تاریخچه ی:
قاب قوسین
تفاوت با نگارش: 2
- | واژه« قاب قوسین» در وره ارکه نجم آیه 8 و 9 ذکر شده است ک ر مقام بیان شدّت و کمال شهود باطنی پیامبر یم الشأن اهی نسبت به ساحت مقدس بی است.« ثمّ دنی فتدلی فکان قاب قوسینی او ادنی» سپس نزدیک تر و نزدیک تر شد تا آنکه فاصله او به اندازه دو کمان یا کمتر شد » |
+ | واژه «قاب قوسین» در یه 8 9 وره نجم ذکر شده رای بیان شدت یکی پیامبر لا به ساحت مقدس لهی ب کر رفته است: « __ثمّ دنی فتدلی فکان قاب قوسینی او ادنی__ » (سپس نزدیک و نزدیک تر شد تا آنکه فاصله او به اندازه دو کمان یا کمتر شد.» |
- | قاب به معنی اندازه ست و س هم به معنی« کمان» نبراین« قب قوسینی» یعنی به« مقدار و کان» (یکی از ل ی قدیمی که برای تیر ازی بوده ات ). بعضی یز« قوس» ر از ده قیاس و معنای قیس داسته اند و چون مقیاس عرب انداز راع (فاصله وک انگشتان تا آرنج) است بنابراین قاب قوسین به معنی دو رع است. |
+ | همان و که بیان این عبیر کایه از دیکی پیا به سات قدس ری است و ا داند با بنا فاصله کانی ندر. /> |
- | بنابراین معنای آیه چنین می شود آنقدر به ساحت مقدس ربوبی نزدیک شده و قرب الی الله پیدا کرد تا حدی که فاصله او به اندازه دو کمان یا کمتر از آن بود (یا به اندازه دو ذراع یا کمتر از آن بود) همانگونه که بیان شد این تعبیر کنایه از شدت قرب پیامبر به ساحت مقدس ربوبی است و الا خداوند که با بندگانش فاصله مکانی ندارد تا با قوس و ذراع سنجیده شود بلکه کنایه شدت قرب الهی و کمال شهود باطنی پیامبر عظیم الشأن است.
منابع : > >تفسیر نمونه ، ج 22 ، ص 286 تا 489 |
+ | منابع: تفسیر نمونه، ج 22، ص 286 تا 489 |