منو
 صفحه های تصادفی
روایاتی در باب نص صریح رسول‌اکرم بر خلافت امیر المؤمنین در نهج‌البلاغه
شورای جنگی پیامبر برای جنگ بدر
ماشین آتوود
نفریت
مرابطون
امام سجاد علیه السلام در روز عاشورا
امپراتور ارغوانی
سیر انسان کامل از نظر عرفا
ماشینهای جوشکاری جریان متناوب
بیماری‌ انسداد ریوی‌ مزمن‌
 کاربر Online
1123 کاربر online
تاریخچه ی: قصاص

تفاوت با نگارش: 7

Lines: 1-40Lines: 1-40
 قصاص اصطلاحی فقهی و به معنای مجازات مجرم، به تناسب جرم، است. بشر در زمان‌های قدیم برای مجازات مجرمان حدی قائل نبود و ارتکاب جرم ناچیزی کافی بود تا در حق مجرم، مجازات نامحدودی اعمال شود. در شرایع الهی و ادیان آسمانی، قانون قصاص وضع شد که به موجب آن مجازات مجرم متناسب با جرم انجام شده مقرر گردید. قصاص اصطلاحی فقهی و به معنای مجازات مجرم، به تناسب جرم، است. بشر در زمان‌های قدیم برای مجازات مجرمان حدی قائل نبود و ارتکاب جرم ناچیزی کافی بود تا در حق مجرم، مجازات نامحدودی اعمال شود. در شرایع الهی و ادیان آسمانی، قانون قصاص وضع شد که به موجب آن مجازات مجرم متناسب با جرم انجام شده مقرر گردید.
 اصل قانون قصاص موجب بازدارندگی از وقوع جرم می‌شود، چرا که اگر کسی بداند در مقابل هر جرمی که مرتکب شود، قصاص و مقابله‌ای به مثل خواهد داشت، از ارتکاب جرم دوری می‌کند.  اصل قانون قصاص موجب بازدارندگی از وقوع جرم می‌شود، چرا که اگر کسی بداند در مقابل هر جرمی که مرتکب شود، قصاص و مقابله‌ای به مثل خواهد داشت، از ارتکاب جرم دوری می‌کند.
 به همین دلیل قرآن کریم می‌فرماید:«__ولکم فی القصاص حیره یا اولی الالباب__» به همین دلیل قرآن کریم می‌فرماید:«__ولکم فی القصاص حیره یا اولی الالباب__»
 (ای صاحبان خرد قصاص برای شما موجب حیات و زندگی است.) (ای صاحبان خرد قصاص برای شما موجب حیات و زندگی است.)
 !قصاص در قرآن کریم !قصاص در قرآن کریم
 {picture=tarazoo.jpg height=239 width=300 align=left}در قرآن کریم دو دسته از آیات وجود دارد که بر اصل قصاص دلالت مى‏کنند. دسته اوّل آیاتى است که به اصل مقابله به مثل به صورت کلّى دلالت دارند که یکى از مصادیق آن مقابله به مثل در امور کیفرى و جنایى است. این آیات عبارت‏اند از: {picture=tarazoo.jpg height=239 width=300 align=left}در قرآن کریم دو دسته از آیات وجود دارد که بر اصل قصاص دلالت مى‏کنند. دسته اوّل آیاتى است که به اصل مقابله به مثل به صورت کلّى دلالت دارند که یکى از مصادیق آن مقابله به مثل در امور کیفرى و جنایى است. این آیات عبارت‏اند از:
 و جزاء سیئة سیئة مثلُها... و لمن انتصر بعد ظلمه فاولئک ماعلیهم من سبیلٍ؛(شوری؛ 40و41) و جزاء سیئة سیئة مثلُها... و لمن انتصر بعد ظلمه فاولئک ماعلیهم من سبیلٍ؛(شوری؛ 40و41)
 جزاى هر بدى، بدى است همانند آن ... بر کسانى که پس از ستمى که بر آن‏ها رفته باشد انتقام مى‏گیرند، ملامتى نیست. جزاى هر بدى، بدى است همانند آن ... بر کسانى که پس از ستمى که بر آن‏ها رفته باشد انتقام مى‏گیرند، ملامتى نیست.
 و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خیرٌ للصّابرین؛(نحل؛126) و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خیرٌ للصّابرین؛(نحل؛126)
 اگر عقوبت مى‏کنید، چنان عقوبت کنید که شما را عقو بت کرده‏اند. و اگر صبر کنید، صابران را صبر نیکوتر است. اگر عقوبت مى‏کنید، چنان عقوبت کنید که شما را عقو بت کرده‏اند. و اگر صبر کنید، صابران را صبر نیکوتر است.
 فمن اعتدى علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدى‏ علیکم؛(بقره؛194) فمن اعتدى علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدى‏ علیکم؛(بقره؛194)
 پس هر کس بر شما تعدى کند به همان اندازه تعدى‏اش بر او تعدّى کنید. پس هر کس بر شما تعدى کند به همان اندازه تعدى‏اش بر او تعدّى کنید.
 آن چه از مجموع این آیات و برداشت فقها و مفسرین به دست مى‏آید آن است که بدى را مى‏توان با آن چه مانند آن است پاسخ داد و شخصى که مورد بدى قرار گرفته، مجاز است همان‏گونه که با او عمل شده است رفتار کند و در این صورت هیچ مسئولیّتى متوجه او نیست. یکى از روشن‏ترین مصادیق اعتدا و بدى کردن در مورد دیگران، کشتن و ایراد ضرب و جرح است و به استناد این آیات مى‏توان گفت، قصاص این جرایم توسط مجنى علیه یا اولیاى او مجاز و ممکن است. شیخ طوسى در ذیل آیه (جزاء سیئة سیئة مثلها) (شوری ؛ 42) مى‏گوید:  آن چه از مجموع این آیات و برداشت فقها و مفسرین به دست مى‏آید آن است که بدى را مى‏توان با آن چه مانند آن است پاسخ داد و شخصى که مورد بدى قرار گرفته، مجاز است همان‏گونه که با او عمل شده است رفتار کند و در این صورت هیچ مسئولیّتى متوجه او نیست. یکى از روشن‏ترین مصادیق اعتدا و بدى کردن در مورد دیگران، کشتن و ایراد ضرب و جرح است و به استناد این آیات مى‏توان گفت، قصاص این جرایم توسط مجنى علیه یا اولیاى او مجاز و ممکن است. شیخ طوسى در ذیل آیه (جزاء سیئة سیئة مثلها) (شوری ؛ 42) مى‏گوید:
 احتمال دارد که مراد از این آیه همان حکم قصاص باشد که در سوره مائده آیه 48 آمده است، لذا مجنى علیه مى‏تواند با جانى همان کند که با او کرده است بدون زیادى. احتمال دارد که مراد از این آیه همان حکم قصاص باشد که در سوره مائده آیه 48 آمده است، لذا مجنى علیه مى‏تواند با جانى همان کند که با او کرده است بدون زیادى.
 !!تشریع حکم قصاص !!تشریع حکم قصاص
 حکم قصاص با نزول آیات زیر برای مسلمین محرز شد: حکم قصاص با نزول آیات زیر برای مسلمین محرز شد:
 کتب علیکم القصاص فى القتلى‏ الحّر بالحّر و العبد بالعبد و الانثى بالانثى، فمن عفى له من اخیه شى‏ء فاتباع بالمعروف و اداء الیه باحسان ذلک تخفیف من ربکم و رحمة، فمن اعتدى‏ بعد ذلک فله عذاب الیم‏(بقره؛178)؛  کتب علیکم القصاص فى القتلى‏ الحّر بالحّر و العبد بالعبد و الانثى بالانثى، فمن عفى له من اخیه شى‏ء فاتباع بالمعروف و اداء الیه باحسان ذلک تخفیف من ربکم و رحمة، فمن اعتدى‏ بعد ذلک فله عذاب الیم‏(بقره؛178)؛
 اى کسانى که ایمان آورده‏اید درباره کشتگان، بر شما [حق قصاص‏] مقرر شده‏است: آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض زن و هر کس که از جانب برادر [دینى‏]اش [یعنى ولىّ مقتول‏]، چیزى [در حق قصاص‏] به او گذشت شود، [باید از گذشت ولىّ مقتول‏] به طور پسندیده پیروى کند و با [رعایت‏] احسان، [خون‏بها را] به او بپردازد. این [حکم‏] تخفیف و رحمتى از پروردگار شماست، پس هر کس، بعد از آن از اندازه درگذرد، وى را عذابى دردناک است. اى کسانى که ایمان آورده‏اید درباره کشتگان، بر شما [حق قصاص‏] مقرر شده‏است: آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض زن و هر کس که از جانب برادر [دینى‏]اش [یعنى ولىّ مقتول‏]، چیزى [در حق قصاص‏] به او گذشت شود، [باید از گذشت ولىّ مقتول‏] به طور پسندیده پیروى کند و با [رعایت‏] احسان، [خون‏بها را] به او بپردازد. این [حکم‏] تخفیف و رحمتى از پروردگار شماست، پس هر کس، بعد از آن از اندازه درگذرد، وى را عذابى دردناک است.
 !شرایط قصاص !شرایط قصاص
 در زیر به طور خلاصه شرایط قصاص آمده است: در زیر به طور خلاصه شرایط قصاص آمده است:
 #تساوى در موقعیت اجتماعى #تساوى در موقعیت اجتماعى
 #تساوى در جنسیّت #تساوى در جنسیّت
 #تساوى در دین #تساوى در دین
 #انتفاى رابطه پدر و فرزندى  #انتفاى رابطه پدر و فرزندى
 #بلوغ قاتل #بلوغ قاتل
 #عاقل بودن قاتل #عاقل بودن قاتل
 #مست نبودن قاتل #مست نبودن قاتل
 #عدم فقدان اراده در اثر خواب، بى‏هوشى و نابینایى #عدم فقدان اراده در اثر خواب، بى‏هوشى و نابینایى
 #مهدورالدّم نبودن مقتول #مهدورالدّم نبودن مقتول
 !مسائل دیگر قصاص !مسائل دیگر قصاص
 با توجه به اینکه بحث قصاص یک بحث حقوقی و فقهی است به همین لحاظ مطالب جانبی زیادی در این باره موجود می باشد. با توجه به اینکه بحث قصاص یک بحث حقوقی و فقهی است به همین لحاظ مطالب جانبی زیادی در این باره موجود می باشد.
-!![http://www.balagh.net/persian/feqh/library/22/09.htm|بحث کامل درباره قصاص] +[http://www.balagh.net/persian/feqh/library/22/09.htm|بحث کامل درباره قصاص]
 منابع:  منابع:
 *قرآن کریم *قرآن کریم
 *التبیان *التبیان

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 20 تیر 1385 [12:46 ]   8   یاسر ناظم نیا      جاری 
 سه شنبه 20 تیر 1385 [12:45 ]   7   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 20 تیر 1385 [12:44 ]   6   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 20 تیر 1385 [12:42 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 18 مرداد 1384 [11:38 ]   4   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 26 دی 1383 [04:07 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 26 آبان 1383 [09:07 ]   2   نفیسه ناجی      v  c  d  s 
 دوشنبه 19 مرداد 1383 [05:44 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..