سوخوی 24- فنسر دی
در سال 1975 برنامه ای با هدف بهینه سازی کارایی رزمی هواپیمای SU- 24 آغاز گردید که نتیجه ی آن SU- 24 فنسر- دی (M حرف نخست معادل روسی بهبود یافته) بود . این مدل که نخستین پرواز خود را در 24 ژوییه 1977 انجام داد و درسال 1983 وارد خدمت گردید نوع اصلی تهاجمی SU- 24 محسوب شده و بیش از هر مدل دیگر آن ساخته شد .
SU- 24تغییرات متعددی را نسبت به انواع پیشین به خود دیده که عمده ی آنها عبارتند از : جایگزینی سیستم نیمه خودکار احتراز از ( هشدار دهنده ) عوارض زمین با رادار پیشرفته و کاملا" خودکار تعقیب عوارض زمین نسب یک انتن قابل جمع شدن پرواز با دستگاه روی دماغه) درست جلوی کاناپی)و دماغه ی کشیده تر به میزان 75 سانتیمتر برای جادادن سیستمهای الکترونیک پروازی اضافی تیغه های بزرگتر روی بال که تا زیر بال امتداد یافته و با جایگاه سلاح بخش ثابت بال یکپارچه شده است حذف آنتن زیر دماغه افزودن امکان سوختگیری هوایی با استفاده از یک لوله ی گیرنده جمع شونده در جلوی کاناپی و همچنین امکان سوخت رسانی هوایی یار به یار (یا همنوع به همنوع ) با استفاده از غلاف ویژه UPAZ-Aقابل نصب در جایگاه مرکزی زیر بدنه .
این اصطلاحات با هدف ایجاد امکان حمل جنگ افزار بیشتر از طریق به پرواز درآمدن با مخازن سوخت نیمه پر و پر کردن آنها پس از بر خاستن انجام گرفته است . سیستمهای الکترونیک پروازی در SU- 24M به گونه ای بهینه سازی شده اند تا توانایی حمل پرتاب و هدایت نسل نوین موشکها و
بمبهای هدایت شونده ی تلوزیونی و لیزری بهبود دقت ناوبری و هدفگیری تا 55 متر و همچنین بالا بردن قابلیت بقای هواپیما فراهم آید . مشخص تر از بقیه . SU24M به رادار جدید و چند حالته ای مجهز شده که در دماغه ای باریکتر ولی کشیده تر نسبت به انواع پیشین جا گرفته و در نوک آن یک لوله ی پیتوتکی و کشیده جای پیتوهای چندگانه و خمیده انواع اولیه را گرفته است . درون دماغه رادار تها جمی (0پالس داپلر)) جلونگر اوریون- ای
ORION-A با یک ((رادار تعقیب عوارض زمین (TFR) همخانه شده است ! این رادار TFR با سیستم خلبان خودکار SAU- 6M1 هواپیما ارتباط تنگاتنگی دارد و همین ارتباط پرواز کاملا" خودکار تعقیب عوارض زمین (پرواز در ارتفاع بسیار پایین ) را امکان پذیر ساخته است.
دیگر اجزای مجموعه ی هد فگیری و ناوبری PNS- 24M عبارتند از
نمایشگر سر- بالا PPV در جلوی خلبان سیستم
مسا فت یاب لیزری و تلوزیونی کایرا (نوعی پرنده ی قطبی ) 24(KAIRA 24) سیستم ناوبری اینر سیابی MIS-P/11 و کامپیوتر دیجیتال TSVU- 10- 058K . سیستم نشانه گذار (بر گزیننده) / رد گیر لیزری و تلوزیونی کایرا 24 با جدبد ترین انواع موشکهای هوا به زمین ساخت روسیه منطبق شده و قابل استفاده است . این سیستم درون یک محفظه ی پنجره دار در وسط بخش زیرین بدنه جلوی محفظه تیربار و فشنگهای مربوط قرارداد SU- 24M همچنین می تواند تمامی سلاحهای قابل حمل به وسیله ی فنسر های اولیه را نیز حمل و پرتاب نماید .
قابلیت بقای مدل M به وسیله ی سیستمهای کمکی دفاعی بهبود یافته ی زیر افزایش یافته است :
سیستم هشدار دهنده ی نزدیک شدن موشک های هدایت شونده راداری (PHAWS) از نوع SPO- 155 .
سیستم هشدار دهنده شلیک موشک LO- 82 MAK UL سیستم اخلالگر (پارازیت دهنده )SPS- 161.
یک پخش کننده ی بیست و چهار تایی
چف / فلیر AP- 50 ( هواپیما های تحویل شده به یکی از مشتریان خارجی علاوه بر پخش کننده ی پیش گفته به پخش کننده های پنجاه و چهار تایی در تیغه های روی بال نیز مجهز می با شند) .
پرسشگر (INTETROGATOR ) شناسایی کننده دوست از دشمن SP 70 و ترانسپاندر SP 69. .
همانطور که اشاره شد بسیاری از هواپیما های فنسر- دی فا قد تیغه ی روی بال می با شند که محل نصب پخش کننده های چف/ فلیر نیز است . در این هواپیما ها پخش کننده ها به طور معمول در بالای بخش عقبی بدنه – دو طرف دم- نصب می شوند هواپیما های مجهز به تیغه های روی بال احتمالا" از نوع فنسر- دی ( اصلاح شده ) {(MOD) FENCER- D} می باشند البته گزارش هایی نیز موجود است که دقیقا" عکس این مطالب را عنوان می کند .
نوع صادراتی فنسر- دی SU- 24MK (K حرف نخست معادل روسی تجاری ) نام دارد و احتمالا" از کارایی سیستمهای الکترونیک پروازی و جنگ افزار آن کاسته شده است . همچنین اکنون روشن شده که برخی گزارشهای اولیه ی حاکی از فقدان توانایی
سوختگیری هوایی در SU- 24MK بدون پایه و اساس است .