منو
 کاربر Online
564 کاربر online
تاریخچه ی: قیصر امین پور

نگارش: 8




تصویر


سیری در شعرهای قیصر امین پور، از کتاب چهره های ادبیات کودکان و نوجوانان

قیصر امین پور پیش از آنکه به عنوان شاعر کودک و نوجوان به شمار آید در جامعه ادبی امروز به خاطر ویژگی های شعری اش شناخته شده است و شعرهای عمومی اش بیشتر از شعرهای کودکانه و نوجوانانه اش بر سر زبانهاست. از نیمه ی دوم دهه شصت بود که قیصر امین پور به ثبات زبان و اندیشه در شعرش دست یافت. هر چند جامعه ادبی او را به عنوان یک ادیب آکادمیک و استاد دانشگاه می شناسد ولی حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان هنوز قیصر را از آن خود می داند. دو دفتر "به قول پرستو" و "مثل چمشه- مثل رود" آوازه خوبی دارند.

در طلیعه دفتر به قول پرستو شاعر با طرح چند پرسش ارتباط خود را با مخاطب آغاز می کند:

چرا مردم قفس را آفریدند؟ ----- چرا پروانه را از شاخه چیدند؟
چرا پروازها را پر شکستند؟----- چرا آوازها را سر بریدند؟


ویژگی های شعر امین پور


الف: مضمون بکر

هوشیاری و دقت نظر امین پور از او شاعری مضمون یاب و نکته پرداز ساخته است. مضمون یابی و نکته پردازی او از نوعی نیست که وی را از واقعیت ها دور ساخته و نازک اندیشی های معما گونه را به ذهن و زبانش راه دهد. (مثلاً مثال شاعران سبک هندی)

ویژگی زبان او در عین سادگی و روانی، از زیبایی چشمگیری برخوردار است.

مثلاً شعرهای لحظه سبز دعا- حضور لاله ها- لحظه شعر گفتن

ب: اندیشه های نو

یک تفکر سنتی در این مورد بر این باور است که هر چه بوده، گذشتگان و دیگران سروده و نوشته اند. پس آنچه سروده و نوشته می شود، تازگی و طراوت بایسته را ندارد و دست کم تفسیری از آثار آنان است. اما پاسخی دیگر هست که می گوید: همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز (ز مادر نزاده اند) و به خلق و کشف مدام هنری باور دارند.

قیصر یکی از شاعرانی است که در این زمینه تلاش خوبی را سرگرفت.

در قطعه "راه بالا رفتن" این نوگرایی در مضمون و اندیشه دیده می شود.

ج: زبان امروزی

امین پور در شعرهایش می کوشد از زبان امروزی در نهایت سلاست و روانی و رعایت کامل قوانین بکار گرفتن فرهنگ کنایات و اصلاحات به جمعیت زبان او کمک می کند. او در شعر "بال های کودکی" بیش از هر شعری فرهنگ زبانی توده مردم را وارد کرده است.

د: گوناگونی موضوعات

موضوعات برگزیده او با عام و معتنا به نوجوانان و مردم است و تازگی و طراوت خوبی دارند و این فعالیت و حجم ذهنیت او را نشان می دهد.

هـ: وزن

یکی از راههای ارتباط با کودکان و نوجوانان در شعر استفاده از وزن ریتمیک و واژه های موزون و خوش آهنگ است و امین پور از این اوزان و نیز دیگر اوزان برای عام در شعرهایش به تنوع استفاده کرده است.

نمونه شعر قیصر امین پور


خلاصه خوبیها برای امام خمینی، از کتاب تنفس صبح 1363

لبخند تو خلاصه خوبیهاست ----- لختی بخند خنده گل زیباست
پیشانیت تنفس یک صبح است ----- صبحی که انتهای شب یلداست
در چشمت از حضور کبوترها----- هر لحظه مثل صحن حرم غوغاست
رنگین کمان عشق اهورایی----- از پشت شیشه دل تو پیداست
فریاد تو تلاطم یک طوفان----- آرامشت تلاوت یک دریاست
با ما بدون فاصله صحبت کن----- ای آن که ارتفاع تو دور از ماست


تصویر


نمونه آثار در حوزه شعر نوجوان


1- تنفس صبح
2- در کوچه آفتاب
3- مثل چشمه ، مثل رود
4- ظهر روز دهم
5- آینه‏ های ناگهان
6- گل‏ها همه آفتابگردانند
7- گزینه اشعار « مروارید »
8- بی بال پریدن
9- طوفان در پرانتز
10- به قول پرستو « مجموعه شعر نوجوان »
11-سنت و نو آوری در شعر معاصر


تصویر


قصیر امین پور، در حوزه ی شعر کودک و نوجوان نامی آشناست ولی مانند بعضی از شاعران، در حوزه ی شعر کودک مکث چندانی از خود نشان نداد و بیشتر توجه خود را به نوجوانان معطوف داشت. نمونه آثار او در بخش شعر نوجوان: مثل چشمه، مثل رود(1368)- به قول پرستو(1375)- تنفس صبح(1363)- در کوچه انقلاب (1363)

تألیف و تدوین: نشر روزگار (1379)- روح الله مهری پور عمرانی از کتاب چهره های کودکان و نوجوانان

قالب شعر های امین پور


چهارپارهغزلدو بیتی- قالب نیمایی- مثنوی

نمونه شعر (نوجوان) قیصر امین پور


راز زندگی: از کتاب به قول پرستو- نشر زلال- چاپ اول 1375

غنچه با دل گرفته گفت:
زندگی
لب زخنده بستن است
گوشه ای درون خود نشستن است
گل به خنده گفت
زندگی شکفتن است
با زبان سبز راز گفتن است
گفتگوی غنچه وگل از درون با غچه باز به گوش می رسد
تو چه فکر میکنی
کدام یک راست گفته اند
من فکر می کنم گل به راز زندگی اشاره کرده است
هر چه باشد اوگل است
گل یکی دو پیرهن بیشتر از غنچه پاره کرده است!



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 29 آبان 1385 [04:30 ]   22   لیلا مهرمحمدی      جاری 
 دوشنبه 29 آبان 1385 [04:28 ]   21   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 شنبه 27 آبان 1385 [06:09 ]   20   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [12:41 ]   19   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [12:37 ]   18   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [12:36 ]   17   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [12:33 ]   16   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [12:32 ]   15   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [09:17 ]   14   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [09:14 ]   13   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [09:11 ]   12   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 مرداد 1385 [05:19 ]   11   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 03 مرداد 1385 [10:06 ]   10   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 03 مرداد 1385 [10:03 ]   9   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [13:07 ]   8   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [13:03 ]   7   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:59 ]   6   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:41 ]   5   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:40 ]   4   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:39 ]   3   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:35 ]   2   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:34 ]   1   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..