منو
 صفحه های تصادفی
سس سیب
تولید صنعتی چسب
نسبیت عام
انارژیت
مجمع عمومی عادی
مسلک فلسفی ملاصدرا
حضور قلب حضرت سجاد علیه السلام در نماز
داراییهای جاری
خاکستر آتشفشان
نسل امام حسن علیه السلام
 کاربر Online
188 کاربر online
تاریخچه ی: قضیه

تفاوت با نگارش: 3

Lines: 1-37Lines: 1-37
 V{maketoc} V{maketoc}
 !اهمیت مبحث قضایا !اهمیت مبحث قضایا
-چنانکه معلوم است ((منطق)) راه و روش ((معرف|تعریف)) دقیق هر چیز و طریقه ((استدلال)) و ((استنتاج)) صحیح را می آموزد و معیارهای تشخیص ثواب از خطا را در تفکر به دست می دهد. +چنانکه معلوم است ((منطق)) راه و روش ((معرف|تعریف)) دقیق هر چیز و طریقه ((حجت یا استدلال|استدلال)) و ((استنتاج)) صحیح را می آموزد و معیارهای تشخیص ثواب از خطا را در تفکر به دست می دهد.
 و چون هر علم بدون استثنا از یک طرف با دسته ای از __مفاهیم__ سرو کار دارد و از طرف دیگر می خواهد __قوانینی__ را به اثبات برساند، برای تعریف کامل و دقیق مفاهیم، و برای اثبات قوانین خود ناگزیر باید قواعد منطقی را به کار برد. و چون هر علم بدون استثنا از یک طرف با دسته ای از __مفاهیم__ سرو کار دارد و از طرف دیگر می خواهد __قوانینی__ را به اثبات برساند، برای تعریف کامل و دقیق مفاهیم، و برای اثبات قوانین خود ناگزیر باید قواعد منطقی را به کار برد.
 در بحث تعریف، به شرایط صحیح تعریف و چگونگی حصول مجهول از تصورات معلوم پرداختیم و به مناسبت، از ((تصور)) و اقسام آن بحث شد. در بحث تعریف، به شرایط صحیح تعریف و چگونگی حصول مجهول از تصورات معلوم پرداختیم و به مناسبت، از ((تصور)) و اقسام آن بحث شد.
 اما در مبحث __قضایا__ به مبحث استدلال می پردازیم و می خواهیم __طریقه درست استدلال کردن را فرا بگیریم.__  اما در مبحث __قضایا__ به مبحث استدلال می پردازیم و می خواهیم __طریقه درست استدلال کردن را فرا بگیریم.__
 استدلال عملی ذهنی است که از تالیف و ترکیب قضایا فراهم می شود. استدلال عملی ذهنی است که از تالیف و ترکیب قضایا فراهم می شود.
 به همین دلیل نخست به تعریف قضیه، اجزا و اقسام آن می پردازیم. به همین دلیل نخست به تعریف قضیه، اجزا و اقسام آن می پردازیم.
 وسپس به پیچیده ترین عمل ذهن؛ یعنی استدلال می پردازیم. وسپس به پیچیده ترین عمل ذهن؛ یعنی استدلال می پردازیم.
 !قضیه !قضیه
 قضیه یعنی هر گونه جمله و گفتاری که امکان درستی یا نادرستی داشته باشد؛ و به عبارت دیگر احتمال صدق و کذب در آن برود؛ یعنی بتوانیم در مورد این جمله بگوییم: درست است یا نادرست است.
مانند این جملات: ((خورشید)) کوچکتر از ((زمین)) است؛ ((طوطی)) جزو ((پرندگان)) است؛ امسال یا ((زلزله)) می آید یا نمی آید و غیره ... .
هر یک از این جملات، یک قضیه است؛ زیرا در مورد هر یک می توانیم بگوییم که صادق یا کاذب است. به عبارت دیگر، تا وقتی در دنیای خارج جستجو نکرده باشیم و واقعیت امر را ندانیم، احتمال دارد درست یا نادرست باشد.
 قضیه یعنی هر گونه جمله و گفتاری که امکان درستی یا نادرستی داشته باشد؛ و به عبارت دیگر احتمال صدق و کذب در آن برود؛ یعنی بتوانیم در مورد این جمله بگوییم: درست است یا نادرست است.
مانند این جملات: ((خورشید)) کوچکتر از ((زمین)) است؛ ((طوطی)) جزو ((پرندگان)) است؛ امسال یا ((زلزله)) می آید یا نمی آید و غیره ... .
هر یک از این جملات، یک قضیه است؛ زیرا در مورد هر یک می توانیم بگوییم که صادق یا کاذب است. به عبارت دیگر، تا وقتی در دنیای خارج جستجو نکرده باشیم و واقعیت امر را ندانیم، احتمال دارد درست یا نادرست باشد.
 مراد از درستی یا صدق یک قضیه، مطابقت آن با واقعیت است و مقصود از نادرستی و کذب آن، عدم مطابقت قضیه با واقع. اگر قضیه مطابق با واقع باشد، قضیه صادقه است و اگر مطاق با واقع نباشد، قضیه کاذبه است.
مثلا قضیه:
''خورشید کوچکتر از زمین است''، یک قضیه کاذبه است، زیرا مطابق با واقع نمی باشد. در صورتی که قضیه:
''طوطی جزو پرندگان است''، یک قضیه صادقه می باشد.
 مراد از درستی یا صدق یک قضیه، مطابقت آن با واقعیت است و مقصود از نادرستی و کذب آن، عدم مطابقت قضیه با واقع. اگر قضیه مطابق با واقع باشد، قضیه صادقه است و اگر مطاق با واقع نباشد، قضیه کاذبه است.
مثلا قضیه:
''خورشید کوچکتر از زمین است''، یک قضیه کاذبه است، زیرا مطابق با واقع نمی باشد. در صورتی که قضیه:
''طوطی جزو پرندگان است''، یک قضیه صادقه می باشد.
 قضیه تنها یک نوع از انواع جمله هاست. جمله اقسام مختلفی دارد. مانند:
 قضیه تنها یک نوع از انواع جمله هاست. جمله اقسام مختلفی دارد. مانند:
 *جمله امر: برو! *جمله امر: برو!
 *جمله نهی: سر و صدا نکن! *جمله نهی: سر و صدا نکن!
 *جمله استفهام: آیا امروز سه شنبه است؟ *جمله استفهام: آیا امروز سه شنبه است؟
 *جمله تمنی: ای کاش حسن برود! *جمله تمنی: ای کاش حسن برود!
 همانطور که ملاحظه می شود، درمورد هیچ یک از این جملات نمی توان گفت که درست است یا نادرست است؛ یعنی نمی توان گفت که مطابق با واقع است یا نه. زیرا گوینده در این جملات، حکمی صادر نکرده است، بلکه سؤال پرسیده یا آرزو کرده و یا امر و نهی کرده است، و نمی توان گفت سؤال یا آرزو و یا امر و نهی او درست(مطابق با واقع) بوده یا نادرست. همانطور که ملاحظه می شود، درمورد هیچ یک از این جملات نمی توان گفت که درست است یا نادرست است؛ یعنی نمی توان گفت که مطابق با واقع است یا نه. زیرا گوینده در این جملات، حکمی صادر نکرده است، بلکه سؤال پرسیده یا آرزو کرده و یا امر و نهی کرده است، و نمی توان گفت سؤال یا آرزو و یا امر و نهی او درست(مطابق با واقع) بوده یا نادرست.
 اما برعکس، چنانچه گوینده در مورد واقعیت، مطلبی را به طور قاطع و جزمی بیان کند؛ یعنی بگوید فلان امر، اینطور __است__ یا اینطور __نیست__؛ و به عبارت دیگر به طور جازم __حکمی__ بیان نماید، این جمله و حکم او، می تواند درست باشد یا نادرست باشد.
به همین جهت، قضیه را خبر، قول جازم و عبارت نیز می نامند.
 اما برعکس، چنانچه گوینده در مورد واقعیت، مطلبی را به طور قاطع و جزمی بیان کند؛ یعنی بگوید فلان امر، اینطور __است__ یا اینطور __نیست__؛ و به عبارت دیگر به طور جازم __حکمی__ بیان نماید، این جمله و حکم او، می تواند درست باشد یا نادرست باشد.
به همین جهت، قضیه را خبر، قول جازم و عبارت نیز می نامند.
 پس مشخص می شود که در هر قضیه ای، انسان ((تصور|تصوری)) را به تصور دیگر نسبت می دهد. حال یا این نسبت مطابق با واقع است یا مطابق نیست؛ اگر مصابق با واقع بود، قضیه صادق است و اگر نبود، قضیه ای نادرست و کاذب.  پس مشخص می شود که در هر قضیه ای، انسان ((تصور|تصوری)) را به تصور دیگر نسبت می دهد. حال یا این نسبت مطابق با واقع است یا مطابق نیست؛ اگر مصابق با واقع بود، قضیه صادق است و اگر نبود، قضیه ای نادرست و کاذب.
 به این ترتیب، مشخص می شود که قضیه، همان ((اقسام مرکب تام|مرکب تام خبری)) است که در مبحث ((الفاظ)) ((منطق)) بررسی می گردد.  به این ترتیب، مشخص می شود که قضیه، همان ((اقسام مرکب تام|مرکب تام خبری)) است که در مبحث ((الفاظ)) ((منطق)) بررسی می گردد.
 هر قضیه اجزائی دارد.
برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به:
 هر قضیه اجزائی دارد.
برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به:
 *((اجزاء قضیه)) *((اجزاء قضیه))
 *((اقسام قضیه))  *((اقسام قضیه))
 ! منابع  ! منابع
 *کلیات منطق صوری، صفحه 191، 186  *کلیات منطق صوری، صفحه 191، 186
 *آشنایی با علوم اسلامی، صفحه 51  *آشنایی با علوم اسلامی، صفحه 51
 *کتاب منطق، صفحه 18 *کتاب منطق، صفحه 18
 *فرهنگ فلسفی *فرهنگ فلسفی

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 24 بهمن 1383 [12:56 ]   4   محمدحسین حقیقت      جاری 
 چهارشنبه 04 آذر 1383 [05:30 ]   3   محمدحسین حقیقت      v  c  d  s 
 سه شنبه 19 آبان 1383 [07:53 ]   2   فاطمه عیوضی      v  c  d  s 
 شنبه 25 مهر 1383 [07:09 ]   1   محمدحسین حقیقت      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..