منو
 کاربر Online
1109 کاربر online
تاریخچه ی: فیلم ژانر و نظام تولید

{FANCYTABLE(border=0)}<br> ~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
~W:88% ::((تاریخ سینما))&nbsp;&nbsp;&nbsp;((سینما| سینما))&nbsp;&nbsp;&nbsp;((تلویزیون| تلویزیون))&nbsp;&nbsp;&nbsp;((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))&nbsp;&nbsp;&nbsp;((متحرک‌سازی))&nbsp;&nbsp;&nbsp;((فیلم‌سازی ساده))&nbsp;&nbsp;&nbsp;((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
<BR> ~|~
مهم است که بتوان میان کارکردهای متفاوت مفهوم ژانر برای دست اندرکاران مختلف سینما تمایز قائل شد. در این میان سه نقش اصلی این مفهوم را باید تشخیص داد:
<br>
~~brown:__1-__~~ ~~purple:__تولید:__~~ مفهوم ژانری الگو و معیاری برای تصمیمات تولید و وظایف ها فراهم می کند و در واقع این آگاهی ضمنی ، شیوه ارتباطی ویژه ای میان اعضای گروه سازنده ایجاد می کند.
<br>
~~purple:__2-__~~ ~~brown:__توزیع :__~~ مفهوم ژانری روشی ابتدایی و بنیادین برای تفکیک محصول ( فیلم ) عرضه می کند و به این ترتیب نوعی شیوه ارتباطی اختصاری را میان تهیه کننده و پخش کننده یا میان توزیع کننده و نمایش دهنده شکل می دهد.
<br>
~~brown:__3-__~~ ~~purple:__مصرف :__~~ مفهوم ژانری الگوهای استاندارد همدلی تماشاگر را تعیین می کند و به او روشی برای انتخاب می دهد. به این ترتیب ارتباط میان نمایش دهنده و مخاطب تسهیل می شود.
<br>
صنایع سینمای نو پا و در حال تکامل معمولا ژانرهای فیلم ضعیفی دارند ، در حالی که فیلم های ژانر را یا صنایع سینمای کمال یافته می سازند ، مانند آنهایی که در((آمریکا)) ، ((فرانسه)) ، ((آلمان)) و ((ژاپن)) و در زمان جنگ وجود داشتند ، یا صنایع بزرگی که در وهله اول مخاطب ملی یا منطقه ای را مد نظر دارند مانند سینمای ((چین)) و ((هند)).
<br>
اگر چه ژانرها در هر کشوری برای شناخت سینمای ملی اهمیت دارند ، ((نظام استودیویی هالیوود)) از دهه __1930__ سلطه ای جهانی بر تولید فیلم ژانر داشته است. صنعت سینمای آمریکا ژانرهای نیرومندی را به مدت بیش از نیم قرن به مخاطبان در سرتاسر جهان تحمیل کرده است ، در حالی که صنایع ملی دیگر کمابیش از لحاظ کمیت عقب تر هستند و به این اندازه مدون و قاعده مند نشده اند. همچنین این ژانرها شهرت کمتری دارند ، تنها به صورت ادواری فعالیت می کنند و در عین حال تحت تاثیر ژانرهای آمریکایی هستند.
<br>
رشد تولید فیلم ژانر معمولا با حرکت از ایده های محتواگرایانه راجع به ژانر شروع می شود و به سوی تعاریفی مبتنی بر مایه های تکرار شونده حرکت می کند ، مانند: تکرار پیرنگ ها ، الگوهای تصویری همیشگی ، ترکیب های روایی استاندارد شده و قراردادهای پیش بینی پذیر. در آمریکا ، اولین فیلم هایی که ما امروزه به عنوان ((وسترن)) می شناسیم ، در واقع از سوی مخاطبان معاصرشان چنین قلمداد نمی شدند. مثلا ((سرقت بزرگ قطار)) ( 1903 – The Great Train Robbery ) همگون با بسیاری ملودرام های تصویری دیگر بود که فیلم سازان اولیه مورد اقتباس قرار می دادند. این فیلم به جای این که مدل __وسترن__ های آینده باشد ، ابتدا الهام بخش گروهی از فیلم های ((جنایی)) شد. با این حال طی یک دهه تولید رو به رشد فیلم های __تعقیبی- وسترن__ ، __ملودرام های وسترن__ ، __رمانس های وسترن__ و __حماسه های وسترن__ ، ژانری را تحکیم بخشید که صرفا __وسترن__ نام گرفت. وسترن که در ابتدا تنها صفتی جغرافیایی و معرف مکان وقوع ماجرا بود ، به سرعت نامی شد برای یک ژانر فیلم که روی علاقه عمومی به غرب ( منحصرا آمریکا ) حساب می کرد. وسترن بعدها یک مفهوم ژانری قوام یافته و قرار دادی و منشا تولید مکرر فیلم هایی شد که تماشاگران به گونه ای نظام مند آنها را بر اساس استانداردهای خاص وسترن تعبیر و تفسیر می کردند.
<br>
{FANCYTABLE}

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 11 شهریور 1385 [07:44 ]   5   مهناز نظری      جاری 
 شنبه 11 شهریور 1385 [07:40 ]   4   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 10 فروردین 1385 [23:30 ]   3   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 10 فروردین 1385 [23:26 ]   2   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 10 فروردین 1385 [23:20 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..