تاریخچه ی:
قبیله ثقیف
تفاوت با نگارش: 1
- |
ثقیف، از قبایل مشهور و نیرومند و پرجمعیت عرب بود که در ((طائف|طائف )) و نوای سکونت داشتند، قی ارای دو طائفه مهم« احلاف» و« بنی مالک» بود که جنگها و نبردهای داخلی بسیاری بین آنها روی داده مردم ثقیف مشرک و بت پرست بودند و بتخانهء معروف ((لات)) ز آنان د رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در شوال سال هشتم هجر پس از ((فتح مکه|فتح مکه ))به جنگ ((هوازن|قبیله هوازن ))و ثقیف رفت و در منطقه ((غزوه حنین|حنین ))کار زاری سخت با نان نمود که به شکست آن دو قبیله منتهی شد. |
+ | ثقیف از قبایل مشهور و نیرومند و پرجمعیت عرب بود که مردمش در ((طائف|طائف )) و ااش سکونت داشتند. ی قیله دو طائفه مهم «احلاف» و «بنی مالک» داشت که جنگها و نبردهای داخلی بسیاری بین آنها روی داده ود. مردم ثقیف مشرک و بتپرست بودند و بتخانهی معروف ((لات)) ه آنان عق داشت. ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم)) در ((ماه شوال)) سال هشتم هجری قمی پس از ((فتح مکه|فتح مکه )) به جنگ ((قبیله هوازن|قبیله هوازن )) و ثقیف رفت و در منطقه ((غزوه حنین|حنین)) جنگ سختی با آنان کرد که به شکست آن دو قبیله منتهی شد. پس از نبرد حنین مردم ثقیف به شهر خود، طائف، که دارای دژ محکم و مرتفعی بود پناهنده شدند. سپاه اسلام نیز به طائف رفت و ((غزوه طائف)) در آنجا رخ داد. این نبرد مدتی ادامه داشت و با نزدیک شدن ((ماه ذیقعده)) که از ((ماههای حرام|ماه های حرام ))بود، جنگ بدون نتیجه قطعی پایان یافت. رسول خدا و سپاه مسلمین نیز راهی ((مدینه)) شدند. پس از بازگشت پیامبر به مدینه، ((اسلام روة بن مسعود و شهادت او|عروة بن مسعود ثقفی)) از بزرگان ثقیف به مدینه آمد و اسلام آورد و برای دعوت قوم خود به پذیرش اسلام راهی سرزمین طائف شد. اما مردم ثقیف پس از آگاهی از مسلمانشدن عروه، او را تیر باران کردند. پس از شهادت عروة بن مسعود و گسترش اسلام در ((عربستان|شبه جزیره عربستان))، قبیله ثقیف در سال نهم هجرت* ( ((عام الوفود)) ) هیئت نمایندگی 12 نفری را که شامل شش تن از «احلاف» و شش تن از «بنی مالک» میشد به مدینه اعزام کرد. هیئت ثقیف برای قبولی اسلام دو شرط گذاشتند: نخست آنکه بتخانه لات تا سه سال ویران نشود و دیگر آنکه از نماز معاف باشند؛ ولی پیامبر اسلام هیچ یک از شرطهای آنان را نپذیرفت. سرانجام قبیله ثقیف بدون قید و شرط مسلمان شدند و بتخانه لات نیز ویران گش. بزران و شاعران و دانشمندان زیادی از قبیله ثقیف بر آمدهاند که ((مختار بن ابی عبیده ثقفی)) از آنان است. |
- | پس از ر حنین مد تیف ر خو طائ که دارای د ک و متفعی بود پنانده شد، رسول دا صی اله ی و له وم برای قی آنان به ی طائ رفت ((ه ائف|جن مروف ))یت سپه اسلام قبیله ثقف وی اد، این نبرد دتی اامه ات و زدیک شد ماه ذیقد که ز ((ههای حرام|ماههای را ))بود، جنگ بدون نتیجه قطعی پایا یات و رسول خدا لی اله ه له ولم اهی مدینه . |
+ | * پس از ر یت س و ف که، نمایندان ائ متلف عرب در سا نهم از هر سو ه دیه دد و ه حضو یامبر یند. آنان مهم پیابر ید سه اسلام یودند اهار طات و ی میکد. ا این ا به «عا اوفود» (ال همها) هو ده ت. |
- | پس از بازگشت پیامبر اسلام به مدینه، ((اسلام عروة بن مسعود و شهادت او|عروة بن مسعود ثقفی ))از بزرگان ثقیف به مدینه آمد و اسلام آورد و برای دعوت قوم خود به پذیرش اسلام راهی سرزمین طائف شد.
مردم ثقیف پس از آگاهی از ماجرای اسلام عروه، وی را تیر باران و به قتل رساندند.
پس از شهادت عروة بن مسعود و گسترش اسلام در ((عربستان|شبه جزیره عربستان ))قبیله ثقیف در سال نهم هجرت (عام الوفود )* هیئت نمایندگی 12 نفری که شش تن از« احلاف» و شش تن از« بنی مالک» بودند را به مدینه اعزام داشت، هیئت ثقیف برای قبولی اسلام دو شرط بیان داشتند: نخست آنکه بت خانه لات تا سه سال ویران نشود و دیگر آنکه از نماز معاف باشند، ولی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم هیچ یک از شرطهای آنان را نپذیرفت و سرانجام قبیله ثقیف بدون قید و شرط مسلمان شدند و بتخانه لات نیز ویران گشت.
>بزرگان و شاعران و دانشمندان زیادی نیز از قبیله ثقیف بر آمد که ((مختار بن ابی عبیده ثقفی ))از جمله رجال نامی ثقیف به شمار می آید.
* سال نهم هجرت سالی است که پس از قدرت یافتن اسلام و فتح مکه نمایندگان سایر قبائل عرب از مکانهای مختلف به مدینه آمده و به حضور پیامبر رسیده، اسلام آوردند و اظهار اطاعت و تسلیم می نمودند و لذا این سال به نام« عام الوفود» نامیده شد .
منابع :
>سیره ابن هشام ج 4 ص 122 ، > >تاریخ پیامبر اسلام ، آیتی ص 665 ، > >فروغ ابدیت ص 395 ، > >معجم قبائل العرب ج 1 ص 147 |
+ | منابع: سیره ابن هشام ج 4 ص 122، تاریخ پیامبر اسلام، آیتی ص 665، فروغ ابدیت ص 395، معجم قبائل العرب ج 1 ص 147 |