تاریخچه ی:
قضاوت واقعی با دعای پیامبر
((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|حضرت علی علیه السلام)) میفرمود:« ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه وآله)) میخواست مرا برای قضاوت به ((یمن)) بفرستد. به پیامبر گفتم:« من جوانم و آگاه به قضاوت نیستم.»
پیامبر خدا به سینه من زد و برایم چنین دعا کرد:« __اللهم اهد قلَبه و ثبتِ لسانَه__ »؛ (بار پروردگارا، دل او را هدایت کن و زبانش را استوار و پایدار بگردان.)
سوگند به خدایی که دانه را شکافت، پس از دعای پیامبر هیچگاه در داوری میان دو نفر شک و تردید نکردهام.»
!منابع:
*بحارالانوار، ج 40، ص 177، حدیث 61 -------- کشف الغمه
!مراجعه شود به:
*((رابطه علی علیه السلام با پیامبر))
*((قضاوت امام علی علیه السلام درباره زن و شوهری که مادر و فرزند بودند))
*((قضاوت بر اساس قانون مایعات))
*((نجات دادن زنی از سنگسار شدن))
*((قصاص قنبر به علت تجاوز از حق))
*((اختلاف گواهان))
*((پذیرش توبه شخص مرتد))
*((امام علی علیه السلام و حکم درباره شرابخور ناآگاه))
*((حد زدن بر نجاشی شاعر))
*((توصیه امام علی علیه السلام به رعایت تقوای الهی هنگام شهادت))
*((امام علی علیه السلام و قطع دست دزد سابقه دار))
*((امام علی علیه السلام و بریدن دست دزد و شفاى او ))
*((اعتراف از روی ترس))
*((راهنمائی کردن عثمان))
*((راهنمایی کردن عمر))
*((مادران دختر و پسر))
*((امام علی علیه السلام و حکم درباره مرد زنده پس از قصاص))
*((زن سه طلاقه))
*((قضاوت امام علی علیه السلام میان عمر و شتر فروش))
*((سه مرتبه دزدی))
*((حکم زنای غیر محصنه))
*((امام علی علیه السلام و حکم انکار فرزند))
*((خرما در دهان همسر))
*((معنای بنده قدیمی در وصیت متوفی))
*((معنای سهم در وصیت متوفی))
*((تعیین میزان وصیت متوفى ))
*((غریق در فرات))
*((قضاوت امام علی علیه السلام بین دو میزبان))
*((حکم امام علی علیه السلام درباره نوزاد عجیب الخلقه))
*((دو مادر و یک فرزند))
*((امام علی علیه السلام و حکم کودک سقط شده))
*((اجرای حد شرابخوار))
*((امام علی علیه السلام و حکم درباره دو مرد فریبکار))