منو
 صفحه های تصادفی
دفاع بدن
امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 29 سوره دخان
قیطس «صورت فلکی»
احد
ابزارهای اندازه گیری عناصر و پارامترهای هواشناسی
قانون اساسی
ژرژ ادوارد لومتر
قیام 15 خرداد
دیسک
جنگ ایران و عثمانی در زمان فتحعلیشاه
 کاربر Online
857 کاربر online
تاریخچه ی: قالب نیمایی

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:3
شکل نیمائی که به آن شعر آزاد گویند.

نیمایی شعری است با وزن عروضی منتها ارکان آن مانند شعر سنتی محدود به دو و سه و چهار رکن نیست و قافیه جای منظم و مشخصی ندارد. اشعار نیما و اخوان و فروغ و سپهری و بیشتر شاعران نو پرداز بدین شکل است.



تصویر

نمونه ای از شعر نیمایی از فروغ فرخزاد:

"هدیه"

من از نهایت شب حرف می زنم
من از نهایت تاریکی
و از نهایت شب حرف می زنم

***

اگر به خانه من آمدی برای من ای مهربان چراغ بیاور
و یک دریچه که از آن
به ازدحام کوچه خوشبخت بنگرم

فیش ناتمام است.


قوالب شعر نو
شعر نو به معنی خود از نظر قالب سه نوع است:

1- شکل نیمائی که بدان شعر آزاد گویند. شعری است با وزن عروضی منتها ارکان آن مانند شعر سنتی محدود به دو و سه و چهار رکن نیست و قافیه جای منظم و مشخصی ندارد. اشعار نیما و اخوان و فروغ و سپهری و بیشتر شاعران نو پرداز بدین شکل است.

هدیه

من از نهایت شب حرف می زنم
من از نهایت تاریکی
و از نهایت شب حرف می زنم

***

اگر به خانه من آمدی برای من ای مهربان چراغ بیاور
و یک دریچه که از آن
به ازدحام کوچه خوشبخت بنگرم

فروغ فرخزاد

2- شکل شاملوئی که بدان شعر سید گویند. وزن و آهنگ دارد منتها عروضی نیست و قافیه در آن جای ثابتی ندارد. شعرهای احمد شاملو چنین است:

"سرود برای مرد روشن که به سایه رفت"

قناعت وار
تکیده بود
باریک و بلند
چون پیامی دشوار
در لغتی
با چشمانی از سؤال و عسل
و رخساری بر تافته از حقیقت و باد
مردی با گردش آب
مردی مختصر
که خلاصه خود بود
خر خاکی مادر جنازه ات به سوء ظن می نگرند

***

بیشن از آن که خشم صاعقه خاکسترش کند
تسمه از گرده گاو توفان کشیده بود
آزمون ایمان های کهن را
بر قفل معجرهای عقیق
دندان فرسوده بود
بر پرت افتاده ترین راه ها
پو زار کشیده بود
رهگذری نا منتظر
که هر بیشه و هر پل آوازش را می شناخت

***

جاده ها با خاطره قدم های تو بیدار می مانند
که روز را پیشباز می رفتی
هر چند سبیده تو را
از آن پیشتر دمید
که خروسان بانگ سحر کنند
مرغی در بال هایش شگفت
زنی در پستان هایش
باغی درد رختش
ماد رعتاب تو می شکوفیم
در شتابت
مادر کتاب تو می شکوفیم
در دفاع از لبخند تو
که یقین است و باور است
دریا به جرعه ای که تو از چاه خورده ای حسادت می کند.

احمد شاملو در رثای جلال آل احمد

3- شعر موج نونه تنها وزن عروضی ندار بلکه آهنگ و موسیقی آن حتی مانند شعر سپید هم مشخص نیست و در حقیقت منطق غیر نثری آن و تشبیهات و استعارات نوین آن یعنی زبان شعری بدان آهنگ معنوئی می بخشد که در نثر نیست. اشعار احمد رضا احمدی بدین شیوه است.

"قلب تو....."

قلب تو هوا را گرم کرد
در هوای گرم
عشق ما تعارف پذیر بود و
قناعت به نگاه در چاه آب

***

مردم که در گرما
از باران آمدند
گفتی از اطاق بروند
چراغ بگذارند
من ترا دوست دارم

***

ای تو
ای تو عادل
تو عادلانه غزل را
در خواب
در ظرف های شکسته
تنها نمی گذاری
در اطراف انفجار
یک شاخه له شده انگور است
قضاوت فقط از توست

***

شاخه ابریشم را از چهره ات بر می دارم
گفتم از توست
گفتی: نه باد آورده است

***

هنگام که در طنز خاکستری زمستان
زمین را تازیانه می زدی
خون شقایق از پوستم بر زمین ریخت.

احمدرضا احمدی



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 01 آبان 1385 [07:23 ]   8   حمیده کاشیان      جاری 
 پنج شنبه 26 مرداد 1385 [07:18 ]   7   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 21 مرداد 1385 [11:01 ]   6   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [07:42 ]   5   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [07:20 ]   4   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [12:07 ]   3   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [07:20 ]   2   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [07:15 ]   1   حمیده کاشیان      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..