تاریخچه ی:
قبیله ثقیف
ثقیف، از قبایل مشهور و نیرومند و پرجمعیت عرب بود که در ((طائف|طائف )) و نواحی آن سکونت داشتند، ثقیف دارای دو طائفه مهم « احلاف » و « بنی مالک » بود که جنگها و نبردهای داخلی بسیاری بین آنها روی داده، مردم ثقیف مشرک و بت پرست بودند و بتخانهء معروف ((لات)) از آنان بود رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در ((ماه شوال|شوال)) سال هشتم هجرت پس از ((فتح مکه|فتح مکه ))به جنگ ((هوازن|قبیله هوازن ))و ثقیف رفت و در منطقه ((غزوه حنین|حنین)) کارزاری سخت با آنان نمود که به شکست آن دو قبیله منتهی شد.
پس از نبرد حنین مردم ثقیف به شهر خود، طائف که دارای دژ محکم و مرتفعی بود پناهنده شدند، ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم)) برای تعقیب آنان به سوی طائف رفت و ((غزوه طائف|جنگ معروف طائف)) بین سپاه اسلام و قبیله ثقیف روی داد، این نبرد مدتی ادامه داشت و با نزدیک شدن ((ماه ذیقعده)) که از ((ماههای حرام|ماههای حرام ))بود، جنگ بدون نتیجه قطعی پایان یافت و رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم راهی ((مدینه)) شد.
پس از بازگشت پیامبر اسلام به مدینه، ((اسلام عروة بن مسعود و شهادت او|عروة بن مسعود ثقفی)) از بزرگان ثقیف به مدینه آمد و اسلام آورد و برای دعوت قوم خود به پذیرش اسلام راهی سرزمین طائف شد.
مردم ثقیف پس از آگاهی از ماجرای اسلام عروه، وی را تیر باران و به قتل رساندند.
پس از شهادت عروة بن مسعود و گسترش اسلام در ((عربستان|شبه جزیره عربستان)) قبیله ثقیف در سال نهم هجرت (عام الوفود )* هیئت نمایندگی 12 نفری که شش تن از « احلاف » و شش تن از « بنی مالک » بودند را به مدینه اعزام داشت، هیئت ثقیف برای قبولی اسلام دو شرط بیان داشتند: نخست آنکه بت خانه لات تا سه سال ویران نشود و دیگر آنکه از نماز معاف باشند، ولی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم هیچ یک از شرطهای آنان را نپذیرفت و سرانجام قبیله ثقیف بدون قید و شرط مسلمان شدند و بتخانه لات نیز ویران گشت.
بزرگان و شاعران و دانشمندان زیادی نیز از قبیله ثقیف بر آمد که ((مختار بن ابی عبیده ثقفی)) از جمله رجال نامی ثقیف به شمار می آید.
* سال نهم هجرت سالی است که پس از قدرت یافتن اسلام و فتح مکه نمایندگان سایر قبائل عرب از مکانهای مختلف به مدینه آمده و به حضور پیامبر رسیده، اسلام آوردند و اظهار اطاعت و تسلیم می نمودند و لذا این سال به نام« عام الوفود» نامیده شد .
منابع:
سیره ابن هشام ج 4 ص 122،
تاریخ پیامبر اسلام، آیتی ص 665،
فروغ ابدیت ص 395،
معجم قبائل العرب ج 1 ص 147