تاریخچه ی:
قرائت قرآن
تفاوت با نگارش: 13
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | ~~F57F0C:::__اَعوذُ بِاللهِ مِنَ اشِّیطانِ الرَّجیم~~__:: ::__~~53EB43:بسم الله الرحمن الرحیم~~__:: ::__~~F57F0C:اَفْضَلُ الْعِبادةِ قِرائةُ الْقُران~~__:: |
+ | ~~556936:::__اَعوذُ بِاللهِ مِنَ اشِّیطانِ الرَّجیم~~__:: ::__~~ABCA69:بسم الله الرحمن الرحیم~~__:: ::__~~556936:اَفْضَلُ الْعِبادةِ قِرائةُ الْقُران~~__:: |
| رسول خدا (ص) فرمودند: نیکوترین عبادت و بندگی، خواندن قرآن است. | | رسول خدا (ص) فرمودند: نیکوترین عبادت و بندگی، خواندن قرآن است. |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| ((قرآن)) اولین مرجع و منبع دستورات و تعالیم ((اسلام)) است؛ و ما برای دستیبای به این تعالیم گهربار و فهم مطالب آن جهت اجرای خواستهایش بایستی که علوم مربوط به آن را در همه ی زمینه ها تا حد توان بیاموزیم. | | ((قرآن)) اولین مرجع و منبع دستورات و تعالیم ((اسلام)) است؛ و ما برای دستیبای به این تعالیم گهربار و فهم مطالب آن جهت اجرای خواستهایش بایستی که علوم مربوط به آن را در همه ی زمینه ها تا حد توان بیاموزیم. |
| در این راه گام اول آنست که قرآن را به صورت صحیح تلاوت کنیم. یعنی در ابتدا باید تلفظ صحیح الفاظ و عبارات را به کار بندیم. زیرا همه ی ما وظیفه داریم که این کلام مقدس را به همان صورت که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم)) (صل الله علیه واله) به ما رسیده قرائت کنیم. | | در این راه گام اول آنست که قرآن را به صورت صحیح تلاوت کنیم. یعنی در ابتدا باید تلفظ صحیح الفاظ و عبارات را به کار بندیم. زیرا همه ی ما وظیفه داریم که این کلام مقدس را به همان صورت که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم)) (صل الله علیه واله) به ما رسیده قرائت کنیم. |
| !تاریخچه | | !تاریخچه |
| در ارتباط با نقطه آغاز تعلیم قرائت قرآن، تاریخ حاکی از این است که در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) __مرکزی شبیه به کانون تعلیم قرائت و حفظ و تمرین آن__ به وجود آمد که شخص ایشان بر آن نظارت داشته و مردم را به فراگیری قرائت و حفظ آیات کلام الله تشویق و ترغیب می فرمودند، تا حدی که گاهی از اصحاب خویش می خواستند که برای آن حضرت ((قرآن)) بخوانند. | | در ارتباط با نقطه آغاز تعلیم قرائت قرآن، تاریخ حاکی از این است که در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) __مرکزی شبیه به کانون تعلیم قرائت و حفظ و تمرین آن__ به وجود آمد که شخص ایشان بر آن نظارت داشته و مردم را به فراگیری قرائت و حفظ آیات کلام الله تشویق و ترغیب می فرمودند، تا حدی که گاهی از اصحاب خویش می خواستند که برای آن حضرت ((قرآن)) بخوانند. |
| مسلمانان از همان ابتدا در صدد بودند که الفاظ و کلمات قرآن را عیناً و به دون کم و زیاد به همان قسمی که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول اکرم (ص))) شنیده بودند بر زبان جاری کنند. بدین ترتیب ((علم قرائت)) شکل گرفت. | | مسلمانان از همان ابتدا در صدد بودند که الفاظ و کلمات قرآن را عیناً و به دون کم و زیاد به همان قسمی که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول اکرم (ص))) شنیده بودند بر زبان جاری کنند. بدین ترتیب ((علم قرائت)) شکل گرفت. |
| علم قرائت عبارت است از بیان طریقه خواندن قرآن، مطابق قرائت ((قراء سبعه| قاریانی)) که سند قرائت آنها به رسول اکرم (ص) منتهی می شود. و فایده این علم هم نیکو و زیبا خواندن قرآن به کیفیت مذکور است. | | علم قرائت عبارت است از بیان طریقه خواندن قرآن، مطابق قرائت ((قراء سبعه| قاریانی)) که سند قرائت آنها به رسول اکرم (ص) منتهی می شود. و فایده این علم هم نیکو و زیبا خواندن قرآن به کیفیت مذکور است. |
| ((علم تجوید)) هم ناشی و زائیده ی علم قرائت است و تعریف آن قواعد کلی است که از قرائت ((قراء سبعه |قراء)) استنباط شده و تدوین گردیده است. و درباره مخارج حروف، صفات حروف و دیگر دستورات تلاوت قرآن مجید (ادغام، اظهار و …) بحث می کند. | | ((علم تجوید)) هم ناشی و زائیده ی علم قرائت است و تعریف آن قواعد کلی است که از قرائت ((قراء سبعه |قراء)) استنباط شده و تدوین گردیده است. و درباره مخارج حروف، صفات حروف و دیگر دستورات تلاوت قرآن مجید (ادغام، اظهار و …) بحث می کند. |
| این نکته قابل ذکر است که آموختن قواعد به تنهایی شرط لازم برای یاد گرفتن تجوید است ولی شرط کافی نیست؛ بلکه تمرین زیاد یافته ها و آموخته ها و بکار بردن آنها در هنگام قرائت قرآن در تأمین این هدف نقش بسزایی دارد. | | این نکته قابل ذکر است که آموختن قواعد به تنهایی شرط لازم برای یاد گرفتن تجوید است ولی شرط کافی نیست؛ بلکه تمرین زیاد یافته ها و آموخته ها و بکار بردن آنها در هنگام قرائت قرآن در تأمین این هدف نقش بسزایی دارد. |
| !طبقه بندی | | !طبقه بندی |
| شاخه های قرائت قرآن را می توان به ترتیب زیر دسته بندی کرد. | | شاخه های قرائت قرآن را می توان به ترتیب زیر دسته بندی کرد. |
| *((علم قرائت)) | | *((علم قرائت)) |
- | **((مراتب قرائت)) |
+ | __الف__- ((مراتب قرائت)) |
| ##((ترتیل)) | | ##((ترتیل)) |
| ##تحقیق | | ##تحقیق |
| ## تحدیر (حَدر) | | ## تحدیر (حَدر) |
| ##تدویر | | ##تدویر |
- | **((اختلاف قرائت)) |
+ | __ب__- ((اختلاف قرائت)) |
| ##((علت اختلاف قرائت)) | | ##((علت اختلاف قرائت)) |
| ##((قاریان و راویان اختلاف قرائت)) | | ##((قاریان و راویان اختلاف قرائت)) |
- | ###ابن عامر (عبدالله ابن عامر دمشقی) متوفی به سال 118 هجری ####هشام (ابن عمار ابن نصیر) ####ابن ذَکْوان (ابو عمرو عبدالله ابن احمد) ###ابن کثیر (عبدالله ابن کثیر مکی) متوفی به سال 120 هجری ####بَزْی (احمد اب مم ابن عبدالله) ####قُنّبُل (محمد ابن عبدالرحمن) ###اَبو عَمْرْو (بو عم ابن علاء بَصْری) متوفی به سال 154 هجری ####سوسی (ابو شعیب صالح ابن زیاد) ####دوُری (حفص ابن عمرو) ###حمزه (ابو عمّاره حمزة ابن بیب زیّات کوفی) موفی به سال 156 هجری ####خَلَف (ابو محمد اسدی ابن هُشام) ####خلّاد (ابن خالد صیرفی) ###عاصم (ابوبکر عاصم ابن ابی النُّود کوفی) متوفی به سال 128 هجری ####حفص (ابو عمرو حفص ابن سلیمان) ####ابوبکر (شعبة ابن عیّاش سالم) ###کسائی (ابوالحسن علی ابن مزة کسائی) متوفی سا 189 هجری ####حفصِ الّدوری (حفص ابن ر) ####ابواحارث (لیث اب ا) ###نافع (ابو عبدالله نافع ابن ای ندیم مدنی) متوفی به سال 169 هجری<br />####وَرش (عثمان ابن سعید) ####قالون (عیسی ابن مینا)<br />*احکام قرائت یا ((تجوید)) |
+ | border="1" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111"width="75%" id="AutoNumber1" height="24">
p align="center" width="8%" height="24" bgcolor="#F0CCA2"">1 |
F0CCA2""> __ابن عامر__ (اب مان عبدالله ابن عامر می) متوفی به سال 118 هجری
| />
p align="center" width="14%" height="24" bgcolor="#F4E2CE"">اوی ول |
p align="center" height="24" bgcolor="#F4E2CE"">هشام (ابن عمار ابن نیر) |
p align="center"width="14%" height="24" bgcolor="#F4E2CE"">اوی |
p align="center" height="24" bgcolor="#F4E2CE"">ابن کوا (اب و عبدالله ابن امد)td> </tr> |
- | **واعد علمی |
+ |
2 |
__اب کثیر__ (عبدالله ابن کثیر مکی) متوفی به سال 120 هجری
|
اول |
بَزْی (احمد ابن محمد ابن عبدالله) |
دوم |
قُنّبُل (محمد ابن عبدالرحمن) |
|
- | ##((وف ی)) یا فای عبی />###روف سی ###رف مری ###((حروف مقطعه)) ###حروف والی |
+ |
F0CCA2"">3 |
F0CCA2""> __َو مْْو__ (ابو و ابن علء بَصْری) موفی س 154 جری
|
|
- | ##((مخارج حرو)) ###((خت ان ها «قائت قرآن»| خت ددان ها)) ####ثنایا ####رَباعیات ####یاب ####ضراس />####واحک />####طوان />####نواذ |
+ |
F4E2CE"">او |
F4E2CE"">ُی ( ان ) |
F4E2CE""> |
F4E2CE"">سی (بو شعیب صالح ان زیا) |
- | ###((مواضع دستگاهه تکلم))<br />####حروف حلقیr />####حروف لهوی ####حروف شجری ####حروف ضرسی ####حروف لثوی ####حروف نطعی ####حروف ذولقی ####حروف اسلی >####حروف شفوی (شفهی) |
+ | tr> |
- | ##((صفات حروف)) ### صفات ذاتی حروف 1- جَهر خلاف (ضد) 2- هَمس<br />3- َه خلاف () 4- رَخاوه 5- استعا () 6- اتال 7- باق اف (ضد) 8- فاح 9- صمات خلاف (ضد) 10- لاق |
+ |
p align="center" width="8%" height="24" bgcolor="#F0CCA2"">4 |
p align="right" height="24" bgcolor="#F0CCA2""> __ه __(و عّا ا یب زیا کفی) مفی ه ال 156 هی |
|
- | ###صفا عای وف 1- صفیر 2- لله 3- لین 4-احرا 5-کیر 6-شی 7-اسا |
+ |
F4E2CE"">اول |
F4E2CE"">خَلَف (ابو محمد اسدی ابن هُشام) |
F4E2CE"">دوم |
ابو عیسی (خلّاد ابن خالد صوفی) |
5 |
__عام __(ابوبکر عام بن ابی لنُّود کوفی) متوفی به سال 128 هجری |
/>
اول |
حفص (ابو عمرو حفص ابن سلیمان) |
دوم |
ابوبکر (شعبة ابن عیاش سالم) |
4" bgcolor="#F0CCA2"">6 |
__کسائی __(ابالحس علی ابن حمزة کسائی) متوفی به سال 189 هجری |
/>
اول |
حفصِ الّدوری (حفص ابن عمرو) |
" bgcolor="#F4E2CE"">دوم |
ابالحارث (لیث اب خالد) |
7 |
__نف __(ابو عبدالله نافع ابن ابی ندیم مدنی اصفهانی) متوفی به سال 169 هجری |
ل |
وَرش (عثمان ابن سعید) |
دوم |
قالون (عیسی ن مینا) |
| |
*احکا رائت یا ((تجوید)) |
- | **((قواعد جیدی)) |
+ | __الف__- ((قواعد می)) |
- | ##((عامت ها «قرائت قرآن»| علامت ها)) ##((احکام تجوید «قرائت قرآن»| احکام تجوید)) ###((اکام ادغام)) ####انواع ادغام ###((تفخیم و ترقیق)) ###((احکام مد «قرائت قرآن»|احکام مد)) مد متصل مد منفصل مد بدل مد لازم مد سکون عارضی مد لین ###((احکام تاء تانیث)) __ة__ ###((احکام هاء ضمیر)) ####اشباع ####بلااشباع ###((احکام لام)) ###((احکام راء)) ###((احکام میم ساکن)) ###((احکام تنوین و نون ساکن)) ادغام اظهار ابدال اخفاء ###((احکام غنه)) ###((احکام وقف «قرائت قرآن»|احکام وقف)) ####علائم وقف ####((سکته «قرائت قرآن»|سکته)) |
+ | #((حروف تهجی)) یا الفبای عربی ##((حروف شمسی و قمری|حروف شمسی)) ##((حروف شمسی و قمری|حروف قمری)) ##((حروف مقطع)) ##حروف والی #((مخارج حروف)) ##((شناخت دندان ها «قرائت قرآن»| شناخت دندان ها)) ###ثنایا ###رَباعیات ###اَنیاب ###اَضراس ###ضواحک ###طواحن ###نواجذ ##((مواضع دستگاهه تکلم)) ###حروف حلقی ###حروف لهوی ###حروف شجری ###حروف ضرسی ###حروف لثوی ###حروف نطعی ###حروف ذولقی ###حروف اسلی ###حروف شفوی (شفهی) #((صفات حروف)) ## صفات ذاتی حروف ::||1| جَهر| خلاف (ضد) |2| هَمس:: 3| شَدَه| خلاف (ضد) |4| رَخاوه 5| استعلا| خلاف (ضد) |6| استفال 7|اطباق |خلاف (ضد) |8| انفتاح ::9|اصمات| خلاف (ضد) |10|اذلاق||:: ##صفات عارضی حروف ###صفیر ###قلقله ###لین ###انحراف ###تکریر ###تفشی ###استطاله
__ب__- ((قواعد تجویدی)) #((علامت ها «قرائت قرآن»| علامت ها)) #((احکام تجوید «قرائت قرآن»| احکام تجوید)) ##((اغام «تجوید»|ادغام)) ###انواع ادغام ##((تفخیم و ترقیق)) ##((احکام مد «قرائت قرآن»|احکام مد)) ###مد متصل ###مد منفصل ###مد بدل ###مد لازم ###مد سکون عارضی ###مد لین ##((احکام تاء تانیث)) __ة__ ##((احکام هاء ضمیر)) ###اشباع ###بلااشباع ##((احکام لام)) ##((احکام راء)) ##((احکام میم ساکن)) ##((احکام تنوین و نون ساکن)) ###ادغام ###اظهار ###ابدال ###اخفاء ##((احکام غنه)) ##((احکام وقف «قرائت قرآن»|احکام وقف)) ###علائم وقف ###((سکته «قرائت قرآن»|سکته)) |
| !همچنین ببینید | | !همچنین ببینید |
- | *((رات و در آن)) |
+ | *((اام رضا لیه ال و ق قرآن)) |
| *((آداب قرائت قرآن)) | | *((آداب قرائت قرآن)) |
| !منابع | | !منابع |
| *((تهذیب القرائه)) تالیف استاد ((ابراهیم پورفرزیب)) (مولائی) | | *((تهذیب القرائه)) تالیف استاد ((ابراهیم پورفرزیب)) (مولائی) |
- | *((تجوید قرآن محمدی)) (ص) تالیف استاد ((سید میرزا علی رحیمی)) *((حلیه القرآن)) قواعد تجوید به ((روایت حفص از عاصم)) تالیف استاد سید محسن موسوی بلده |
+ | *((تجوید قرآن محمدی (ص))) تالیف استاد ((سید میرزا علی رحیمی)) *حلیه القرآن قواعد تجوید به ((روایت حفص از عاصم)) تالیف استاد سید محسن موسوی بلده |
| *و دیگر کتب تجوید که به دست پرتوان نگارندگان علم تجوید و قرائت نگاشته شده است. | | *و دیگر کتب تجوید که به دست پرتوان نگارندگان علم تجوید و قرائت نگاشته شده است. |