تاریخچه ی:
قرائت قرآن
تفاوت با نگارش: 19
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| ~~556936:::__اَعوذُ بِاللهِ مِنَ اشِّیطانِ الرَّجیم~~__:: | | ~~556936:::__اَعوذُ بِاللهِ مِنَ اشِّیطانِ الرَّجیم~~__:: |
| ::__~~ABCA69:بسم الله الرحمن الرحیم~~__:: | | ::__~~ABCA69:بسم الله الرحمن الرحیم~~__:: |
| ::__~~556936:اَفْضَلُ الْعِبادةِ قِرائةُ الْقُران~~__:: | | ::__~~556936:اَفْضَلُ الْعِبادةِ قِرائةُ الْقُران~~__:: |
| رسول خدا (ص) فرمودند: نیکوترین عبادت و بندگی، خواندن قرآن است. | | رسول خدا (ص) فرمودند: نیکوترین عبادت و بندگی، خواندن قرآن است. |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| ((قرآن)) اولین مرجع و منبع دستورات و تعالیم ((اسلام)) است؛ و ما برای دستیبای به این تعالیم گهربار و فهم مطالب آن جهت اجرای خواستهایش بایستی که علوم مربوط به آن را در همه ی زمینه ها تا حد توان بیاموزیم. | | ((قرآن)) اولین مرجع و منبع دستورات و تعالیم ((اسلام)) است؛ و ما برای دستیبای به این تعالیم گهربار و فهم مطالب آن جهت اجرای خواستهایش بایستی که علوم مربوط به آن را در همه ی زمینه ها تا حد توان بیاموزیم. |
| در این راه گام اول آنست که قرآن را به صورت صحیح تلاوت کنیم. یعنی در ابتدا باید تلفظ صحیح الفاظ و عبارات را به کار بندیم. زیرا همه ی ما وظیفه داریم که این کلام مقدس را به همان صورت که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم)) (صل الله علیه واله) به ما رسیده قرائت کنیم. | | در این راه گام اول آنست که قرآن را به صورت صحیح تلاوت کنیم. یعنی در ابتدا باید تلفظ صحیح الفاظ و عبارات را به کار بندیم. زیرا همه ی ما وظیفه داریم که این کلام مقدس را به همان صورت که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم)) (صل الله علیه واله) به ما رسیده قرائت کنیم. |
| !تاریخچه | | !تاریخچه |
| در ارتباط با نقطه آغاز تعلیم قرائت قرآن، تاریخ حاکی از این است که در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) __مرکزی شبیه به کانون تعلیم قرائت و حفظ و تمرین آن__ به وجود آمد که شخص ایشان بر آن نظارت داشته و مردم را به فراگیری قرائت و حفظ آیات کلام الله تشویق و ترغیب می فرمودند، تا حدی که گاهی از اصحاب خویش می خواستند که برای آن حضرت ((قرآن)) بخوانند. | | در ارتباط با نقطه آغاز تعلیم قرائت قرآن، تاریخ حاکی از این است که در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) __مرکزی شبیه به کانون تعلیم قرائت و حفظ و تمرین آن__ به وجود آمد که شخص ایشان بر آن نظارت داشته و مردم را به فراگیری قرائت و حفظ آیات کلام الله تشویق و ترغیب می فرمودند، تا حدی که گاهی از اصحاب خویش می خواستند که برای آن حضرت ((قرآن)) بخوانند. |
| مسلمانان از همان ابتدا در صدد بودند که الفاظ و کلمات قرآن را عیناً و به دون کم و زیاد به همان قسمی که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول اکرم (ص))) شنیده بودند بر زبان جاری کنند. بدین ترتیب ((علم قرائت)) شکل گرفت. | | مسلمانان از همان ابتدا در صدد بودند که الفاظ و کلمات قرآن را عیناً و به دون کم و زیاد به همان قسمی که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول اکرم (ص))) شنیده بودند بر زبان جاری کنند. بدین ترتیب ((علم قرائت)) شکل گرفت. |
| علم قرائت عبارت است از بیان طریقه خواندن قرآن، مطابق قرائت ((قراء سبعه| قاریانی)) که سند قرائت آنها به رسول اکرم (ص) منتهی می شود. و فایده این علم هم نیکو و زیبا خواندن قرآن به کیفیت مذکور است. | | علم قرائت عبارت است از بیان طریقه خواندن قرآن، مطابق قرائت ((قراء سبعه| قاریانی)) که سند قرائت آنها به رسول اکرم (ص) منتهی می شود. و فایده این علم هم نیکو و زیبا خواندن قرآن به کیفیت مذکور است. |
| ((علم تجوید)) هم ناشی و زائیده ی علم قرائت است و تعریف آن قواعد کلی است که از قرائت ((قراء سبعه |قراء)) استنباط شده و تدوین گردیده است. و درباره مخارج حروف، صفات حروف و دیگر دستورات تلاوت قرآن مجید (ادغام، اظهار و …) بحث می کند. | | ((علم تجوید)) هم ناشی و زائیده ی علم قرائت است و تعریف آن قواعد کلی است که از قرائت ((قراء سبعه |قراء)) استنباط شده و تدوین گردیده است. و درباره مخارج حروف، صفات حروف و دیگر دستورات تلاوت قرآن مجید (ادغام، اظهار و …) بحث می کند. |
| این نکته قابل ذکر است که آموختن قواعد به تنهایی شرط لازم برای یاد گرفتن تجوید است ولی شرط کافی نیست؛ بلکه تمرین زیاد یافته ها و آموخته ها و بکار بردن آنها در هنگام قرائت قرآن در تأمین این هدف نقش بسزایی دارد. | | این نکته قابل ذکر است که آموختن قواعد به تنهایی شرط لازم برای یاد گرفتن تجوید است ولی شرط کافی نیست؛ بلکه تمرین زیاد یافته ها و آموخته ها و بکار بردن آنها در هنگام قرائت قرآن در تأمین این هدف نقش بسزایی دارد. |
| !طبقه بندی | | !طبقه بندی |
| شاخه های قرائت قرآن را می توان به ترتیب زیر دسته بندی کرد. | | شاخه های قرائت قرآن را می توان به ترتیب زیر دسته بندی کرد. |
| *((علم قرائت)) | | *((علم قرائت)) |
| __الف__- ((مراتب قرائت)) | | __الف__- ((مراتب قرائت)) |
| ##((ترتیل)) | | ##((ترتیل)) |
| ##تحقیق | | ##تحقیق |
| ## تحدیر (حَدر) | | ## تحدیر (حَدر) |
| ##تدویر | | ##تدویر |
| __ب__- ((اختلاف قرائت)) | | __ب__- ((اختلاف قرائت)) |
| ##((علت اختلاف قرائت)) | | ##((علت اختلاف قرائت)) |
| ##((قاریان و راویان اختلاف قرائت)) | | ##((قاریان و راویان اختلاف قرائت)) |
| |
| | | |
| | 1 | | | 1 |
| | __ابن عامر__ (ابو عمران عبدالله ابن عامر دمشقی) متوفی به سال 118 هجری | | | __ابن عامر__ (ابو عمران عبدالله ابن عامر دمشقی) متوفی به سال 118 هجری |
| | | |
| | | |
| | | |
| | راوی اول | | | راوی اول |
| | هشام (ابن عمار ابن نصیر) | | | هشام (ابن عمار ابن نصیر) |
| | | |
| | | |
| | راوی دوم | | | راوی دوم |
| | ابن ذَکْوان (ابو عمرو عبدالله ابن احمد) | | | ابن ذَکْوان (ابو عمرو عبدالله ابن احمد) |
| | | |
| | | |
| | 2 | | | 2 |
| | __ابن کثیر__ (عبدالله ابن کثیر مکی) متوفی به سال 120 هجری | | | __ابن کثیر__ (عبدالله ابن کثیر مکی) متوفی به سال 120 هجری |
| | | |
| | | |
| | | |
| | اول | | | اول |
| | بَزْی (احمد ابن محمد ابن عبدالله) | | | بَزْی (احمد ابن محمد ابن عبدالله) |
| | | |
| | | |
| | دوم | | | دوم |
| | قُنّبُل (محمد ابن عبدالرحمن) | | | قُنّبُل (محمد ابن عبدالرحمن) |
| | | |
| | | |
| | 3 | | | 3 |
| | __اَبو عَمْرْو__ (ابو عمرو ابن علاء بَصْری) متوفی به سال 154 هجری | | | __اَبو عَمْرْو__ (ابو عمرو ابن علاء بَصْری) متوفی به سال 154 هجری |
| | | |
| | | |
| | | |
| | اول | | | اول |
| | دوُری (حفص ابن عمرو) | | | دوُری (حفص ابن عمرو) |
| | | |
| | | |
| | دوم | | | دوم |
| | سوسی (ابو شعیب صالح ابن زیاد) | | | سوسی (ابو شعیب صالح ابن زیاد) |
| | | |
| | | |
| | 4 | | | 4 |
| | __حمزه __(ابو عمّاره حمزة ابن حبیب زیات کوفی) متوفی به سال 156 هجری | | | __حمزه __(ابو عمّاره حمزة ابن حبیب زیات کوفی) متوفی به سال 156 هجری |
| | | |
| | | |
| | اول | | | اول |
| | خَلَف (ابو محمد اسدی ابن هُشام) | | | خَلَف (ابو محمد اسدی ابن هُشام) |
| | | |
| | | |
| | دوم | | | دوم |
| | ابو عیسی (خلّاد ابن خالد صوفی) | | | ابو عیسی (خلّاد ابن خالد صوفی) |
| | | |
| | | |
| | 5 | | | 5 |
| | __عاصم __(ابوبکر عاصم ابن ابی النّجُود کوفی) متوفی به سال 128 هجری | | | __عاصم __(ابوبکر عاصم ابن ابی النّجُود کوفی) متوفی به سال 128 هجری |
| | | |
| | | |
| | اول | | | اول |
| | حفص (ابو عمرو حفص ابن سلیمان) | | | حفص (ابو عمرو حفص ابن سلیمان) |
| | | |
| | | |
| | دوم | | | دوم |
| | ابوبکر (شعبة ابن عیاش سالم) | | | ابوبکر (شعبة ابن عیاش سالم) |
| | | |
| | | |
| | 6 | | | 6 |
| | __کسائی __(ابوالحسن علی ابن حمزة کسائی) متوفی به سال 189 هجری | | | __کسائی __(ابوالحسن علی ابن حمزة کسائی) متوفی به سال 189 هجری |
| | | |
| | | |
| | اول | | | اول |
| | حفصِ الّدوری (حفص ابن عمرو) | | | حفصِ الّدوری (حفص ابن عمرو) |
| | | |
| | | |
| | دوم | | | دوم |
| | ابوالحارث (لیث ابن خالد) | | | ابوالحارث (لیث ابن خالد) |
| | | |
| | | |
| | 7 | | | 7 |
| | __نافع __(ابو عبدالله نافع ابن ابی ندیم مدنی اصفهانی) متوفی به سال 169 هجری | | | __نافع __(ابو عبدالله نافع ابن ابی ندیم مدنی اصفهانی) متوفی به سال 169 هجری |
| | | |
| | | |
| | اول | | | اول |
| | وَرش (عثمان ابن سعید) | | | وَرش (عثمان ابن سعید) |
| | | |
| | | |
| | دوم | | | دوم |
| | قالون (عیسی ابن مینا) | | | قالون (عیسی ابن مینا) |
| | | |
| | | | |
|
| | | |
| *احکام قرائت یا ((تجوید)) | | *احکام قرائت یا ((تجوید)) |
| __الف__- ((قواعد علمی)) | | __الف__- ((قواعد علمی)) |
| #((حروف تهجی)) یا الفبای عربی | | #((حروف تهجی)) یا الفبای عربی |
| ##((حروف شمسی و قمری|حروف شمسی)) | | ##((حروف شمسی و قمری|حروف شمسی)) |
| ##((حروف شمسی و قمری|حروف قمری)) | | ##((حروف شمسی و قمری|حروف قمری)) |
| ##((حروف مقطعه)) | | ##((حروف مقطعه)) |
| ##حروف والی | | ##حروف والی |
| #((مخارج حروف)) | | #((مخارج حروف)) |
| ##((شناخت دندان ها «قرائت قرآن»| شناخت دندان ها)) | | ##((شناخت دندان ها «قرائت قرآن»| شناخت دندان ها)) |
| ###ثنایا | | ###ثنایا |
| ###رَباعیات | | ###رَباعیات |
| ###اَنیاب | | ###اَنیاب |
| ###اَضراس | | ###اَضراس |
| ###ضواحک | | ###ضواحک |
| ###طواحن | | ###طواحن |
| ###نواجذ | | ###نواجذ |
| ##((مواضع دستگاهه تکلم)) | | ##((مواضع دستگاهه تکلم)) |
| ###حروف حلقی | | ###حروف حلقی |
| ###حروف لهوی | | ###حروف لهوی |
| ###حروف شجری | | ###حروف شجری |
| ###حروف ضرسی | | ###حروف ضرسی |
| ###حروف لثوی | | ###حروف لثوی |
| ###حروف نطعی | | ###حروف نطعی |
| ###حروف ذولقی | | ###حروف ذولقی |
| ###حروف اسلی | | ###حروف اسلی |
| ###حروف شفوی (شفهی) | | ###حروف شفوی (شفهی) |
| #((صفات حروف)) | | #((صفات حروف)) |
| ## صفات ذاتی حروف | | ## صفات ذاتی حروف |
| ::||1| جَهر| خلاف (ضد) |2| هَمس:: | | ::||1| جَهر| خلاف (ضد) |2| هَمس:: |
| 3| شَدَه| خلاف (ضد) |4| رَخاوه | | 3| شَدَه| خلاف (ضد) |4| رَخاوه |
| 5| استعلا| خلاف (ضد) |6| استفال | | 5| استعلا| خلاف (ضد) |6| استفال |
| 7|اطباق |خلاف (ضد) |8| انفتاح | | 7|اطباق |خلاف (ضد) |8| انفتاح |
| ::9|اصمات| خلاف (ضد) |10|اذلاق||:: | | ::9|اصمات| خلاف (ضد) |10|اذلاق||:: |
| ##صفات عارضی حروف | | ##صفات عارضی حروف |
| ###صفیر | | ###صفیر |
| ###قلقله | | ###قلقله |
| ###لین | | ###لین |
| ###انحراف | | ###انحراف |
| ###تکریر | | ###تکریر |
| ###تفشی | | ###تفشی |
| ###استطاله | | ###استطاله |
|
| |
|
| __ب__- ((قواعد تجویدی)) | | __ب__- ((قواعد تجویدی)) |
| #((علامت ها «قرائت قرآن»| علامت ها)) | | #((علامت ها «قرائت قرآن»| علامت ها)) |
| #((احکام تجوید «قرائت قرآن»| احکام تجوید)) | | #((احکام تجوید «قرائت قرآن»| احکام تجوید)) |
- | ##((ادغام «تجوید»)) |
+ | ##((ادغام «تجوید»|ادغام)) |
| ###انواع ادغام | | ###انواع ادغام |
| ##((تفخیم و ترقیق)) | | ##((تفخیم و ترقیق)) |
| ##((احکام مد «قرائت قرآن»|احکام مد)) | | ##((احکام مد «قرائت قرآن»|احکام مد)) |
| ###مد متصل | | ###مد متصل |
| ###مد منفصل | | ###مد منفصل |
| ###مد بدل | | ###مد بدل |
| ###مد لازم | | ###مد لازم |
| ###مد سکون عارضی | | ###مد سکون عارضی |
| ###مد لین | | ###مد لین |
| ##((احکام تاء تانیث)) __ة__ | | ##((احکام تاء تانیث)) __ة__ |
| ##((احکام هاء ضمیر)) | | ##((احکام هاء ضمیر)) |
| ###اشباع | | ###اشباع |
| ###بلااشباع | | ###بلااشباع |
| ##((احکام لام)) | | ##((احکام لام)) |
| ##((احکام راء)) | | ##((احکام راء)) |
| ##((احکام میم ساکن)) | | ##((احکام میم ساکن)) |
| ##((احکام تنوین و نون ساکن)) | | ##((احکام تنوین و نون ساکن)) |
| ###ادغام | | ###ادغام |
| ###اظهار | | ###اظهار |
| ###ابدال | | ###ابدال |
| ###اخفاء | | ###اخفاء |
| ##((احکام غنه)) | | ##((احکام غنه)) |
| ##((احکام وقف «قرائت قرآن»|احکام وقف)) | | ##((احکام وقف «قرائت قرآن»|احکام وقف)) |
| ###علائم وقف | | ###علائم وقف |
| ###((سکته «قرائت قرآن»|سکته)) | | ###((سکته «قرائت قرآن»|سکته)) |
| !همچنین ببینید | | !همچنین ببینید |
- | *((رات و در آن)) |
+ | *((اام رضا لیه ال و ق قرآن)) |
| *((آداب قرائت قرآن)) | | *((آداب قرائت قرآن)) |
| !منابع | | !منابع |
| *((تهذیب القرائه)) تالیف استاد ((ابراهیم پورفرزیب)) (مولائی) | | *((تهذیب القرائه)) تالیف استاد ((ابراهیم پورفرزیب)) (مولائی) |
| *((تجوید قرآن محمدی (ص))) تالیف استاد ((سید میرزا علی رحیمی)) | | *((تجوید قرآن محمدی (ص))) تالیف استاد ((سید میرزا علی رحیمی)) |
| *حلیه القرآن قواعد تجوید به ((روایت حفص از عاصم)) تالیف استاد سید محسن موسوی بلده | | *حلیه القرآن قواعد تجوید به ((روایت حفص از عاصم)) تالیف استاد سید محسن موسوی بلده |
| *و دیگر کتب تجوید که به دست پرتوان نگارندگان علم تجوید و قرائت نگاشته شده است. | | *و دیگر کتب تجوید که به دست پرتوان نگارندگان علم تجوید و قرائت نگاشته شده است. |