منو
 صفحه های تصادفی
زمین شناسی مهندسی
جسم خارجی در مجاری تنفسی
ویژگی های معماری عهد کریم خان زند
خیانت در امانت
مجربات
فرهنگ و شخصیت
پیامبر اکرم و تفسیر سوره شمس به اهل بیت علیهم السلام
خارستانهای مدیترانه ای
اوگستن کوشی
معروفترین کانی صنعتی
 کاربر Online
874 کاربر online
تاریخچه ی: فعال غیرفعال

نگارش: 1

فعال غیرفعال


"جیم لائو" استاد "وینگچان" بیست هشت ساله است و قالبی مشابه قالب بروس لی دارد او به هنگام جوانی وینگ چان را تحت نظر استاد بروس لی آقای "ییپ من" افسانه ای در هنگ کنگ آموخت. لائو قد متوسط و اندام نسبتا لاغری دارد بازوها و پاهایش چون فولاد آبدیده و در عین حال انعطاف پذیر چون ترکه بید است به طوری که او می تواند در نزدیکترین فاصله با حریف با لگد بر چانه او ضربه وارد کند!
در اولین دیدار از آکادمی "وینگ چان" آقای "جیم لائو" که در فروشگاهی در لس آنجلس که به این منظور اختصاص یافته بود با تعجب متوجه شدم که تمامی شاگردان با لباسهای شخصی خودشان مشغول تمرین می باشند. لائو پیراهن نخی همراه با شلوار گرمکن آبی بر تن داشت وقتی من را به ایشان معرفی کردند من در مقابل او سر فرود آوردم همان طور که هنگام ملاقات با هنرمند بلند پایه رزمی مرسوم است او ادای احترام مرا نادیده گرفته به من دست داد و خواست که او را فقط به نام کوچکش (جیم) صدا بزنم.
این جو غیر رسمی شاخصی از رشته "وینگ چان" است که به نام بوکس چینی شهرت دارد و در حال حاضر یکی از عامه پسندترین رشته ها در هنرهای رزمی در تمام هنگ کنگ و اروپا است.
این رشته از هنرهای رزمی به علت سهولت و رویکرد واقع بینانه به مبارزه در اذهان مردم آمریکا نیز جای باز می کند هنرمندان "وینگ چان" از لحاظ مهارت طبقه بندی نمی شوند و در آن برای مشخص شدن مبتدیان از تعلیم دهنده مطلقا از کمربندهای رنگی استفاده نمی شود وقتی شاگردی به رتبه ای از مهارت دست می یابد ممکن است استادش یک مدال کوچک و یا نشان لیاقت شخصی به او اهدا کند.
برخلاف بروس که مصمم بود یک ستاره سینما شود . نخستین آرزوی جیم لائو این است که تعداد پیروان علاقه مند به "وینگ چان" افزایش یابد. اکثر افرادی که به "ویگ چان" روی آورده اند تجربیانی از دیگر هنرهای رزمی داشه اند علیرغم روش تعلیم غیر رسمی جیم او در قبال پیشرفت فرد فرد شاگردانش احساس مسولیت می کند.
این اواخر یک روز ما مشغول انجام حرکت قفل شدن دستها بودیم. این حرکت طوری است که به نظر می رسد دستهای شما و حریفتان به هم قفل می شود و نام آن هم به این دلیل است در حین انجام این حرکت تعلیم گیرندگان "وینگ چان" می آموزند که پیامهای نهفته ای را که از دستان حریفشان دریافت می کنند تعبیر کنند و بدین ترتیب از مقصود و عمل و یا عکس العمل احتمالی حریف آگاهی می یابند.
هر حرکت دست می تواند نشانه ای از جا به جایی وزن بدن یعنی تغییر در وضعیت بدنی و یا تعیین مسیر احتمالی ضربه بعدی باشد این امر می تواند حاکی از چگونگی ضربه بعدی باشد که مشخصا می تواند یک ضربه از پایین به بالا ( آپرکات ) یک چرخش جلو و یا یک اعمال فشار به طور مستقیم باشد قطع تماس دست شما با دست حریف زمینه مناسب برای آمدن ضربه از طرف او می شود. وارد آوردن فشار روی دست حریف باعث بالا کشیده شدن شما می شود که در نتیجه به آسانی تعادل خود را از دست می دهید.
در این تمرین هر یک از دو طرف سعی می کند علایمی از طرف مقابل دریافت کند در حالی که در عین حال سعی در پنهان ساختن علائم خود دارد و نمی خواهد که حریف به مقصودش پی برد. این فن به شما می آموزد که چگونه حمله احتمالی حریف را قبل از وقوع دفع نمایید و در عین حال مرکزیت و کنترل خود را هم حفظ کنید البته نه از طریق افراط در عمل یا عکس العمل و نتیجه اغلب مات شدن طرف مقابل شما است.
این تمرین برایم بسیار ناامید کننده بود زیرا "جیم" می توانست از طریق لمس دستانم مقصود مرا بفهمد درست مانند کسانی که فکر دیگران را می خوانند. من بارها بی تاب شدم و خواستم ضربه بزنم ولی "جیم" هر دفعه متوجه شد و حتی قبل از اقدام جواب داد و اغلب باعث به هم خوردن تعادلم شد سرانجام به عقب رفت و دستانش را به نشانه پایان یافتن درس بالا برد. همراه او قدم زنان به سوی ماشینش رفتم او گفت:
شما بایستی بیاموزید که برای انجام دادن هر کار شکیبایی و آرامش را جایگزین حرکات ناشی از هیجانات و عصبانیتها نمایید.
بین دو هنرمند عالیرتبه هنرهای رزمی فقط یک اشتباه ممکن است منجر به شکست شود قبل از تبادل ضربات احتمالا چند دقیقه ای صرف ایجاد شکیبایی و طرح نقشه می شود در حالی که هر یک از دو طرف حریف خود را محترمانه زیر نظر می گیرد وضعیت و طرز ایستادن او را بررسی می‌کند ایده می گیرد و تجدید قوا می کند.
وقتی که یک طرف آماده انجام حمله می گردد، ممکن است حریفش سریعا وضعیت خود را عوض کند و اگر عکس العمل اضافه نشان دهد حریفش آن را به خاطر می سپارد. این عکس العمل اضافه ضعفی به حساب می آید که حریف در فرصت مناسب از آن سود خواهد جست.
بازیکن خوب می داند که علت این حرکات چیست فرایند پی بردن به افکار طرف مقابل و چاره جویی یک بازیکن خوب صبور است او هوشیار و مراقب اوضاع است و بر نفس خود مسلط است و در فرصت مناسب دانسته هایش را به کار می بندد.
بعدها شاهد مبارزه ای بین دو استاد هنرهای رزمی بودم در حالی که در انتظار دیدن یک نمایش باشکوه بودم دو مرد را دیدم که حالت مبارزه به خود گرفته بودند و در حال مطالعه محتاطانه یکدیگر برای چندین دقیقه متوالی بودند. برخلاف مسابقه بوکس این مبارزه عاری از حملات خدعه آمیز و ضربات نمایشی بود برای مدت زیادی دو حریف مثل دو مجسمه بی حرکت مانده بودند ناگهان یکی از آنها سریعا اقدام به حرکت کرد طوری که من متوجه نشدم چه اتفاقی افتاد اگر چه نقش بر زمین شدن حریفش را دیدم مسابقه پایان یافت و دو استاد به یکدیگر تعظیم کردند و تشک مسابقه را ترک گفتند.
در جلسه بعدی در مورد این اتفاق با "جیم" صحبت کردم او گفت: حالا شما قدرت صبر و تحمل را بر روی تشک مبارزه مشاهده کردید. قدرت مشابهی برای غلبه بر مشکلات زندگی به کار می رود. وقتی که مشکلی ایجاد می شود نه با آن بجنگید و نه آن را انکار کنید بلکه مشکل را پذیرفته و مورد مطالعه قرار دهید.
برای یافتن راه حل برطرف ساختن مشکل صبور باشید و سپس خود را کاملا برای انجام دادن تصمیمی که به نظرتان صحیح است آماده سازید.





تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 01 مرداد 1384 [09:20 ]   3   مهدی رضی      جاری 
 جمعه 31 تیر 1384 [11:47 ]   2   مهدی رضی      v  c  d  s 
 سه شنبه 10 خرداد 1384 [19:30 ]   1   مهدی رضی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..