منو
 کاربر Online
944 کاربر online
تاریخچه ی: قیصر امین پور

تفاوت با نگارش: 7

Lines: 1-95Lines: 1-129
 V{maketoc} V{maketoc}
-__یی ر ای یص امی و کا چهره های ادبیات کدان و نووانن__ +!ندگینمه








{img src=img/daneshnameh_up/2/29/gheisar00-aminpor.jpg}
ق
یصر مین‏پور مول م اردیبهشت 1338 دزول است .وی تحصیلت ابتدایی توه و ا ر تود و دزفول به پایان برد سپس به تهران آمد و دکترای خود را در ((رشته زبان و ادبیات ارسی)) از دانشاه تهران در سال 1376اخذ کرد. وی فعالیت هنری خو را از حوزه انیشه و هنر اسلامی در سال 1358 آغاز کرد .
-قیر مین پور پیش از آکه به نوان شاعر کودک و نوجوان به شمار آید در جام ادبی امروز به خاطر ویژگی های شعری اش شناخته شده است و شعرهای عمومی اش بیشتر از شعرهای کودکانه و نوجوانانه اش ر سر زباهاست. از نیمه ی دوم دهه شصت بود که قیصر امین پو ثبات زبان و اندیشه در شعرش دست یا. هر ن جامعه ادبی ا ا به نوان یک ادیب آکادمیک و استاد دانشگاه می ناسد ولی حوزه دبیات کودکان و نووانان هنوز قی را از آن خود می داند. دو دفتر "به قول پرستو" و "مل چمشه- مل ود" آواز خوبی دارند. +ر ا 1367 ردبیر مه سروش نوجوان ش از همین تاکنون در ((داگاه اها)) و دانشگاه هان ه ریس شا دارد.
-در طلیعه دفتر به قول پرستو شاعر با طرح چند پرسش ارتباط خود را با مخاطب آغاز می کند: +در سال 1382 نیز به عنوان عضو ((فرهنگستان ادب و زبان فارسی)) انتخاب شد.
اولین مجموعه شعرش را با عنوان "تنفس صبح" که بخش عمده آن ((غزل)) بود و حدود بیست قطعه(( شعر آزاد))؛ از سوى انتشارات حوزه هنرى در سال 63 منتشر کرد و در همین سال دومین مجموعه شعرش "در کوچه آفتاب" را در قطع پالتویى توسط انتشارات حوزه هنرى وابسته به سازمان تبلیغات اسلامى به بازار فرستاد.

در سال 1365 "منظومه ظهر روز دهم" توسط انتشارات برگ وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به بازار مى‏آید که شاعر در این منظومه 28 صفحه‏اى ظهر عاشورا، غوغاى کربلا و تنهایى عشق را به عنوان جوهره سروده بلندش در نظر مى‏گیرد. سال 69 برگزیده دو دفتر تنفس صبح و در کوچه آفتاب با عنوان »گزیده دو دفتر شعر« از سوى انتشارات سروش از وى منتشر مى‏شود. »
"آینه ‏هاى ناگهان" تحول کیفى و کمى امین‏پور را بازتاب مى‏دهد؛ در این مرحله امین‏پور به درک روشن‏ترى از ((شعر ))و ادبیات مى‏رسد. اشعار این دفتر نشان از تفکر و اندیشه‏اى مى‏دهد که در ساختارى نو عرضه مى‏شود. آینه ‏هاى ناگهان، امین‏پور را به عنوان شاعرى تأثیرگذار در طیف هنرمندان پیشرو انقلاب تثبیت مى‏کند و از آن سو نیز موجودیت شاعرى از نسل جدید به رسمیت شناخته مى‏شود.

در اواسط دهه هفتاد دومین دفتر از اشعار امین‏پور با عنوان "آینه ‏هاى ناگهان 2"منتشر مى‏شود که حاوى اشعارى است که بعدها در کتاب‏هاى درسى به عنوان نمونه ‏هایى از شعرهاى موفق نسل انقلاب مى‏آید.

در همین دوران است که برخى از اشعار وى همراه با موسیقى تبدیل به ترانه ‏هایى مى‏شود که زمزمه لب‏هاى پیر و جوان مى‏گردد. پس از تثبیت و اشتهار، ناشران معتبر بخش خصوصى علاقه خود را به چاپ اشعار امین‏پور نشان مى‏دهند و در اولین گام، انتشارات مروارید گزینه اشعار او را در کنار گزینه اشعار(( شاملو))، ((فروغ))، ((نیما ))و... به دست چاپ مى‏سپارد که در سال 78 به بازار مى‏آید. "گل‏ها همه آفتابگردانند" جدیدترین کتاب امین‏پور نیز در سال 81 از سوى انتشارات مروارید منتشر شد که به چاپ‏هاى متعدد رسید و با استقبال خوبى روبه‏رو شد.

دکتر قیصر امین ‏پور در سال 1382 علی رغم تمایلش از سردبیری سروش نوجوان استعفا داد ، و هم‏اکنون ضمن عضویت در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسى؛ در ((دانشگاه تهران)) و الزهرا تدریس می کند وبه کارهاى پژوهشى مشغول است.

!ویژگی سخن








{img src=img/daneshnameh_up/f/f2/gheisar2.jpg}
قیصر امین پور پیش از آنکه به عنوان ((شاعر کودک و نوجوان)) به شمار آید در جامعه ادبی امروز به خاطر ویژگی های شعری اش شناخته شده است و شعرهای عمومی اش بیشتر از شعرهای کودکانه و نوجوانانه اش بر سر زبانهاست. از نیمه ی دوم دهه شصت بود که قیصر امین پور به ثبات زبان و اندیشه در شعرش دست یافت. هر چند جامعه ادبی او را به عنوان یک ادیب آکادمیک و استاد دانشگاه می شناسد ولی حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان هنوز قیصر را از آن خود می داند. دو دفتر "به قول پرستو" و "مثل چشمه- مثل رود" آوازه خوبی دارند.

در طلیعه دفتر "به قول پرستو" شاعر با طرح چند پرسش ارتباط خود را با مخاطب آغاز می کند:
 ~~green:چرا مردم قفس را آفریدند؟ ----- چرا پروانه را از شاخه چیدند؟ ~~green:چرا مردم قفس را آفریدند؟ ----- چرا پروانه را از شاخه چیدند؟
 چرا پروازها را پر شکستند؟----- چرا آوازها را سر بریدند؟~~ چرا پروازها را پر شکستند؟----- چرا آوازها را سر بریدند؟~~
-! ویژگی های شعر امین پور 
-~~red:__الف: مضمون بکر__~~ 
-هوشیاری و دقت نظر امین پور از او شاعری مضمون یاب و نکته پرداز ساخته است. مضمون یابی و نکته پردازی او از نوعی نیست که وی را از واقعیت ها دور ساخته و نازک اندیشی های معما گونه را به ذهن و زبانش راه دهد. (مثلاً مثال شاعران سبک هندی) +قالبهای مورد علاقه همین پور عبارتند ار:((چهارپاره)) – ((غزل)) – ((دو بیتی))- ((قالب نیمایی))- ((مثنوی))

! ویژگی های شعری

~~purple:__الف: مضمون بکر__~~

هوشیاری و دقت نظر امین پور از او شاعری مضمون یاب و نکته پرداز ساخته است. مضمون یابی و نکته پردازی او از نوعی نیست که وی را از واقعیت ها دور ساخته و نازک اندیشی های معما گونه را به ذهن و زبانش راه دهد. (مثل شاعران ((سبک هندی)))
 ویژگی زبان او در عین سادگی و روانی، از زیبایی چشمگیری برخوردار است. ویژگی زبان او در عین سادگی و روانی، از زیبایی چشمگیری برخوردار است.
 مثلاً شعرهای لحظه سبز دعا- حضور لاله ها- لحظه شعر گفتن مثلاً شعرهای لحظه سبز دعا- حضور لاله ها- لحظه شعر گفتن
-~~red:__ب: اندیشه های نو__~~ +~~purple:__ب: اندیشه های نو__~~
-یک تفکر سنتی در این مورد بر این باور است که هر چه بوده، گذشتگان و دیگران سروده و نوشته اند. پس آنچه سروده و نوشته می شود، تازگی و طراوت بایسته را ندارد و دست کم تفسیری از آثار آنان است. اما پاسخی دیگر هست که می گوید: همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز (ز مادر نزاده اند) و به خلق و کشف مدام هنری باور دارند. +یک تفکر سنتی در این مورد بر این باور است که هر چه بوده، گذشتگان و دیگران سروده و نوشته اند. پس آنچه سروده و نوشته می شود، تازگی و طراوت ندارد و دست کم تفسیری از آثار آنان است. اما پاسخی دیگر هست که می گوید: همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز و به خلق و کشف مدام هنری باور دارند.
 قیصر یکی از شاعرانی است که در این زمینه تلاش خوبی را سرگرفت. قیصر یکی از شاعرانی است که در این زمینه تلاش خوبی را سرگرفت.
-در قطعه "راه بالا رفتن" این نوگرایی در مضمون و اندیشه دیده می شود. +در قطعه "راه بالا رفتن" این نوگرایی در مضمون و اندیشه دیده می شود.
-~~red:__ج: زبان امروزی__~~ +~~purple:__ج: زبان امروزی__~~
-امین پور در شعرهایش می کوشد از زبان امروزی در نهایت سلاست و روانی و رعایت کامل قوانین بکار گرفتن فرهنگ کنایات و اصلاحات به جمعیت زبان او کمک می کند. او در شعر "بال های کودکی" بیش از هر شعری فرهنگ زبانی توده مردم را وارد کرده است. +امین پور در شعرهایش می کوشد از زبان امروزی در نهایت سلاست و روانی استفاده کند و رعایت کامل قوانین بکار گرفتن فرهنگ کنایات و اصلاحات به جمعیت زبان او کمک می کند. او در شعر "بال های کودکی" بیش از هر شعری فرهنگ زبانی توده مردم را وارد کرده است.
-~~red:__د: گوناگونی موضوعات__~~ +~~purple:__د: گوناگونی موضوعات__~~
-موضوعات برگزیده او ا عام و معتا به نوجوانان و مردم است و تازگی و طراوت خوبی دارند و این فعالیت و حجم ذهنیت او را نشان می دهد. +موضوعات برگزیده او عام و متعق به نوجوانان و مردم است و تازگی و طراوت خوبی دارند و این فعالیت و حجم ذهنیت او را نشان می دهد.
-~~red:__هـ: وزن __~~ +~~purple:__هـ: وزن __~~
 یکی از راههای ارتباط با کودکان و نوجوانان در شعر استفاده از وزن ریتمیک و واژه های موزون و خوش آهنگ است و امین پور از این اوزان و نیز دیگر اوزان برای عام در شعرهایش به تنوع استفاده کرده است. یکی از راههای ارتباط با کودکان و نوجوانان در شعر استفاده از وزن ریتمیک و واژه های موزون و خوش آهنگ است و امین پور از این اوزان و نیز دیگر اوزان برای عام در شعرهایش به تنوع استفاده کرده است.
-! نمونه شعر قیصر امین پور +! نمونه شعر
-خلاصه خوبیها برای امام خمینی، از کتاب تنفس صبح 1363 +خلاصه خوبیها برای امام خمینی، از کتاب تنفس صبح








{img src=img/daneshnameh_up/e/ec/gheisar-aminpor.jpg}
~~green:لبخند تو خلاصه خوبیهاست ----- لختی بخند خنده گل زیباست
-~~green:لبخند تو خلاصه خوبیهاست ----- لختی بخند خنده گل زیباست 
 پیشانیت تنفس یک صبح است ----- صبحی که انتهای شب یلداست پیشانیت تنفس یک صبح است ----- صبحی که انتهای شب یلداست
 در چشمت از حضور کبوترها----- هر لحظه مثل صحن حرم غوغاست در چشمت از حضور کبوترها----- هر لحظه مثل صحن حرم غوغاست
 رنگین کمان عشق اهورایی----- از پشت شیشه دل تو پیداست رنگین کمان عشق اهورایی----- از پشت شیشه دل تو پیداست
 فریاد تو تلاطم یک طوفان----- آرامشت تلاوت یک دریاست فریاد تو تلاطم یک طوفان----- آرامشت تلاوت یک دریاست
 با ما بدون فاصله صحبت کن----- ای آن که ارتفاع تو دور از ماست~~ با ما بدون فاصله صحبت کن----- ای آن که ارتفاع تو دور از ماست~~
-::{img src=http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/show_image.php?id=19912}:: +قصیر امین پور، در حوزه ی شعر کودک و نوجوان نامی آشناست ولی مانند بعضی از شاعران، در حوزه ی شعر کودک مکث چندانی از خود نشان نداد و بیشتر توجه خود را به نوجوانان معطوف داشت. نمونه آثار او در بخش شعر نوجوان: مثل چشمه، مثل رود(1368)- به قول پرستو(1375)- تنفس صبح(1363)- در کوچه انقلاب (1363)r />
/>~~red:راز زندگی:~~ از کتاب به قول پرستو- نشر زلال- چاپ اول 1375r />r />~~green:غنچه با دل گرفته گفت:
زندگی
لب زخنده بستن است
گوشه ای درون خود نشستن است
گل به خنده گفت
زندگی شکفتن است
با زبان سبز راز گفتن است
گفتگوی غنچه وگل از درون با غچه باز هم به گوش می رسد
تو چه فکر میکنی
کدام یک درست گفته اند
من فکر می کنم گل به راز زندگی اشاره کرده است
هر چه باشد اوگل است
گل یکی دو پیرهن بیشتر ز غنچه پاره کرده است!~~
-! نمونه آثار در حوزه شعر نوجوان

~~green:1- تنفس صبح
+!آثار
~~purple:1- تنفس صبح
 2- در کوچه آفتاب 2- در کوچه آفتاب
 3- مثل چشمه ، مثل رود 3- مثل چشمه ، مثل رود
 4- ظهر روز دهم 4- ظهر روز دهم
 5- آینه‏ های ناگهان 5- آینه‏ های ناگهان
 6- گل‏ها همه آفتابگردانند 6- گل‏ها همه آفتابگردانند
 7- گزینه اشعار « مروارید » 7- گزینه اشعار « مروارید »
 8- بی بال پریدن 8- بی بال پریدن
 9- طوفان در پرانتز 9- طوفان در پرانتز
 10- به قول پرستو « مجموعه شعر نوجوان » 10- به قول پرستو « مجموعه شعر نوجوان »
 11-سنت و نو آوری در شعر معاصر~~ 11-سنت و نو آوری در شعر معاصر~~
-  
-::{img src=http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/show_image.php?id=19910}:: 
-قصیر امین پور، در حوزه ی شعر کودک و نوجوان نامی آشناست ولی مانند بعضی از شاعران، در حوزه ی شعر کودک مکث چندانی از خود نشان نداد و بیشتر توجه خود را به نوجوانان معطوف داشت. نمونه آثار او در بخش شعر نوجوان: مثل چشمه، مثل رود(1368)- به قول پرستو(1375)- تنفس صبح(1363)- در کوچه انقلاب (1363) 
-تألیف و تدوین: نشر روزگار (1379)- روح الله مهری پور عمرانی از کتاب چهره های کودکان و نوجوانان 
-! قالب شعر های امین پور 
-((چهارپاره)) – ((غزل)) – ((دو بیتی))- ((قالب نیمایی))- ((مثنوی)) 
-! نمونه شعر (نوجوان) قیصر امین پور 
-راز زندگی: از کتاب به قول پرستو- نشر زلال- چاپ اول 1375 
-~~green:غنچه با دل گرفته گفت: 
-زندگی 
- لب زخنده بستن است 
-گوشه ای درون خود نشستن است 
-گل به خنده گفت  
- زندگی شکفتن است  
- با زبان سبز راز گفتن است 
- گفتگوی غنچه وگل از درون با غچه باز به گوش می رسد 
-تو چه فکر میکنی 
- کدام یک راست گفته اند 
-من فکر می کنم گل به راز زندگی اشاره کرده است 
- هر چه باشد اوگل است 
- گل یکی دو پیرهن بیشتر از غنچه پاره کرده است!~~ 

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 29 آبان 1385 [04:30 ]   22   لیلا مهرمحمدی      جاری 
 دوشنبه 29 آبان 1385 [04:28 ]   21   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 شنبه 27 آبان 1385 [06:09 ]   20   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [12:41 ]   19   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [12:37 ]   18   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [12:36 ]   17   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [12:33 ]   16   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [12:32 ]   15   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [09:17 ]   14   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [09:14 ]   13   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [09:11 ]   12   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 مرداد 1385 [05:19 ]   11   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 03 مرداد 1385 [10:06 ]   10   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 03 مرداد 1385 [10:03 ]   9   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [13:07 ]   8   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [13:03 ]   7   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:59 ]   6   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:41 ]   5   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:40 ]   4   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:39 ]   3   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:35 ]   2   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:34 ]   1   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..