تاریخچه ی:
قضیه شرطی
تفاوت با نگارش: 1
- | قضیه شرطی | |
| چنانچه می دانید، در ((قضیه حملی))، به ثبوت یا سلب (وجود داشتن یا وجود نداشتن) نسبتی میان ((قضیه حملی|موضوع)) و ((قضیه حملی|محمول)) قضیه، ((قضیه حملی|حکم)) می کنیم؛ بدون اینکه حکم، مشروط به شرطی باشد. | | چنانچه می دانید، در ((قضیه حملی))، به ثبوت یا سلب (وجود داشتن یا وجود نداشتن) نسبتی میان ((قضیه حملی|موضوع)) و ((قضیه حملی|محمول)) قضیه، ((قضیه حملی|حکم)) می کنیم؛ بدون اینکه حکم، مشروط به شرطی باشد. |
| مثلا در ((قضیه)) "آب چشمه زلال است" یا "آب چشمه زلال نیست"، زلال بودن را برای آب چشمه در حالت اول اثبات و در حالت دوم از آن سلب کرده ایم؛ بدون اینکه شرطی برای اثبات یا سلب قضیه ذکر کرده باشیم. | | مثلا در ((قضیه)) "آب چشمه زلال است" یا "آب چشمه زلال نیست"، زلال بودن را برای آب چشمه در حالت اول اثبات و در حالت دوم از آن سلب کرده ایم؛ بدون اینکه شرطی برای اثبات یا سلب قضیه ذکر کرده باشیم. |
| اما اگر قضیه را به این صورت درآوریم: | | اما اگر قضیه را به این صورت درآوریم: |
| "اگر چشمه را گل آلود نکنیم، آب آن زلال است" و یا "اگر چشمه را گل آلود کنیم، آب آن زلال نیست"؛ | | "اگر چشمه را گل آلود نکنیم، آب آن زلال است" و یا "اگر چشمه را گل آلود کنیم، آب آن زلال نیست"؛ |
| در این صورت زلال بودن آب چشمه موکول و منوط و مشروط است به گل آلود نکردن آن و زلال نبودنش مشروط است به گل آلود کردن آن. | | در این صورت زلال بودن آب چشمه موکول و منوط و مشروط است به گل آلود نکردن آن و زلال نبودنش مشروط است به گل آلود کردن آن. |
| و یا این قضیه که: | | و یا این قضیه که: |
| "الان یا روز است یا شب" | | "الان یا روز است یا شب" |
| که این گونه تحلیل می شود: | | که این گونه تحلیل می شود: |
| "اگر الان روز است شب نیست و اگر الان شب است، دیگر روز نیست." | | "اگر الان روز است شب نیست و اگر الان شب است، دیگر روز نیست." |
| به عبارت دیگر، روز بودن مشروط است به شب نبودن و شب بودن مشروط است به روز نبودن. | | به عبارت دیگر، روز بودن مشروط است به شب نبودن و شب بودن مشروط است به روز نبودن. |
- | این نوع ((قضیه|قضایا)) را __قضایای شرطی__ یا ((قضایای وضعی)) می نامند؛ زیرا در آن ها، به شرط نسبت دیگر است که حکم به نسبتی شده است. (یعنی به این صورت که اگر الف، آنگاه ب) |
+ | این نوع ((قضیه|قضایا)) را __قضایای شرطی__ یا __قضایای وضعی__ می نامند؛ زیرا در آن ها، به شرط نسبت دیگر است که حکم به نسبتی شده است. (یعنی به این صورت که اگر الف، آنگاه ب) |
| بنابراین قضیه شرطی را اینگونه تعریف می کنند: | | بنابراین قضیه شرطی را اینگونه تعریف می کنند: |
| "قضیه ای است که در آن حکم به وجود یا عدم وجود نسبتی میان یک قضیه و قضیه دیگر شده است." | | "قضیه ای است که در آن حکم به وجود یا عدم وجود نسبتی میان یک قضیه و قضیه دیگر شده است." |
| در حقیقت اگر دقت کنیم، می بینیم که هر قضیه شرطی از دو قضیه حملی تشکیل شده است. یعنی با تجزیه هر قضیه شرطی به دو قضیه حملی می رسیم. | | در حقیقت اگر دقت کنیم، می بینیم که هر قضیه شرطی از دو قضیه حملی تشکیل شده است. یعنی با تجزیه هر قضیه شرطی به دو قضیه حملی می رسیم. |
| مثلاً قضیه "اگر الان روز است، شب نیست" را در نظر بگیرید: | | مثلاً قضیه "اگر الان روز است، شب نیست" را در نظر بگیرید: |
| اگر ما در این قضیه، واژه "اگر" را برداریم، عبارت "الان روز است" و "الان شب نیست" هر کدام یک قضیه (خبر ) مستقل و به تعبیر دیگر، هر کدام یک قضیه حملی خواهند بود. | | اگر ما در این قضیه، واژه "اگر" را برداریم، عبارت "الان روز است" و "الان شب نیست" هر کدام یک قضیه (خبر ) مستقل و به تعبیر دیگر، هر کدام یک قضیه حملی خواهند بود. |
| ولی چون گوینده دو خبر (قضیه) را در کنار هم قرار داده و یکی از آن دو را با دیگری مرتبط ساخته و میانشان با ادات شرطی(اگر) نسبتی برقرار کرده است؛ دو جمله مذکور به صورت یک قضیه واحد درآمده اند؛ و دیگر هر کدام، یک خبر (قضیه ) مستقل، که سکوت بر آن صحیح باشد، نیستند. | | ولی چون گوینده دو خبر (قضیه) را در کنار هم قرار داده و یکی از آن دو را با دیگری مرتبط ساخته و میانشان با ادات شرطی(اگر) نسبتی برقرار کرده است؛ دو جمله مذکور به صورت یک قضیه واحد درآمده اند؛ و دیگر هر کدام، یک خبر (قضیه ) مستقل، که سکوت بر آن صحیح باشد، نیستند. |
- | بنابراین اگر متکلم بگوید: "اگر الان روز است..." و دیگر هیچ نگوید، آنچه گفته است لفظی از نوع ((مرکب ناقص)) و عبارتی نا تمام است و مخاطب می پرسد که بقیه اش چه شد؟ |
+ | بنابراین اگر متکلم بگوید: "اگر الان روز است..." و دیگر هیچ نگوید، آنچه گفته است لفظی از نوع ((اقسام لفظ مرکب|مرکب ناقص)) و عبارتی نا تمام است و مخاطب می پرسد که بقیه اش چه شد؟ |
| باید توجه داشت نسبتی که میان این قضیه که در اصل از دو قضیه مستقل تشکیل شده، برقرار می شود، بر دو گونه است:در سایر قضایای شرطی نیز به همین صورت است. | | باید توجه داشت نسبتی که میان این قضیه که در اصل از دو قضیه مستقل تشکیل شده، برقرار می شود، بر دو گونه است:در سایر قضایای شرطی نیز به همین صورت است. |
| 1-نسبت اتصال و همراهی و پیوند؛ یعنی وابستگی قضیه و جمله دوم به جمله اول؛ | | 1-نسبت اتصال و همراهی و پیوند؛ یعنی وابستگی قضیه و جمله دوم به جمله اول؛ |
| مانند: | | مانند: |
| "اگر باران ببارد، زمین خیس می شود." | | "اگر باران ببارد، زمین خیس می شود." |
| (خیس شدن زمین(قضیه و جمله دوم) وابسته است به باریدن باران(جمله و قضیه اول)) | | (خیس شدن زمین(قضیه و جمله دوم) وابسته است به باریدن باران(جمله و قضیه اول)) |
| 2-نسبت جدایی و انفکاک دو قضیه؛ | | 2-نسبت جدایی و انفکاک دو قضیه؛ |
| مانند: | | مانند: |
| "الان یا روز است یا شب." | | "الان یا روز است یا شب." |
| (اگر روز باشد، شب نیست و اگر شب باشد، روز نیست و این دو قضیه با هم قابل جمع نیستند.) | | (اگر روز باشد، شب نیست و اگر شب باشد، روز نیست و این دو قضیه با هم قابل جمع نیستند.) |
| قضیه شرطی بر دو قسم است: | | قضیه شرطی بر دو قسم است: |
| *((قضیه شرطی متصل)) | | *((قضیه شرطی متصل)) |
| *((قضیه شرطی منفصل)) | | *((قضیه شرطی منفصل)) |
| !منابع | | !منابع |
| *آشنایی با علوم اسلامی، جلد1، صفحه52 | | *آشنایی با علوم اسلامی، جلد1، صفحه52 |
| *منطق مظفر، جلد1، صفحه 208 و 207 | | *منطق مظفر، جلد1، صفحه 208 و 207 |
| *کلیات منطق صوری، صفحه247 | | *کلیات منطق صوری، صفحه247 |