- | با توجه به آنچه از روایات اسلامی ستفاده م و ین مووع جنبه همگانی ندارد بلکه اختصاص به مؤمنان صالح العملی دا که در یک محله عالی از ایمان قرار دارند و همچنین کفار و طاغیان ستمگری که ر مرحله نی که از کر و لم قرار دارند، چنین به نظر می رسد که بازگشت مجدد این دو گروه به زندگی دنیا به منظور تکمیل یک حلقه تکاملی گروه اول و چشیدن کیفر دنیوی گروه دوم است و به عبارت دیگر گروهی از مؤمنان خالص که مسیر تکامل معنوی با موانع و عوانقی در زندگی خود رو به رو شده اند و تکامل آنها ناتمام مانده است. /> />حکمت الهی جاب م کن که یر کالی ود را از ری باگشت محدود به ای ن ادامه هنده شاهد و ناظر حکومت جهانی حق و عدالت اشند و در بنای این حکومت شرکت ویند. و گروهی از منافقان و جبّاران ر سخت علاوه بر کیفر خاص خود در رتای باید مجازاتهایی در این هان نظیر آنچه اقوام سرکشی مانند ((فرعون|فرعونیان)) و ((قوم عاد|عاد)) و ((قوم ثمود|ثمود ))و ((قوم لوط ))دیدند ببینند و تنها راه ن ((رجعت)) است. |
+ | با توجه به روایات اسلامی، (()) جنبه همگانی ندارد بلکه مخصوص مؤمنان صالحی ا که در درجات معالی ایمان قرار دارند، و نیز کفار و طاغیان ستمگری که ه ا بای و رارت رسیدهاند. چنین به نظر میرسد که بازگشت مجدد این دو گروه به زندگی دنیا به منظور تکمیل حلقه تکامل گروه اول و چشیدن کیفر دنیوی گروه دوم است. به عبارت دیگر گروهی از مؤمنان خالص که مسیر تکامل معنوی خود با موانعی در زندگی رو به رو شده اند و تکامل آنها ناتمام مانده است، بنا بر حکمت الهی، ه ین ها ازاهن گشت و به تکال ی ادامه واهند داد، شاهد و ناظر حکومت جهانی حق و عدالت واهند بود و در بنای این حکومت شرکت واهند جست. />ز سی ی نیز گروهی از منافقان و جبّاران علاوه بر کیفر خاص خود در ((رو قیام)) باید مجازات هایی نی نظیر آنچه اقوام سرکشای مانند ((فرعون|فرعونیان)) و ((قوم عاد|عاد)) و ((قوم ثمود|ثمود ))و ((قوم لوط ))دیدند در این جهان ببینند. و تنها راه حقق این دو امر، ((رجعت)) است. |