منو
 کاربر Online
1213 کاربر online
تاریخچه ی: فلسفه تکالیف دشوار

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
عبادتها و تمرینهای مکرر که در دین مقدس اسلام دستور رسیده نوعی ورزش‏ روحی است ، نوعی ابتلا و تحمل شداید است .

بعضی از آن عبادتها واقعا سخت است .

جهاد یکی از آن عبادتهاست ، بدیهی است با نازپروردگی و آسایش سازگار نیست .

از پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل شده که

من لم یغز و لم یحدث نفسه‏ بغزو مات علی شعبة من النفاق » " (سنن نسائی ، ج 6 )

کسی که برای دین سربازی نکرده‏ باشد ، یا در قلب خود آرزوی این کار را نداشته باشد ، با نوعی از نفاق خواهد مرد .

برخی از پرده‏ها و کدورتهاست که فقط جهاد و تصادمها و اصطکاکهای آنطوری ، آنها را از بین می‏برد . بعضی از اخلاق‏ عالی جز در میدان نبرد پدید نمی آید . شجاعت و دلاوری با خواندن کتاب و خلوت نشینی و گوشه گیری پیدا نمی شود .

حج که یکی دیگر از عبادات است و بر هر مستطیعی لازم است که لااقل در عمر یک بار این وظیفه اجتماعی و عبادی را انجام دهد ، خالی از مشقت و دشواری نیست .

علی علیه‌السلام درباره کعبه می‏فرماید :

خداوند خانه‏ای را که‏ باید مردم گرد آن طواف کنند در یکی از ناهموارترین و نامعمورترین‏ نقطه‏های زمین قرار داد و اگر می‏خواست ، می‏توانست در یکی از نقاط پر باغ‏ و درخت و پر میوه و گردشگاههای درجه اول جهان قرار دهد ، اما آن وقت‏ دیگر امتحان و آزمایش و تحمل مشقت در کار نبود ، مردم برای تنزه هم‏ می‏آمدند و منظور مقدسی که هست حاصل نمی شد .

می‏فرماید .

" « و لکن الله یختبر عباده بأنواع الشدائد ، و یتعبدهم بأنواع‏ المجاهد ، و یبتلیهم بضروب المکاره‏إخراجا للتکبر من قلوبهم وإسکانا للتذلل فی نفوسهم ، و لیجعل ذلک أبوابا فتحاإلی فضله ، و أسبابا ذللا لعفوه » " (نهج البلاغه ، خطبه . 234 )

خداوند همواره بندگان خود را به انواع شداید مواجه می‏کند و اقسام‏ کوششها و مجاهدتها جلوی پای آنها می‏گذارد . تکالیفی گوناگون بر خلاف طبع‏ آسایش طلب آنها بر آنها مقرر می‏دارد تا غرور و تکبر از دلشان بیرون رود و نفوسشان عادت می‏دارد تا غرور و تکبر بیرون رود و نفوسشان عادت‏ کند به عبودیت خدا ، و این وسیله‏ای است برای اینکه درهای فضل و رحمت و عنایت پروردگار به روی آنها گشوده شود .

عسر و حرج

در آخر سخن به طور اشاره یک نکته را یادآوری می‏کنم :

ممکن است بگویید پس با این حرفها تکلیف آن مطلب دیگر چه می‏شود که‏ می‏گویند در اسلام عسر و حرج نیست ، کلفت و مشقت نیست ؟

اینها دو مطلب است : درست است که مقررات دین مقدس اسلام مبنی بر کلفت نیست ، مبنی بر حرج نیست .

" « ما جعل علیکم فی الدین من حرج »" (حج ، . 78 )،

به طوری نیست که عمل به آن مقررات پای بند بشر و مزاحم او باشد ، اما این دلیل این نیست که اسلام اساس تربیت خود را بر نازپروری و ضعیف پروری نهاده است .

نازپروری و در نتیجه ضعیف پروری یک مطلب‏ است ، کلفت نبودن و حرج نبودن و مزاحم نبودن و دست و پاگیر نبودن‏ تکالیف اسلامی مطلب دیگری است .

منبع: بیست گفتار
نویسنده: شهید مطهری
صفحه213


عبادتها و تمرینهای مکرر که در دین مقدس اسلام دستور رسیده نوعی ورزش‏ روحی است ، نوعی ابتلا و تحمل شداید است . بعضی از آن عبادتها واقعا سخت است .
جهاد یکی از آن عبادتهاست ، بدیهی است با نازپروردگی و آسایش سازگار نیست .
از پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل شده که " « من لم یغز و لم یحدث نفسه‏ بغزو مات علی شعبة من النفاق » " (سنن نسائی ، ج 6 )
کسی که برای دین سربازی نکرده‏ باشد ، یا در قلب خود آرزوی این کار را نداشته باشد ، با نوعی از نفاق خواهد مرد ) . برخی از پرده‏ها و کدورتهاست که فقط جهاد و تصادمها و اصطکاکهای آنطوری ، آنها را از بین می‏برد . بعضی از اخلاق‏ عالی جز در میدان نبرد پدید نمی آید . شجاعت و دلاوری با خواندن کتاب و خلوت نشینی و گوشه گیری پیدا نمی شود .
حج که یکی دیگر از عبادات است و بر هر مستطیعی لازم است که لااقل در عمر یک بار این وظیفه اجتماعی و عبادی را انجام دهد ، خالی از مشقت و دشواری نیست .
علی علیه‌السلام درباره کعبه می‏فرماید : خداوند خانه‏ای را که‏ باید مردم گرد آن طواف کنند در یکی از ناهموارترین و نامعمورترین‏ نقطه‏های زمین قرار داد و اگر می‏خواست ، می‏توانست در یکی از نقاط پر باغ‏ و درخت و پر میوه و گردشگاههای درجه اول جهان قرار دهد ، اما آن وقت‏ دیگر امتحان و آزمایش و تحمل مشقت در کار نبود ، مردم برای تنزه هم‏ می‏آمدند و منظور مقدسی که هست حاصل نمی شد . می‏فرماید .
" « و لکن الله یختبر عباده بأنواع الشدائد ، و یتعبدهم بأنواع‏ المجاهد ، و یبتلیهم بضروب المکاره‏إخراجا للتکبر من قلوبهم وإسکانا للتذلل فی نفوسهم ، و لیجعل ذلک أبوابا فتحاإلی فضله ، و أسبابا ذللا لعفوه » " (نهج البلاغه ، خطبه . 234 )
خداوند همواره بندگان خود را به انواع شداید مواجه می‏کند و اقسام‏ کوششها و مجاهدتها جلوی پای آنها می‏گذارد . تکالیفی گوناگون بر خلاف طبع‏ آسایش طلب آنها بر آنها مقرر می‏دارد تا غرور و تکبر از دلشان بیرون رود و نفوسشان عادت می‏دارد تا غرور و تکبر بیرون رود و نفوسشان عادت‏ کند به عبودیت خدا ، و این وسیله‏ای است برای اینکه درهای فضل و رحمت و عنایت پروردگار به روی آنها گشوده شود .
عسر و حرج
در آخر سخن به طور اشاره یک نکته را یادآوری می‏کنم :
ممکن است بگویید پس با این حرفها تکلیف آن مطلب دیگر چه می‏شود که‏ می‏گویند در اسلام عسر و حرج نیست ، کلفت و مشقت نیست ؟
اینها دو مطلب است : درست است که مقررات دین مقدس اسلام مبنی بر کلفت نیست ، مبنی بر حرج نیست .
" « ما جعل علیکم فی الدین من حرج (»" حج ، . 78 )،
به طوری نیست که عمل به آن مقررات پای بند بشر و مزاحم او باشد ، اما این دلیل این نیست که اسلام اساس تربیت خود را بر نازپروری و ضعیف پروری نهاده است .
نازپروری و در نتیجه ضعیف پروری یک مطلب‏ است ، کلفت نبودن و حرج نبودن و مزاحم نبودن و دست و پاگیر نبودن‏ تکالیف اسلامی مطلب دیگری است .

منبع: بیست گفتار
نویسنده: شهید مطهری
صفحه213


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 27 تیر 1384 [08:36 ]   3   یاسر ناظم نیا      جاری 
 دوشنبه 27 تیر 1384 [08:35 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 05 خرداد 1384 [03:51 ]   1   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..