- | نخستین خانوادهای که در میان ایرانیان به حکومت رسیدهاند ((پیشدادیان)) نام داشتند که به معنی نخستین قانونگذاران است و پادشاهان این سلسله چون __هوشنگ__ و __طهمورث__ و __جمشید __و __فریدون __و غیره در نامه های اوستا و پهلوی از اولین قانونگذاران ایران به شمار میروند. از طرف دیگر، چون بنابر نامه ((وندیداد)) زمان پادشاهی جمشید را با دوره __نوح __برابر میدانند و شرح طوفان و یخ در زمان جمشید درست شبیه به شرح طوفان باران و سیل زمان نوح میبشد، بر این اساس پیدایش حقوق را میتوان در ایران به زمان بسیار دوری که تاریخ آن بر ما مجهول است جلو برد. __تاریخ حقوق در ایران__ را میتوان با تاریخ __ورود قوم آرین__ در این سرزمین و تشکیل نخستین گروه و اجتماع این قوم پیش برد زیرا هیچ اجتماعی بدون قانون دام و بقایی نخواهد داشت.خستین کسی که در بین ایرانیان به تدوین و وضع قانون پرداخت شاهزاده __اوراخشیه__ برادر گرشاسب پهلوان دوره اوستایی است. در ایران باستان حق و قانون، منحصر به اراده پادشاه و قدرت ارتش بود و هی حقی ر برابر این حق محترم شمرده نمیشد و هیچ سابقه و سنتی بدون آن که بر حکم شاه متکی باشد ارزش نداشت. تصمیمات و فرمانهای شاه در نظر مردم چونان وحی و الهام بود که از جانب ((اهورامزدا)) به وی فرستاده میشد و لذا قوانین مملکت عنوان مشیت الهی را داشت سرپیی از آن سرپیچی از فرمان و خواست الهی به شمار میرفت، قو عالیه قضائیه در اختیار شخص شاه بود. |
+ | __قانون گزاران در اسطوره های ایرانی__ نخستین خانوادهای که در میان ایرانیان به حکومت رسیده اند ((پیشدادیان)) نام داشتند که به معنی نخستین قانونگذاران است و پادشاهان این سلسله چون ((هوشنگ)) و ((طهمورث)) و ((جمشید)) و ((فریدون)) و غیره در نامه های(( اوستا)) و نوشته های بای مانده از زبان ((هوی)) از اولین قانونگذاران ایران به شمار میرود. |
- | *اتیارا مط __سان __ سیدگی ب را تیین وع و یان مازاها و فو ممی. *__م ود ه مجاتها __و __تیین جرام ر ای امپی__ *__اصل عدم عقاب بلا بیان__: در نامه ارتخشترای اول به عزرا که مأمور ایجاد تشکیلات قضایی برای اقوام یهود براساس کتاب تورات بوده است چنین آمده است: «برای تمام قوم آن طرف رود برای تمام آنها که قوانین خدای تو را میدانند، قضات و مأمورینی معین کن و به آنها که از این قوانین بیاطلاعند قوانین مذکور را یاموز» متفاد از این عبارت این است که قضات برای آنکه بتوانند بین افراد قضاوت کنند، آنان باید به قوانین آگاهی داشته باشند و این همان اصل عدم عقاب بلا بیان است. |
+ | بنا ر اطر ا ، نین کسی که در بی یرانی ه توین وضع قانون داخت اهزاه __اوشی__ د ((گرشاسب)) پهان وه اوستیی ات.
__نمونه ی ز واین بای یران__ *__اصل عدم عقاب بلا بیان__: در نامه ارتخشترای اول به عزرا که مأمور ایجاد تشکیلات قضایی برای اقوام یهود براساس کتاب تورات بوده است چنین آمده است:
__برای تمام قوم آن طرف رود برای تمام آنها که قوانین خدای تو را میدانند، قضات و مأمورینی معین کن و به آنها که از این قوانین بی اطلاعند ، ای قوانین را موز ده __ /> />عبارت یعنی قضات برای آنکه بتوانند بین افراد قضاوت کنند، آنان باید به قوانین آگاهی داشته باشند و این همان اصل عدم عقاب بلا بیان است. |
| * __مقایسه کارهای خوب __و__ بد مجرم __ برای تعیین مجازاتها | | * __مقایسه کارهای خوب __و__ بد مجرم __ برای تعیین مجازاتها |