منو
 صفحه های تصادفی
تعارض دستور صریح قرآن و دستور صریح عقل
علی علیه السلام تیـــــــرخداست
تیره مو(انگور
هورمون جیبرلین
نشانگان مفصل گیجگاهی ـ فک تحتانی
لطایف قرآنی 2
پروتئینهای حشره کش و چگونگی عمل آنها
تصفیه آبهای سطحی
کانیهای مغناطیسی
کشندگان حمزه میرزا
 کاربر Online
693 کاربر online
تاریخچه ی: قیومیت شوهر بر زن

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:7
اگرچه زندگی زناشویی بر اساس مهر و محبت و تفاهم است و زن و شوهر نباید بگذارند که این محبت خدشه‏دار شود، اما گاهی اختلاف سلیقه‏ها یا برخی ملاحظه‌ها موجب اختلاف می‏شود.
اگر در موارد اختلاف بگوییم حتما زن و شوهر باید به تفاهم برسند و نظر مشترکی پیدا کنند در واقع اختلاف را دامن زده‏ایم زیرا مرد می‌گوید تو باید نظر مرا بپذیری و زن می‏گوید نه، نظر من صحیح است و تو باید آن را بپذیری، و غالبا این اختلاف حل‏شدنی نیست. پس باید در موارد اختلافات، نظر مشخصی انتخاب شود. اگر بگوییم این شخص، غیر از زن و شوهر باشند موجب می‏شود که در هر مسأله‏ای زن و شوهر راهی کوچه و بازار شوند و در پی قاضی و مشاور بگردند. بنابراین باید در اختلافات یا نظر مرد انتخاب شود یا نظر زن.
خداوند در هر یک از زن و مرد قوا و صفاتی آفریده و وظائف آنان را بر اساس سازمان وجودی آنها معین کرده است. همان گونه که زن مظهر احساسات لطیف و عواطف ظریف است و وظیفه مادری و تربیت فرزند را بر عهده دارد، مرد نیز به جهت قوای خاص خودش و صلابت و تدبیر امور، و توان بیشتر در مواجهه با مشکلات و سختی‌های زندگی، مسؤولیت تأمین هزینه‌های خانواده و مدیریت آن را بر عهده دارد.
بر این اساس معصومین می‏فرمایند برای ایجاد آرامش هر چه بیشتر، زن است که باید با شوهر هماهنگ باشد و از سوی دیگر، بر عهده مرد است که از خانواده خود محافظت کند و وظیفه سرپرستی آنها را به نحو شایسته‏ای انجام دهد.
در این حکم هیچ حقی از طرفین تضییع نشده‏، و نیز بر هیچ یک، امری فراتر از طاقت تحمیل نشده است، زیرا خداوند بار مسئولیت و سرپرستی را از اول بر عهده زن قرار نداده است. بلکه مرد را وا می‌دارد که خانواده خود را اداره کند و امور زندگی آنها را از همه جهت به عهده بگیرد.
وقتی از رسول خدا اجازه می‏خواهند که فاطمه زهرا علیهاسلام در مجلس عروسی شرکت کند، پیامبر می‏فرماید او زن علی بن ابیطالب و به فرمان اوست.
فاطمه علیهاسلام هم در وصیت خود می‏گوید:«علی جان، از زمانی که با تو زندگی کرده‏ام هرگز بیاد نداری و سابقه نداشته که در امری با تو مخالفت کرده باشم.»
امیرالمومنین علیه السلام هم تصدیق می‏کند و می‏فرماید:«بله، تو گرامی‏تر از این بوده و هستی.»


منابع:
بحار الانوار، ج 43، ص 30.
بحار الانوار، ج 23، ص 240.
بحار الانوار، ج 43، ص 191.

مراجعه شود به:
وظایف مشترک زن و شوهر

گرچه اساس زندگی زناشویی بر مهر و محبت و تفاهم است و زن و شوهر نباید بگذارند که این محبت خدشه‏دار شود، اما گاهی اختلاف سلیقه‏ها و یا ملاحظه بعضی از جهات موجب اختلاف در نظر می‏شود.

اگر در اختلافات بگوییم حتما زن و شوهر باید به تفاهم برسند و رأی مشترکی پیدا کنند در واقع اختلاف را دامن زده‏ایم زیرا مرد می گوید تو باید رأی مرا بپذیری و زن می‏گوید نه، رأی من صحیح است و تو باید آن را بپذیری و غالبا این اختلاف حل‏شدنی نیست. پس باید در اختلافات و مواردی که تفاهم عملا مقدور نیست، رأی مشخص و واحدی انتخاب شود. اگر بگوئیم این شخص، غیر از زن و شوهر باشند موجب می‏شود که در هر مسأله‏ای زن و شوهر راهی کوچه و بازار شوند و در پی قاضی و مشاور بگردند که مثلا امروز بالاخره در فلان مهمانی شرکت بکنیم یا نکنیم.

این راه هم عملا ناممکن است. مضافا به اینکه اختلاف را هم حل نمی‏کند. بنابراین باید در اختلافات یا رأی مرد انتخاب شود یا رأی زن.

خداوند در هر کدام از زن و مرد قوا و صفاتی آفریده ووظائف آنان را براساس سازمان وجودی آنها معین کرده است،همان گونه که زن مظهر احساسات لطیف وعواطف ظریف است وظیفه مادری و تربیت فرزند را به عهده او گذاشته شده است ،مرد نیز به جهت قوای خاص خودش و صلابت و تدبیر امور،و توان بیشتر در مواجهه با مشکلات وسختیهای زندگی، مسؤولیت تأمین هزینه های خانواده وهمچنین مدیریت آنرا به عهده مرد قرار داده است.
بر این اساس می‏فرماید: برای ایجاد آرامش هر چه بیشتر، زن هماهنگ با شوهر باشد و بر عهده مرد است که از خانواده خود محافظت نماید و وظیفه سرپرستی آنها را به نحو شایسته‏ای انجام دهد.

ملاحظه می‏کنید در این حکم هیچ حقی از طرفین تضییع نشده‏،و نیز بر هیچ یک امری فراتر از طاقت تحمیل نشده است، زیرا خداوند بار مسئولیت و سرپرستی را از اول بر عهده زن قرار نداده است. بلکه مرد را اجبار می‏نماید که باید خانواده خود را اداره کنی و امور زندگی آنها را از همه جهت به عهده بگیری.

در بحث‏های گذشته همین مجموعه، روایات زیادی داشتیم که دلالت بر مدیریت شوهر می‏کرد. حتی وقتی از رسول خدا اجازه می‏خواهند که فاطمه زهرا علیهاسلام در مجلس عروسی شرکت کند، حضرت می‏فرماید او زوجه علی بن ابیطالب و به فرمان اوست. فاطمه علیهاسلام هم در وصیت خود می‏گوید : علی جان از زمانی که با تو زندگی کرده‏ام هرگز بیاد نداری و سابقه نداشته که در امری با تو مخالفت کرده باشم.

امیرالمومنین علیه السلام هم تصدیق می‏کنند و می‏فرمایند بله پناه برخدا تو گرامی‏تر از این بوده و هستی.
منابع:
بحار الانوار، ج 43، ص 30.
بحار الانوار، ج 23، ص 240.
بحار الانوار، ج 43، ص 191.

مراجعه شود به:
وظایف مشترک زن و شوهر


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 06 شهریور 1384 [07:31 ]   8   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 شنبه 05 شهریور 1384 [12:56 ]   7   عبدالله حقیقت      v  c  d  s 
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [11:56 ]   6   عبدالله حقیقت      v  c  d  s 
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [11:48 ]   5   عبدالله حقیقت      v  c  d  s 
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [10:17 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [07:29 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 25 آبان 1383 [11:36 ]   2   نفیسه ناجی      v  c  d  s 
 یکشنبه 21 تیر 1383 [11:31 ]   1   مینا ورمزیار      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..