منو
 کاربر Online
1100 کاربر online
تاریخچه ی: فطرت زیربنای تربیت

نگارش: 1

ما سه لغت داریم که خوب است این سه لغت از یکدیگر تمیز داده شوند و فرقشان بیان شود. یکی لغت طبیعت است. معمولاً در مورد بی جانها لغت طبیعت یا طبع به کار برده می‌شود. البته در مورد جاندارها هم به کار برده می شود؛ می خواهم بگویم در مورد بی‌جانها این لغت اختصاصاً به کار برده می‌شود.
لغت دوم لغت غریزه است که بیشتر در مورد حیوانات به کار برده می‌شود و کمتر در مورد انسان به کار می‌رود ولی در مورد جماد و نبات به هیچ وجه به کار برده نمی‌شود. هنوز ماهیت غریزه روشن نیست یعنی هنوز کسی نتوانسته است درست توضیح دهد که غریزه در حیوانات چیست ولی این قدر می‌دانیم که حیوانات از ویژگیهای مخصوص درونی‌ برخوردار هستند که راهنمای زندگی آنهاست و یک حالت نیمه آگاهانه‌ای در حیوانات وجود دارد که به موجب این حالت مسیر را تشخیص می‌دهند و این حالت اکتسابی هم نیست، یک حالت غیر اکتسابی و سرشتی است. در مورد انسان لغت فطرت را به کار می‌بریم. فطرت مانند طبیعت و غریزه یک امر تکوینی است، یعنی جزء سرشت انسان است (اگر می گوئیم تکوینی است می‌خواهم بگویم اکتسابی نیست)، امری است که از غریزه آگاهانه‌تر است. انسان آنچه را که می‌داند ،می‌تواند بداند که می‌داند یعنی انسان یک سلسله فطریات دارد و می‌داند که چنین فطریاتی دارد.



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 20 مرداد 1384 [12:07 ]   4   یاسر ناظم نیا      جاری 
 پنج شنبه 20 مرداد 1384 [11:43 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 شنبه 10 اردیبهشت 1384 [20:39 ]   2   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 شنبه 10 اردیبهشت 1384 [20:37 ]   1   محمد ورهرام      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..