p align="center" width="8%" height="24" bgcolor="#F0CCA2"">1
/>

p align="center" width="14%" height="24" bgcolor="#F4E2CE"">اوی ول
p align="center" height="24" bgcolor="#F4E2CE"">هشام (ابن عمار ابن نیر)


p align="center"width="14%" height="24" bgcolor="#F4E2CE"">اوی
p align="center" height="24" bgcolor="#F4E2CE"">ابن کوا (اب و عبدالله ابن امد)td>
</tr>





















p align="center" width="8%" height="24" bgcolor="#F0CCA2"">4
p align="right" height="24" bgcolor="#F0CCA2""> __ه __(و عّا ا یب زیا کفی) مفی ه ال 156 هی












/>












/>

























    
 منو
 صفحه های تصادفی
بانک خون
مادر امام زمان « ع » بودن
ایمان فاطمه علیهاسلام
نقش انگشتر امام هادی علیه السلام
تصاعد هندسی
عنصر شیمیایی
نمایش فیلم
نظریه های تغییر اجتماعی
انواع اقتدار
نذر سنتی اسلامی
 کاربر Online
431 کاربر online
تاریخچه ی: قرائت قرآن

تفاوت با نگارش: 12

Lines: 1-146Lines: 1-224
 V{maketoc} V{maketoc}
-~~F50CB0:::__اَعوذُ بِاللهِ مِنَ اشِّیطانِ الرَّجیم~~__::
::__~~53EB43:بسم الله الرحمن الرحیم~~__::

::__~~F57F0C:اَفْضَلُ الْعِبادةِ قِرائةُ الْقُران~~__::
+~~556936:::__اَعوذُ بِاللهِ مِنَ اشِّیطانِ الرَّجیم~~__::
::__~~ABCA69:بسم الله الرحمن الرحیم~~__::
::__~~556936:اَفْضَلُ الْعِبادةِ قِرائةُ الْقُران~~__::
 رسول خدا (ص) فرمودند: نیکوترین عبادت و بندگی، خواندن قرآن است. رسول خدا (ص) فرمودند: نیکوترین عبادت و بندگی، خواندن قرآن است.
 !مقدمه !مقدمه
 ((قرآن)) اولین مرجع و منبع دستورات و تعالیم ((اسلام)) است؛ و ما برای دستیبای به این تعالیم گهربار و فهم مطالب آن جهت اجرای خواستهایش بایستی که علوم مربوط به آن را در همه ی زمینه ها تا حد توان بیاموزیم. ((قرآن)) اولین مرجع و منبع دستورات و تعالیم ((اسلام)) است؛ و ما برای دستیبای به این تعالیم گهربار و فهم مطالب آن جهت اجرای خواستهایش بایستی که علوم مربوط به آن را در همه ی زمینه ها تا حد توان بیاموزیم.
 در این راه گام اول آنست که قرآن را به صورت صحیح تلاوت کنیم. یعنی در ابتدا باید تلفظ صحیح الفاظ و عبارات را به کار بندیم. زیرا همه ی ما وظیفه داریم که این کلام مقدس را به همان صورت که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم)) (صل الله علیه واله) به ما رسیده قرائت کنیم. در این راه گام اول آنست که قرآن را به صورت صحیح تلاوت کنیم. یعنی در ابتدا باید تلفظ صحیح الفاظ و عبارات را به کار بندیم. زیرا همه ی ما وظیفه داریم که این کلام مقدس را به همان صورت که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم)) (صل الله علیه واله) به ما رسیده قرائت کنیم.
 !تاریخچه !تاریخچه
 در ارتباط با نقطه آغاز تعلیم قرائت قرآن، تاریخ حاکی از این است که در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) __مرکزی شبیه به کانون تعلیم قرائت و حفظ و تمرین آن__ به وجود آمد که شخص ایشان بر آن نظارت داشته و مردم را به فراگیری قرائت و حفظ آیات کلام الله تشویق و ترغیب می فرمودند، تا حدی که گاهی از اصحاب خویش می خواستند که برای آن حضرت ((قرآن)) بخوانند.  در ارتباط با نقطه آغاز تعلیم قرائت قرآن، تاریخ حاکی از این است که در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) __مرکزی شبیه به کانون تعلیم قرائت و حفظ و تمرین آن__ به وجود آمد که شخص ایشان بر آن نظارت داشته و مردم را به فراگیری قرائت و حفظ آیات کلام الله تشویق و ترغیب می فرمودند، تا حدی که گاهی از اصحاب خویش می خواستند که برای آن حضرت ((قرآن)) بخوانند.
 مسلمانان از همان ابتدا در صدد بودند که الفاظ و کلمات قرآن را عیناً و به دون کم و زیاد به همان قسمی که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول اکرم (ص))) شنیده بودند بر زبان جاری کنند. بدین ترتیب ((علم قرائت)) شکل گرفت. مسلمانان از همان ابتدا در صدد بودند که الفاظ و کلمات قرآن را عیناً و به دون کم و زیاد به همان قسمی که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول اکرم (ص))) شنیده بودند بر زبان جاری کنند. بدین ترتیب ((علم قرائت)) شکل گرفت.
 علم قرائت عبارت است از بیان طریقه خواندن قرآن، مطابق قرائت ((قراء سبعه| قاریانی)) که سند قرائت آنها به رسول اکرم (ص) منتهی می شود. و فایده این علم هم نیکو و زیبا خواندن قرآن به کیفیت مذکور است.  علم قرائت عبارت است از بیان طریقه خواندن قرآن، مطابق قرائت ((قراء سبعه| قاریانی)) که سند قرائت آنها به رسول اکرم (ص) منتهی می شود. و فایده این علم هم نیکو و زیبا خواندن قرآن به کیفیت مذکور است.
 ((علم تجوید)) هم ناشی و زائیده ی علم قرائت است و تعریف آن قواعد کلی است که از قرائت ((قراء سبعه |قراء)) استنباط شده و تدوین گردیده است. و درباره مخارج حروف، صفات حروف و دیگر دستورات تلاوت قرآن مجید (ادغام، اظهار و …) بحث می کند. ((علم تجوید)) هم ناشی و زائیده ی علم قرائت است و تعریف آن قواعد کلی است که از قرائت ((قراء سبعه |قراء)) استنباط شده و تدوین گردیده است. و درباره مخارج حروف، صفات حروف و دیگر دستورات تلاوت قرآن مجید (ادغام، اظهار و …) بحث می کند.
 این نکته قابل ذکر است که آموختن قواعد به تنهایی شرط لازم برای یاد گرفتن تجوید است ولی شرط کافی نیست؛ بلکه تمرین زیاد یافته ها و آموخته ها و بکار بردن آنها در هنگام قرائت قرآن در تأمین این هدف نقش بسزایی دارد. این نکته قابل ذکر است که آموختن قواعد به تنهایی شرط لازم برای یاد گرفتن تجوید است ولی شرط کافی نیست؛ بلکه تمرین زیاد یافته ها و آموخته ها و بکار بردن آنها در هنگام قرائت قرآن در تأمین این هدف نقش بسزایی دارد.
 !طبقه بندی !طبقه بندی
 شاخه های قرائت قرآن را می توان به ترتیب زیر دسته بندی کرد. شاخه های قرائت قرآن را می توان به ترتیب زیر دسته بندی کرد.
 *((علم قرائت)) *((علم قرائت))
-**((مراتب قرائت)) +__الف__- ((مراتب قرائت))
 ##((ترتیل)) ##((ترتیل))
 ##تحقیق ##تحقیق
 ## تحدیر (حَدر) ## تحدیر (حَدر)
 ##تدویر ##تدویر
-**((اختلاف قرائت)) +__ب__- ((اختلاف قرائت))
 ##((علت اختلاف قرائت)) ##((علت اختلاف قرائت))
 ##((قاریان و راویان اختلاف قرائت)) ##((قاریان و راویان اختلاف قرائت))
-###ابن عامر (عبدالله ابن عامر دمشقی) متوفی به سال 118 هجری
####هشام (ابن عمار ابن نصیر)
####ابن ذَکْوان (ابو عمرو عبدالله ابن احمد)
###ابن کثیر (عبدالله ابن کثیر مکی) متوفی به سال 120 هجری
####بَزْی
(احمد اب مم ابن عبدالله)
####قُنّبُل (محمد
ابن عبدالرحمن)
###اَبو عَمْ
رْو (بو عم ابن علاء بَصْری) متوفی به سال 154 هجری
####سوسی (ابو شعیب صالح ابن زیاد)
####دوُری (حفص ابن عمرو)
###حمزه (ابو عمّاره حمزة ابن بیب زیّات کوفی) موفی به سال 156 هجری
####خَلَف (ابو محمد اسدی ابن هُشام)
####خلّاد
(ابن خالد صیرفی)
###
عاصم (ابوبکر عاصم ابن ابی النُّود کوفی) متوفی به سال 128 هجری
####حفص (ابو عمرو حفص ابن سلیمان)
####ابوبکر (شعبة ابن عیّاش سالم)
###کسائی (ابوالحسن علی ابن مزة کسائی) متوفی سا 189 هجری
####حفصِ الّدوری (حفص ابن ر)
####اب
واحارث (لیث اب ا)
###نافع (اب
و عبدالله نافع ابن ای ندیم مدنی) متوفی به سال 169 هجری<br />####وَرش (عثمان ابن سعید)
####قالون (عیسی ابن مینا)<br />*احکام قرائت یا ((تجوید))
+ border="1" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111"width="75%" id="AutoNumber1" height="24">
F0CCA2""> __ابن عامر__ (اب مان عبدالله ابن عامر می) متوفی به سال 118 هجری
-**واعد علمی +
2 __اب کثیر__ (عبدالله ابن کثیر مکی) متوفی به سال 120 هجری
اولبَزْی (احمد ابن محمد ابن عبدالله)
دومقُنّبُل (محمد ابن عبدالرحمن)
-##((وف ی)) یا فای عبی* />###روف سی
###
رف مری
###((حروف مقطعه))
###حروف والی
+
F0CCA2"">3F0CCA2""> __َو مْْو__ (ابو و ابن علء بَصْری) موفی س 154 جری
-##((مخارج حرو))
###((خت ان ها «قائت قرآن»| خت ددان ها))
####ثنایا
####رَباعیات
####یاب
####ضراس />####واحک />####طوان />####نواذ
+
F4E2CE"">اوF4E2CE"">ُی ( ان )
F4E2CE"">F4E2CE"">سی (بو شعیب صالح ان زیا)
-###((مواضع دستگاهه تکلم))<br />####حروف حلقیr />####حروف لهوی
####حروف شجری
####حروف ضرسی
####حروف لثوی
####حروف نطعی
####حروف ذولقی
####حروف اسلی
>####حروف شفوی (شفهی)
+tr>
-##((صفات حروف))
### صفات ذاتی حروف
1- جَهر خلاف (ضد) 2- هَمس<br />3- َه خلاف () 4- رَخاوه
5-
استعا () 6- اتال
7-
باق اف (ضد) 8- فاح
9-
صمات خلاف (ضد) 10- لاق
+
-###صفا عای وف
1- صفیر
2- لله
3- لین
4-احرا
5-کیر
6-شی
7-اسا
+
F4E2CE"">اولF4E2CE"">خَلَف (ابو محمد اسدی ابن هُشام)
F4E2CE"">دومابو عیسی (خلّاد ابن خالد صوفی)
5 __عام __(ابوبکر عام بن ابی لنُّود کوفی) متوفی به سال 128 هجری
اولحفص (ابو عمرو حفص ابن سلیمان)
دومابوبکر (شعبة ابن عیاش سالم)
4" bgcolor="#F0CCA2"">6 __کسائی __(ابالحس علی ابن حمزة کسائی) متوفی به سال 189 هجری
اولحفصِ الّدوری (حفص ابن عمرو)
" bgcolor="#F4E2CE"">دومابالحارث (لیث اب خالد)
7 __نف __(ابو عبدالله نافع ابن ابی ندیم مدنی اصفهانی) متوفی به سال 169 هجری
لوَرش (عثمان ابن سعید)
دومقالون (عیسی ن مینا)


*احکا رائت یا ((تجوید))
-**((قواعد جیدی)) +__الف__- ((قواعد می))
-##((عامت ها «قرائت قرآن»| علامت ها))
##((احکام تجوید «قرائت قرآن»| احکام تجوید))
###((اکام ادغام))
####انواع ادغام
###((تفخیم و ترقیق))
###((احکام مد «قرائت قرآن»|احکام مد))
مد متصل
مد منفصل
مد بدل
مد لازم
مد سکون عارضی
مد لین
###((احکام تاء تانیث)) __ة__
###((احکام هاء ضمیر))
####اشباع
####بلااشباع
###((احکام لام))
###((احکام راء))
###((احکام میم ساکن))
###((احکام تنوین و نون ساکن))
ادغام
اظهار
ابدال
اخفاء
###((احکام غنه))
###((احکام وقف «قرائت قرآن»|احکام وقف))
####علائم وقف
####((سکته «قرائت قرآن»|سکته))
+#((حروف تهجی)) یا الفبای عربی
##((حروف شمسی و قمری|حروف شمسی))
##((حروف شمسی و قمری|حروف قمری))
##((حروف مقط
ع))
##حروف و
الی
#((
مخارج حروف))
##((شناخ
ت دندان ها «قرائت قرآن»| شناخت دندان ها))
###ثنایا
###رَبا
عیات
###اَنیاب
###اَضراس
###ضواحک
###طواحن
###نواجذ
##((مواضع دستگاهه تک
لم))
###حروف حلقی
###حروف لهوی
###حروف شجری
###حروف ضرسی
###حروف لثوی
###حروف نطعی
###حروف ذولقی
###حروف
اسلی
###حروف شفوی (شفهی)
#((صفات حروف))
## صفات ذاتی حروف
::||1| جَهر| خلاف (ضد) |2| هَ
مس::
3| شَدَه| خلاف (ضد) |4| رَخاوه
5| اس
تعلا| خلاف (ضد) |6| استفال
7|اطباق |خلاف (ضد) |8| انفتاح
::9|اصمات| خلاف (ضد) |10|اذلاق||::
##صفات عارضی حروف
###صفیر
###قلقل
ه
###لین
###
انحراف
###تکریر
###تفشی
###استطاله


__ب__- ((قواعد تجویدی
))
#((علامت ها «قرائت قرآن»| علامت ها))
#((احکام تجوید «قرائت قرآن»| احکام تجوید))
##((اغام «تجوید»|ادغام))
###انواع ادغام
##((تفخیم و ترقیق))
##((احکام مد «قرائت قرآن»|احکام مد))
###مد متصل
###مد منفصل
###مد بدل
###مد لازم
###مد سکون عارضی
###مد لین
##((احکام تاء تانیث)) __ة__
##((احکام هاء ضمیر))
###اشباع
###بلااشباع
##((احکام لام))
##((احکام راء))
##((احکام میم ساکن))
##((احکام تنوین و نون ساکن))
###ادغام
###اظهار
###ابدال
###اخفاء
##((احکام غنه))
##((احکام وقف «قرائت قرآن»|احکام وقف))
###علائم وقف
###((سکته «قرائت قرآن»|سکته))
 !همچنین ببینید !همچنین ببینید
-*((رات و در آن)) +*((اام رضا لیه ال و ق قرآن))
 *((آداب قرائت قرآن)) *((آداب قرائت قرآن))
 !منابع !منابع
 *((تهذیب القرائه)) تالیف استاد ((ابراهیم پورفرزیب)) (مولائی) *((تهذیب القرائه)) تالیف استاد ((ابراهیم پورفرزیب)) (مولائی)
-*((تجوید قرآن محمدی)) (ص) تالیف استاد ((سید میرزا علی رحیمی))
*((حلیه القرآن)) قواعد تجوید به ((روایت حفص از عاصم)) تالیف استاد سید محسن موسوی بلده
+*((تجوید قرآن محمدی (ص))) تالیف استاد ((سید میرزا علی رحیمی))
*حلیه القرآن قواعد تجوید به ((روایت حفص از عاصم)) تالیف استاد سید محسن موسوی بلده
 *و دیگر کتب تجوید که به دست پرتوان نگارندگان علم تجوید و قرائت نگاشته شده است. *و دیگر کتب تجوید که به دست پرتوان نگارندگان علم تجوید و قرائت نگاشته شده است.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 10 مرداد 1384 [13:18 ]   20   بابک خسروشاهی      جاری 
 سه شنبه 20 بهمن 1383 [19:45 ]   19   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [21:05 ]   18   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 بهمن 1383 [20:15 ]   17   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 بهمن 1383 [20:07 ]   16   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 شنبه 17 بهمن 1383 [20:35 ]   15   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 شنبه 17 بهمن 1383 [05:13 ]   14   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 15 بهمن 1383 [20:14 ]   13   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 15 بهمن 1383 [15:18 ]   12   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 07 بهمن 1383 [09:19 ]   11   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 07 بهمن 1383 [09:15 ]   10   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 07 بهمن 1383 [09:14 ]   9   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 30 دی 1383 [07:40 ]   8   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 30 دی 1383 [07:38 ]   7   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 جمعه 25 دی 1383 [14:42 ]   6   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 24 دی 1383 [13:47 ]   5   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 شنبه 12 دی 1383 [08:52 ]   4   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 شنبه 12 دی 1383 [08:43 ]   3   حمید حسن نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 02 دی 1383 [11:07 ]   2   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [22:55 ]   1   مرتضی حسن نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..