منو
 کاربر Online
590 کاربر online
تاریخچه ی: قشربندی اجتماعی

تفاوت با نگارش: 5

Lines: 1-13Lines: 1-31
-* __مفاهیم ایه قشربندی اجتماعی :__
** __((نقش اجتماعی ))__ />** __((پایگاه اجتماعی))__
**__ ((طبقه اجتماعی))__

__منین ینید :__

* نظریات ربو قشر بندی اماعی و نابرابریهای قاتی : بور کلی در ارتبا با نابرابریهای بقاتی و قشرندی جتماعی متفکرین و امع شناانی را که در این مین به ب پرداخته اند می‌وان در هار ست زیر خاه نمود:

** __((نابرابریهای طبقاتی و عوامل طبیعی ))__
**__ ((نابرابریهای طبقاتی و نزاع خارجی))__
** __((نابرابریهای طبقاتی از دیدگاه مارکس))__
** __((نابرابریهای اجتماعی از دیدگاه فونکسیونالیستی ))__
+__قشربندی اجتماعی (social stratication)__


||
قشربندی اجتماعی بطور کلی ، جایگاه و موقعیت مردم در ساختار جامعه ، و در نتیجه ، شیوه زندگی آنها را تعیین می‌کند. قشربندی اجتماعی
مفهومی‌ است که تقریبا در اشاره به هر واحد اجتماعی ، با ر اندازه ، از گروهی کوچک تا جامعه‌ای بزرگ ممکن است بکار رود. بطور خلاصه قشربندی اجتماعی یعنی رتبه بندی افراد برحسب شمار کیفیتهای مطلوبی که این افراد مشترکا دارند.||
!نگرش کلی
در جامعه امروز ، مردم عموما انتظار دارند که
((نظام آموزش و پرورش)) کارکردها و وظایف گوناگونی برای جامعه و اعضای آن انجام دهد، در حل مسائل و مشکلات اجتماعی مدد کار باشد و مردم را از طریق فراگرد آموزش و پرورش به سوی زندگی اجتماعی بهتر و عادلانه‌تری سوق دهد. عوامل گوناگون فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی موثر بر آموزش و پرورش موجب می‌شوند که فراگرد گزینش و تخصیص ، افراد جامعه را در مسیرهای آموزشی و شغلی متفاوتی هدایت ن. در نتیجه ، آنها بنابر موقعیت خود در قشربندی اجتماعی جامعه ، از مزایای تحصیلی متفاوتی استفاده می‌کنند و پس از خاتمه تحصیلات مدرسه‌ای به مشاغل برخوردار از اعتبار و منزلت اجتماعی متفاوتی سوق داده می‌شوند.
!انواع قشربندی اجتماعی
!!طبقه بندی (social class
)
بخشی از مردم در جامعه است که پیشینه‌ای مشابه از لحاظ ثروت ، قدرت و وجهه اجتماعی دارند. اشخاص و گروههایی که یک طبقه اجتماعی خاصی را بوجود می‌آورند، در ارتباط با ارزشها ، نگرشها ، رفتارها و خلقیات ، وجوه مشترکی دارند. الگو و شیوه خاص زندگی ، آنها را از اعضای سایر ((طبقات اجتماعی)) متمایز می‌سازد. اولین کوشش برای تعریف طبقه اجتماعی بوسیله ((مارکس|کارل مارکس)) صورت گرفت.
!!کاست (caste)
ظام خشی از قشربندی اجتماعی که مردم را در محدوده رهایی ناپذیری قشرهای اجتماعی خاص محصور می‌کند.
!تب
یین قشربندی اجتماعی
!!((نظریه توافق در قشربندی|نظریه توافق))
این نظریه پردازان اجتناب اپذیری نا برابری و ((نق وزش و پرورش در جامعه|نقش آموزش و پرورش)) را در فراگرد قشربندی توضیح می‌دهند. کاکد مهم مدارس ، تربیت ، تفکیک و گزینش افراد برحسب استعداد و توانایی برای تصدی مشاغل و مناصب سلسله مراتبی در جامعه است. آنها استدلال می‌کنند که این م ، فراگردی معقول و مبتنی بر شایستگی افراد است. ب درک استدلال این نظریه پردازان ، نقش و ((کارکرد آموزش و پرورش)) در فراگرد قشربندی روشن‌تر می‌شود. پس احتمالا هر چه تحصیلات مدرسه‌ای شخص کاملتر باشد، برای جامعه بارآورتر و ارزشمندتر خواهد بود. از این رو با نائل شدن بعضی مردم به تحصیلات بیشتر و مشال و مناسب بالاتر از دیگران ، یک نظام قشربندی پدید می‌آید.
!!((نظ
ریه تضاد در قشربندی|نظریه تضاد))
از
این یدگاه ، ویژگیها و مسائل ((نظام آموزشی)) از تضادهای موجود در جامعه ، بطور کلی ، ناشی می‌شوند. ((آموزش و پرورش)) فقط بخشی است از نظام جامعه که براساس تضادهای میان ((قشر دارا|قشرهای دارا)) و ((قشر نار|ندار)) شکل گرفته است. نظام آموزش و پرورش ساختار طبقاتی موود جامعه را تداوم و استمرار می‌بخشد. بدین معنی که نظام آموزشی با کنترل نوع آموزش و پرورش و دانش و معرفتی که در دسترس گروههای مختلف مردم قرار می‌دهد، آنها را از لحاظ دستیابی به مناصب و ((ماغل اجتماعی)) کترل می‌کند.

پس ، نظام آموز
شی با کمک به حفظ ((نظام جتماعی)) موجود در ((جامعه)) ، نقشی را که در واقع از سوی گروههای مسلط به آن وگذار شده ، ایفا مناید و کودکان را متناسب با پایگاه اجتماعی شان ، بی ایفای نقش در جامعه آماده می‌سازد. نظریه پردازان تضاد ، خاستگاههای نا برابری را در ساختار طبقاتی جامعه می‌انند. از لحاظ آنان ، آموزش و پرورش ساختار طبقاتی را منعکس می‌سازد و نابرابری بخشی از ((ظام سرمایه‌داری)) ست احتمالا تا زمانی که چنین نظامی برقرار است، دوام خاه داشت.
!مباحث مرتبط با بعنوان
*((جامع
ه)) />*((طبقات اجتماعی))
*((مشاغل اجتماعی))
*((
نظام آموزش و پرورش))
*((نظام آموزشی))
*((نظریه تضا
د در قشربندی))
*((نظریه توافق در قشربندی))
*((نظام سرمایه‌داری))
*((نقش اجتماعی ))
*((پایگاه اجتماعی))
*((طبقه اجتماعی))
*
((نابرابریهای طبقاتی و عوامل طبیعی))
*((نابرابریهای طبقاتی و نزاع خارجی))
*((نابرابریهای طبقاتی از دیدگاه مارکس))
*((نابرابریهای اجتماعی از دیدگاه فونکسیونالیستی))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 22 اسفند 1383 [06:03 ]   11   حسین خادم      جاری 
 شنبه 22 اسفند 1383 [06:02 ]   10   حسین خادم      v  c  d  s 
 شنبه 22 اسفند 1383 [06:01 ]   9   حسین خادم      v  c  d  s 
 شنبه 22 اسفند 1383 [06:00 ]   8   حسین خادم      v  c  d  s 
 شنبه 22 اسفند 1383 [05:55 ]   7   حسین خادم      v  c  d  s 
 جمعه 06 آذر 1383 [05:02 ]   6   سارا بهنیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 14 آبان 1383 [19:08 ]   5   سارا بهنیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 14 آبان 1383 [18:57 ]   4   سارا بهنیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 14 آبان 1383 [18:16 ]   3   سارا بهنیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 14 آبان 1383 [17:23 ]   2   سارا بهنیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 11 آبان 1383 [00:59 ]   1   سارا بهنیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..