منو
 کاربر Online
843 کاربر online
تاریخچه ی: فنسر- دی

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
سوخوی 24- فنسر دی

در سال 1975 برنامه ای با هدف بهینه سازی کارایی رزمی هواپیمای SU- 24 آغاز گردید که نتیجه ی آن SU- 24 فنسر- دی (M حرف نخست معادل روسی بهبود یافته) بود . این مدل که نخستین پرواز خود را در 24 ژوییه 1977 انجام داد و درسال 1983 وارد خدمت گردید نوع اصلی تهاجمی SU- 24 محسوب شده و بیش از هر مدل دیگر آن ساخته شد .
SU- 24تغییرات متعددی را نسبت به انواع پیشین به خود دیده که عمده ی آنها عبارتند از : جایگزینی سیستم نیمه خودکار احتراز از ( هشدار دهنده ) عوارض زمین با رادار پیشرفته و کاملا" خودکار تعقیب عوارض زمین نسب یک انتن قابل جمع شدن پرواز با دستگاه روی دماغه) درست جلوی کاناپی)و دماغه ی کشیده تر به میزان 75 سانتیمتر برای جادادن سیستمهای الکترونیک پروازی اضافی تیغه های بزرگتر روی بال که تا زیر بال امتداد یافته و با جایگاه سلاح بخش ثابت بال یکپارچه شده است حذف آنتن زیر دماغه افزودن امکان سوختگیری هوایی با استفاده از یک لوله ی گیرنده جمع شونده در جلوی کاناپی و همچنین امکان سوخت رسانی هوایی یار به یار (یا همنوع به همنوع ) با استفاده از غلاف ویژه UPAZ-Aقابل نصب در جایگاه مرکزی زیر بدنه .
این اصطلاحات با هدف ایجاد امکان حمل جنگ افزار بیشتر از طریق به پرواز درآمدن با مخازن سوخت نیمه پر و پر کردن آنها پس از بر خاستن انجام گرفته است . سیستمهای الکترونیک پروازی در SU- 24M به گونه ای بهینه سازی شده اند تا توانایی حمل پرتاب و هدایت نسل نوین موشکها و بمبهای هدایت شونده ی تلویزیونی و لیزری بهبود دقت ناوبری و هدفگیری تا 55 متر و همچنین بالا بردن قابلیت بقای هواپیما فراهم آید . مشخص تر از بقیه . SU24M به رادار جدید و چند حالته ای مجهز شده که در دماغه ای باریکتر ولی کشیده تر نسبت به انواع پیشین جا گرفته و در نوک آن یک لوله ی پیتوتکی و کشیده جای پیتوهای چندگانه و خمیده انواع اولیه را گرفته است . درون دماغه رادار تها جمی پالس داپلر جلونگر اوریون- ای ORION-A با یک رادار تعقیب عوارض زمین (TFR) همخانه شده است ! این رادار TFR با سیستم خلبان خودکار SAU- 6M1 هواپیما ارتباط تنگاتنگی دارد و همین ارتباط پرواز کاملا" خودکار تعقیب عوارض زمین (پرواز در ارتفاع بسیار پایین ) را امکان پذیر ساخته است.
دیگر اجزای مجموعه ی هد فگیری و ناوبری PNS- 24M عبارتند از نمایشگر سر- بالا PPV در جلوی خلبان سیستم مسا فت یاب لیزری و تلوزیونی کایرا (نوعی پرنده ی قطبی ) 24(KAIRA 24) سیستم ناوبری اینر سیابی MIS-P/11 و کامپیوتر دیجیتال TSVU- 10- 058K . سیستم نشانه گذار (بر گزیننده) / رد گیر لیزری و تلوزیونی کایرا 24 با جدبد ترین انواع موشکهای هوا به زمین ساخت روسیه منطبق شده و قابل استفاده است . این سیستم درون یک محفظه ی پنجره دار در وسط بخش زیرین بدنه جلوی محفظه تیربار و فشنگهای مربوط قرارداد SU- 24M همچنین می تواند تمامی سلاحهای قابل حمل به وسیله ی فنسر های اولیه را نیز حمل و پرتاب نماید .
قابلیت بقای مدل M به وسیله ی سیستمهای کمکی دفاعی بهبود یافته ی زیر افزایش یافته است :
سیستم هشدار دهنده ی نزدیک شدن موشک های هدایت شونده راداری (PHAWS) از نوع SPO- 155 .
سیستم هشدار دهنده شلیک موشک LO- 82 MAK UL سیستم اخلالگر (پارازیت دهنده )SPS- 161.
یک پخش کننده ی بیست و چهار تایی چف / فلیر AP- 50 ( هواپیما های تحویل شده به یکی از مشتریان خارجی علاوه بر پخش کننده ی پیش گفته به پخش کننده های پنجاه و چهار تایی در تیغه های روی بال نیز مجهز می با شند) .
پرسشگر (INTETROGATOR ) شناسایی کننده دوست از دشمن SP 70 و ترانسپاندر SP 69. .

همانطور که اشاره شد بسیاری از هواپیما های فنسر- دی فا قد تیغه ی روی بال می با شند که محل نصب پخش کننده های چف/ فلیر نیز است . در این هواپیما ها پخش کننده ها به طور معمول در بالای بخش عقبی بدنه – دو طرف دم- نصب می شوند هواپیما های مجهز به تیغه های روی بال احتمالا" از نوع فنسر- دی ( اصلاح شده ) {(MOD) FENCER- D} می باشند البته گزارش هایی نیز موجود است که دقیقا" عکس این مطالب را عنوان می کند .
نوع صادراتی فنسر- دی SU- 24MK (K حرف نخست معادل روسی تجاری ) نام دارد و احتمالا" از کارایی سیستمهای الکترونیک پروازی و جنگ افزار آن کاسته شده است . همچنین اکنون روشن شده که برخی گزارشهای اولیه ی حاکی از فقدان توانایی سوختگیری هوایی در SU- 24MK بدون پایه و اساس است .

منبع:
صنایع هوایی

سوخوی 24- فنسر دی

در سال 1975 برنامه ای با هدف بهینه سازی کارایی رزمی هواپیمای SU- 24 آغاز گردید که نتیجه ی آن SU- 24 فنسر- دی (M حرف نخست معادل روسی بهبود یافته) بود . این مدل که نخستین پرواز خود را در 24 ژوییه 1977 انجام داد و درسال 1983 وارد خدمت گردید نوع اصلی تهاجمی SU- 24 محسوب شده و بیش از هر مدل دیگر آن ساخته شد .
SU- 24تغییرات متعددی را نسبت به انواع پیشین به خود دیده که عمده ی آنها عبارتند از : جایگزینی سیستم نیمه خودکار احتراز از ( هشدار دهنده ) عوارض زمین با رادار پیشرفته و کاملا" خودکار تعقیب عوارض زمین نسب یک انتن قابل جمع شدن پرواز با دستگاه روی دماغه) درست جلوی کاناپی)و دماغه ی کشیده تر به میزان 75 سانتیمتر برای جادادن سیستمهای الکترونیک پروازی اضافی تیغه های بزرگتر روی بال که تا زیر بال امتداد یافته و با جایگاه سلاح بخش ثابت بال یکپارچه شده است حذف آنتن زیر دماغه افزودن امکان سوختگیری هوایی با استفاده از یک لوله ی گیرنده جمع شونده در جلوی کاناپی و همچنین امکان سوخت رسانی هوایی یار به یار (یا همنوع به همنوع ) با استفاده از غلاف ویژه UPAZ-Aقابل نصب در جایگاه مرکزی زیر بدنه .
این اصطلاحات با هدف ایجاد امکان حمل جنگ افزار بیشتر از طریق به پرواز درآمدن با مخازن سوخت نیمه پر و پر کردن آنها پس از بر خاستن انجام گرفته است . سیستمهای الکترونیک پروازی در SU- 24M به گونه ای بهینه سازی شده اند تا توانایی حمل پرتاب و هدایت نسل نوین موشکها و بمبهای هدایت شونده ی تلوزیونی و لیزری بهبود دقت ناوبری و هدفگیری تا 55 متر و همچنین بالا بردن قابلیت بقای هواپیما فراهم آید . مشخص تر از بقیه . SU24M به رادار جدید و چند حالته ای مجهز شده که در دماغه ای باریکتر ولی کشیده تر نسبت به انواع پیشین جا گرفته و در نوک آن یک لوله ی پیتوتکی و کشیده جای پیتوهای چندگانه و خمیده انواع اولیه را گرفته است . درون دماغه رادار تها جمی (0پالس داپلر)) جلونگر اوریون- ای ORION-A با یک ((رادار تعقیب عوارض زمین (TFR) همخانه شده است ! این رادار TFR با سیستم خلبان خودکار SAU- 6M1 هواپیما ارتباط تنگاتنگی دارد و همین ارتباط پرواز کاملا" خودکار تعقیب عوارض زمین (پرواز در ارتفاع بسیار پایین ) را امکان پذیر ساخته است.
دیگر اجزای مجموعه ی هد فگیری و ناوبری PNS- 24M عبارتند از نمایشگر سر- بالا PPV در جلوی خلبان سیستم مسا فت یاب لیزری و تلوزیونی کایرا (نوعی پرنده ی قطبی ) 24(KAIRA 24) سیستم ناوبری اینر سیابی MIS-P/11 و کامپیوتر دیجیتال TSVU- 10- 058K . سیستم نشانه گذار (بر گزیننده) / رد گیر لیزری و تلوزیونی کایرا 24 با جدبد ترین انواع موشکهای هوا به زمین ساخت روسیه منطبق شده و قابل استفاده است . این سیستم درون یک محفظه ی پنجره دار در وسط بخش زیرین بدنه جلوی محفظه تیربار و فشنگهای مربوط قرارداد SU- 24M همچنین می تواند تمامی سلاحهای قابل حمل به وسیله ی فنسر های اولیه را نیز حمل و پرتاب نماید .
قابلیت بقای مدل M به وسیله ی سیستمهای کمکی دفاعی بهبود یافته ی زیر افزایش یافته است :
سیستم هشدار دهنده ی نزدیک شدن موشک های هدایت شونده راداری (PHAWS) از نوع SPO- 155 .
سیستم هشدار دهنده شلیک موشک LO- 82 MAK UL سیستم اخلالگر (پارازیت دهنده )SPS- 161.
یک پخش کننده ی بیست و چهار تایی چف / فلیر AP- 50 ( هواپیما های تحویل شده به یکی از مشتریان خارجی علاوه بر پخش کننده ی پیش گفته به پخش کننده های پنجاه و چهار تایی در تیغه های روی بال نیز مجهز می با شند) .
پرسشگر (INTETROGATOR ) شناسایی کننده دوست از دشمن SP 70 و ترانسپاندر SP 69. .

همانطور که اشاره شد بسیاری از هواپیما های فنسر- دی فا قد تیغه ی روی بال می با شند که محل نصب پخش کننده های چف/ فلیر نیز است . در این هواپیما ها پخش کننده ها به طور معمول در بالای بخش عقبی بدنه – دو طرف دم- نصب می شوند هواپیما های مجهز به تیغه های روی بال احتمالا" از نوع فنسر- دی ( اصلاح شده ) {(MOD) FENCER- D} می باشند البته گزارش هایی نیز موجود است که دقیقا" عکس این مطالب را عنوان می کند .
نوع صادراتی فنسر- دی SU- 24MK (K حرف نخست معادل روسی تجاری ) نام دارد و احتمالا" از کارایی سیستمهای الکترونیک پروازی و جنگ افزار آن کاسته شده است . همچنین اکنون روشن شده که برخی گزارشهای اولیه ی حاکی از فقدان توانایی سوختگیری هوایی در SU- 24MK بدون پایه و اساس است .


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 05 دی 1383 [18:49 ]   2   مصطفی راعی      جاری 
 شنبه 05 دی 1383 [18:45 ]   1   مصطفی راعی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..