تاریخچه ی:
قشربندی اجتماعی
تفاوت با نگارش: 8
- | __قشربندی اجتماعی (social stratication)__ |
+ | __قشربندی اجتماعی (social stratication)__
|| قشربندی اجتماعی بطور کلی ، جایگاه و موقعیت مردم در ساختار جامعه ، و در نتیجه ، شیوه زندگی آنها را تعیین میکند. قشربندی اجتماعی مفهومی است که تقریبا در اشاره به هر واحد اجتماعی ، با هر اندازه ، از گروهی کوچک تا جامعهای بزرگ ممکن است بکار رود. بطور خلاصه قشربندی اجتماعی یعنی رتبه بندی افراد برحسب شمار کیفیتهای مطلوبی که این افراد مشترکا دارند.|| |
| !نگرش کلی | | !نگرش کلی |
| در جامعه امروز ، مردم عموما انتظار دارند که ((نظام آموزش و پرورش)) کارکردها و وظایف گوناگونی برای جامعه و اعضای آن انجام دهد، در حل مسائل و مشکلات اجتماعی مدد کار باشد و مردم را از طریق فراگرد آموزش و پرورش به سوی زندگی اجتماعی بهتر و عادلانهتری سوق دهد. عوامل گوناگون فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی موثر بر آموزش و پرورش موجب میشوند که فراگرد گزینش و تخصیص ، افراد جامعه را در مسیرهای آموزشی و شغلی متفاوتی هدایت کند. در نتیجه ، آنها بنابر موقعیت خود در قشربندی اجتماعی جامعه ، از مزایای تحصیلی متفاوتی استفاده میکنند و پس از خاتمه تحصیلات مدرسهای به مشاغل برخوردار از اعتبار و منزلت اجتماعی متفاوتی سوق داده میشوند. | | در جامعه امروز ، مردم عموما انتظار دارند که ((نظام آموزش و پرورش)) کارکردها و وظایف گوناگونی برای جامعه و اعضای آن انجام دهد، در حل مسائل و مشکلات اجتماعی مدد کار باشد و مردم را از طریق فراگرد آموزش و پرورش به سوی زندگی اجتماعی بهتر و عادلانهتری سوق دهد. عوامل گوناگون فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی موثر بر آموزش و پرورش موجب میشوند که فراگرد گزینش و تخصیص ، افراد جامعه را در مسیرهای آموزشی و شغلی متفاوتی هدایت کند. در نتیجه ، آنها بنابر موقعیت خود در قشربندی اجتماعی جامعه ، از مزایای تحصیلی متفاوتی استفاده میکنند و پس از خاتمه تحصیلات مدرسهای به مشاغل برخوردار از اعتبار و منزلت اجتماعی متفاوتی سوق داده میشوند. |
- | || | |
- | قشربندی اجتماعی بطور کلی ، جایگاه و موقعیت مردم در ساختار جامعه ، و در نتیجه ، شیوه زندگی آنها را تعیین میکند. قشربندی اجتماعی مفهومی است که تقریبا در اشاره به هر واحد اجتماعی ، با هر اندازه ، از گروهی کوچک تا جامعهای بزرگ ممکن است بکار رود. بطور خلاصه قشربندی اجتماعی یعنی رتبه بندی افراد برحسب شمار کیفیتهای مطلوبی که این افراد مشترکا دارند. | |
| !انواع قشربندی اجتماعی | | !انواع قشربندی اجتماعی |
| !!طبقه بندی (social class) | | !!طبقه بندی (social class) |
| بخشی از مردم در جامعه است که پیشینهای مشابه از لحاظ ثروت ، قدرت و وجهه اجتماعی دارند. اشخاص و گروههایی که یک طبقه اجتماعی خاصی را بوجود میآورند، در ارتباط با ارزشها ، نگرشها ، رفتارها و خلقیات ، وجوه مشترکی دارند. الگو و شیوه خاص زندگی ، آنها را از اعضای سایر ((طبقات اجتماعی)) متمایز میسازد. اولین کوشش برای تعریف طبقه اجتماعی بوسیله ((مارکس|کارل مارکس)) صورت گرفت. | | بخشی از مردم در جامعه است که پیشینهای مشابه از لحاظ ثروت ، قدرت و وجهه اجتماعی دارند. اشخاص و گروههایی که یک طبقه اجتماعی خاصی را بوجود میآورند، در ارتباط با ارزشها ، نگرشها ، رفتارها و خلقیات ، وجوه مشترکی دارند. الگو و شیوه خاص زندگی ، آنها را از اعضای سایر ((طبقات اجتماعی)) متمایز میسازد. اولین کوشش برای تعریف طبقه اجتماعی بوسیله ((مارکس|کارل مارکس)) صورت گرفت. |
| !!کاست (caste) | | !!کاست (caste) |
| نظام خشکی از قشربندی اجتماعی که مردم را در محدوده رهایی ناپذیری از قشرهای اجتماعی خاص محصور میکند. | | نظام خشکی از قشربندی اجتماعی که مردم را در محدوده رهایی ناپذیری از قشرهای اجتماعی خاص محصور میکند. |
| !تبیین قشربندی اجتماعی | | !تبیین قشربندی اجتماعی |
| !!((نظریه توافق در قشربندی|نظریه توافق)) | | !!((نظریه توافق در قشربندی|نظریه توافق)) |
| این نظریه پردازان اجتناب ناپذیری نا برابری و ((نقش آموزش و پرورش در جامعه|نقش آموزش و پرورش)) را در فراگرد قشربندی توضیح میدهند. کارکرد مهم مدارس ، تربیت ، تفکیک و گزینش افراد برحسب استعداد و توانایی برای تصدی مشاغل و مناصب سلسله مراتبی در جامعه است. آنها استدلال میکنند که این امر ، فراگردی معقول و مبتنی بر شایستگی افراد است. با درک استدلال این نظریه پردازان ، نقش و ((کارکرد آموزش و پرورش)) در فراگرد قشربندی روشنتر میشود. پس احتمالا هر چه تحصیلات مدرسهای شخص کاملتر باشد، برای جامعه بارآورتر و ارزشمندتر خواهد بود. از این رو با نائل شدن بعضی مردم به تحصیلات بیشتر و مشاغل و مناسب بالاتر از دیگران ، یک نظام قشربندی پدید میآید. | | این نظریه پردازان اجتناب ناپذیری نا برابری و ((نقش آموزش و پرورش در جامعه|نقش آموزش و پرورش)) را در فراگرد قشربندی توضیح میدهند. کارکرد مهم مدارس ، تربیت ، تفکیک و گزینش افراد برحسب استعداد و توانایی برای تصدی مشاغل و مناصب سلسله مراتبی در جامعه است. آنها استدلال میکنند که این امر ، فراگردی معقول و مبتنی بر شایستگی افراد است. با درک استدلال این نظریه پردازان ، نقش و ((کارکرد آموزش و پرورش)) در فراگرد قشربندی روشنتر میشود. پس احتمالا هر چه تحصیلات مدرسهای شخص کاملتر باشد، برای جامعه بارآورتر و ارزشمندتر خواهد بود. از این رو با نائل شدن بعضی مردم به تحصیلات بیشتر و مشاغل و مناسب بالاتر از دیگران ، یک نظام قشربندی پدید میآید. |
| !!((نظریه تضاد در قشربندی|نظریه تضاد)) | | !!((نظریه تضاد در قشربندی|نظریه تضاد)) |
- | ازاین دیدگاه ، ویژگیها و مسائل ((نظام آموزشی)) از تضادهای موجود در جامعه ، بطور کلی ، ناشی میشوند. ((آموزش و پرورش)) فقط بخشی است از نظام جامعه که براساس تضادهای میان ((قشر دارا|قشرهای دارا)) و ((قشر ندار|ندار)) شکل گرفته است. نظام آموزش و پرورش ساختار طبقاتی موجود جامعه را تداوم و استمرار میبخشد. بدین معنی که نظام آموزشی با کنترل نوع آموزش و پرورش و دانش و معرفتی که در دسترس گروههای مختلف مردم قرار میدهد، آنها را از لحاظ دستیابی به مناصب و ((مشاغل اجتماعی)) کنترل میکند.<br><br>پس ، نظام آموزشی با کمک به حفظ ((نظام اجتماعی)) موجود در ((جامعه)) ، نقشی را که در واقع از سوی گروههای مسلط به آن واگذار شده ، ایفا مینماید و کودکان را متناسب با پایگاه اجتماعی شان ، برای ایفای نقش در جامعه آماده میسازد. نظریه پردازان تضاد ، خاستگاههای نا برابری را در ساختار طبقاتی جامعه میدانند. از لحاظ آنان ، آموزش و پرورش ساختار طبقاتی را منعکس میسازد و نابرابری بخشی از ((نظام سرمایهداری)) است و احتمالا تا زمانی که چنین نظامی برقرار است، دوام خواهد داشت. |
+ | ازاین دیدگاه ، ویژگیها و مسائل ((نظام آموزشی)) از تضادهای موجود در جامعه ، بطور کلی ، ناشی میشوند. ((آموزش و پرورش)) فقط بخشی است از نظام جامعه که براساس تضادهای میان ((قشر دارا|قشرهای دارا)) و ((قشر ندار|ندار)) شکل گرفته است. نظام آموزش و پرورش ساختار طبقاتی موجود جامعه را تداوم و استمرار میبخشد. بدین معنی که نظام آموزشی با کنترل نوع آموزش و پرورش و دانش و معرفتی که در دسترس گروههای مختلف مردم قرار میدهد، آنها را از لحاظ دستیابی به مناصب و ((مشاغل اجتماعی)) کنترل میکند.<br><br>پس ، نظام آموزشی با کمک به حفظ ((نظام اجتماعی)) موجود در ((جامعه)) ، نقشی را که در واقع از سوی گروههای مسلط به آن واگذار شده ، ایفا مینماید و کودکان را متناسب با پایگاه اجتماعی شان ، برای ایفای نقش در جامعه آماده میسازد. نظریه پردازان تضاد ، خاستگاههای نا برابری را در ساختار طبقاتی جامعه میدانند. از لحاظ آنان ، آموزش و پرورش ساختار طبقاتی را منعکس میسازد و نابرابری بخشی از ((نظام سرمایهداری)) است و احتمالا تا زمانی که چنین نظامی برقرار است، دوام خواهد داشت. |
| !مباحث مرتبط با بعنوان | | !مباحث مرتبط با بعنوان |
| *((جامعه)) | | *((جامعه)) |
| *((طبقات اجتماعی)) | | *((طبقات اجتماعی)) |
| *((مشاغل اجتماعی)) | | *((مشاغل اجتماعی)) |
| *((نظام آموزش و پرورش)) | | *((نظام آموزش و پرورش)) |
| *((نظام آموزشی)) | | *((نظام آموزشی)) |
| *((نظریه تضاد در قشربندی)) | | *((نظریه تضاد در قشربندی)) |
| *((نظریه توافق در قشربندی)) | | *((نظریه توافق در قشربندی)) |
| *((نظام سرمایهداری)) | | *((نظام سرمایهداری)) |
| *((نقش اجتماعی )) | | *((نقش اجتماعی )) |
| *((پایگاه اجتماعی)) | | *((پایگاه اجتماعی)) |
| *((طبقه اجتماعی)) | | *((طبقه اجتماعی)) |
| *((نابرابریهای طبقاتی و عوامل طبیعی)) | | *((نابرابریهای طبقاتی و عوامل طبیعی)) |
| *((نابرابریهای طبقاتی و نزاع خارجی)) | | *((نابرابریهای طبقاتی و نزاع خارجی)) |
| *((نابرابریهای طبقاتی از دیدگاه مارکس)) | | *((نابرابریهای طبقاتی از دیدگاه مارکس)) |
| *((نابرابریهای اجتماعی از دیدگاه فونکسیونالیستی)) | | *((نابرابریهای اجتماعی از دیدگاه فونکسیونالیستی)) |