیه اسکورسیسی ، آثاری شخصی هستند. اسکورسیسی همواره به دنبال مضامین واقعی و مشخص است ، یک شخصیت ، یک رابطه ، یک سرنوشت ، دلبستگی آدم ها و نیز خشونت زندگی آمریکایی. در عمده آثار اسکورسیسی ، شخصیت اصلی فیلم ، آدم متفاوت و تنهایی است که دیدگاهش نسبت به زندگی با اطرافیانش فرق دارد و همین مسئله موجب کشمکش ها ی او با محیط اطرافش است. نقش این شخصیت ها را اغلب ((رابرت دنیرو)) __( Robert De Niro )__ایفا کرده ، یکی از چهره های درخشان بازیگری در سینمای معاصر آمریکا که به خوبی و با قدرت تمام توانسته ابهام موجود در شخصیت قهرمان های آثار اسکورسیسی را بر پرده به نمایش بگذارد. همکاری اسکورسیسی و دنیرو یکی از موفق ترین و پربارترین این نوع روابط بین کارگردان و هنرپیشه در دنیای سینما است.

اسکورسیسی در سال __1973__ با ساختن فیلم ((خیابان های پایین شهر)) ، برای نخستین بار نظر منتقدین را در ((جشنواره فیلم نیویورک)) جلب می کند. از __1976 __ساخت فیلم مستندی را درباره ((موسیقی راک)) آغاز می کند که سرانجام در سال __1978__ به پایان می رسد. این فیلم __آخرین والس__ نام دارد.

فیلم__ خیابان های پایین شهر__ ، اولین فیلمی است که امضای اسکورسیسی را بر خود دارد. با این فیلم استعداد تازه ای به دنیای سینما معرفی شد. خیابان های پایین شهر ، داستان کوتاه و ایتالیایی واری از تبهکاری ، خیانت و خشونت است. درباره تبهکارانی که به رغم خلاف کاری در بند رفاقت ها و مرام هایشام هستند. این شخصیت ها زنده و واقعی به نظر می رسند و همین امر آنها را جذاب می کند. همکاری اسکورسیسی و رابرت دنیرو نیز با همین فیلم آغاز شد. قوت بازی دنیرو در کنار بازی خوب ((هاروی کیتل)) __( Harvey Keitel )__که در عمده بخش هایی که این دو نفر با یکدیگر بازی می کنند فی البداهه پدید امده و یا به شیوه فی البداهه گسترش یافته از دیگر جنبه های جذابیت فیلم است که در کنار فضاسازی خوب اسکورسیسی و با حرکت دوربین های سریع و موسیقی کوبنده راک ، فیلم را اثری متفاوت جلوه می دهد.

اسکورسیسی بعد از موفقیت خیابان های پایین شهر به ساخت فیلم ((آلیس دیگر اینجا زندگی نمی کند)) __( 1974)__ پرداخت. فیلمی پیرامون احوالات زنی که به جستجوی خود بر امده. اسکورسیسی با این فیلم نشان داد که قادر است از زن ها هم به خوبی مردها بازی بگیرد. ((آلن برستین)) __( Ellen Burstyn )__برای بازی در این فیلم ((اسکار ))بهترین بازیگر نقش اول زن را نصیب خود کرد.

اسکورسیسی در سال __1976__ یکی از مهم ترین و شاخص ترین فیلم هایش یعنی ((راننده تاکسی)) را ساخت. __راننده تاکسی__ به رنج های درونی سرباز نیروی دریایی امریکا ، __تراویس بیکن__ ، می پردازد که بعد از بازگشت از جنگ ، شغلی به عنوان راننده تاکسی برای خود دست و پا کرده. تراویس شب ها خوابش نمی برد و به همین خاطر عمدتا در شیفت های شب کار می کند. خیابان های نیویورک در شب بسیار کثیف تر و خرد کننده تر از روز هستند. تصاویر فراموش نشدنی و کامل اسکورسیسی از نیویورک با فاضلاب های بخار آلود ، خیابان های باران زده و نور خیره کننده تابلوهای نئون به همراه مجموعه انسان هایی که در این شهر قدم می زنند و زندگی می کنند در نظر ما و نیز تراویس چیزی جز جهنم بر روی زمین نیست و تراویس می خواهد به شیوه خود که با بهره گیری از شرایط همین جامعه چیزی جز روش خشونت نیست آن را پاک سازی کند. فیلم ناهنجاری های روانی جامعه شهری را چون کابوسی به نمایش می گذارد. ناهنجاری هایی که به خوبی در شخصیت و زندگی دو قهرمان اصلی فیلم با بازی __رابرت دنیرو__ در نقش تراویس بیکن و ((جودی فاستر)) __( Jodie Foster )__در نقش دختری خیابانی به نمایش گذاشته می شود.
اسکورسیسی با راننده تاکسی از همکاری فیلم نامه نویسی بر خوردار شد که خود بعدها نشان داد ، مضامین اجتماعی دغده اصلی او هستند و بررسی ریشه ای آنها مشخصه اصلی فیلم نامه هایش. ((پل شریدر)) که بخش مهمی از توفیق راننده تاکسی به فیلم نامه منسجم او بر می گردد ، خود با این فیلم به جهان معرفی شد. راننده تاکسی بسیار مورد توجه منتقدان داخلی و خارجی قرار گرفت.

~W:85% ~cs:3 {picture=rangingbull.jpg width=177 height=200 align=LEFT width=50 }
فیلم بعدی اسکورسیسی ، ((نیویورک نیویورک)) __( 1977)__ ، فیلمی نسبتا موزیکال بود که به دلیل حذف صحنه های بسیار و تدوین نامناسب در گیشه به شدت شکست خورد. در سال __1980__ ، اسکورسیسی یکی از بهترین نمونه های فیلم ((اتوبیوگرافی)) یعنی ((گاو خشمگین)) را ساخت. __گاو خشمگین__ ، ماجرای زندگی __جیک لاموتا__ ، بوکسور میان وزن نیویورکی را روایت می کرد. فیلم داستان زندگی این بوکسور را از سال __1941__ که کم کم وارد دنیای حرفه ای بوکس می شود تا اواسط دهه شصت که سقوط کرده و دیگر هیچ نشانی از قهرمانی در زندگی اش به چشم نمی خورد به تصویر می کشد. فضاسازی اسکورسیسی از رینگ بوکس ، بازی فوق العاده رابرت دنیرو که برای این فیلم 22 کیلو وزن اضافه کرد و ماجرای سقوط یک بوکسور و... ، گاو خشمگین را از نظر بسیاری از منتقدین به بهترین فیلم دهه هشتاد بدل کرد.

در سال __1983__ ، اسکورسیسی قدم در دنیای کمدین ها نهاد و با طنزی تلخ و گزنده آن روی سکه شهرت که چندان دلچسب نیست را به شیوه خودش بیان کند. رابرت دنیرو در نقش اصلی فیلم ، شخصیت مرد تنها و غریبی را به تصویر می کشد که سخت به آمال خود وابسته است و سرانجام همین دلبستگی او را بر آن می دارد که دست به گروگان گیری بزند و در نهایت نیز به خواسته اش برسد. ((سلطان کمدی)) از سوی منتقدان مورد تمجید قرار گرفت ولی در گیشه شکست خورد.

بعد از فیلم ((دیر وقت)) __( 1985 ) __، در سال __1986__ ، اسکورسیسی به سراغ پروژه ((رنگ پول)) رفت. این فیلم تقابل و باورهای یک بیلیارد باز کارکشته و یک بیلیارد باز جوان و آینده دار را به نمایش می گذارد. __رنگ پول__ یکی از تجاری ترین فیلم های اسکورسیسی است که همچنان ویژگی های بصری و سبک منحصر به فرد او را با خود دارد.

~W:85% ~cs:3 {picture=last.jpg width=158 height=200 align=right width=50 }
در ((آخرین وسوسه مسیح)) __( 1988)__ ، اسکورسیسی و پل شریدر ( فیلم نامه نویس فیلم ) به سراغ اثر معروف ((نیکوس کازانتزاکیس)) __( Nikos Kazantzakis )__که پیرامون زندگی شخصی حضرت مسیح نوشته شده رفتند. فضاسازی اسکورسیسی و طراح صحنه اش از ((اورشلیم)) آن زمان ، فیلم برداری خوب ، موسیقی مناسب ، عواملی بودند که به خوبی فیلم را از نظر زمانی و مکانی قابل قبول جلوه می دادند.

فیلم بعدی اسکورسیسی ، ((رفقای خوب)) __(1990) __، فیلمی است شخصی که آن را بر اساس داستان زندگی ((هنری هیل)) __( Henry Hill )__ساخت. __هنری هیل__ مردی بود که در بین مافیایی ها بزرگ شد و سرانجام به آرزویش رسید و در این گروه جایی برای خود دست و پا کرد ، اما در نهایت به پلیس کمک کرد و بر ضد انها شهادت داد. این فیلم بسیار تحسین برانگیز از آب در آمد به ویژه با تلاش اسکورسیسی در پرداختی متفاوت از روایت. همچنین رفقای خوب ، بهره مند از مجموعه ای از بهترین استعدادهای بازیگری بود، چهره هایی چون: ((رابرت دنیرو)) ، ((ری لیوتا )) __( Ray Liotta )__و ((جو پشی)) __( Joe Pesci )__.

اسکورسیسی در پروژه بعدی اش به سراغ یک ماجرای جنایی ترسناک رفت ، اقتباسی از فیلم مهیج __جی لی تامپسون__ با نام __تنگه وحشت__. اسکورسیسی با تمهیداتی که در ((تنگه وحشت)) __(1991)__ به کار برد تصویر تازه ای از خشونت ارائه داد. او در این فیلم ، مولفه های شخصی اش را با معیارهای هالیوود در هم آمیخت و به این ترتیب یکی از پر فروش ترین آثارش را ارائه داد. فیلم بعدی اسکورسیسی با نام ((کازینو)) __(1995)__، فیلم جذابی است پیرامون پول شویی در پس فعالیت های یک کازینو به ریاست مردی که خود اسیر یک ماجرای عشقی است. رابرت دنیرو در این فیلم هم بازی دیدنی ای از خود ارائه داد.

(کاندون)) __( 1997)__ ، تلاشی بود از سوی اسکورسیسی برای اینکه نشان بدهد قادر است درباره فرهنگ های دیگر هم فیلم بسازد. __کاندون__ ماجرای سرزمین تبت و رهبر مذهبیشان ، __دالائی لاما__ را در خلال پیوستن تبت به چین کومونیست ، روایت می کرد. فیلم با وجود انکه تلاش قابل تحسینی است اما آشکارا از روح فیلم های اسکورسیسی فاصله دارد و این شاید از این جهت باشد که او نتوانسته به حقیقت آنچه در تبت می گذرد اشراف پیدا کند.

اسکورسیسی در ((دارو دسته نیویورکی)) __(2002)__ ظاهرا به سراغ ماجرایی تاریخی درباره چگونگی ساخته شدن نیویورک بعد از آن همه خونریزی های محلی بین ساکنان مختلف نیویورک می رود ، اما فیلم خالی از جوهره اصلی فیلم های اوست. __دار و دسته نیویورکی__ فیلمی است کاملا تجاری که به نظر نمی رسد قصد دارد دغدغه خاصی را مطرح کند ، اما اسکورسیسی فیلم را به خوبی کارگردانی کرده و فیلم هم چه در حضور جشنواره ای و چه از نظر گیشه موفق بود.

~W:85% ~cs:3 {picture=aviator.jpg width=235 height=180 align=LEFT width=50 }
آخرین فیلم بلند داستانی اسکورسیسی تا امروز ((هوانورد)) __(2004)__ است. اثری بیوگرافیک و خوش ساخت درباره تهیه کننده ، فیلم ساز و خلبان آمریکایی ، ((هاوارد هیوز)) __( Howard Hughes' )__، که آرزوها و رویا پردازی های عجیبش سرانجام او را به ورطه سقوط کشاند. ((لئوناردو دی کاپریو)) __( Leonardo DiCaprio )__در این فیلم در نقش هاوارد هیوز بسیار خوب ظاهر شد( او پیش از این هم در دارو دسته نیویورکی در نقش اصلی ظاهر شد).

پروژه بعدی اسکورسیسی فیلمی مستند است درباره یکی از مطرح ترین خوانندگان راک آمریکا ، __باب دیلون__. قصه فیلم اسکورسیسی بر روی ساله ای اول فعالیت هنری__ دیلون__ از __1961__ تا __1966__ متمرکز است. قرار بود اسکورسیسی این فیلم را برای شبکه تلویزیونی __BBC __کارگردانی کند.اسکورسیسی برای ساخت فیلم خود از ده ساعت مصاحبه دیلون استفاده کرد و در کنار آن مصاحبه‌های همکاران و دوستان این آهنگساز و خواننده را هم مورد استفاده قرار داد. اسکورسیسی سعی کرده فیلمی نجیب و سالم بسازد و فعالیت‌های هنری دیلون را به شکلی صحیح به بیننده معرفی کند.

با وجود انکه اسکورسیسی در حال قدم گذاشتند به شصت سالگی است اما در این چند سال اخیر به قدری پر قدرت ظاهر شده که به نظر نمی رسد تا چند سال آینده افولی در کارهایش دیده شود.


   
 ~~brown:@#20:گزیده فیلم شناسی مارتین اسکورسیسی ( در مقام کارگردان )#@~~

 ~~brown:@#20:گزیده فیلم شناسی مارتین اسکورسیسی ( در مقام کارگردان )#@~~

 ~~brown:__•__~~ __چه کسی در می زند__ __( 1967- Who's That Knocking at My Door )__ ~~brown:__•__~~ __چه کسی در می زند__ __( 1967- Who's That Knocking at My Door )__
 ~~brown:__•__~~ __باکس کاربرتا__ __( 1972- Box car Bertha )__ ~~brown:__•__~~ __باکس کاربرتا__ __( 1972- Box car Bertha )__
 ~~brown:__•__~~ __خیابان های پایین شهر__ __( 1973- Mean Streets)__ ~~brown:__•__~~ __خیابان های پایین شهر__ __( 1973- Mean Streets)__
 ~~brown:__•__~~ __آلیس دیگر اینجا زندگی نمی کند__ __( 1974- Alice Doesn't Live Here Anymore )__ ~~brown:__•__~~ __آلیس دیگر اینجا زندگی نمی کند__ __( 1974- Alice Doesn't Live Here Anymore )__
 ~~brown:__•__~~ __راننده تاکسی__ __(1976- Taxi Driver )__  ~~brown:__•__~~ __راننده تاکسی__ __(1976- Taxi Driver )__
 ~~brown:__•__~~ __نیویورک نیویورک__ __(1977- New York, New York )__  ~~brown:__•__~~ __نیویورک نیویورک__ __(1977- New York, New York )__
 ~~brown:__•__~~ __آخرین والس__ __( 1978- The Last Waltz )__ ~~brown:__•__~~ __آخرین والس__ __( 1978- The Last Waltz )__
 ~~brown:__•__~~ __گاو خشمگین__ __(1980- Raging Bull )__ ~~brown:__•__~~ __گاو خشمگین__ __(1980- Raging Bull )__
 ~~brown:__•__~~ __سلطان کمدی__ __ ( 1983- King Of Comedy The )__ ~~brown:__•__~~ __سلطان کمدی__ __ ( 1983- King Of Comedy The )__
 ~~brown:__•__~~ __دیر وقت__ __(1985- After Hours )__ ~~brown:__•__~~ __دیر وقت__ __(1985- After Hours )__
 ~~brown:__•__~~ __رنگ پول__ __(1986- The Color of Money)__ ~~brown:__•__~~ __رنگ پول__ __(1986- The Color of Money)__
 ~~brown:__•__~~ __آخرین وسوسه های مسیح__ __( 1988- 1988- The Last Temptation of Christ)__ ~~brown:__•__~~ __آخرین وسوسه های مسیح__ __( 1988- 1988- The Last Temptation of Christ)__
 ~~brown:__•__~~ __رفقای خوب__ __( 1990- Goodfellas )__ ~~brown:__•__~~ __رفقای خوب__ __( 1990- Goodfellas )__
 ~~brown:__•__~~ __تنگه وحشت__ __( 1991-ape Fear )__ ~~brown:__•__~~ __تنگه وحشت__ __( 1991-ape Fear )__
 ~~brown:__•__~~ __کازینو__ __(1995- Casino )__  ~~brown:__•__~~ __کازینو__ __(1995- Casino )__
 ~~brown:__•__~~ __کاندون__ __(1997- Kundun )__  ~~brown:__•__~~ __کاندون__ __(1997- Kundun )__
 ~~brown:__•__~~ __دار و دسته نیویورکی__ __( 2002- Gangs of New York)__ ~~brown:__•__~~ __دار و دسته نیویورکی__ __( 2002- Gangs of New York)__
 ~~brown:__•__~~ __هوانورد__ __(2004- The Aviator )__ ~~brown:__•__~~ __هوانورد__ __(2004- The Aviator )__
 ~~brown:__•__~~ __راهی به خانه نیست : باب دیلون__ __ ( 2005- No Direction Home: Bob Dylan )__


 ~~brown:__•__~~ __راهی به خانه نیست : باب دیلون__ __ ( 2005- No Direction Home: Bob Dylan )__


 ~~brown:@#20:گزیده جوایز و افتخارات #@~~

 ~~brown:@#20:گزیده جوایز و افتخارات #@~~

 ~W:85% ~cs:3 ~~brown:__•__~~ نامزدی ((اسکار)) بهترین کارگردانی برای فیلم های : __گاو خشمگین__ در سال __1981__ ، __آخرین وسوسه مسیح__ در سال __1989__ ، __رفقای خوب__ در سال __1991 __، __دار و دسته نیویورکی ها__ در سال __2003__ و __هوانورد__ در سال __2005__.

~~brown:__•__~~ برنده ((نخل طلای جشنواره کن)) برای فیلم های __راننده تاکسی__ در سال __1976__ و نیز برنده بهترین کارگردانی برای فیلم __دیر وقت__ در سال __1986__ و همچنین نامزد دریافت نخل طلا برای فیلم های __آلیس دیگر اینجا زندگی نمی کند__ در سال __1975__ ، __سلطان کمدی__ در سال __1983__ و __دیر وقت__ در سال __1986__.

~~brown:__•__~~ برنده جایزه ((بافتا)) در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم __رفقای خوب__ در سال __1991__ و همچنین نامزدی این جایزه برای فیلم های __آلیس دیگر اینجا زندگی نمی کند__ در سال __1976__ ، __راننده تاکسی__ در سال __1977__ ، __سلطان کمدی__ درسال __1984__ و __راهی به خانه نیست__ در سال __2006__.

~~brown:__•__~~ برنده جایزه ((خرس طلایی جشنواره برلین)) برای فیلم __تنگه وحشت__ در سال __1992__.
 ~W:85% ~cs:3 ~~brown:__•__~~ نامزدی ((اسکار)) بهترین کارگردانی برای فیلم های : __گاو خشمگین__ در سال __1981__ ، __آخرین وسوسه مسیح__ در سال __1989__ ، __رفقای خوب__ در سال __1991 __، __دار و دسته نیویورکی ها__ در سال __2003__ و __هوانورد__ در سال __2005__.

~~brown:__•__~~ برنده ((نخل طلای جشنواره کن)) برای فیلم های __راننده تاکسی__ در سال __1976__ و نیز برنده بهترین کارگردانی برای فیلم __دیر وقت__ در سال __1986__ و همچنین نامزد دریافت نخل طلا برای فیلم های __آلیس دیگر اینجا زندگی نمی کند__ در سال __1975__ ، __سلطان کمدی__ در سال __1983__ و __دیر وقت__ در سال __1986__.

~~brown:__•__~~ برنده جایزه ((بافتا)) در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم __رفقای خوب__ در سال __1991__ و همچنین نامزدی این جایزه برای فیلم های __آلیس دیگر اینجا زندگی نمی کند__ در سال __1976__ ، __راننده تاکسی__ در سال __1977__ ، __سلطان کمدی__ درسال __1984__ و __راهی به خانه نیست__ در سال __2006__.

~~brown:__•__~~ برنده جایزه ((خرس طلایی جشنواره برلین)) برای فیلم __تنگه وحشت__ در سال __1992__.
   
   
 {FANCYTABLE} {FANCYTABLE}
   

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 08 مهر 1385 [06:06 ]   6   مهناز نظری      جاری 
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [09:33 ]   5   مهناز نظری      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 تیر 1385 [11:44 ]   4   مهناز نظری      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 تیر 1385 [11:42 ]   3   مهناز نظری      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 تیر 1385 [11:36 ]   2   مهناز نظری      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 تیر 1385 [11:32 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..