| {FANCYTABLE(border=0)} ~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~ | | {FANCYTABLE(border=0)} ~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~ |
| ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 | | ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 |
| ~W:88% ::((تاریخ سینما)) ((سینما| سینماوتلویزیون)) ((گونه های سینمایی| گونهها(ژانرها) )) ((متحرکسازی)) ((فیلمسازی ساده)) ((معرفی کتابهای سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7% | | ~W:88% ::((تاریخ سینما)) ((سینما| سینماوتلویزیون)) ((گونه های سینمایی| گونهها(ژانرها) )) ((متحرکسازی)) ((فیلمسازی ساده)) ((معرفی کتابهای سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7% |
| ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 | | ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 |
- | صافی هایی که در زیر از آنها نام برده شده است ، مهم ترین و پر کاربرد ترین صافی های تصحیح نور هستند.
@#17:~~brown:صافی تنظیم نور ( Light – Balancing Filter )~~#@ این صافی ، معمولا دارای هاله ای از نور __عنابی__ یا __آبی__ رنگ است. صافی تنظیم نور تغییرات اندکی در دمای نور صادره از موضوع ایجاد می کند تا با مشخصات فیلم خام ، جور دربیاید. به این ترتیب این صافی منابع نوری با دماهای مختلف را برای استفاده تنظیم می کند.
@#17:~~brown:صافی چگالی خنثی ( Neutral Density )~~#@ این نوع صافی ، __خاکستری__ رنگ است و بدون آنکه کیفیت رنگ یا وضوح تصویر را کم کند ، از میزان نور ورودی به دوربین می کاهد. چنین صافی هایی به این جهت به کار می آیند که ، بتوان بدون کوچک کردن دیافراگم دوربین ، نور ورودی را کاهش داد و حتی دیافراگم را بازتر کرد. چون __صافی چگالی خنثی__ موجب کاهش نور می شود ، گاهی اوقات از آن در هنگام روز ، جهت ایجاد حالت شب استفاده می شود. همچنین از آنجا که با استفاده از این فیلتر ، می توان دیافراگم را باز کرد و دیافراگم باز موجب کاهش عمق میدان می شود ، بعضی مواقع از این فیلتر برای کم کردن ((پرسپکتیو)) استفاده می شود.
@#17:~~brown:صافی تضاد ( Contrast Filter )~~#@ این صافی ، عمدتا در فیلم های __سیاه و سفید__ به کار می رود و نقش آن تفکیک این دو رنگ و ارائه رنگی خاکستری ، در حد فاصل آنهاست. برای مثال صافی قرمز ، رنگ مکمل خود یعنی سبز را حذف می کند و در عین حال رنگ خود را به جا می گذارد. در نتیجه آنچه در صحنه رنگ قرمز دارد در تصویر سیاه و سفید ، روشن تر از آنچه در صحنه رنگ سبز دارد ، به نظر می رسد. این صافی برای تیره تر کردن آسمان و ارائه حالتی غبارگونه به آن نیز بسیار مفید است.
~W:85% ~cs:3 {picture=filter3.jpg width=300 height=170 align=LEFT width=50 } @#17:~~brown:صافی قطبی کننده ، پلاریزور ( Polarizing Filter )~~#@ بعضی از اجسام مانند شیشه ، آب ، فلزات براق و ... نورهای تابشی از منابع مختلف را منعکس کرده و دوباره پخش می کنند. این مسئله در هنگام فیلم برداری موجب خطای نورسنج و همچنین موجب محو تصویر اصلی می شود. برای جلوگیری از این مشکل ، استفاده از صافی پولاریزور بسیار واجب است. به همین خاطر هنگام فیلم برداری از دریا ، استخر ، ویترین های شیشه ای و اجسام براق و نیز هنگام فیلم برداری از پشت شیشه ، از این صافی استفاده می شود. در ضمن از این صافی برای تاریک کردن آسمان و حذف مه و غبار در هنگام فیلم برداری نیز استفاده می شود.
~~purple:__« شکل سمت چپ ، بدون استفاده از صافی پلاریزور و شکل سمت راست با استفاده از آن تصویر برداری شده است. »__~~
@#17:~~brown:صافی یو – وی ، صافی اولتر اویوله ( U.V Filter ، Ultraviolet Filter )~~#@ اگر هنگام عصر به آسمان نگاه کنیم ، بیشتر از مواقع دیگر آبی است. علت این امر آن است که ((اشعه فرابنفش ))خورشید بیش از همیشه است. اگر در این فضا فیلم برداری انجام شود ، فیلم ، رنگ آبی به خود می گیرد و همچنین از __پرسپکتیو__ تصویر به مقدار زیادی کاسته می شود. برای پرهیز از این مشکل و حذف اشعه فرابنفش ، از این فیلتر استفاده می شود.
@#17:~~brown:صافی آسمان ( Sky Filter )~~#@ این فیلتر تقریبا شبیه فیلتر یو – وی عمل می کند ، به این ترتیب که رنگ آبی را به طور نسبی کاهش می دهد و با جذب اشعه فرابنفش ، حالت مه ایجاد می کند.
@#17:~~brown:صافی دیفیوز ، صافی پخش کننده ( Diffuse Filter )~~#@ این فیلتر در جلوی ((عدسی دوربین |عدسی)) قرار می گیرد تا لبه ها و جزئیات سوژه مورد فیلم برداری از حالت تیز به در آید. همچنین از این فیلتر برای از بین بردن چین و چروک صورت هنرپیشه استفاده می شود و چهره او را لطیف تر نشان می دهد.
~W:85% ~cs:3 {picture=filters6.gif width=175 height=133 align=LEFT width=50 } ~W:85% ~cs:3 {picture=filters4.gif width=175 height=133 align=LEFT width=50 } @#17:~~brown:صافی جلوه سپیا ( Sepia Effect )~~#@ از این فیلتر برای خلق رنگ زرد مایل به قهوه ای استفاده می شود. این فیلتر تصویر را ، شبیه عکس های قدیمی می کند ، به همین خاطر گاهی این فیلتر را برای ایجاد حس و حالی قدیمی در فیلم ها به کار می برند.
> >~~purple:__« شکل سمت چپ ، بدون استفاده از صافی جلوه سپیا و شکل سمت راست با استفاده از آن تصویر برداری شده است. »__~~
@#17:~~brown:صافی 85- راتن~~#@ از این فیلتر برای تبدیل فیلم شب به فیلم روز استفاده می شود. رنگ ظاهری این فیلتر __نارنجی__ است ، به همین خاطر به آن فیلتر نارنجی هم گفته می شود.
@#17:~~brown:صافی 80 – آ~~#@ از این فیلتر برای تبدیل فیلم روز به فیلم شب استفاده می شود. رنگ ظاهری این فیلتر __آبی تیره__ است ، به همین خاطر به آن فیلتر آبی هم می گویند.
@#17:~~brown:صافی شب ( Night Filter )~~#@ این نوع صافی به نمای فیلم برداری شده در نور روز ، حال و هوایی شبیه شب می دهد. این نوع صافی ها بیشتر در فیلم های __سیاه و سفید__ مورد استفاده قرار می گیرند.
@#17:~~brown:صافی تضعیف ( Attenuated Filter )~~#@ این صافی مقدار رنگ آبی ، سبز یا سرخ را می کاهد تا توازن رنگی را تغییر دهد ، یا اصلاح کند.
@#17:~~brown:صافی عمومی دوربین ( Universal Camera Filter )~~#@ این صافی ها تنها در تنظیم نور به کار می روند و توازن رنگی را تغییر نمی دهند.
@#17:~~brown:صافی مه ساز ( Fog Filter )~~#@ این صافی حالتی شبیه به مه گرفتگی ایجاد می کند. همچنین این صافی در اطراف سوژِه خطوطی روشن اما ناواضح ایجاد می کند و به همین دلیل موجب کنده شدن سوژه از زمینه پشتش می شود.
@#17:~~brown:صافی تک فام ( Monochromatic Vision Filter )~~#@ این صافی تمام رنگ ها را حذف می کند و نشان می دهد که صحنه مورد نظر در تاریکی چگونه به نظر می آید.
@#17:~~brown:فیلتر پاپ ( Pop Filter )~~#@ این فیلتر بسته به رنگش ، سوژه و صحنه را به رنگ خاصی در می آورد. این فیلترها به رنگ های __قرمز__ ، __نارنجی__ ، __صورتی__ ، __بنفش__ ، __آبی__ و __سبز__ وجود دارند. |
+ | صافی هایی که در زیر از آنها نام برده شده است ، مهم ترین و پر کاربرد ترین صافی های تصحیح نور هستند.
@#17:~~brown:صافی تنظیم نور ( Light – Balancing Filter )~~#@ این صافی ، معمولا دارای هاله ای از نور __عنابی__ یا __آبی__ رنگ است. صافی تنظیم نور تغییرات اندکی در دمای نور صادره از موضوع ایجاد می کند تا با مشخصات فیلم خام ، جور دربیاید. به این ترتیب این صافی منابع نوری با دماهای مختلف را برای استفاده تنظیم می کند.
@#17:~~brown:صافی چگالی خنثی ( Neutral Density )~~#@ این نوع صافی ، __خاکستری__ رنگ است و بدون آنکه کیفیت رنگ یا وضوح تصویر را کم کند ، از میزان نور ورودی به دوربین می کاهد. چنین صافی هایی به این جهت به کار می آیند که ، بتوان بدون کوچک کردن دیافراگم دوربین ، نور ورودی را کاهش داد و حتی دیافراگم را بازتر کرد. چون __صافی چگالی خنثی__ موجب کاهش نور می شود ، گاهی اوقات از آن در هنگام روز ، جهت ایجاد حالت شب استفاده می شود. همچنین از آنجا که با استفاده از این فیلتر ، می توان دیافراگم را باز کرد و دیافراگم باز موجب کاهش عمق میدان می شود ، بعضی مواقع از این فیلتر برای کم کردن ((پرسپکتیو)) استفاده می شود.
@#17:~~brown:صافی تضاد ( Contrast Filter )~~#@ این صافی ، عمدتا در فیلم های __سیاه و سفید__ به کار می رود و نقش آن تفکیک این دو رنگ و ارائه رنگی خاکستری ، در حد فاصل آنهاست. برای مثال صافی قرمز ، رنگ مکمل خود یعنی سبز را حذف می کند و در عین حال رنگ خود را به جا می گذارد. در نتیجه آنچه در صحنه رنگ قرمز دارد در تصویر سیاه و سفید ، روشن تر از آنچه در صحنه رنگ سبز دارد ، به نظر می رسد. این صافی برای تیره تر کردن آسمان و ارائه حالتی غبارگونه به آن نیز بسیار مفید است.
~W:85% ~cs:3 {picture=filter3.jpg width=325 height=146 align=LEFT width=50 } @#17:~~brown:صافی قطبی کننده ، پلاریزور ( Polarizing Filter )~~#@ بعضی از اجسام مانند شیشه ، آب ، فلزات براق و ... نورهای تابشی از منابع مختلف را منعکس کرده و دوباره پخش می کنند. این مسئله در هنگام فیلم برداری موجب خطای نورسنج و همچنین موجب محو تصویر اصلی می شود. برای جلوگیری از این مشکل ، استفاده از صافی پولاریزور بسیار واجب است. به همین خاطر هنگام فیلم برداری از دریا ، استخر ، ویترین های شیشه ای و اجسام براق و نیز هنگام فیلم برداری از پشت شیشه ، از این صافی استفاده می شود. در ضمن از این صافی برای تاریک کردن آسمان و حذف مه و غبار در هنگام فیلم برداری نیز استفاده می شود.
~~purple:__« شکل سمت چپ ، بدون استفاده از صافی پلاریزور و شکل سمت راست با استفاده از آن تصویر برداری شده است. »__~~
@#17:~~brown:صافی یو – وی ، صافی اولتر اویوله ( U.V Filter ، Ultraviolet Filter )~~#@ اگر هنگام عصر به آسمان نگاه کنیم ، بیشتر از مواقع دیگر آبی است. علت این امر آن است که ((اشعه فرابنفش ))خورشید بیش از همیشه است. اگر در این فضا فیلم برداری انجام شود ، فیلم ، رنگ آبی به خود می گیرد و همچنین از __پرسپکتیو__ تصویر به مقدار زیادی کاسته می شود. برای پرهیز از این مشکل و حذف اشعه فرابنفش ، از این فیلتر استفاده می شود.
@#17:~~brown:صافی آسمان ( Sky Filter )~~#@ این فیلتر تقریبا شبیه فیلتر یو – وی عمل می کند ، به این ترتیب که رنگ آبی را به طور نسبی کاهش می دهد و با جذب اشعه فرابنفش ، حالت مه ایجاد می کند.
@#17:~~brown:صافی دیفیوز ، صافی پخش کننده ( Diffuse Filter )~~#@ این فیلتر در جلوی ((عدسی دوربین |عدسی)) قرار می گیرد تا لبه ها و جزئیات سوژه مورد فیلم برداری از حالت تیز به در آید. همچنین از این فیلتر برای از بین بردن چین و چروک صورت هنرپیشه استفاده می شود و چهره او را لطیف تر نشان می دهد.
~W:85% ~cs:3 {picture=filters6.gif width=175 height=133 align=LEFT width=50 } ~W:85% ~cs:3 {picture=filters4.gif width=175 height=133 align=LEFT width=50 } @#17:~~brown:صافی جلوه سپیا ( Sepia Effect )~~#@ از این فیلتر برای خلق رنگ زرد مایل به قهوه ای استفاده می شود. این فیلتر تصویر را ، شبیه عکس های قدیمی می کند ، به همین خاطر گاهی این فیلتر را برای ایجاد حس و حالی قدیمی در فیلم ها به کار می برند.
~~purple:__« شکل سمت چپ ، بدون استفاده از صافی جلوه سپیا و شکل سمت راست با استفاده از آن تصویر برداری شده است. »__~~
@#17:~~brown:صافی 85- راتن~~#@ از این فیلتر برای تبدیل فیلم شب به فیلم روز استفاده می شود. رنگ ظاهری این فیلتر __نارنجی__ است ، به همین خاطر به آن فیلتر نارنجی هم گفته می شود.
@#17:~~brown:صافی 80 – آ~~#@ از این فیلتر برای تبدیل فیلم روز به فیلم شب استفاده می شود. رنگ ظاهری این فیلتر __آبی تیره__ است ، به همین خاطر به آن فیلتر آبی هم می گویند.
@#17:~~brown:صافی شب ( Night Filter )~~#@ این نوع صافی به نمای فیلم برداری شده در نور روز ، حال و هوایی شبیه شب می دهد. این نوع صافی ها بیشتر در فیلم های __سیاه و سفید__ مورد استفاده قرار می گیرند.
@#17:~~brown:صافی تضعیف ( Attenuated Filter )~~#@ این صافی مقدار رنگ آبی ، سبز یا سرخ را می کاهد تا توازن رنگی را تغییر دهد ، یا اصلاح کند.
@#17:~~brown:صافی عمومی دوربین ( Universal Camera Filter )~~#@ این صافی ها تنها در تنظیم نور به کار می روند و توازن رنگی را تغییر نمی دهند.
@#17:~~brown:صافی مه ساز ( Fog Filter )~~#@ این صافی حالتی شبیه به مه گرفتگی ایجاد می کند. همچنین این صافی در اطراف سوژِه خطوطی روشن اما ناواضح ایجاد می کند و به همین دلیل موجب کنده شدن سوژه از زمینه پشتش می شود.
@#17:~~brown:صافی تک فام ( Monochromatic Vision Filter )~~#@ این صافی تمام رنگ ها را حذف می کند و نشان می دهد که صحنه مورد نظر در تاریکی چگونه به نظر می آید.
@#17:~~brown:فیلتر پاپ ( Pop Filter )~~#@ این فیلتر بسته به رنگش ، سوژه و صحنه را به رنگ خاصی در می آورد. این فیلترها به رنگ های __قرمز__ ، __نارنجی__ ، __صورتی__ ، __بنفش__ ، __آبی__ و __سبز__ وجود دارند. |