منو
 کاربر Online
390 کاربر online
تاریخچه ی: قیومیت شوهر بر زن

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-26Lines: 1-18
-


گرچه اساس زندگی زناشویی بر مهر و محبت و تفاهم است و زن و شوهر نباید بگذارند که این محبت خدشه‏دار شود، اما گاهی اختلاف سلیقه‏ها و یا ملاحه بعضی از جهات موجب اختلاف در نظر می‏شود.
+اگرچه زندگی زناشویی بر اساس مهر و محبت و تفاهم است و زن و شوهر نباید بگذارند که این محبت خدشه‏دار شود، اما گاهی اختلاف سلیقه‏ها یا برخی ملاحظه‌ها موجب اختلاف می‏شود.
اگر در موارد اختلاف بگوییم حما زن و شوهر باید به تفاهم برسند و نظر مشترکی پیدا کنند در واقع اختلاف را دامن زده‏ایم زیرا مرد می‌گوید تو باید نظر مرا بپذیری و زن می‏گوید نه، نظر من صحیح است و تو باید آن را بپذیری، و غالبا این اختلاف حل‏شدنی نیست. پس باید در موارد اختلافات، نظر مشخصی انتخاب شود. اگر بگوییم این شخص، غیر از زن و شوهر باشند موجب می‏شود که در هر مسأله‏ای زن و شوهر راهی کوچه و بازار شوند و در پی قاضی و مشاور بگردند. بنابراین باید در اختلافات یا نظر مرد انتخاب شود یا نظر زن.
خداوند در هر یک از زن و مرد قوا و صفاتی آفریده و وظائف آنان را بر اساس سازمان و
جودی آنها معین کرده است. همان گونه که زن مظهر احساسات لطیف و عواطف ظریف است و وظیفه مادری و تربیت فرزند را بر عهده دارد، مرد نیز به جهت قوای خاص خودش و صلابت و تدبیر امور، و توان بیشتر در مواجهه با مشکلات و سختی‌های زندگی، مسؤولیت تأمین هزینه‌های خانواده و مدیریت آن را بر عهده دارد.
بر این اساس معصومین می‏
فرمایند برای ایجاد آرامش ر ه بیشتر، زن است که باید با شوهر هماهنگ باشد و از سوی دیگر، بر عهده مرد است که از خانواده خود محافظت کند و وظیفه سرپرستی آنها را به نحو شایسته‏ای انجام دهد.
در ا
ین حکم هیچ حقی از طرفین تضییع نشده، و نیز بر هیچ یک، امری فراتر از طاقت تحمیل نشده است، زیرا خداوند بار مسئولیت و سرپرستی را از اول بر عهده زن قرار نداده است. بلکه مرد را وا می‌دارد که خانواده خود را اداره کند و امور زندگی آنها را از همه جهت به عهده بگیرد.
وقتی از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا)) اجازه می‏خواهند که ((حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام|فاطمه زهرا علیهاسلام)) در مجلس عروسی شرکت کند، پیامبر می‏فرماید او زن ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|علی بن ابیطالب)) و به فرمان اوست.
فاطمه علیهاسلام هم در وصیت خود می‏گوید:«علی جان، از زمانی که با تو زندگی کرده‏ام هرگز بیاد نداری و سابقه نداشته که در امری با تو مخالفت کرده باشم.»
امیرالمومنین علیه السلام هم تصدیق می‏کند و می‏فرماید:«بله، تو گرامی‏تر از این بوده و هستی
.»
-اگر در اختلافات بگوییم حتما زن و شوهر باید به تفاهم برسند و رای مشترکی پیدا کنند در واقع اختلاف را دامن زده‏ایم زیرا مرد می گوید تو باید رای مرا بپذیری و زن می‏گوید نه، رای من صحیح است و تو باید آن را بپذ یری و غالبا این اختلاف حل‏شدنی نیست. پس باید در اختلافات و مواردی که تفاهم عملا مقدور نیست، رای مشخص واحدی انتخاب شود. اگر بگوئیم این شخص، غیر از زن و شوهر باشند موجب می‏شود که در هر مساله‏ای زن و شوهر راهی کوچه و بازار شوند و در پی قاضی و مشاور بگردند که مثلا امروز بالاخره در فلان مهمانی شرکت بکنیم یا نکنیم.  
-این راه هم عملا ناممکن است. مضافا به اینکه اختلاف را هم حل نمی‏کند. بنابراین باید در اختلافات یا رای مرد انتخاب شود یا رای زن.  
-خداوند اعلی در هر کدام از زن و مرد قوا و صفاتی آفریده و آنها را مجهز به سلاحی فرمود که در زندگانی به آنها بیشتر نیاز دارند. مرد با توجه به وظیفه‏اش از کسب علم و کسب مال و دادوستد و برخورد با مردم کوچه و بازار باید مجهز به عقل و درایت بیشتری باشد؛ همچنان که زن باید با توجه به وظیفه‏اش از خانه‏داری و تربیت فرزند و شوهرداری مجهز به احساس و عاطفه لطیف‏تری باشد. لذا خداوند عقل مرد را قویتر و احساس و عواطفش را ضعیف تر نسبت به زن قرار داده است.  
-بر این اساس می‏فرماید: برای ایجاد آرامش هر چه بیشتر، زن مطیع شوهر باشد و بر عهده مرد است که از اهل و عیال خود محافظت نماید و وظیفه سرپرستی آنها را به نحو شایسته‏ای انجام دهد.  
-ملاحظه می‏کنید در این حکم حق هر کس داده شده و هیچ‏کدام از طرفین ضایع نشده‏اند؛ زیرا خداوند بار مسئولیت و سرپرستی را از اول بر عهده زن قرار نداده است. بلکه مرد را اجبار می‏نماید که باید عیالات خود را اداره کنی و امور زندگی آنها را از همه جهت به عهده بگیری.  
-در بحث‏های گذشته همین مجموعه، روایات زیادی داشتیم که دلالت بر قیومیت شوهر می‏کرد. حتی وقتی از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا ))اجازه می‏خواهند که ((حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام|فاطمه زهرا علیهاسلام ))در مجلس عروسی شرکت کند، حضرت می‏فرماید او زوجه ((علی بن ابیطالب ))و به فرمان اوست. فاطمه علیهاسلام هم در وصیت خود می‏گوید : علی جان از زمانی که با تو زندگی کرده‏ام هرگز بیاد نداری و سابقه نداشته که در امری با تو مخالفت کرده باشم.  
-امیرالمومنین علیه السلام هم تصدیق می‏کنند و می‏فرمایند بله پناه برخدا تو گرامی‏تر از این بوده و هستی. رسول خدا فرمود: اگر می‏خواستم امر کنم که کسی بر کسی سجده کند هر آینه فرمان می‏دادم که زنان بر شوهران خود سجده نمایند. (یعنی زنان باید به این اندازه مطیع باشند تا زندگی آنها به گرمی و محبت بگذرد.) مخفی نماند که در غالب این بحث‏ها ما به اشاره ‏ای قناعت می‏کنیم و طالبین باید به کتابهای مورد بحث مراجعه کنند. 
 منابع:  منابع:
-
بحار الانوار، ج 43، ص 30.
+بحار الانوار، ج 43، ص 30.
بحار الانوار، ج 23، ص 240.
بحار الانوار، ج 43، ص 191
.
-مناع:

حار الانور، 23، ص 240.

نابع:

ار لانور، ج 43، ص 191.
+مراعه و ه:
((ظایف مرک ن و وهر))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 06 شهریور 1384 [07:31 ]   8   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 شنبه 05 شهریور 1384 [12:56 ]   7   عبدالله حقیقت      v  c  d  s 
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [11:56 ]   6   عبدالله حقیقت      v  c  d  s 
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [11:48 ]   5   عبدالله حقیقت      v  c  d  s 
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [10:17 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [07:29 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 25 آبان 1383 [11:36 ]   2   نفیسه ناجی      v  c  d  s 
 یکشنبه 21 تیر 1383 [11:31 ]   1   مینا ورمزیار      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..