منو
 کاربر Online
974 کاربر online
تاریخچه ی: قبیله ثقیف

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-19Lines: 1-14
 +ثقیف از قبایل مشهور و نیرومند و پرجمعیت عرب بود که مردمش در ((طائف|طائف )) و اطرافش سکونت داشتند. این قبیله دو طائفه مهم «احلاف» و «بنی مالک» داشت که جنگ‌ها و نبردهای داخلی بسیاری بین آنها روی داده بود. مردم ثقیف مشرک و بت‌پرست بودند و بتخانه‌ی معروف ((لات)) به آنان تعلق داشت. ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم)) در ((ماه شوال)) سال هشتم هجری قمری پس از ((فتح مکه|فتح مکه )) به جنگ ((قبیله هوازن|قبیله هوازن )) و ثقیف رفت و در منطقه ((غزوه حنین|حنین)) جنگ سختی با آنان کرد که به شکست آن دو قبیله منتهی شد.
 +پس از نبرد حنین مردم ثقیف به شهر خود، طائف، که دارای دژ محکم و مرتفعی بود پناهنده شدند. سپاه اسلام نیز به طائف رفت و ((غزوه طائف)) در آنجا رخ داد. این نبرد مدتی ادامه داشت و با نزدیک شدن ((ماه ذیقعده)) که از ((ماههای حرام|ماه های حرام ))بود، جنگ بدون نتیجه قطعی پایان یافت. رسول خدا و سپاه مسلمین نیز راهی ((مدینه)) شدند.
 +پس از بازگشت پیامبر به مدینه، ((اسلام عروة بن مسعود و شهادت او|عروة بن مسعود ثقفی)) از بزرگان ثقیف به مدینه آمد و اسلام آورد و برای دعوت قوم خود به پذیرش اسلام راهی سرزمین طائف شد. اما مردم ثقیف پس از آگاهی از مسلمان‌شدن عروه، او را تیر باران کردند.
 +پس از شهادت عروة بن مسعود و گسترش اسلام در ((عربستان|شبه جزیره عربستان))، قبیله ثقیف در سال نهم هجرت* ( ((عام الوفود)) ) هیئت نمایندگی 12 نفری را که شامل شش تن از «احلاف» و شش تن از «بنی مالک» می‌شد به مدینه اعزام کرد. هیئت ثقیف برای قبولی اسلام دو شرط گذاشتند: نخست آنکه بتخانه لات تا سه سال ویران نشود و دیگر آنکه از نماز معاف باشند؛ ولی پیامبر اسلام هیچ یک از شرط‌های آنان را نپذیرفت. سرانجام قبیله ثقیف بدون قید و شرط مسلمان شدند و بتخانه لات نیز ویران گشت.
 +بزرگان و شاعران و دانشمندان زیادی از قبیله ثقیف بر آمده‌اند که ((مختار بن ابی عبیده ثقفی)) از آنان است.
-ثقیف، از قبایل مشهور و نیرومند و پرجمعیت عرب بود که در ((طائف|طائف )) و نواحی آن سکونت داتند، ثقیف داری دو طائفه مهم « احلاف » و « بنی مالک » بود که جنگها و نبردهای داخلی بسیاری بین آنها روی داده، مردم ثقیف مشرک و بت پرست بودند و بتخانهء معروف ((لات)) از آنان بود رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در ((ماه شوال|شوال)) سال هشتم هجرت پس از ((فتح مکهح مکه ))به جنگ ((هوازن|قبله هوازن ))و ثقیف رفت و در منطقه ((غزوه حنین|حنین)) کارزاری سخت با آنان نمود ه به شکست آن و قبیله منتهی شد.

پس
از نبرد حنین مردم ثقیف به شهر خود، طائ که دارای دژ مکم و مرتعی بود پناهنده شدند، ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رول خد لی الله عیه آله و لم)) برای تعقیب آنان ه سوی طائف رفت و ((غزوه طائف|جنگ معروف طائف)) بین سپاه اسلام و قبیله ثقیف روی داد، این نبرد مدتی ادامه داشت و با نزدیک شدن ((ماه یقعده)) که از ((ماههای حرام|ماههای حرام ))بود، جنگ بدون نتیجه قطعی پایان یافت و سول خدا صلی الله لیه و له وسلم راهی ((مدینه)) شد.

پس از بازگشت
پیامبر اسلام به مدینه، ((اسلام عروة بن مسعود و شهادت او|عروة بن مسعود ثقفی)) ز بزران ثقیف به مدینه آد و اسام آورد و برای دعوت قوم خود به پذیرش اسلام راهی سرزمین طائف شد.
مردم ثقیف
پس از آگاهی از مجرای اسلام عروه، وی را ت باران و به قتل رساندند.

پ
از شهات عروة بن مسعود و سترش اسام در ((عربستان|شبه جزیره عربستان)) قبیله ثقیف در سال نهم هجرت (عام الوفود )* هیئت نمایندگ 12 نفی که شش تن از « احلاف » و شش تن از « بنی مالک » بودند را به مدینه اعزام داشت، هیئت ثقیف برای قبولی اام دو شرط بیان اتند: خست آنکه بت خانه لات تا سه سال ویران نشود و دیگر آنکه از نماز معاف باشند، ولی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم هیچ ک از شرطهای آنان را نپذیرفت و سرانجام قبیله ثقیف بدون قید و شرط مسلمن شدند و بتخانه لات نیز ویران گت.

بزرگ
ا و شاعران و دانشمندان زیادی نیز از قبیله قیف بر آمد که ((مختار بن ابی عبیده ثقفی)) از جمله رجال امی ثقیف ب شمار می آید.
*
سال نهم هجرت سالی است که پس از قدرت یافتن اسلام و فتح مکه نمایندگان سار قبائل عرب از مکانهای متلف به مدینه آمده و به حضور پیمبر رسیده، اسلام آوردند و اظهار اطاعت و تسلیم می نمودند و لذا این سال به نام« عام الوفود» نامیده شد .
+* پس ا قدر یافتن اسلام و فتح مکه، نمایندگان قبائ متف عر د ال ه هری ا هر سو به مدینه مدند و ه ور پیامبر رسیدند. آا مهمان پیامر میدند دست دسته اسلام میوردند و اار اات تسلیم میکردند. لا این ا به عام الفد» (سال مهمانها) مهور ده است.
 منابع:  منابع:
 سیره ابن هشام ج 4 ص 122،  سیره ابن هشام ج 4 ص 122،
 تاریخ پیامبر اسلام، آیتی ص 665، تاریخ پیامبر اسلام، آیتی ص 665،
 فروغ ابدیت ص 395،  فروغ ابدیت ص 395،
 معجم قبائل العرب ج 1 ص 147 معجم قبائل العرب ج 1 ص 147

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 10 مرداد 1384 [12:10 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 شنبه 19 دی 1383 [05:35 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 02 آبان 1383 [12:06 ]   1   عبدالله حقیقت      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..