تاریخچه ی:
قالب نیمایی
تفاوت با نگارش: 1
- | __قولب شعر ن __ ر و به منی و ز نظر قال س نو است: |
+ | کل نیی ک به ن ع زا گین. |
- | ~~red:__1-__ ~~شکل نیمائی که بدان شعر آزاد گویند. شعری است با وزن عروضی منتها ارکان آن مانند شعر سنتی محدود به دو و سه و چهار رکن نیست و قافیه جای منظم و مشخصی ندارد. اشعار نیما و اخوان و فروغ و سپهری و بیشتر شاعران نو پرداز بدین شکل است. |
+ | نیمایی شعری است با وزن عروضی منتها ارکان آن مانند شعر سنتی محدود به دو و سه و چهار رکن نیست و قافیه جای منظم و مشخصی ندارد. اشعار نیما و اخوان و فروغ و سپهری و بیشتر شاعران نو پرداز بدین شکل است.
{img src=img/daneshnameh_up/1/1f/sep3aaa.JPG}
|
__نمونه ای از شعر نیمایی از فروغ فرخزاد:__ |
- | __~~green:هدیه ~~__ |
+ | ~~red:"هدیه"~~ |
| من از نهایت شب حرف می زنم | | من از نهایت شب حرف می زنم |
| من از نهایت تاریکی | | من از نهایت تاریکی |
| و از نهایت شب حرف می زنم | | و از نهایت شب حرف می زنم |
- | *** |
+ | ~~red:***~~ |
| اگر به خانه من آمدی برای من ای مهربان چراغ بیاور | | اگر به خانه من آمدی برای من ای مهربان چراغ بیاور |
| و یک دریچه که از آن | | و یک دریچه که از آن |
| به ازدحام کوچه خوشبخت بنگرم | | به ازدحام کوچه خوشبخت بنگرم |
- | فروغ فرخزاد | |
- | ~~red:__2- __~~شکل شاملوئی که بدان شعر سید گویند. وزن و آهنگ دارد منتها عروضی نیست و قافیه در آن جای ثابتی ندارد. شعرهای احمد شاملو چنین است: | |
- | ~~green:__"سرود برای مرد روشن که به سایه رفت" __~~ | |
- | قناعت وار | |
- | تکیده بود | |
- | باریک و بلند | |
- | چون پیامی دشوار | |
- | در لغتی | |
- | با چشمانی از سؤال و عسل | |
- | و رخساری بر تافته از حقیقت و باد | |
- | مردی با گردش آب | |
- | مردی مختصر | |
- | که خلاصه خود بود | |
- | خر خاکی مادر جنازه ات به سوء ظن می نگرند | |
- | *** | |
- | بیشن از آن که خشم صاعقه خاکسترش کند | |
- | تسمه از گرده گاو توفان کشیده بود | |
- | آزمون ایمان های کهن را | |
- | بر قفل معجرهای عقیق | |
- | دندان فرسوده بود | |
- | بر پرت افتاده ترین راه ها | |
- | پو زار کشیده بود | |
- | رهگذری نا منتظر | |
- | که هر بیشه و هر پل آوازش را می شناخت | |
- | *** | |
- | جاده ها با خاطره قدم های تو بیدار می مانند | |
- | که روز را پیشباز می رفتی | |
- | هر چند سبیده تو را | |
- | از آن پیشتر دمید | |
- | که خروسان بانگ سحر کنند | |
- | مرغی در بال هایش شگفت | |
- | زنی در پستان هایش | |
- | باغی درد رختش | |
- | ماد رعتاب تو می شکوفیم | |
- | در شتابت | |
- | مادر کتاب تو می شکوفیم | |
- | در دفاع از لبخند تو | |
- | که یقین است و باور است | |
- | دریا به جرعه ای که تو از چاه خورده ای حسادت می کند. | |
- | احمد شاملو در رثای جلال آل احمد | |
- | ~~red:__3-__~~ شعر موج نونه تنها وزن عروضی ندار بلکه آهنگ و موسیقی آن حتی مانند شعر سپید هم مشخص نیست و در حقیقت منطق غیر نثری آن و تشبیهات و استعارات نوین آن یعنی زبان شعری بدان آهنگ معنوئی می بخشد که در نثر نیست. اشعار احمد رضا احمدی بدین شیوه است. | |
- | ~~green:__"قلب تو....." __~~ | |
- | قلب تو هوا را گرم کرد | |
- | در هوای گرم | |
- | عشق ما تعارف پذیر بود و | |
- | قناعت به نگاه در چاه آب | |
- | *** | |
- | مردم که در گرما | |
- | از باران آمدند | |
- | گفتی از اطاق بروند | |
- | چراغ بگذارند | |
- | من ترا دوست دارم | |
- | *** | |
- | ای تو | |
- | ای تو عادل | |
- | تو عادلانه غزل را | |
- | در خواب | |
- | در ظرف های شکسته | |
- | تنها نمی گذاری | |
- | در اطراف انفجار | |
- | یک شاخه له شده انگور است | |
- | قضاوت فقط از توست | |
- | *** | |
- | شاخه ابریشم را از چهره ات بر می دارم | |
- | گفتم از توست | |
- | گفتی: نه باد آورده است | |
- | *** | |
- | هنگام که در طنز خاکستری زمستان | |
- | زمین را تازیانه می زدی | |
- | خون شقایق از پوستم بر زمین ریخت. | |
- | احمدرضا احمدی | |